LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweedehandse auto gekocht met verborgen gebreken

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Dice87

Tweedehandse auto gekocht met verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Dice87 »

Hallo,

Ik heb even een vraag, misschien is er iemand geweest die eerder in deze situatie heeft gezeten.
Ik heb een auto gekocht van 1950,- zonder garantie met APK (geen nieuwe) bij een prima dealer.
Nu heb ik de auto na 5 maanden naar de keuring gestuurd. Wat blijkt;

- Remleidingen verroest
- Tank verroest en lek
- Dorpel een hele grote roestplek
- Flexibele tussenstuk van uitlaat was lek

Volgens de monteur kan de roest niet ontstaan zijn in een periode van 5 maanden en is de auto zo aan mij verkocht.

De distributieriem is ook kapot gegaan, dat is iets wat ik snap ik heb tenslotte een tweedehandse auto gekocht. De garage heeft dit voor mij gerepareerd met een korting, maar wat blijkt de reparatie is niet juist uitgevoerd waardoor mijn motor nu olie lekt op de cilinder en mijn auto dus als het warm is verschrikkelijk rookt.

Ik heb de auto verder laten repareren bij mijn eigen garage. Maar ik ben nog lang niet klaar met de reparaties.

Ik heb de garage op het bovenstaande aangesproken, de eigenaar wil niet echt meewerken hij smeert me een auto aan met 250000 op de teller of de helft van het betaalde reparatiegeld. Uiteindelijk zijn we met een ruzie van elkaar weggelopen,

Ik ben me ervan bewust dat ik een auto heb gekocht zonder garantie, maar gezien de bovenstaande punten is de auto geen 1950 waard en al helemaal niet een ongeluk. Een lekke tank en verroeste remleidingen zijn naar mijn inziens onaanvaardbaar.

Ik zou graag willen weten of ik nog rechten heb. Ik vraag niet om een bak met geld. Maar ik wil graag dat hij ook inziet dat dit echt niet kan. Dit zijn dingen die voor de verkoop ontstaan zijn, wat ik heb begrepen. Moet ik een advocaat inschakelen?

Graag hoop ik dat iemand mij kan helpen.

riddert

Re: Tweedehandse auto gekocht met verborgen gebreken

Ongelezen bericht door riddert »

Ik zou mijn energie en geld steken in een gedegen onderhoudsbeurt, in plaats van een advocaat.

Dice87

Bedankt voor de reactie!

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

riddert schreef:Ik zou mijn energie en geld steken in een gedegen onderhoudsbeurt, in plaats van een advocaat.
Inderdaad, maar een auto van euro 1950 zonder garantie, met een zo goed als verlopen APK, wat verwacht je van zoiets.
Treurig dat mensen zich steeds laten belazeren.

Dice87

Ja, ik heb hard moeten sparen voor 1950. En ik had eigenlijk zoiets van nou ik koop het bij een dealer het zal wel goed zijn. Ik voel me ook belazerd. Maar dan kan hij het toch niet verkopen voor 1950. Ik had ook op marktplaats kunnen kijken maar ik denk ik koop het een keer bij een dealer weet ik zeker dat het goed is. Niet dus. Bedankt voor de reactie

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dice87 schreef:
Volgens de monteur kan de roest niet ontstaan zijn in een periode van 5 maanden en is de auto zo aan mij verkocht.
Nee, maar wel na een jaar. Zolang is de APK immers geldig. Ik neem aan dat de APK bij aankoop al een maand of 6 verstreken was?

Remleidingen zijn zo'n beetje standaard bij oude auto's. Roest op de dorpel had je bij de aankoop kunnen zien. Uitlaat kan na een jaartje ook lek zijn, eerder al. Blijft over de tank. Maar ook daar is roest eigenlijk niet zo vreemd.

Ik weet dus niet of je van verborgen gebreken kunt spreken. Om wat voor auto en bouwjaar gaat het?

Dice87

Ja klopt inderdaad. Het is een auto uit 2000. Een deawoo matiz. Maar wat dan over de reparatie.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Dice87 schreef: - Remleidingen verroest
- Tank verroest en lek
- Dorpel een hele grote roestplek
- Flexibele tussenstuk van uitlaat was lek
Dice87 schreef: Volgens de monteur kan de roest niet ontstaan zijn in een periode van 5 maanden en is de auto zo aan mij verkocht.
Als dit na 5 maanden niet kan zijn ontstaan, waren de gebreken inderdaad aanwezig. Maar dit zijn gebreken die ook te zien moeten zijn geweest, dus niet verborgen.

Verroeste remleiding is zichtbaar, op zich niet echt duur om te herstellen, kan slijtage zijn.
Een verroeste en lekke tank, de roest kan minder zichtbaar zijn, het lekken moet zichtbaar zijn.
Een verroeste dorpel is zichtbaar.
Eem tussenstuk van de uitlaat is een relatief goedkope reparatie en ook iets wat zichtbaar/hoorbaar moet zijn geweest. Een dergelijke daewoo hoort niet te klinken als een V8.
Dice87 schreef:
De distributieriem is ook kapot gegaan, dat is iets wat ik snap ik heb tenslotte een tweedehandse auto gekocht. De garage heeft dit voor mij gerepareerd met een korting, maar wat blijkt de reparatie is niet juist uitgevoerd waardoor mijn motor nu olie lekt op de cilinder en mijn auto dus als het warm is verschrikkelijk rookt.
Op zich een geluk dat een reparatie nog mogelijk was na het knappen van een distributieriem. Dit is een slijtage onderdeel. Meestal zit er een sticker op het deksel met de km stand en het jaartal van laatste vervanging. Is de onderhoudshistorie van de auto bekend? Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen en hoeveel heeft u de afgelopen 5 maand zelf gereden?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Allemaal niet belangrijk. Autootje uit 2000 met 2 1/2 ton op de teller,Eerste model Matiz...volledig afgeschreven! En een dealer kan ook een universele dealer zijn die alles verkoopt wat geld oplevert.
Leergeld betalen, doorsparen en een fatsoenlijke auto (MET GARANTIE EN KEURING) kopen...

