LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Ik ben op zoek naar een site waar je reviews kan plaatsen over rijscholen...ik heb het idee dat zo'n site er niet is. Of kent iemand wel een goede site daarvoor?
En waar kun je een klacht indienen over een rijinstructeur? Ik heb begrepen dat instructeurs regelmatig zelf een soort toets moeten doen of zij goed lesgeven, maar deze is natuurlijk behoorlijk te manipuleren; mensen weten wel hoe het hoort, bereiden dat voor met een bepaalde leerling en doen een uurtje hun best. Om daarna weer in slechte gewoontes te vervallen.... Weet iemand wat de instantie is die deze toetsen afneemt? (voor Den Haag)
Zo hebben wij helaas ervaren met de rij-instructeur van Verkeersschool Alert dat er heel veel mobiel gebeld werd tijdens de lessen; dit mag gewoonweg niet; waar kun je dit soort dingen melden?
Er is meer voorgevallen dan alleen dit en de instructeur (h)erkent dit zelf niet, daarom zoek ik een mogelijkheid dit door te geven en om toekomstige leerlingen te waarschuwen hiervoor.
En waar kun je een klacht indienen over een rijinstructeur? Ik heb begrepen dat instructeurs regelmatig zelf een soort toets moeten doen of zij goed lesgeven, maar deze is natuurlijk behoorlijk te manipuleren; mensen weten wel hoe het hoort, bereiden dat voor met een bepaalde leerling en doen een uurtje hun best. Om daarna weer in slechte gewoontes te vervallen.... Weet iemand wat de instantie is die deze toetsen afneemt? (voor Den Haag)
Zo hebben wij helaas ervaren met de rij-instructeur van Verkeersschool Alert dat er heel veel mobiel gebeld werd tijdens de lessen; dit mag gewoonweg niet; waar kun je dit soort dingen melden?
Er is meer voorgevallen dan alleen dit en de instructeur (h)erkent dit zelf niet, daarom zoek ik een mogelijkheid dit door te geven en om toekomstige leerlingen te waarschuwen hiervoor.
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Mag de instructeur niet bellen??
En qua toets, bedoel je dit? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... orden.html
En qua toets, bedoel je dit? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... orden.html
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Is het niet een beetje te warm hiervoor ?Tianne schreef:Ik ben op zoek naar een site waar je reviews kan plaatsen over rijscholen...ik heb het idee dat zo'n site er niet is. Of kent iemand wel een goede site daarvoor?
En waar kun je een klacht indienen over een rijinstructeur? Ik heb begrepen dat instructeurs regelmatig zelf een soort toets moeten doen of zij goed lesgeven, maar deze is natuurlijk behoorlijk te manipuleren; mensen weten wel hoe het hoort, bereiden dat voor met een bepaalde leerling en doen een uurtje hun best. Om daarna weer in slechte gewoontes te vervallen.... Weet iemand wat de instantie is die deze toetsen afneemt? (voor Den Haag)
Zo hebben wij helaas ervaren met de rij-instructeur van Verkeersschool Alert dat er heel veel mobiel gebeld werd tijdens de lessen; dit mag gewoonweg niet; waar kun je dit soort dingen melden?
Er is meer voorgevallen dan alleen dit en de instructeur (h)erkent dit zelf niet, daarom zoek ik een mogelijkheid dit door te geven en om toekomstige leerlingen te waarschuwen hiervoor.
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Bel het cbr in je woonplaats.....
