LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Loek1
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2014 11:10

Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Loek1 »

Hoi, :D

Na meting heb ik een nieuwe bril nodig. Gewone bril, nieuw montuur met mulitivocale glazen en bestaande zonnebril ook met, wat eenvoudiger, multivocale glazen. Ik stel hoge eisen aan montuur en glazen. Vraag dus overal het beste van.

Mijn eerste bezoek was aan Pearl. Voor het beste wat zij hadden, montuur en glazen (4x) moest ik 650 euro betalen.

Tweede bezoek aan een opticien in omgeving Breukelen kwam ik uit op 1350 euro.

Derde bezoek aan een opticien in Maarssen kwam het uit op 1750 euro.

Op TV zie ik reclames met een opgave van 288 euro voor 2 brillen.

Bij de eerder bezochte opticiens stelde ik ook de vraag welk montuur het beste past bij mijn gezicht. Werkelijk totaal geen actie. Zo ook op mijn vraag hoe het prijsverschil is te verklaren kwamen stereotype antwoorden. Zoals wij zijn de beste en waarom meer en voor kwaliteit moet je betalen. Maar wat de kwaliteit dan inhoudt kon geen antwoord worden gegeven.

Wie kan mij uitleggen wat de kwaliteitsverschillen en prijsverschillen inhouden en waarop ik moet letten/vragen.
En waarom het esthetische deel, past de bril wel bij mij, totaal niet wordt opgepakt. Ben toe aan een nieuwe bril dus ik hoop wat bewuster in de winkel te kunnen staan.

Groetjes
Loek :oops:

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik ben ook zeer benieuwd!
Ben ook wat ouder aan het worden en zal eraan moeten geloven.

Toevallig was ook ik bij pearl als eerste. Daar viel me op dat er zo makkelijk geprat wordt: montuur van zeg 150 a 200 euro is incl. glazen,... maar ondertussen komt er zóveel bij dat je zo maar op 650.- uitkomt idd.
ok,.. u krijgt een kortingsbon' wordt dan gezegd,... maar niet voor nu,..voor ergens in de toekomst als je er wéér eentje nodig hebt! ... heb je dus niets aan.
'u kunt hem gebruiken voor uw partner of familie' was het antwoord. 'OK, maar dan heb IK geen korting!'

Ik snap er helemaal niets van, je wordt doodgegegooid met reclames 'twee halen 1 betalen', of 35% korting of merkmonturen in de aanbieding.....
...alsof een merkmontuur ineenz zoveel sterker/beter is.

Is Specsvaers dan idd de enige die duidelijk, eerlijk voordeliger is? (althans, zo lijken de reclames)

Zo telezen sla ik de kleinere optieciën dus maar ff over,..die zijn helemaal belachelijk duur.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Je betaald inderdaad voor kwaliteit! Ik ben 'ervaringsdeskundige', lees heb heel lastige ogen. Ik heb een mooie titanium leesbril met dunne glazen, kostte € 850 en ik zie haarscherp. Met hetzelfde recept kon ik een bril krijgen voor op mijn werk, bij Pearle. Kosten € 158. En inderdaad, ik zie er nog niet half zo goed mee als met de dure bril.

Koop één keer een goedkope bril bij een prijsvechter en je weet voortaan waarom je dat niet meer moet doen... Ik begrijp niet dat mensen zonder blikken of blozen € 800 neerleggen voor een telefoon die ze na 2 jaar wegdoen, en voor hun eigen ogen het geld niet willen uitgeven.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Miepje1 schreef:Koop één keer een goedkope bril bij een prijsvechter en je weet voortaan waarom je dat niet meer moet doen... Ik begrijp niet dat mensen zonder blikken of blozen € 800 neerleggen voor een telefoon die ze na 2 jaar wegdoen, en voor hun eigen ogen het geld niet willen uitgeven.
Dat is omdat ze denken dat ze die telefoon gratis krijgen. En dan gaan de ogen dicht en de oorkleppen op, want ja gratis......
En intussen betaal je die telefoon zelf (en waarschijnlijk zelfs meer).

En voor je ogen ga je naar een prijsvechter, want waarom zou je meer betalen. En bij klachten koop je toch gewoon een grotere telefoon :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Miepje1 schreef:Je betaald inderdaad voor kwaliteit! Ik ben 'ervaringsdeskundige', lees heb heel lastige ogen. Ik heb een mooie titanium leesbril met dunne glazen, kostte € 850 en ik zie haarscherp. Met hetzelfde recept kon ik een bril krijgen voor op mijn werk, bij Pearle. Kosten € 158. En inderdaad, ik zie er nog niet half zo goed mee als met de dure bril.

