| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Alabastine Voorstrijk Spray voor zuigende muren
Alabastine Voorstrijk Spray voor zuigende muren
Ik heb in mijn aangekochte woning alle muren en plafonds laten stucen. Na dit supermooie stucwerk wou ik ga voorstrijken en latexen. In de Gamma kwam ik de Alabastine voorstrijk spray plus concentraat tegen. Dit leek mij een mooi en makkelijk product om in 1 keer alles gemakkelijk voor te strijken. Dus aangeschaft.
Na de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen ben ik begonnen met het sprayen van de muren. Wat mij opviel is dat de spray direct in druppels naar beneden kwam. Zoals in de gebruiksaanwijzing vermeld moet je dan met een spons de druppels uitvegen. Dit heb ik gedaan. Ook heb ik de plafonds gesprayt met die voorstrijk middel. Hier ontstonden geen druppels maar gewoon een gladde voorstrijk laag. Zo heb ik de gehele bovenverdieping en trapgat gedaan.
Volgens de beschrijving moet de voorstijk 3 uur drogen voordat je kunt latexen. Ik heb dit ongeveer 24 uur laten drogen. Bij het latexen bleek tot mijn grote schrik dat de verf niet meer pakt en er hele rare vlekken en druppelpatronen op de muren verschenen. Ik heb de latex laten drogen en geprobeerd met een tweede laag maar de patronen blijf je zien. Ik heb contact opgenomen met Alabastine en het probleem met de druppels was bij hun gelijk bekend. De persoon aan de telefoon wist direct waar ik het over had zonder dat ik meer informatie hoefde te geven. Er werd mij verteld dat de enige oplossing was om de voorstrijk te schuren. Ook werd mij verteld dat de plekken waar de muren en plafond glimden te dik waren voorgestreken. Dit vond ik vreemd omdat bijna alle muren en plafonds glimmende plekken hadden na slechts 1 keer te hebben voorgestreken (gesprayt). Maar goed... Ik heb toch het advies maar opgevolgd en geprobeerd met de hand de zichtbare druppelpatronen en vlekken te verwijderen. Dit lukte, de muur werd weer mooi mat. Na opnieuw latexen echter bleek dat de vlekken en druppelpatronen zelf hier door heen verschenen. Onbegrijpelijk. Ik heb het product in de dunst mogelijke oplossing gebruikt. Er staat zelf dat je bij sterk zuigende ondergronden het product in een dunner oplossing kunt gebruiken.
De enige oplossing om de muren en plafonds weer fatsoenlijk glad te krijgen is mij nu aangeboden door een stuc bedrijf. Deze spuit er een speciaal laagje op zodat alles word afgedekt en weer glad word. Dit grapje gaat mij een flink bedrag kosten.
Ik heb mijn probleem een aantal maal voorgelegd bij Alabastine maar er lijkt geen passende oplossing voor te komen. De enige oplossing volgens Alabastine is schuren. Dit heb ik geprobeerd, zowel met de hand als machinaal maar dit helpt niets. Ik zou graag de kosten voor het herstel van de muren en plafonds van Alabastine vergoed krijgen. Ik wil graag ook iedereen waarschuwen dit product te gebruiken.
Na de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen ben ik begonnen met het sprayen van de muren. Wat mij opviel is dat de spray direct in druppels naar beneden kwam. Zoals in de gebruiksaanwijzing vermeld moet je dan met een spons de druppels uitvegen. Dit heb ik gedaan. Ook heb ik de plafonds gesprayt met die voorstrijk middel. Hier ontstonden geen druppels maar gewoon een gladde voorstrijk laag. Zo heb ik de gehele bovenverdieping en trapgat gedaan.