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Vergelijkingssites zijn er genoeg en TeamAlert is, in opdracht van de Minister, bezig met een landelijke site. Daarop kun je straks alle informatie zien. Slagingspercentages, prijzen en ook reviews. Dat kan echter alleen met je eigen echte gegevens dus niet anoniem. Dus dat wordt geregeld. Het staat een instructeur vrij les te geven zoals hij/zij dat wil. Ondanks dat ik het niet netjes vind dat een instructeur in de tijd van de leerling gaat tanken, naar de wc gaat, koffie dringen, bellen enz. mag dat allemaal wel. Een klacht bij het CBR is zinloos daar het CBR niets te zeggen heeft over een instructeur. Het CBR is een onafhankelijke examen instantie die met rij-instructeurs niets van doen heeft. Instructeurs doen 1 x per 5 jaar opnieuw examen bij het IBKI. Maar geloof me, als de instructeur jou les gaat geven zoals hij dat examen moet doen ben jij zo weg bij die rijschool. Verkeersschool Alert heeft slagingspercentages dat 15 % boven het kringgemiddelde liggen. Dat mag je behoorlijk goed noemen.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 20 jul 2014 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Voor iedereen die daar interesse in heeft kan ik in telegramstijl de les uiteenzetten die de instructeur elke 5 jaar moet doen en waar zeer veel kritiek op is vanuit de beroepsgroep. En ik wil graag van mensen die aan het lessen zijn weten of je zo rijles wilt hebben. Let op! Zo gaat elke les weer opnieuw! Ik zal de les -bocht achteruitrijden- als voorbeeld nemen. Komt ie:
1. Kennismaken begroeten leerling.
2. Aantal technische vragen over de auto.
3. Samenvatten vorige les. (dus het recht achteruitrijden en daar de leerling 4 vragen over stellen)
4. Leerling een stukje recht achteruit laten rijden (als toets en dat heet controle aanvangsniveau)
5. Resultaat van het recht achteruitrijden bespreken.
6. Uitleg en motivatie (waarom moet je dit nu kunnen) van de bocht achteruitrijden op papier, tablet, met modelautootje enz.
7. Tijdens die uitleg telkens vragen stellen aan de leerling. (vragen stellen, onderwijsleergesprek enz.)
8. Demonstratie. Instructeur gaat nu achter het stuur zitten en doet de oefening 2 x zelf voor. 1 x in stukjes met daarbij nog meer uitleg en 1 x in zijn geheel.
9. Inoefenen in 4 fasen. A. Eerst doe je zelf de bocht achteruit waarbij de instructeur nog voor je kijkt en je constant aanwijzingen geeft (Doe Met Mij Mee fase) aansluitend stelt hij de leerling 2 vragen. B. weer 2 x de bocht achteruitrijden maar nu doet de instructeur de instructie met steekwoorden en moet de leerling ook het kijkgedrag laten zien (Doe Op Minder Aanwijzing) aansluitend stelt hij de leerling 2 vragen.C. Vervolgens gaat de leerling nog eens 2 x de bocht achteruit doen en zegt de instructeur niets meer. Alleen na afloop zegt hij wat en stelt natuurlijk na afloop 2 vragen aan de leerling. (De Doe Zonder Aanwijzing fase) D. De "toets" hierbij zegt de instructeur ook niets. De zgn. corrector fase. Na deze fase rijdt de leerling terug naar de rijschool of naar huis. Daar aangekomen gaan we beginnen met de lesafsluiting. Dat gaat als volgt:
10. Instructeur vat de les samen. Dus hij gaat vertellen wat we het afgelopen uur gedaan hebben.
11. De productevaluatie. De instructeur bespreekt de eindmeting/toets met je. Met vragen als: wat vond je er zelf van. En geeft daarna zijn mening. Het resultaat tekent hij aan op de leskaart.
12. De procesevaluatie. De instructeur stelt je vragen als: Was ik tijdens de les goed te verstaan?, Wat vond je van de oefenlocatie?, Was de uitleg van papier duidelijk?, Heb je voor mij nog tips die beter konden? enz.
13. Het aan de hand van de leskaart aangeven wat we volgende les gaan doen. Dat is vooruit file parkeren.
14. Motivatie geven van het fileparkeren. Dus vertellen waarom je dat moet kunnen. Dan vertelt hij ook nog de belangrijke punten van die les.
15. Opgeven van het huiswerk. Je hebt een praktijkboek dus moet je jezelf voor die les thuis voorbereiden.
16. Afspraak maken voor een nieuwe les en dan begint die hele kermis dus opnieuw.
Zuivere rijtijd blijft er niet veel over natuurlijk. Aan het eind van deze les heb je een keer of 8 een bocht achteruitgereden en het grootste deel van de tijd heeft de auto stil gestaan. Weinig kilometers is goed voor de rijschool.
