Pagina 1 van 1

Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 29 jul 2014 13:46
door jhendriks
Tijdens de paasshow in april 2014 heeft mijn 74-jarige tante op mijn aanraden bij Knöps haar 6-jaar oude Corsa ingeruild voor een jonge 2e hands, een anderhalf jaar oude Corsa 1.4. Op mijn aanraden omdat ik daar een week eerder voor mijn bedrijf een nieuwe Opel Vivaro bus had aangeschaft, waardoor de totale omzet voor Knöps meer dan € 40.000,- bedroeg.
De verkoper was alleraardigst en leverde met bijbetaling van € 7.000 de Corsa voor mijn tante op 22 april 2014 en een week later mijn Vivaro.
Bij de laatste heeft hij per ongeluk de Vivaro op privé kenteken gezet waardoor de belastingdienst mij verraste met een naheffing van € 10.000 BPM. Dit alles rechtgetrokken, echter ben ik nu wel de 2e eigenaar van mijn bus. Slordig!

Echter mijn tante had minder geluk...
Op 24 april (na 2 dagen!) vielen alle lichtjes op haar dashboard, op één na, uit. Dit bleek een "algemene storing". Zij is dus direct naar Knöps doorgereden om het te laten repareren. Het bleek de "Lambdasonde" te zijn.
Ach, er kan altijd wel eens iets mis gaan..., dus niet getreurd.

Bij een ritje naar het oosten van het land bleek de Airco ineens niet meer te werken. De auto weer naar Knöps teruggebracht en de Airco laten repareren. (Hier moesten bepaalde onderdelen voor besteld worden daar ze in de anderhalf jaar oude auto defect bleken).
Mijn tante kreeg al behoorlijk spijt dat ze haar goede Corsa had ingeruild voor deze.

In juli was het voor de derde keer raak. Nu bleek bij het wegrijden de remmen vast op de wielen te zitten. Het ABS-lampje bleef branden en de auto kwam schokkerig op gang. Na een paar keer hard de rempedaal intrappen kon zij de auto voor de derde keer terugbrengen. De techneut kon niets vinden en hebben de boordcomputer gereset zodat het ABS lampje uitging.
Voor mijn tante was nu de maat vol. Ze heeft geen vertrouwen meer in deze auto en daar heeft ze naar mijn mening groot gelijk in.

Dus heb ik met Knöps gebeld en gevraagd of ze de auto - zoals bij aanschaf was afgesproken indien deze niet zou bevallen - konden omruilen, waarbij ikzelf zou bijbetalen voor een nieuwe (uiteindelijk heeft mijn tante op aanraden van mij zaken met die club gedaan).
De verkoper deelde mij mee dat deze 3 probleempjes voor hem geen reden was om de auto terug te nemen. Ik kon hem wel inruilen op een nieuwe, maar ik moest dan € 7.500.- bijbetalen. De auto bleek namelijk afgelopen 3 maanden € 3.500 euro in waarde te zijn gezakt naast de kosten rij-klaarmaken.
Ik heb hem uiteraard gevraagd of hij geen rekenfout had gemaakt, en of ze niet enige coulance konden tonen.
Na wat email en belcontact kwam hij met zijn beste bod, te weten een voorraad-auto met € 6.000,- bijbetalen. Volgens mijn rekenwerk zou hij dan op onze ellende nog steeds meer dan € 5.000 extra winnen! Nooit van mijn leven...

Vandaag ben ik bij Eef en Huub (nu Orange-motors) in Rotterdam langsgegaan en heb daar een splinternieuwe Corsa Blitz 5drs, 1.4 met alle opties, Navigatie, Verwarmd stuurwiel, L.M. velgen etc. met bijbetaling van € 6.600,- aangeschaft. Inderdaad, € 600,- meer dan dat ik bij Knöps had moeten betalen, maar bij hen koop ik uiteraard nooit meer!

