LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief incassobureau ouderbijdrage

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
gijoy

Brief incassobureau ouderbijdrage

Ongelezen bericht door gijoy »

Situatie:
Sinds eind juni ben ik bewindvoerder van een familielid van mij, daarvoor zat die bij een professioneel bewindvoerders bureau. Nu heb ik nog enkel inzicht in de oude bank transacties maar nog geen volledig dossier. Op 25 juni heb ik alle bedrijven waar dingen bij lopen aangeschreven hierover met een wijziging van het postadres en een kopie van de beschikking.

Ik ben bewindvoerder geworden omdat het professioneel bureau niet zoveel deed en ik beter weet wat er gaande is. Budgetplannen e.d. liggen wel in mijn lijn, maar juridisch spul minder.

Kind van onderbewindgestelde gaat naar een school die blijkbaar rekeningen sturen voor allerlei dingen.

Nu ontving de onderbewindgestelde afgelopen zaterdag een brief van een incassobureau voor de ouderbijdrage en muziekstroomkosten. Blijkbaar is de vrijwillige ouderbijdrage niet zo vrijwillig en moeten er extra kosten voor muzieklessen betaald worden.

Brief: http://i.imgur.com/LH7xLhM.jpg

Er zijn alleen een paar rare dingen:
- ze hadden beter mij aan kunnen schrijven.
- er is welgeteld een termijn van 4 dagen gegeven voordat er 'allerlei narigheden volgen'.
- het gaat mede om een vrijwillige ouderbijdrage.
- er wordt alleen in totaalbedragen gesproken, ik kan niet zien of het allemaal klopt en er niet teveel incassokosten in rekening worden gebracht.
- onderbewindgestelde zegt dat ze enkel herinnering heeft ontvangen voor die muzieklessen, die school via leerling heeft meegegeven. Hier heb ik zojuist een kopie van ontvangen, het wordt een 3e herinnering genoemd maar in de tekst wordt gedreigd met een deurwaarder. Is het dan wel een aanmaning?

Voordat ik dit betaal wil ik eerst wat duidelijkheid over de nota's en de door hun in rekening gebrachte kosten.

Ik wil ze deze email sturen (uiteraard niet via webform):

Geachte heer, mevrouw,

Recent ontving mijn cliënt een brief van uw bedrijf voor een vordering die vermeent open staat bij de school X. Hoewel het bij X bekend is dat ik de bewindvoerder ben, zie schrijven 25-6-2014, hebben ze verzuimd mij van deze vorderingen op de hoogte te stellen. Desondanks heb ik besloten om toch uw brief in behandeling te nemen.

Helaas is uw brief onvolledig en daarom betwist ik dan ook de vordering. Voor een betaling van uw vermeende vordering heb ik de volledige gegevens nodig:
- specificatie kosten
- kopie originele facturen van uw cliënt.
- kopie herinneringen van uw cliënt.
- kopie aanmaningen van uw cliënt.

Vanzelfsprekend kan uw factuur dan ook niet worden voldaan tot hier aan is voldaan. Deze stukken dienen binnen 7 dagen aan mij uitgereikt te worden per e-mail dan wel per post.

Hoogachtend,

Y
Bewindvoerder Z

Ik heb niet zoveel ervaring met incassobureau's dus vraag me af of dit wat is en of ik er nog bepaalde juridische termen in moet gooien?

Doel:
- Inzicht krijgen in de kosten en kunnen beoordelen of ze terecht zijn.
- Ik wil ook zien waar de brieven heen zijn gestuurd en wellicht zijn ze naar de oude bewindvoerder gegaan waardoor hun aansprakelijk zijn voor de incassokosten.

tenormin

Re: Brief incassobureau ouderbijdrage

Ongelezen bericht door tenormin »

gijoy schreef:Situatie:
Sinds eind juni ben ik bewindvoerder van een familielid van mij, daarvoor zat die bij een professioneel bewindvoerders bureau. Nu heb ik nog enkel inzicht in de oude bank transacties maar nog geen volledig dossier. Op 25 juni heb ik alle bedrijven waar dingen bij lopen aangeschreven hierover met een wijziging van het postadres en een kopie van de beschikking.