Koop één keer een goedkope bril bij een prijsvechter en je weet voortaan waarom je dat niet meer moet doen... Ik begrijp niet dat mensen zonder blikken of blozen € 800 neerleggen voor een telefoon die ze na 2 jaar wegdoen, en voor hun eigen ogen het geld niet willen uitgeven.
Omdat er helaas een hoop mensen zijn die elk jaar of elke twee jaar nieuwe bril moeten vanwege andere sterkte.
een telefoon is via marktplaats nog redelijk wat waard. Een bril kun je weggooien als de glazen niet meer bij je ogen passen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
Miepje1 schreef:Je betaald inderdaad voor kwaliteit! Ik ben 'ervaringsdeskundige', lees heb heel lastige ogen. Ik heb een mooie titanium leesbril met dunne glazen, kostte € 850 en ik zie haarscherp. Met hetzelfde recept kon ik een bril krijgen voor op mijn werk, bij Pearle. Kosten € 158. En inderdaad, ik zie er nog niet half zo goed mee als met de dure bril.

Koop één keer een goedkope bril bij een prijsvechter en je weet voortaan waarom je dat niet meer moet doen... Ik begrijp niet dat mensen zonder blikken of blozen € 800 neerleggen voor een telefoon die ze na 2 jaar wegdoen, en voor hun eigen ogen het geld niet willen uitgeven.
Omdat er helaas een hoop mensen zijn die elk jaar of elke twee jaar nieuwe bril moeten vanwege andere sterkte.
een telefoon is via marktplaats nog redelijk wat waard. Een bril kun je weggooien als de glazen niet meer bij je ogen passen.

Het montuur is nog altijd te gebruiken. :wink:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door ruud_a »

brillen zijn gewoon idioot duur.
maar de mensen willen dit geld er blijkbaar voor betalen.
er zit behalve de glazen geen enkele high-tech in en de monturen komen gewoon op een lopende band uit een grote stansmachine.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ben ongeveer 350 euro per glas kwijt en dat ongeveer elke 3-5 jaar. Het montuur is zo mooi licht en prettig dat het nu al 6 jaar meegaat. Per jaar zijn de kosten dus niet hoog. En als je zonder bril niet kan functioneren dan moet je het er voor over hebben. Als je een leesbril van plus 1 moet is het ook niet nodig om veel uit te geven.
Dus of je moet niet zeuren over hoge kosten of je moet aanvaarden dat je niet goed ziet...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik heb na mijn staaroperatie in 2007 op advies van de oogarts een leesbril gekocht met een sterkte gekocht en die kwam meer in de buurt van 1,25 euro per glas.

Waarmee gezegd is dat het geen geld hoeft te kosten, je kunt er nog steeds mee functioneren en ook nog goed mee uitzien.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door lentewind »

Ja, maar niet iedereen kan en mag geopereerd of gelaserd worden.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door gilas »

eleven schreef:Het montuur is nog altijd te gebruiken.
Hangt van de glazen af :wink:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door puma73 »

lentewind schreef:Ja, maar niet iedereen kan en mag geopereerd of gelaserd worden.
Als je staar hebt dan helpt je ogen laten laseren niet veel. Kan of mag je niet geopereerd worden dan heb je echt een probleem want dan heb je op een bepaald moment een blinde geleidehond nodig.

Het lijkt mij stug, behoudens een enkele aandoening dat je niet aan staar geopereerd kunt en mag worden. Er komt namelijk geen narcose aan te pas.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door lentewind »

als de staar niet erg genoeg is, wil de oogarts niet opereren en heb je dus toch een "goede" bril nodig.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door sjohie »

JanTinusPlukvet schreef:Ik ben ook zeer benieuwd!
Ben ook wat ouder aan het worden en zal eraan moeten geloven.

Toevallig was ook ik bij pearl als eerste. Daar viel me op dat er zo makkelijk geprat wordt: montuur van zeg 150 a 200 euro is incl. glazen,... maar ondertussen komt er zóveel bij dat je zo maar op 650.- uitkomt idd.
ok,.. u krijgt een kortingsbon' wordt dan gezegd,... maar niet voor nu,..voor ergens in de toekomst als je er wéér eentje nodig hebt! ... heb je dus niets aan.
'u kunt hem gebruiken voor uw partner of familie' was het antwoord. 'OK, maar dan heb IK geen korting!'