Uiteindelijk heeft mij de auto van Knöps zo'n € 4.500 aan schade opgeleverd (extra afleveringskosten en waardevermindering van de anderhalf jaar oude Corsa).
Na wat spitten op internet bleek ik niet de enige die merkt dat nadat de koop gesloten is de service bij Knöps ver te zoeken is. Dit verlicht de pijn bij mij enigszins, nl. gedeelde smart is halve smart.
Ik hoop nu bij mijn nieuwe Opel Dealer op 5 augustus de auto met mijn tante op te halen, zodat zij nog een aantal jaar onbezorgd kan rondtuffen.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 29 jul 2014 19:22
door Quark
Dit is een officiële Opel dealer met Opel garantie van 12 maanden op een gebruikte auto.
Ik lees nergens dat u advies heeft gevraagd bij de importeur hoe met deze dealer om te gaan.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 29 jul 2014 22:21
door thecure
als de lambdasonde defect gaat, vallen heus niet alle lichten uit. hoogstens gaat het management lampje branden omdat de computer verkeerde waardes krijgt.
beetje paniek praat dus.
wat is er stuk gegaan aan de airco? deze kan al lek raken door een steentje door de condensor. dat kan ook bij een nieuwe auto gebeuren.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 29 jul 2014 23:10
door eleven
Op mijn aanraden
Ik had mijn tante aangeraden, deze auto te laten keuren, om ook te weten, dat deze op het ogenblik geen mankementen vertont.
Lambasonde stuk , geen lichten meer? :lol:
Na drie maanden Airco stuk, kan overal gebeuren, net zoals mijn voorganger schrijft.
Al in al, jij bent de onderhandelaar, maakt fouten en dan is het natuurlijk het bedrijf, wat hier weer zwart gemaakt wordt.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 30 jul 2014 10:21
door jhendriks
Allicht even voor de duidelijkheid: De reparaties vielen uiteraard onder de garantie.
Daar gaat het ook hier niet over.
Het gaat erom dat:
1. De afleverbeurt kennelijk niet voldoende is uitgevoerd (airco was natuurlijk al defect bij het ophalen na het plaatsen van de Lamdasonde, mijn tante kwam daar pas een dagen later achter, @eleven: niet dus na drie maanden!).
2. Als ik bij een merk-dealer een auto koop neem ik aan dat de auto, de garage, de opleiding van het personeel etc. voldoet aan de door dat merk gestelde eisen. Ik heb nog nooit een herkeuring hiervoor nodig gevonden, zelfs niet aan gedacht.
3. Ik denk niet dat de auto zelf slecht is, sterker nog, ik verwacht dat er de komende tijd geen problemen meer zullen zijn. Echter, als je in zo'n korte tijd 3 keer terug moet met de auto dan wekt dat niet veel vertrouwen. Als de verkoper dan de gedane afspraak over omruilen niet wenst na te komen dan vind ik dat stijlloos. Ik ben gewend dat mensen zich aan hun afspraken houden. Dat is ook de reden dat ik bij een merk-dealer ipv. bv. Marktplaats de auto gekocht heb.
4. "hier weer zwart gemaakt wordt" ? Ik geef enkel een relaas van mijn ervaring. Ik heb bij de Citroën, VW en Audi en Mercedes dealers waar ik afgelopen 25 jaar mijn auto's gekocht heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt. Wel eens dat er iets fout was en gerepareerd moest worden, ook weleens een hoge rekening, maar niet dat ze gewoonweg hun afspraken/toezeggingen niet nakwamen.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 30 jul 2014 11:33
door eleven
Ik heb nog nooit een herkeuring hiervoor nodig gevonden, zelfs niet aan gedacht.
Ik heb het niet over een herkeuring, maar een aankoopkeuring.
Eeen autohandelaar op zijn blauwe ogen geloven, ben ik a een hele tijd afgestapt, ook is het een merkdealer.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 30 jul 2014 16:28
door peteroo
Dashboardverlichting uitvallen door een slechte lambdasonde; dat klinkt ook mij als niet-techneut in de oren als enorme onzin. Anders heeft men bij Opel erg weinig kaas gegeten van elektronica.
Er is kennelijk een slechte auto geleverd, wat niet de fout hoeft te zijn van deze garage, maar wel hun verantwoordelijkheid is. Van een auto van 1,5 jaar oud mag je andere verwachtingen hebben. Dan doet het bedrijf er goed aan om de klant meer tegemoet te komen.

Re: Knöps Middelharnis - goede verkooppraatjes, slechte service

Geplaatst: 01 aug 2014 08:44
door Corsarob
Het is verstandig om gewoon in gesprek te gaan, face to face. Ik heb zelf ook problemen ondervonden en heb daarom contact gezocht met de importeur, waarna ik na twee maanden radiostilte dan toch een kleine factuur kreeg.

Anderzijds moet ik concluderen dat de auto inmiddels is verkocht c.q. ingeruild, dus valt er nu waarschijnlijk niets meer te halen. De garage houdt natuurlijk ook zijn poot stijf, maar als je dat zelf ook doet, schiet je er sowieso niks mee op.