Ik ben bewindvoerder geworden omdat het professioneel bureau niet zoveel deed en ik beter weet wat er gaande is. Budgetplannen e.d. liggen wel in mijn lijn, maar juridisch spul minder.

Kind van onderbewindgestelde gaat naar een school die blijkbaar rekeningen sturen voor allerlei dingen.

Nu ontving de onderbewindgestelde afgelopen zaterdag een brief van een incassobureau voor de ouderbijdrage en muziekstroomkosten. Blijkbaar is de vrijwillige ouderbijdrage niet zo vrijwillig en moeten er extra kosten voor muzieklessen betaald worden.

Brief: http://i.imgur.com/LH7xLhM.jpg

Er zijn alleen een paar rare dingen:
- ze hadden beter mij aan kunnen schrijven.
- er is welgeteld een termijn van 4 dagen gegeven voordat er 'allerlei narigheden volgen'.
- het gaat mede om een vrijwillige ouderbijdrage.
- er wordt alleen in totaalbedragen gesproken, ik kan niet zien of het allemaal klopt en er niet teveel incassokosten in rekening worden gebracht.
- onderbewindgestelde zegt dat ze enkel herinnering heeft ontvangen voor die muzieklessen, die school via leerling heeft meegegeven. Hier heb ik zojuist een kopie van ontvangen, het wordt een 3e herinnering genoemd maar in de tekst wordt gedreigd met een deurwaarder. Is het dan wel een aanmaning?

Voordat ik dit betaal wil ik eerst wat duidelijkheid over de nota's en de door hun in rekening gebrachte kosten.

Ik wil ze deze email sturen (uiteraard niet via webform):

Geachte heer, mevrouw,

Recent ontving mijn cliënt een brief van uw bedrijf voor een vordering die vermeent open staat bij de school X. Hoewel het bij X bekend is dat ik de bewindvoerder ben, zie schrijven 25-6-2014, hebben ze verzuimd mij van deze vorderingen op de hoogte te stellen. Desondanks heb ik besloten om toch uw brief in behandeling te nemen.

Helaas is uw brief onvolledig en daarom betwist ik dan ook de vordering. Voor een betaling van uw vermeende vordering heb ik de volledige gegevens nodig:
- specificatie kosten
- kopie originele facturen van uw cliënt.
- kopie herinneringen van uw cliënt.
- kopie aanmaningen van uw cliënt.

Vanzelfsprekend kan uw factuur dan ook niet worden voldaan tot hier aan is voldaan. Deze stukken dienen binnen 7 dagen aan mij uitgereikt te worden per e-mail dan wel per post.

Hoogachtend,

Y
Bewindvoerder Z

Ik heb niet zoveel ervaring met incassobureau's dus vraag me af of dit wat is en of ik er nog bepaalde juridische termen in moet gooien?

Doel:
- Inzicht krijgen in de kosten en kunnen beoordelen of ze terecht zijn.
- Ik wil ook zien waar de brieven heen zijn gestuurd en wellicht zijn ze naar de oude bewindvoerder gegaan waardoor hun aansprakelijk zijn voor de incassokosten.
Als er 3 herinneringen worden verzonden komt er een deurwaarden (incassobureau) in zicht. Dat is wat ik weet. De 3 herinneringen zijn toch aanmaningsbrieven om te betalen. Wat ik eruit lees is het legaal (ik bedoel hiermee geen louche dreigementen); kort door de bocht: de muziekschool dient betaalt te worden, met de meerkosten helaas.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Voor de vrijwillige ouderbijdrage wordt tevoren vaan een brief rondgestuurd met de vraag of men die wil betalen ja dan wel nee. Als je ja invult mag je kind met extra activiteiten meedoen, maar dan is vrijwilligheid van die ouderbijdrage er wel vanaf.

gijoy

- tenormin, het gaat om muziekles op een middelbare school en niet als buitenschoolse activiteit. Maar als de kosten terecht zijn worden ze uiteraard voldaan.
- Josephien12, Ok ben benieuwd of ermee akkoord gegaan is.