Volgens de beschrijving moet de voorstijk 3 uur drogen voordat je kunt latexen. Ik heb dit ongeveer 24 uur laten drogen. Bij het latexen bleek tot mijn grote schrik dat de verf niet meer pakt en er hele rare vlekken en druppelpatronen op de muren verschenen. Ik heb de latex laten drogen en geprobeerd met een tweede laag maar de patronen blijf je zien. Ik heb contact opgenomen met Alabastine en het probleem met de druppels was bij hun gelijk bekend. De persoon aan de telefoon wist direct waar ik het over had zonder dat ik meer informatie hoefde te geven. Er werd mij verteld dat de enige oplossing was om de voorstrijk te schuren. Ook werd mij verteld dat de plekken waar de muren en plafond glimden te dik waren voorgestreken. Dit vond ik vreemd omdat bijna alle muren en plafonds glimmende plekken hadden na slechts 1 keer te hebben voorgestreken (gesprayt). Maar goed... Ik heb toch het advies maar opgevolgd en geprobeerd met de hand de zichtbare druppelpatronen en vlekken te verwijderen. Dit lukte, de muur werd weer mooi mat. Na opnieuw latexen echter bleek dat de vlekken en druppelpatronen zelf hier door heen verschenen. Onbegrijpelijk. Ik heb het product in de dunst mogelijke oplossing gebruikt. Er staat zelf dat je bij sterk zuigende ondergronden het product in een dunner oplossing kunt gebruiken.
De enige oplossing om de muren en plafonds weer fatsoenlijk glad te krijgen is mij nu aangeboden door een stuc bedrijf. Deze spuit er een speciaal laagje op zodat alles word afgedekt en weer glad word. Dit grapje gaat mij een flink bedrag kosten.
Ik heb mijn probleem een aantal maal voorgelegd bij Alabastine maar er lijkt geen passende oplossing voor te komen. De enige oplossing volgens Alabastine is schuren. Dit heb ik geprobeerd, zowel met de hand als machinaal maar dit helpt niets. Ik zou graag de kosten voor het herstel van de muren en plafonds van Alabastine vergoed krijgen. Ik wil graag ook iedereen waarschuwen dit product te gebruiken.
Re: Alabastine Voorstrijk Spray voor zuigende muren
En een goede verf kopen om die Alabastine ellende eronder te krijgen ? Sikkens is goed. Heb je niet bij de Gamma. De Gamma is een soort Mediamarkt. Veel schreeuwen, roepen en beloven.
ik begrijp helemaal niet eens waarom je wel geld uitgeeft om het te laten stucken, maar niet dat tientje per m2 extra om het meteen helemaal af te werken.
en als je dan als doe het zelver aan de slag gaat, laat je dan voorlichten door een vakman, en niet door die prutsers van de gamma
goedkoop is duurkoop dus.
en als je dan als doe het zelver aan de slag gaat, laat je dan voorlichten door een vakman, en niet door die prutsers van de gamma
Ben wel nieuwsgierig welke latex U gebruikt heeft ,Gamma??
Heb zelf uitstekende resultaten geboekt met Sigmatex superlatex.
Niet goedkoop maar steengoed !.
Heb zelf uitstekende resultaten geboekt met Sigmatex superlatex.
Niet goedkoop maar steengoed !.
Stucen kan ik niet. Afwerken en latexen wel. Een tientje per m2 is veel geld. Zeker als je een heel huis laat doen. Onder normale omstandigheden moet dit gewoon goed af te werken zijn voor een dhz-er.kokka schreef:ik begrijp helemaal niet eens waarom je wel geld uitgeeft om het te laten stucken, maar niet dat tientje per m2 extra om het meteen helemaal af te werken.
Goede verf heb ik geprobeerd. We hebben zelfs renovatieverf en buitenverf geprobeerd maar ook hier zie je het doorheen. Advies heb ik niet van de Gamma maar van stucer. Ook de stucer die het nu komt repareren zegt dat ik perfect heb voorgestreken en dat je in principe ook moet voorstrijken maar dat het Alabastine spul gewoon veel te sterk is.
Ja..Hoezo inderdaad en wat is het verschil dan met die ik heb gebruikt? http://www.alabastine.nl/product/voorst ... ncentraat/vogels schreef:Lijkt mij dat je inderdaad de verkeerde voorstrijk hebt gebruikt. Voor nieuw gestucte muren had je kunnen volstaan met http://www.alabastine.nl/product/rolbar ... -hechting/maar dat het Alabastine spul gewoon veel te sterk is.
Allebei voor zuiging en hechting. En ja, ik heb verdund.
Dan heb je te veel op een plek gesprayd.Wat mij opviel is dat de spray direct in druppels naar beneden kwam.
Het is met iedere spray zo, teveel op een plek gat het lopen.
Natuurlijk moest je het verdunnen, want je gebruikte concentraat.