Ik snap er helemaal niets van, je wordt doodgegegooid met reclames 'twee halen 1 betalen', of 35% korting of merkmonturen in de aanbieding.....
...alsof een merkmontuur ineenz zoveel sterker/beter is.

Is Specsvaers dan idd de enige die duidelijk, eerlijk voordeliger is? (althans, zo lijken de reclames)

Zo telezen sla ik de kleinere optieciën dus maar ff over,..die zijn helemaal belachelijk duur.
Ook bij specsavers zit er een addertje onder het gras, die kunnen echt niet voor een fors lager bedrag een bril leveren als de vergelijkbare concurrentie. Die markt is zo competitief, dat er echt niet zo veel marge is dat ze ineens zeg 30% goedkoper zijn bij een vergelijkbaar product.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:brillen zijn gewoon idioot duur.
maar de mensen willen dit geld er blijkbaar voor betalen.
er zit behalve de glazen geen enkele high-tech in en de monturen komen gewoon op een lopende band uit een grote stansmachine.
Er is wel wat te zeggen voor betere materialen en bouwkwaliteit, welke ook iets betekenen voor de prijs van een montuur, maar inderdaad, bij de echte merken betaal je ook fors voor het design en de naam.

Persoonlijk koop ik een montuur uit de huis collectie, wel van titanium ivm het lagere gewicht, maar het meeste geld steek ik in de glazen, die zijn uiteindelijk het belangrijkste.

witte angora
Berichten: 31970
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch merk je het verschil in kwaliteit heel duidelijk. Titanium brillen van Hans Anders gaan nog geen jaar mee. Ga je naar specsavers of Pearle, dan doe je er makkelijk een jaar of drie mee, zonder dat de verf loslaat of wat dan ook. Je betaalt meer, maar je doet er zoveel langer mee dat het uiteindelijk toch voordeliger is.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Toch merk je het verschil in kwaliteit heel duidelijk. Titanium brillen van Hans Anders gaan nog geen jaar mee. Ga je naar specsavers of Pearle, dan doe je er makkelijk een jaar of drie mee, zonder dat de verf loslaat of wat dan ook. Je betaalt meer, maar je doet er zoveel langer mee dat het uiteindelijk toch voordeliger is.
Mijn titanium bril van een onafhankelijke opticien gaat nu al 7+ jaar mee. :D Terwijl mijn schoonzus in diezelfde tijd al aan haar derde Pearle bril toe is.

Speelsekater
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2013 16:42

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door Speelsekater »

Vroeger sprak men van de aanvaardbare leugen in de reclamewereld, tegenwoordig spreekt gewoon van de leugens.
Wanneer je de meeste aanbiedingen echt doorrekent, kom je altijd tot de conclusie, dat je belazerd wordt.
In verband met een oogziekte had ik slechts 1 glas nodig voor mijn goede oog, dus ging ik naar Spec. Savers.
Wat ik als antwoord kreeg verraste me zeer. Daar doen wij niet aan!!!!!!!!!!!!!!
U bent goedkoper uit met een complete bril. Na hun aanbieding doorgerekend te hebben, kwam ik op € 650,- uit. Dus ging ik naar een kleinere opticien. De rekende voor een goede kwaliteit glas met alles er op en er aan € 300,-
Nu komt het mooie!! VGZ adviseert Spec. Savers aan als voordelig met de maximale korting!!!
Zou Spec. savers vertaald kunnen worden in spek jezelf ten koste van alles.
Ton Voorn

witte angora
Berichten: 31970
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klopt dan toch aardig, sjohie? 1e bril, na het 3e jaar 2e bril, na het 6e jaar 3e bril, zoiets?

Dat jouw bril die eerste twee overleeft geloof ik wel, maar dat was dan geen specsaverprijsje denk ik?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom brillen zo verschillen in prijs?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Dat klopt dan toch aardig, sjohie? 1e bril, na het 3e jaar 2e bril, na het 6e jaar 3e bril, zoiets?

Dat jouw bril die eerste twee overleeft geloof ik wel, maar dat was dan geen specsaverprijsje denk ik?
Toen, dus ~7 jaar geleden, een kleine 400 euro. Dat was een standaard titanium (half) randloos huismerk montuur, met extra dunne kunststof glazen en goud ontspiegeling van die glazen.

Gesloten