Het lijkt me alleen wel redelijk om hier stukken voor op te vragen? Die dient het incassobureau toch ook te hebben als ze deze opdracht aannemen? Ik heb nu geen idee hoe deze incasso is opgebouwd.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

vraagje - in de brief staat 'bijdrage stroom' .. is dit die muziekles?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik begrijp dat de ontvanger van de aanmaningen een consument is.

Voor incassokosten zijn de volgende dingen (in volgorde) nodig:
1. Verzuim door een ingebrekestelling of verlopen van overeengekomen betalingstermijn
2. Een veertiendaagse aanmaningen, waarin op correcte wijze is gewezen op de gevolgen van niet betaling. Hierbij moet rekening gehouden worden de volgende staffel:
- 15% over de eerste 2500 euro met een minimum van 40 euro;
- 10% over de volgende 2500 euro;
- 5% over de volgende 5000 euro; en
- 0,5% over de volgende 190 duizend euro.

Meerdere vorderingen moeten worden samengevoegd als het verzuim daarvoor is ingetreden voordat de veertiendaagse aanmaning is verstuurd. Voor iedere vordering kan op zich apart een veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.

gijoy

Guardian, klopt. Die leerlingen kunnen kiezen uit wat richtingen zoals ICT, muziek en vast nog een zooi. Stroom slaat op muziekstroming.

Alfatrion, klopt gaat om een consument. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar specifiekere kosten en of er wel de juiste procedures zijn gevolgd. Ik zal in de brief specifiek vragen naar de ingebrekestelling en de 14-dagen aanmaning. Moet het incassobureau dit in bezit hebben?

Hoe werkt dat met de termijn? Ze hebben tot de 15e gegeven om te betalen, maar zodra ik ze aanschrijf en ze verzoek om stukken kunnen ze neem ik aan niet zomaar verdere stappen zetten tot ze een reactie hebben gegeven en daarop een redelijke termijn?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

gijoy schreef:Hoe werkt dat met de termijn?
Je moet 14 dagen hebben. Deze termijn moet de dag in ga na ontvangst. Lees hier meer over bij het incassobureau van Ten Hoeve & Van der Horst in het stuk Oneerlijke incassospraktijk.
gijoy schreef:Ze hebben tot de 15e gegeven om te betalen, maar zodra ik ze aanschrijf en ze verzoek om stukken kunnen ze neem ik aan niet zomaar verdere stappen zetten tot ze een reactie hebben gegeven en daarop een redelijke termijn?
Als ze direct willen dagvaarden dan kan dat. Maar dat kan wel gevolgen hebben voor de veroordeling in de proceskosten.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

het gaat mede om een vrijwillige ouderbijdrage
.
Misschien weet Alfatrion dit. Als je getekend hebt voor deze vrijwillige bijdrage, wordt dit dan een (rechtens afdwingbare) overeenkomst?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sacredfour schreef:
het gaat mede om een vrijwillige ouderbijdrage
.
Misschien weet Alfatrion dit. Als je getekend hebt voor deze vrijwillige bijdrage, wordt dit dan een (rechtens afdwingbare) overeenkomst?
Waarom zou je er anders voor moeten tekenen, als het toch vrijwillig blijft? Je doet een toezegging dat je wilt betalen, dus zit je er aan vast. Het zou van de zotte zijn als het anders was. Die toezeggingen worden gebruikt om bepaalde zaken te financieren. Als iedereen die heeft toegezegd er dan onderuit kan zit degene die het geld heeft uitgegeven met de brokken.