1. Kennismaken begroeten leerling.
2. Aantal technische vragen over de auto.
3. Samenvatten vorige les. (dus het recht achteruitrijden en daar de leerling 4 vragen over stellen)
4. Leerling een stukje recht achteruit laten rijden (als toets en dat heet controle aanvangsniveau)
5. Resultaat van het recht achteruitrijden bespreken.
6. Uitleg en motivatie (waarom moet je dit nu kunnen) van de bocht achteruitrijden op papier, tablet, met modelautootje enz.
7. Tijdens die uitleg telkens vragen stellen aan de leerling. (vragen stellen, onderwijsleergesprek enz.)
8. Demonstratie. Instructeur gaat nu achter het stuur zitten en doet de oefening 2 x zelf voor. 1 x in stukjes met daarbij nog meer uitleg en 1 x in zijn geheel.
9. Inoefenen in 4 fasen. A. Eerst doe je zelf de bocht achteruit waarbij de instructeur nog voor je kijkt en je constant aanwijzingen geeft (Doe Met Mij Mee fase) aansluitend stelt hij de leerling 2 vragen. B. weer 2 x de bocht achteruitrijden maar nu doet de instructeur de instructie met steekwoorden en moet de leerling ook het kijkgedrag laten zien (Doe Op Minder Aanwijzing) aansluitend stelt hij de leerling 2 vragen.C. Vervolgens gaat de leerling nog eens 2 x de bocht achteruit doen en zegt de instructeur niets meer. Alleen na afloop zegt hij wat en stelt natuurlijk na afloop 2 vragen aan de leerling. (De Doe Zonder Aanwijzing fase) D. De "toets" hierbij zegt de instructeur ook niets. De zgn. corrector fase. Na deze fase rijdt de leerling terug naar de rijschool of naar huis. Daar aangekomen gaan we beginnen met de lesafsluiting. Dat gaat als volgt:
10. Instructeur vat de les samen. Dus hij gaat vertellen wat we het afgelopen uur gedaan hebben.
11. De productevaluatie. De instructeur bespreekt de eindmeting/toets met je. Met vragen als: wat vond je er zelf van. En geeft daarna zijn mening. Het resultaat tekent hij aan op de leskaart.
12. De procesevaluatie. De instructeur stelt je vragen als: Was ik tijdens de les goed te verstaan?, Wat vond je van de oefenlocatie?, Was de uitleg van papier duidelijk?, Heb je voor mij nog tips die beter konden? enz.
13. Het aan de hand van de leskaart aangeven wat we volgende les gaan doen. Dat is vooruit file parkeren.
14. Motivatie geven van het fileparkeren. Dus vertellen waarom je dat moet kunnen. Dan vertelt hij ook nog de belangrijke punten van die les.
15. Opgeven van het huiswerk. Je hebt een praktijkboek dus moet je jezelf voor die les thuis voorbereiden.
16. Afspraak maken voor een nieuwe les en dan begint die hele kermis dus opnieuw.
Zuivere rijtijd blijft er niet veel over natuurlijk. Aan het eind van deze les heb je een keer of 8 een bocht achteruitgereden en het grootste deel van de tijd heeft de auto stil gestaan. Weinig kilometers is goed voor de rijschool.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 20 jul 2014 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
"Daarop kun je straks alle informatie zien" ; helaas nu dus nog niet.... dat idee had ik al.
Bijzonder dat Instructeur 69 zoveel concrete voorbeelden kan noemen die ik nog niet benoemd had (en dan zijn de genoemde voorbeelden nog niet de meest schokkende) ....het lijkt de instructeur zelf wel....in dat geval zou het duidelijk zijn hoe de instructeur zelf les wenst te geven en daarvoor was mijn waarschuwing nou juist van belang!
Slagingspercentages zeggen lang niet alles, er is veel meer informatie nodig naast dat gegeven om te weten of je met een goede rijschool te maken hebt.
Bijzonder dat Instructeur 69 zoveel concrete voorbeelden kan noemen die ik nog niet benoemd had (en dan zijn de genoemde voorbeelden nog niet de meest schokkende) ....het lijkt de instructeur zelf wel....in dat geval zou het duidelijk zijn hoe de instructeur zelf les wenst te geven en daarvoor was mijn waarschuwing nou juist van belang!