witte angora

Ik kan me de teleurstelling van de topicstarter wel indenken. 1950 Euro is een hoop geld voor zo'n mug van dat bouwjaar. Dan mag je ook wel iets verwachten denk ik. Voor de helft van dat geld kun je een vergelijkbaar exemplaar op marktplaats kopen, momenteel staat er eentje op van de eerste eigenaar, 75.000 kilometer, ook bouwjaar 2000, voor 950 euro.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

je moet met zo'n auto gewoon geluk hebben. die dealers kijken er niet eens naar. dat is gewoon een inruiler geweest waar hij verder niets mee kon. hij verkoopt hem dan ook zonder garantie.
ik vind het eigenlijk al heel schappelijk dat hij de helft van de reparatie kosten voor zijn rekening neemt.
het blijft natuurlijk zuur als je zuur verdiende centjes er op deze manier uit vliegen

encore

Ongelezen bericht door encore »

Nou, prem en dhc, ik vind jullie de laatste tijd wel heel erg zuur overkomen hoor. Alleen maar mensen afbranden is niet moeilijk, en dat valt me van jullie erg tegen.

Verder vind ik een DeeWoe uit 2000 voor 1950 euri erg erg erg veel. Je hebt helaas een kat in de zak gekocht en nu zit je met de gebakken peren. Probeer inderdaad de helft van het reparatiegeld terug te krijgen en verkoop je bolide volgend jaar met een APK voor 1000 euri. Ja, erg weinig, maar je moet toch iets. Nu kost het alleen maar geld, en dat vind ik erg naar voor je maar het is niet anders.

Als de dealer bij de BOVAG is aangesloten zou je nog kunnen vragen aan de BOVAG wat zij ervan denken maar ik denk niet dat je goed nieuws krijgt. Nee heb je, ja kun je krijgen, dus zeker doen.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Nee Encore, ik vind de reactie niet zuur, maar wees nou eerlijk, een auto van 14 jaar oud????
Koop dan een klassieke Saab 900, dan heb je nog wat goeds maar zo'n autootje......

encore

Ongelezen bericht door encore »

Ik neem aan dat je een Saab 90 bedoelt? Da's wat anders dan de roestbakken waar 900 en 9000 achteropstaat. Dàt zijn echte barrels. Alleen bestemd voor die-hard Saab-fans met eindeloos veel geduld en reserveonderdelen in de schuur.
Geeft maar weer aan dat je niet veel van auto's weet. Begint er inderdaad op te lijken dat je hier alleen maar wil trollen.

Dice87

Bedankt voor alle reactie's. Ik wist niet dat zulke auto's verkocht mogen worden door dealers zonder dat erbij te vermelden dat de auto in die staat is. Ik ga er gewoon vanuit dat de auto goed was, omdat het om een dealer gaat. Maar wat ik zo lees mag het dus allemaal en maakt het niet echt uit of de auto technisch niet in orde is. Het is toch voor de veiligheid van een ander belangrijk dat je dat checked, denk ik dan. Maar goed inderdaad ik had een check moeten doen, daar ben ik het mee eens. Ik heb dat niet gedaan omdat ik hoge verwachtingen had van deze dealer. Maar goed ik zal me zowiezo geen tweede keer stoten! Het is mij duidelijk uit de bovenstaande reactie's dat ik dus niks kan.

witte angora

Volgende keer, zeker voor dat geld, kun je misschien beter een aankoopkeuring laten doen. Dat kost om en nabij de 5 tientjes, maar dan is de auto wel helemaal nagelopen, niet alleen op de apk-punten.

witte angora

snuffel1 schreef:Het lijkt mij dus vrij aannemelijk dat alle afkeurpunten na aanschaf zijn ontstaan,
Het lijkt mij dat er her en der al een flinke schade was, alleen nog niet zichtbaar (doorgerot). Kennelijk werd de aanwezige schade pas na aanschaf/bij de apk zichtbaar.

Dice87

Ja dat zal ik zeker ook doen ik heb me lesje wel geleerd.

prem

Ongelezen bericht door prem »

encore schreef:Ik neem aan dat je een Saab 90 bedoelt? Da's wat anders dan de roestbakken waar 900 en 9000 achteropstaat. Dàt zijn echte barrels. Alleen bestemd voor die-hard Saab-fans met eindeloos veel geduld en reserveonderdelen in de schuur.
Geeft maar weer aan dat je niet veel van auto's weet. Begint er inderdaad op te lijken dat je hier alleen maar wil trollen.
Maak het nou , de 90 werd maar even gemaakt, de 900 heel lang en er staan er nog zoveel te koop!!!
Toevallig he.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Na 5 maanden ben je wel erg laat. Je hebt daarmee wel je rechten verspeelt denk ik zo.
Bij dit soort auto's hoor je de keuring voor aanschaf te doen en eventueel de kosten te delen met de verkoper.
Overigens bestaat het verkopen van een product zonder garantie niet, al willen veel garages je anders doen geloven. Trap daar dus niet in.

Volgende keer dus niet 5 maanden wachten.

Gesloten