LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Consumentenrecht, maar aanbieder onbereikbaar
Consumentenrecht, maar aanbieder onbereikbaar
Hallo lezers!
Bijna twee jaar geleden, op 21 augustus 2012, bestelde ik een Iphone 3GS bij een site genaamd www.electrosky.nl. Inmiddels heb ik veel klachten van deze telefoon (van technische aard) en besloot ik afgelopen week mijn consumentenrecht te claimen om zo binnen de garantietijd een reparatie te kunnen verhalen bij electrosky. Wat bleek echter: de site is uit de lucht en nergens is nog iets terug te vinden wat betreft contactgegevens of redenen waarom de site plots is 'verdwenen'. Het lijkt een onzuiver zaakje, maar desalniettemin zit ik nu thuis met een telefoon die niet naar behoren werkt maar nog wél binnen mijn consumentenrecht-tijd valt! Wat nu te doen? Ik heb Apple gebeld maar zij geven aan niets voor mij te kunnen doen, omdat zij niet het consumentenrecht over kunnen nemen.
Samengevat: wat te doen wanneer je als klant nog consumentenrecht hebt maar dit niet meer kan verhalen bij het verkoopbedrijf omdat deze failliet is, van de aardbodem verdwenen of oplichters bleken...? Iemand hier ervaring mee?
Bijna twee jaar geleden, op 21 augustus 2012, bestelde ik een Iphone 3GS bij een site genaamd www.electrosky.nl. Inmiddels heb ik veel klachten van deze telefoon (van technische aard) en besloot ik afgelopen week mijn consumentenrecht te claimen om zo binnen de garantietijd een reparatie te kunnen verhalen bij electrosky. Wat bleek echter: de site is uit de lucht en nergens is nog iets terug te vinden wat betreft contactgegevens of redenen waarom de site plots is 'verdwenen'. Het lijkt een onzuiver zaakje, maar desalniettemin zit ik nu thuis met een telefoon die niet naar behoren werkt maar nog wél binnen mijn consumentenrecht-tijd valt! Wat nu te doen? Ik heb Apple gebeld maar zij geven aan niets voor mij te kunnen doen, omdat zij niet het consumentenrecht over kunnen nemen.
Samengevat: wat te doen wanneer je als klant nog consumentenrecht hebt maar dit niet meer kan verhalen bij het verkoopbedrijf omdat deze failliet is, van de aardbodem verdwenen of oplichters bleken...? Iemand hier ervaring mee?
Re: Consumentenrecht, maar aanbieder onbereikbaar
Meer dan genoeg mensen denk ik, maar hier staat het goed samengevat, net als op de site van consuwijzer. Je hebt dus nergens recht op bij Apple, aangezien je overeenkomst niet met hen is/was, maar met die failliete winkel. Rest nog wat voor coulance Apple je zou willen geven, maar een snelle google actie daarop zal je tonen dat ze daar niet echt van zijn bij Apple.Santemous schreef:Hallo lezers!
Bijna twee jaar geleden, op 21 augustus 2012, bestelde ik een Iphone 3GS bij een site genaamd http://www.electrosky.nl. Inmiddels heb ik veel klachten van deze telefoon (van technische aard) en besloot ik afgelopen week mijn consumentenrecht te claimen om zo binnen de garantietijd een reparatie te kunnen verhalen bij electrosky. Wat bleek echter: de site is uit de lucht en nergens is nog iets terug te vinden wat betreft contactgegevens of redenen waarom de site plots is 'verdwenen'. Het lijkt een onzuiver zaakje, maar desalniettemin zit ik nu thuis met een telefoon die niet naar behoren werkt maar nog wél binnen mijn consumentenrecht-tijd valt! Wat nu te doen? Ik heb Apple gebeld maar zij geven aan niets voor mij te kunnen doen, omdat zij niet het consumentenrecht over kunnen nemen.
Waarom zou apple geen fabrieksgarantie leveren. Hun premium producten met dito prijs zijn toch zo geweldig. Apple moet gewoon garantie leveren netzo als elke andere fabrikant dat doet.
Klopt, zou moeten ....olaf79 schreef:Waarom zou apple geen fabrieksgarantie leveren. Hun premium producten met dito prijs zijn toch zo geweldig. Apple moet gewoon garantie leveren netzo als elke andere fabrikant dat doet.
Echter als die niets doet voor de klant die een toestel heeft dat bijna 2 jaar oud is, kan je niks ergens claimen tenzij je nog een fantastische wettelijke onderbouwing weet voor je uitspraak.