Slagingspercentages zeggen lang niet alles, er is veel meer informatie nodig naast dat gegeven om te weten of je met een goede rijschool te maken hebt.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Ik kan je geruststellen, ik ben niet de betreffende instructeur. Maar iedere instructeur kent de voorbeelden. Ik heb zelf ingevoerd dat een leerling altijd 1 gratis rijles krijgt tijdens de opleiding (dit buiten de gratis proefles) Deze les geef ik vooral omdat je ook wel eens gebeld wordt. Natuurlijk probeer ik dat tot een minimum te beperken maar het gebeurt. Dat slagingspercentages niet alles zeggen ben ik helemaal met je eens. Sterker nog: ik vind dat kale slagingspercentages niets zeggen. Ik heb een duidelijke mening van zaken die ook op een vergelijkingssite horen te staan. Maar welke dingen zou jij daarop willen lezen?Tianne14 schreef:"Daarop kun je straks alle informatie zien" ; helaas nu dus nog niet.... dat idee had ik al.
Bijzonder dat Instructeur 69 zoveel concrete voorbeelden kan noemen die ik nog niet benoemd had (en dan zijn de genoemde voorbeelden nog niet de meest schokkende) ....het lijkt de instructeur zelf wel....in dat geval zou het duidelijk zijn hoe de instructeur zelf les wenst te geven en daarvoor was mijn waarschuwing nou juist van belang!
Slagingspercentages zeggen lang niet alles, er is veel meer informatie nodig naast dat gegeven om te weten of je met een goede rijschool te maken hebt.
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Als je hier op dit forum enigszins nuttige reacties wilt krijgen moet je vooral dit soort nutteloze verdachtmakingen uitten, dan neemt echt helemaal niemand je meer serieus. Want iedereen die hier vaker op dit forum zit krijgt regelmatig dit soort verdachtmakingen om de oren als de reacties niet in het straatje van de topicstarter passen.Tianne14 schreef:"het lijkt de instructeur zelf wel...
Daarnaast is het hier niet toegestaan om meerdere accounts te hebben. Als u sinds 2 dagen opeens uw wachtwoord bent vergeten, kunt u deze opnieuw aanvragen.
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
@ berndv: er waren inderdaad inlogproblemen, geen idee waar dat door kwam, ik ben niet zo technisch. Ik heb gewoon mijn eigen naam gebruikt, slechts iets toegevoegd. Een nieuw wachtwoord aanvragen lukt ook niet vandaar dat ik het zo heb opgelost. Geen idee waar het door kwam en kennelijk had het anders gemoeten, maar dat wist ik niet. Het anders account werkt niet, ik heb er dus maar 1.
En het is niet zo dat het antwoord van instructeur69 niet in mijn straatje past; ik heb juist het idee dat hij het wel serieus neemt en dat gevoel wordt bevestigd door zijn reactie.
Op een vergelijkingssite zou ik graag meer lezen over de wijze van lesgeven van een instructeur; ervaringen van leerlingen. Belangrijk hierbij vind ik of leerlingen zelfvertrouwen opbouwen in de auto. Het aantal lessen wat een leerling krijgt voor een examen lijkt me ook van belang. Natuurlijk hangt dit samen met "de aanleg" van een leerling, maar bij veel beoordelingen krijg je hier vanzelf een beeld van. Leerlingen kunnen ook zelf aangeven of zijzelf het idee hebben dat het examen op het juiste moment werd aangevraagd. Natuurlijk blijven dit subjectieve beoordelingen van een bepaald moment en geen harde cijfers, maar voor mij zo'n zo'n site nuttig zijn om te kunnen vergelijken.
En het is niet zo dat het antwoord van instructeur69 niet in mijn straatje past; ik heb juist het idee dat hij het wel serieus neemt en dat gevoel wordt bevestigd door zijn reactie.
Op een vergelijkingssite zou ik graag meer lezen over de wijze van lesgeven van een instructeur; ervaringen van leerlingen. Belangrijk hierbij vind ik of leerlingen zelfvertrouwen opbouwen in de auto. Het aantal lessen wat een leerling krijgt voor een examen lijkt me ook van belang. Natuurlijk hangt dit samen met "de aanleg" van een leerling, maar bij veel beoordelingen krijg je hier vanzelf een beeld van. Leerlingen kunnen ook zelf aangeven of zijzelf het idee hebben dat het examen op het juiste moment werd aangevraagd. Natuurlijk blijven dit subjectieve beoordelingen van een bepaald moment en geen harde cijfers, maar voor mij zo'n zo'n site nuttig zijn om te kunnen vergelijken.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50
Re: Verkeersschool Alert Den Haag; niet doen!
