LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent wilt dat ik overstap naar Zakelijk contract
Essent wilt dat ik overstap naar Zakelijk contract
Vanochtend telefoon gehad gehad van een verkoper welke me een zakelijk contract van Essent probeert aan te smeren.
Volgens hun zijn zakelijke contracten altijd goedkoper dan die van particulieren...
Ik heb een (kleine) eenmanszaak, welke vanuit m'n woonadres gerund wordt.
Een offerte wou hij niet per post geven, wou alleen telefonisch wat bedragen doorgeven, wat dan opgenomen zou worden. Maar omdat het altijd goedkoper was, moest ik er maar mee akkoord gaan volgen hem. Momenteel ben ik niet eens klant bij Essent, ik zit gewoon particulier bij green choice.
Na een kwartier door zeuren gaf hij aan dat hij morgen maar weer terug zou bellen, omdat ik het gesprek probeerde af te kappen steeds en niet wou bevestigen, ik moest gewoon verder met werken.
Op een zakelijk contract (wat ik ergens las) heb je ook geen bedenk tijd (valt niet meer onder het consumenten recht).
Ik wil eigenlijk niet overstappen, ik ben tevreden waar ik nu zit, maar kom niet van (de zoveelste) telefonische verkopers af welke door blijven zeuren. Ik sta ingeschreven bij het Bel me niet register, maar omdat ze me "zakelijk" telefoonnummer vinden via de KvK, telt dit niet?
Een besparing zal ook niet heel veel zijn, volgens mij.
Ik verbruik op jaarbasis een 1400 kWh en zit een geschat verbruik van 300 m3 aan gas (eenpersoonshuishouden, afgelopen jaar 183 m3 verbruikt).
Wie heeft er ervaring met energie leveranciers welke prive huisadressen, waar een KvK registratie is, over te laten stappen naar een zakelijk contract?
Volgens hun zijn zakelijke contracten altijd goedkoper dan die van particulieren...
Ik heb een (kleine) eenmanszaak, welke vanuit m'n woonadres gerund wordt.
Een offerte wou hij niet per post geven, wou alleen telefonisch wat bedragen doorgeven, wat dan opgenomen zou worden. Maar omdat het altijd goedkoper was, moest ik er maar mee akkoord gaan volgen hem. Momenteel ben ik niet eens klant bij Essent, ik zit gewoon particulier bij green choice.
Na een kwartier door zeuren gaf hij aan dat hij morgen maar weer terug zou bellen, omdat ik het gesprek probeerde af te kappen steeds en niet wou bevestigen, ik moest gewoon verder met werken.
Op een zakelijk contract (wat ik ergens las) heb je ook geen bedenk tijd (valt niet meer onder het consumenten recht).
Ik wil eigenlijk niet overstappen, ik ben tevreden waar ik nu zit, maar kom niet van (de zoveelste) telefonische verkopers af welke door blijven zeuren. Ik sta ingeschreven bij het Bel me niet register, maar omdat ze me "zakelijk" telefoonnummer vinden via de KvK, telt dit niet?
Een besparing zal ook niet heel veel zijn, volgens mij.
Ik verbruik op jaarbasis een 1400 kWh en zit een geschat verbruik van 300 m3 aan gas (eenpersoonshuishouden, afgelopen jaar 183 m3 verbruikt).
Wie heeft er ervaring met energie leveranciers welke prive huisadressen, waar een KvK registratie is, over te laten stappen naar een zakelijk contract?
Re: Essent wilt dat ik overstap naar Zakelijk contract
Heb de Nuon wel eens aan de deur gehad, vriendelijk verzocht door te lopen.AlkmaarNL schreef: Wie heeft er ervaring met energie leveranciers welke prive huisadressen, waar een KvK registratie is, over te laten stappen naar een zakelijk contract?
-
Of je wel of niet wil overstappen is iets dat je zelf moet beslissen. Maar een zakelijk contract op een woonadres waar toevallig ook nog eens gewerkt wordt? Ik denk niet dat dat verstandig is. Het pand heeft nog altijd een woonbestemming in de eerste plaats. Daar hoort geen zakelijk energiecontract te lopen.
Denk ik.
Denk ik.
Het type contract is een administratief iets. Dit hoeft niet samen te gaan met het bestemmingsplan. Of het meerwaarde heeft betwijfel ik. Zakelijk wordt meestal exclusief btw aangeboden. Dan "lijkt" het goedkoper. Helaas kan je voor je energiecontract op je woonadres de btw niet (volledig) aftrekken. Dus betekent dit dat je over het algemeen 21% duurder uit komt dan wat je aanvankelijk dacht.witte angora schreef:Of je wel of niet wil overstappen is iets dat je zelf moet beslissen. Maar een zakelijk contract op een woonadres waar toevallig ook nog eens gewerkt wordt? Ik denk niet dat dat verstandig is. Het pand heeft nog altijd een woonbestemming in de eerste plaats. Daar hoort geen zakelijk energiecontract te lopen.
Denk ik.
Daarnaast kleven er ook nog wat andere nadelen aan zakelijke contracten, te denken aan bedenktermijn(niet), opzegtermijn(3 maand is niet ongebruikelijk), contracttermijn(5 jaar is gewoon mogelijk, zelfs met automatisch verlengen).
-
Dus in principe zou je dan ook als particulier een zakelijk contract kunnen afsluiten?
ik denk niet dat een serieuze verkoper probeert u iets via de telefoon aan te smeren.
laat hem maar een offerte sturen.
maar waarschijnlijk is het het eenvoudigste en veiligste om te zeggen "geen interesse dank u".
en daarna de hoorn er op te gooien.
laat hem maar een offerte sturen.
maar waarschijnlijk is het het eenvoudigste en veiligste om te zeggen "geen interesse dank u".
en daarna de hoorn er op te gooien.
Nee, voorwaarde is dat je een bedrijf hebt.witte angora schreef:Dus in principe zou je dan ook als particulier een zakelijk contract kunnen afsluiten?
-
Maar het grootste deel van de woning wordt gebruikt ter bewoning als het goed is, slechts een klein deel is voor de zaak. Dus het grootste deel van het verbruik is particulier. Dan zou je toch verwachten dat er een particulier contract afgesloten moet worden, in plaats van een zakelijk?
Overigens: het deel van de woning dat voor de zaak gebruikt wordt kun je als zakelijke kosten opvoeren. Dan is het administratief gezien toch veel makkelijker om dat met de energie exact zo te doen, in plaats van dat om te draaien?
Overigens: het deel van de woning dat voor de zaak gebruikt wordt kun je als zakelijke kosten opvoeren. Dan is het administratief gezien toch veel makkelijker om dat met de energie exact zo te doen, in plaats van dat om te draaien?
Er zit ook geen voordeel aan om thuis een zakelijk contract te nemen. Maar het kan. Belastingtechnisch is het absoluut veel voordeliger om particulier te nemen en "kostgeld" af te trekken voor zakelijk gebruik van (een deel van) je woning. Hoewel ook daar wel voorwaarden aan zijn, maar dat terzijde.
-
Ok, dat is dan duidelijk. Hopen dat de topicstarter wat met deze informatie kan (en ook nog even feedback geeft).