Das waar ook. Apple geeft 1 jaar garantie, wat nog minder is dan de telefoons van chinese merken die je voor 100 euro bij de Aldi koopt.berndv schreef:Klopt, zou moeten ....olaf79 schreef:Waarom zou apple geen fabrieksgarantie leveren. Hun premium producten met dito prijs zijn toch zo geweldig. Apple moet gewoon garantie leveren netzo als elke andere fabrikant dat doet.
Echter als die niets doet voor de klant die een toestel heeft dat bijna 2 jaar oud is, kan je niks ergens claimen tenzij je nog een fantastische wettelijke onderbouwing weet voor je uitspraak.
Conclusie is dus: koop geen apple. Koop bij betrouwbare webwinkel. Maak direct gebruik van je rechten als er iets kapot is, voor het te laat is.
Bedankt voor de reacties! Apple geeft inderdaad aan dat zij enkel de fabrieksgarantie (tot 1 jaar) kunnen aanbieden, maar mijn telefoon is al ouder. Zij kunnen niet het consumentenrecht overnemen van de 'verdwenen' site.
Ik vraag me ook af hoe dit in het algemeen wordt opgelost. Stel dat een bedrijf failliet gaat of uit de lucht gaat, welk bedrijf dan ook, dan moet dit consumentenrecht toch ergens te verhalen zijn? Op deze manier zit er eigenlijk een 'lek' in het consumentenrechtsysteem.
Ik vraag me ook af hoe dit in het algemeen wordt opgelost. Stel dat een bedrijf failliet gaat of uit de lucht gaat, welk bedrijf dan ook, dan moet dit consumentenrecht toch ergens te verhalen zijn? Op deze manier zit er eigenlijk een 'lek' in het consumentenrechtsysteem.
waarom lijkt het een onzuiver zaakje?Santemous schreef:Hallo lezers!
Bijna twee jaar geleden, op 21 augustus 2012, bestelde ik een Iphone 3GS bij een site genaamd http://www.electrosky.nl. Inmiddels heb ik veel klachten van deze telefoon (van technische aard) en besloot ik afgelopen week mijn consumentenrecht te claimen om zo binnen de garantietijd een reparatie te kunnen verhalen bij electrosky. Wat bleek echter: de site is uit de lucht en nergens is nog iets terug te vinden wat betreft contactgegevens of redenen waarom de site plots is 'verdwenen'. Het lijkt een onzuiver zaakje, maar desalniettemin zit ik nu thuis met een telefoon die niet naar behoren werkt maar nog wél binnen mijn consumentenrecht-tijd valt! Wat nu te doen? Ik heb Apple gebeld maar zij geven aan niets voor mij te kunnen doen, omdat zij niet het consumentenrecht over kunnen nemen.
waarom zijn het oplichters?
u hebt een telefoon bij een internetwinkel gekocht en die hebt u keurig geleverd gekregen.
dat (internet) winkels sluiten gebeurt wel vaker.
vooral internetwinkels kunnen makkelijk komen en gaan, omdat ze niet aan een stenen gebouw gebonden zijn.
Niet, zie de hierboven gegeven link.Santemous schreef: Ik vraag me ook af hoe dit in het algemeen wordt opgelost.
Ten eerste, als een bedrijf failliet gaat, valt er niets te verhalen, simpel gezegd,,van een kale kip kan je niet plukken. Als een bedrijf ophoudt te bestaan, is er geen overeenkomst meer. Er zal niemand zijn die zomaar uit het niets de garantie die een ander bedrijf gegeven heeft(moet geven wettelijk gezien) over zal nemen. Het levert niemand behalve de consument iets op.Santemous schreef:Stel dat een bedrijf failliet gaat of uit de lucht gaat, welk bedrijf dan ook, dan moet dit consumentenrecht toch ergens te verhalen zijn?
Als hier al iets aan verandert, zal er een soort van garantiefonds in het leven geroepen moeten worden, maar dan nog zal dan een dergelijke webwinkel daar weer bij aangesloten moeten zijn. En daar zullen de "tijdelijke" webwinkels niet op zitten te wachten en de grote gevestigde namen verdwijnen niet heel snel, uitzonderingen daargelaten. Blijft de fabrikant over, die geen partij is in de overeenkomst tussen u en de ondernemer, en er ook niet op zit te wachten om de zooi van die winkels op te ruimen.
puur theoretisch lijkt het mij dat u in het geval van faillissement weinig rechten hebt.Santemous schreef:Bedankt voor de reacties! Apple geeft inderdaad aan dat zij enkel de fabrieksgarantie (tot 1 jaar) kunnen aanbieden, maar mijn telefoon is al ouder. Zij kunnen niet het consumentenrecht overnemen van de 'verdwenen' site.
als iemand alleen maar gestopt is met zijn bedrijf, zou u naar mijn mening nog steeds uw garantierecht kunnen claimen.
het lijkt mij niet dat uw rechten verdwenen zijn.
maar dan wens ik u veel geduld en sterkte toe.
maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Je kunt je bij de gene melden die dit product heeft verkocht aan jouw verkoper. Deze wordt namelijk ongerechtvaardigd verrijkt. Via de route krijg je nooit het volledige bedrag.