Het grote probleem van de vergelijkingssite die er gaat komen is dat de Minister de ontwikkeling daarvan in handen heeft gegeven van Team Alert. Deze mensen hebben geen enkel verstand van instructie geven, wat er bij de instructeurs leeft en, belangrijker nog, van jongeren. Ik zou als ik zo'n site zou ontwikkelen vooral gaan spreken met heel veel jongeren in de (toekomstige) doelgroep, en met instructeurs. Ik vind de voorbeelden waar jij graag over zou willen lezen zeer begrijpelijk en dus goed. Probleem gaat natuurlijk al direct worden dat de vergelijkingssite rijscholen gaat vergelijken. En dus niet de rijinstructeurs. Je zou maar net die slechte instructeur bij die grote rijschool treffen. Ook het aantal lessen lijkt mij een gegeven wat ik zou willen lezen. Rijscholen zijn er, zeer menselijk, meester in hun trofeeën te tonen. "In 1 x geslaagd na 20 lessen"!!! De leerling die na 75 lessen en 4 examens de rijschool verlaat noemen ze gemakshalve niet. Ik ken ook rijscholen die Facebook bestoken met "alweer een leerling in 1 x geslaagd" Als je dan later de slagingspercentages bekijkt denk ik altijd, waarom zijn die dan gewoon gemiddeld? Omdat ze alleen de trofeeën maar vermelden. Dit soort sites is alleen maar serieus te nemen als alle leerlingen verplicht zouden zijn zichzelf bij de eerste les aan te melden en dan een soort verslag te schrijven dat ze na elke les bijhouden. Ik weet dat zoiets niet gaat gebeuren maar op die manier is het aantal lessen te controleren en kan een leerling ook vertellen wat de reden van een eventueel vertrek is. De rijschoolhouder/instructeur zou ook moeten kunnen reageren op zo'n leerling. Hoge slagingspercentages gaan, zonder uitzondering, altijd gepaard met een hoger aantal lessen. Je kunt dus als leerling kiezen voor zo'n rijschool. Deze rijscholen weigeren je examen totdat zij er zeker van zijn dat je een grote kans maakt te slagen. In de branche worden dat de goede rijscholen genoemd. Er zijn ook rijscholen die je examen laten doen als jij dat wil. Die worden in de branche verafschuwd. Vreemd dat de consument daar heel anders over denkt (n.b. ik geef hier over geen van de 2 variaties een waardeoordeel) Bij de slagingspercentages zou ik, buiten het aantal benodigde lessen, ook willen weten hoeveel leerlingen een TTT hebben gedaan (slagingspercentage 15 % hoger na een TTT maar daar heb je dan ook wel een bedrag extra voor betaald). Of hoeveel leerlingen een faalangstexamen hebben gedaan (slagingspercentages liggen hier nl 20 % hoger) En dit zijn maar enkele voorbeelden die ik belangrijk zou vinden. Helaas luistert de Minister nooit naar degenen die er echt toe doen. Dus niet naar de leerling noch naar de instructeur. Jammer hoor.Tianne14 schreef:Op een vergelijkingssite zou ik graag meer lezen over de wijze van lesgeven van een instructeur; ervaringen van leerlingen. Belangrijk hierbij vind ik of leerlingen zelfvertrouwen opbouwen in de auto. Het aantal lessen wat een leerling krijgt voor een examen lijkt me ook van belang. Natuurlijk hangt dit samen met "de aanleg" van een leerling, maar bij veel beoordelingen krijg je hier vanzelf een beeld van. Leerlingen kunnen ook zelf aangeven of zijzelf het idee hebben dat het examen op het juiste moment werd aangevraagd. Natuurlijk blijven dit subjectieve beoordelingen van een bepaald moment en geen harde cijfers, maar voor mij zo'n zo'n site nuttig zijn om te kunnen vergelijken.