sacredfour

GjvdZ, ja dat is begrijpelijk en daar ben ik het ook mee eens. Ik vraag me alleen af hoe dit in de wet geregeld is.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

sacredfour schreef:GjvdZ, ja dat is begrijpelijk en daar ben ik het ook mee eens. Ik vraag me alleen af hoe dit in de wet geregeld is.
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-u ... talen.html

http://www.leerplicht.net/pdf/ouderbijd ... t_2010.pdf

http://www.onderwijsinspectie.nl/binari ... erwijs.pdf

Leef je uit met lezen en dit had jezelf ook gewoon kunnen vinden door even te googlen.

sacredfour

Ok gilas dat is nu duidelijk.
Het antwoord op mijn vraag is dus ja.

In de overeenkomst moet een reductie- en kwijtscheldingsregeling opgenomen zijn lees ik.
Hier zou misschien een verzoek op kunnen worden gedaan.

gijoy

Heb de deurwaarder begin van de week bovenstaande mail met wat toevoegingen gestuurd, maar nog niks gehoord. Ik heb het nog nageplozen, er is een bedrag van ongeveer 500,- aan lesgeld per jaar dat betaald wordt. Dat is zo hoog ivm tweetalig onderwijs. Daar is een betalingsregeling voor gemaakt door de oude bewindvoerder die begin van het jaar is ingegaan en altijd op tijd betaald is en nog steeds wordt nagekomen. Alleen toen de bewindvoerder de openstaande kosten had opgevraagd, heeft de school 60,- euro voor de muziekstroming er niet bijgezet.

In het boekje van de andere locaties (deze locatie heeft geen werkend boekje online) staat dit:
"Het niet intekenen op een voorziening, dienst of activiteit dan wel het niet tijdig betalen
van de daaraan verbonden kosten betekent dat de leerling van de desbetreffende voorziening dienst of activiteit kan worden uitgesloten (zie verder reglement Ouderbijdrage, dit is op te vragen bij de school)."

Niks is op te vragen momenteel, zijn allemaal op vakantie tot ergens in augustus.

gijoy

De 2 weken zitten er bijna op, heb nog helemaal niks van die lui gehoord. Heb voor zekerheid ook de mail naar de onderbewindgestelde gebcc'ed bij verzenden zodat ik weet dat die goed verzonden is en ik beter aan kan tonen dat het ook gebeurd is.
Kan / moet ik nog iets doen of is het puur afwachten tot ze iets laten horen?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik zou me maar niet zo bang laten maken door dat incassobureau. Die kunnen helemaal niets.

Ze zullen echt eerst de alle bewijzen op de proppen moeten komen. Dat hebt u goed verwoord.

En zeker die "vrijwillige" ouderbijdrage, is een regelrechte schande. Zoek dat eerst goed uit of daar echt toezeggingen voor gedaan zijn.

gijoy

Vandaag heeft de onderbewindgestelde telefonisch gehoord van de school dat de incassoprocedure een fout van hun was en dat hebben ze ook aan het incassobureau gemeld.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

gijoy schreef:Vandaag heeft de onderbewindgestelde telefonisch gehoord van de school dat de incassoprocedure een fout van hun was en dat hebben ze ook aan het incassobureau gemeld.
Klinkt leuk - maar telefonisch is natuurlijk niet 'bewijs'.
Ik zou schriftelijke bevestiging vragen, zowel van de school als van de incassocowboy - en dat dan bewaren.

prem

Ongelezen bericht door prem »

tijger1 schreef:Ik zou me maar niet zo bang laten maken door dat incassobureau. Die kunnen helemaal niets.

Ze zullen echt eerst de alle bewijzen op de proppen moeten komen. Dat hebt u goed verwoord.

.
Zo is dat....stuur terug die brieven, ik heb mijn hele leven nog nooit wat aan een incassoburo betaald. Betaal wat je moet betalen maar direct aan de instantie. Oh ja ik heb een keer een euro overgemaakt aan een incasso buro, ik had beloofd hun postzegel te vergoeden.

Gesloten