Bij faillisement is het einde oefening tenzij een andere partij de verplichtingen overneemt.Santemous schreef:Bedankt voor de reacties! Apple geeft inderdaad aan dat zij enkel de fabrieksgarantie (tot 1 jaar) kunnen aanbieden, maar mijn telefoon is al ouder. Zij kunnen niet het consumentenrecht overnemen van de 'verdwenen' site.
Als je geluk hebt (dat heb je dus niet bij Apple meuk) neemt de fabrikant of importeur een deel van de kosten voor zijn rekening, of als je binnen fabrieksgarantie valt, alle kosten.
Even Google gebruiken doet wonderen. Electrosky is een gewone fysieke winkel in Amstelveen, straat van Gibraltar 27, Amstelveen. Contact telefoonnummer 0619649002. Vreemde is wel dat de omschrijving bij de kamer van koophandel dit bedrijf als autobedrijf stond ingeschreven. Owh, en ze zijn uitgeschreven uit de kvk.
Ik heb op mijn garantiebewijs ook alle gegevens van het bedrijf staan, maar krijg op geen enkele wijze contact met iemand van hen. Niet op het telefoonnummer, niet op mails, etc. Googlen leert ook dat de site plots uit de lucht is gehaald, meerdere mensen geen contact kunnen krijgen en nergens is een reden te vinden wat er met het bedrijf is gebeurd. Het lijkt van de aardbodem verdwenen. Er is dus misschien ook wel geen sprake van faillisement, dat kan ik werkelijk nergens vinden! Wel is het bedrijf in Tros Radar geweest en bij het programma opgelicht (schijnt), dat is de reden dat het een ietwat onguur zaakje lijkt en ik weinig vertrouwen heb op contact met hen in de toekomst.
Ik begrijp dus inderdaad dat ik het consumentenrecht niet elders kan verhalen (in dit geval Apple) en zij daarmee in hun recht staan. Toch blijft het een lastige zaak dat niemand weet wat er met het bedrijf is gebeurd. Volgende week een afspraakje op het juridisch loket
Ik begrijp dus inderdaad dat ik het consumentenrecht niet elders kan verhalen (in dit geval Apple) en zij daarmee in hun recht staan. Toch blijft het een lastige zaak dat niemand weet wat er met het bedrijf is gebeurd. Volgende week een afspraakje op het juridisch loket
Als je even op een ander google product kijkt, streetview, lijkt dat adres toch meer op een rijtjeswoning, in plaats van een bedrijfspand. En het is ook nog een huurhuis, dus dat bedrijfje was vermoedelijk niks meer dan een particulier project, waarvan er per jaar duizenden de kop op steken en weer omvallen.berndv schreef:Even Google gebruiken doet wonderen. Electrosky is een gewone fysieke winkel in Amstelveen, straat van Gibraltar 27, Amstelveen. Contact telefoonnummer 0619649002. Vreemde is wel dat de omschrijving bij de kamer van koophandel dit bedrijf als autobedrijf stond ingeschreven. Owh, en ze zijn uitgeschreven uit de kvk.
Juridisch loket? Die kunnen al helemaal niks voor je doen. Je bent uitgerangeerd. Je zult je verlies moeten nemen en daar zul je het mee moeten doen. Nieuwe telefoon dan maar?
Wie niet waagt...!
Grapjas. Je kunt niet terug naar de (web)winkel want die is failliet. Naar Apple kun je niet want het is langer dan een jaar geleden. Dan blijft er over? Heel goed 0, en dat is precies wat je te horen krijgt bij het Juridisch Loket.
Ik ben eerder vandaag al bij het juridisch loket geweest en omdat onduidelijk is wat er met Electrosky is gebeurd, wilden ze een afspraak inplannen. Dat is hier namelijk het lastige punt!
Bedankt voor alle reacties en hulp!
Bedankt voor alle reacties en hulp!
-
Ach, over een dag of 10 was de garantietermijn sowieso al verstreken. Dan zouden de reparatiekosten toch ook al voor je eigen rekening zijn geweest. Of je had een ander toestel moeten kopen.
De leverancier van de verkoper.encore schreef:Grapjas. Je kunt niet terug naar de (web)winkel want die is failliet. Naar Apple kun je niet want het is langer dan een jaar geleden. Dan blijft er over?