Volgens mij, niet goed verwerkt.
Het ziet er met die druppels inderdaad uit alsof je veel te veel hebt gespoten. Dus misschien de spuit te langzaam langs de muur hebt bewogen. Als de voorstrijk druppels gaat vormen, dan zou er meteen al een belletje moeten gaan rinkelen dat er te veel middel per m2 wordt gespoten.
Dat het op de muren anders gaat dan op het plafond is ook al een indicatie. Mogelijk waren de muren nog relatief vochtig, waardoor het voorstrijkmiddel niet goed in de muur kon trekken. Als de plafonds al veel eerder afgewerkt waren (bv meteen bij de bouw ipv later door de stucer), dan kan dan een stuk droger zijn geweest. Of het is met ander materiaal afgewerkt. Hoe veel tijd zat er tussen het stucen en het voorstrijken?
Dat het op de muren anders gaat dan op het plafond is ook al een indicatie. Mogelijk waren de muren nog relatief vochtig, waardoor het voorstrijkmiddel niet goed in de muur kon trekken. Als de plafonds al veel eerder afgewerkt waren (bv meteen bij de bouw ipv later door de stucer), dan kan dan een stuk droger zijn geweest. Of het is met ander materiaal afgewerkt. Hoe veel tijd zat er tussen het stucen en het voorstrijken?
Zie nergens staan dat het voor 'veel slechtere muren' geschikt is. Het voordeel van de spray zou moeten zijn dat je sneller klaar bent. Het is gewoon hetzelfde spul. Ik heb de spray gewoon gebruikt zoals de gebruiksaanwijzing. 30cm van de wanden af. De plafonds en wanden zijn tegelijk gestuct met hetzelfde materiaal. Als alabastine een slecht product afleverd moeten ze hier gewoon wat aan doen. Ik zou niet weten hoe ik minder voorstrijk had kunnen sprayen. Het stucwerk was geheel droog. Nogmaals de plafonds en wanden zijn tegelijk afgewerkt. Ik heb op het plafond ook plekken maar geen drup patronen. Er staat ook nog in de gebruiksaanwijzing dat als het gaat druppen, je het met een roller of kwast moet uitwrijven.. Dat heb ik dus gedaan. Hoe kan dit spul nou zo sterk zijn dat als ik het machinaal schuur, je het er nog steeds door blijft zien??
Ik ben zoiezo al geen voorstander van die voorstrijkmiddelen.
Maar dat terzijde , was het stucwerk echter wel voldoende droog?.
Heeft U een professionele latex gebruikt ?
Ik denk zelf dat U zich een boel ellende had kunnen besparen door de muren/plafonds (mits helemaal droog)voor te behandelen met verdunde latex en af te werken met bijv. een Sigmatex.
Sigmatex is een professionele latex en geen DHZ troep (Gamma , Praxis etc)
Maar dat terzijde , was het stucwerk echter wel voldoende droog?.
Heeft U een professionele latex gebruikt ?
Ik denk zelf dat U zich een boel ellende had kunnen besparen door de muren/plafonds (mits helemaal droog)voor te behandelen met verdunde latex en af te werken met bijv. een Sigmatex.
Sigmatex is een professionele latex en geen DHZ troep (Gamma , Praxis etc)
'Droog' is een relatief begrip. Hoe lang na het stucen heb je het behandeld? Het kan best droog eruit hebben gezien, maar nog wel een hoog vochtgehalte hebben gehad.
En 30 cm afstand zegt niet alles. Ook hoe snel je heen en weer gaat maakt uit. Als je bij wijze van spreken een minuut lang op de zelfde plek spuit, dan zal het altijd veel te nat worden...
En 30 cm afstand zegt niet alles. Ook hoe snel je heen en weer gaat maakt uit. Als je bij wijze van spreken een minuut lang op de zelfde plek spuit, dan zal het altijd veel te nat worden...
Geloof mij nu maar dat ik niet overdreven veel heb gespoten. Ik heb gamma latex en een profesionele binnen en buiten latex geprobeerd. Ook heb ik renovatie verf gebruikt om te proberen, dit is superdekkend. Je ziet alsnog de patronen. Het alabastine spul heeft gewoon een soort plastic laag gevormd waar het verf niet meer op pakt. Als ik de zichtbare patronen en glimmende vlekken weg schuur, machinaal of met de hand komt het nog terug. Dit kan toch niet zomaar. Het stucwerk was zo'n 7-8 dagen volledig wit.
Dat bedoel ik ook eigenlijk , de toplaag kan droog zijn , maar er net onder kan het nog zeiknat zijn.kweenie schreef:'Droog' is een relatief begrip. Hoe lang na het stucen heb je het behandeld? Het kan best droog eruit hebben gezien, maar nog wel een hoog vochtgehalte hebben gehad.
Mijn mening is dat het stucwerk minimaal wel 1 week heeft moeten drogen , en met dit lekkere weer de boel lekker laten luchten (deuren open)
Bij een voldoende droging was een voorstrijk ook helemaal niet nodig geweest.
Toch ben ik van mening dat "de boel" te redden is met een prof latex (bijv. Sikkens/Sigma).
We hebben een profesionele latex gebruikt. We zijn ook bij sigma geweest en advies daar was schuren. Maar goed, als zelfs schuren niet helpt vraag ik me af wat Alabastine in hun voorstrijk stopt. Het stucwerk heeft 1 week gedroogd.
Van welk merk was die prof latex?jmbosch schreef:Geloof mij nu maar dat ik niet overdreven veel heb gespoten. Ik heb gamma latex en een profesionele binnen en buiten latex geprobeerd. Ook heb ik renovatie verf gebruikt om te proberen, dit is superdekkend. Je ziet alsnog de patronen. Het alabastine spul heeft gewoon een soort plastic laag gevormd waar het verf niet meer op pakt. Als ik de zichtbare patronen en glimmende vlekken weg schuur, machinaal of met de hand komt het nog terug. Dit kan toch niet zomaar. Het stucwerk was zo'n 7-8 dagen volledig wit.
Die Gamma latex btw zou ook wel eens het probleem kunnen zijn indien U deze als 1e heeft toegepast.
Ik zou anders de klantenservice van Sigma Coatings/Sikkens eens bellen.
Deze kunnen U wel van een zeer goed advies voorzien.
Merk weet ik zo even niet, zal ik zo even kijken. Het gaat mij er meer om dat ik een passende oplossing krijg van Alabastine, maar die krijg ik niet. Het product wat ze aanbieden is gewoon ronduit slecht en kan je dus niet zo maar even gebruiken. Ik ben zelf bij sigma geweest en het advies was schuren. De stucer die het bij mij komt oplossen heeft het probleem al vaker gezien. De gamma latex heb ik op slechts 1 stuk geprobeerd. Er zijn nog 2 plafonds en een stuk of wat muren die alleen voorstrijk hebben. Ik heb ism een ervaren schilder van alles geprobeerd om het glad te krijgen maar het blijft er uit zien zoals op de foto's.
Laat anders er eens een vertegenwoordiger van Alabastine naar kijken om de boel te beoordelen.jmbosch schreef:Merk weet ik zo even niet, zal ik zo even kijken. Het gaat mij er meer om dat ik een passende oplossing krijg van Alabastine, maar die krijg ik niet. Het product wat ze aanbieden is gewoon ronduit slecht en kan je dus niet zo maar even gebruiken. Ik ben zelf bij sigma geweest en het advies was schuren. De stucer die het bij mij komt oplossen heeft het probleem al vaker gezien. De gamma latex heb ik op slechts 1 stuk geprobeerd. Er zijn nog 2 plafonds en een stuk of wat muren die alleen voorstrijk hebben. Ik heb ism een ervaren schilder van alles geprobeerd om het glad te krijgen maar het blijft er uit zien zoals op de foto's.
En als zelfs een ervaren schilder er niet uitkomt?.........
Ik krijg van Alabastine alleen de oplossing dat ik moet schuren. Omdat er nog meer moet gebeuren in het huis en ik enigzins haast heb laat ik het door de stucer oplossen.
als ik naar de lengte van die sporen kijk, moet het behoorlijk nat zijn geweest, om zover te druipen.
dat kan niet de bedoeling zijn met spuitwerk.
dat kan niet de bedoeling zijn met spuitwerk.
Sja, daarom begrijp ik ook niet dat ze zo een product verkopen. Er is geen mogelijkheid om minder hard te spuiten. Met 1 klein spuitje begint het al te druipen.