LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Wij hebben buffetkast Birmingham gekocht bij Rofra Home. De kast kan echter niet bij ons bezorgt worden op de 4e etage.
Volgens Rofra is dit helemaal ons probleem. We moeten ofwel zelf zorgen dat de kast bij ons binnenkomt of we moeten 650 euro (35%) annuleringkosten betalen.
De bezorgers hebben alleen geprobeerd om het meubelstuk in de lift te krijgen. De trap werd niet geprobeerd hoewel dit wel vooraf werd toegezegd.
Je kunt stellen dat een klant hier ook wat verantwoordelijkheid heeft, In Amsterdam kom je vaak smalle en steile trappen tegen. Wij wonen echter in een comfortabel nieuwbouw appartement. Als het bij ons niet gaat dan zal bij (vrijwel) niemand die op de 4e etage woont kunnen worden bezorgd.
Dat wij op de 4e etage wonen was uiteraard bekend. We hebben hiervoor zelfs etage toeslag betaald. Waarvoor? Om op knopje 4 i.p.v. op een ander knopje te drukken?
Vooraf waren we ook bezorgt of e.e.a. kon worden geleverd en boden aan de maten door te geven van onze lift. Hierbij werd helemaal naar de transporteur (toen nog onbekend bij Rofra) gewezen.
Je kunt ook niet beweren dat de kast echt maatwerk is. Wij hebben weliswaar een kleurtje voor het blad van de buffetkast uitgekozen, maar dit was dezelfde kleur als de kast in de showroom had.
Bovendien meldt hun website dat de kast uit voorraad leverbaar is.
De annuleringskosten van 35% zijn ons inzien volledig onterecht.
Rofra doet op geen enkele manier haar best om het meubel te bezorgen.
Volgens Rofra is dit helemaal ons probleem. We moeten ofwel zelf zorgen dat de kast bij ons binnenkomt of we moeten 650 euro (35%) annuleringkosten betalen.
De bezorgers hebben alleen geprobeerd om het meubelstuk in de lift te krijgen. De trap werd niet geprobeerd hoewel dit wel vooraf werd toegezegd.
Je kunt stellen dat een klant hier ook wat verantwoordelijkheid heeft, In Amsterdam kom je vaak smalle en steile trappen tegen. Wij wonen echter in een comfortabel nieuwbouw appartement. Als het bij ons niet gaat dan zal bij (vrijwel) niemand die op de 4e etage woont kunnen worden bezorgd.
Dat wij op de 4e etage wonen was uiteraard bekend. We hebben hiervoor zelfs etage toeslag betaald. Waarvoor? Om op knopje 4 i.p.v. op een ander knopje te drukken?
Vooraf waren we ook bezorgt of e.e.a. kon worden geleverd en boden aan de maten door te geven van onze lift. Hierbij werd helemaal naar de transporteur (toen nog onbekend bij Rofra) gewezen.
Je kunt ook niet beweren dat de kast echt maatwerk is. Wij hebben weliswaar een kleurtje voor het blad van de buffetkast uitgekozen, maar dit was dezelfde kleur als de kast in de showroom had.
Bovendien meldt hun website dat de kast uit voorraad leverbaar is.
De annuleringskosten van 35% zijn ons inzien volledig onterecht.
Rofra doet op geen enkele manier haar best om het meubel te bezorgen.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Kun je niet gewoon bij Rofra een andere kast uitzoeken, die wel past?
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Sorry Cees-jan, maar als het ding niet in de lift past, dan zal het nogal een flinke zijn. Ik kan me voorstellen dat de bezorgers dat ding geen 4 trappen op gaan zeulen. Die hebben namelijk ook nog een rug, weet je...
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Is het er zo eentje toevallig?
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Klopt die is het. Deze zou in drie pakketjes worden bezorgt. Het bleek om twee hoofddelen te gaan waarbij het bovenste deel inderdaad erg zwaar is.
Mijn punt is dat een meubelverkopend bedrijf dan zelf al zou moeten weten dat deze niet naar de 4e etage kan.
We hebben deze kast uitgekozen omdat het een soort van werkblad heeft waar je koffie of thee kunt maken. Ik heb geen vergelijkbare gezien. Eigenlijk weet ik ook niet of we een ander meubelstuk zouden mogen uitkiezen (als we dat al zouden willen). Ook niet of dit dan voor een lager bedrag mag zijn dan wat we hiervoor zouden moeten betalen.
Mijn punt is dat een meubelverkopend bedrijf dan zelf al zou moeten weten dat deze niet naar de 4e etage kan.
We hebben deze kast uitgekozen omdat het een soort van werkblad heeft waar je koffie of thee kunt maken. Ik heb geen vergelijkbare gezien. Eigenlijk weet ik ook niet of we een ander meubelstuk zouden mogen uitkiezen (als we dat al zouden willen). Ook niet of dit dan voor een lager bedrag mag zijn dan wat we hiervoor zouden moeten betalen.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Onzin, dan zou er in geen enkele woning op de vierde etage in Nederland een meubel staan.witte angora schreef:Sorry Cees-jan, maar als het ding niet in de lift past, dan zal het nogal een flinke zijn. Ik kan me voorstellen dat de bezorgers dat ding geen 4 trappen op gaan zeulen. Die hebben namelijk ook nog een rug, weet je...
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Dit staat in de voorwaarden:Cees-jan schreef:Wij hebben buffetkast Birmingham gekocht bij Rofra Home. De kast kan echter niet bij ons bezorgt worden op de 4e etage.
Volgens Rofra is dit helemaal ons probleem. We moeten ofwel zelf zorgen dat de kast bij ons binnenkomt of we moeten 650 euro (35%) annuleringkosten betalen.
De bezorgers hebben alleen geprobeerd om het meubelstuk in de lift te krijgen. De trap werd niet geprobeerd hoewel dit wel vooraf werd toegezegd.
Je kunt stellen dat een klant hier ook wat verantwoordelijkheid heeft, In Amsterdam kom je vaak smalle en steile trappen tegen. Wij wonen echter in een comfortabel nieuwbouw appartement. Als het bij ons niet gaat dan zal bij (vrijwel) niemand die op de 4e etage woont kunnen worden bezorgd.
Dat wij op de 4e etage wonen was uiteraard bekend. We hebben hiervoor zelfs etage toeslag betaald. Waarvoor? Om op knopje 4 i.p.v. op een ander knopje te drukken?
Vooraf waren we ook bezorgt of e.e.a. kon worden geleverd en boden aan de maten door te geven van onze lift. Hierbij werd helemaal naar de transporteur (toen nog onbekend bij Rofra) gewezen.
Je kunt ook niet beweren dat de kast echt maatwerk is. Wij hebben weliswaar een kleurtje voor het blad van de buffetkast uitgekozen, maar dit was dezelfde kleur als de kast in de showroom had.
Bovendien meldt hun website dat de kast uit voorraad leverbaar is.
De annuleringskosten van 35% zijn ons inzien volledig onterecht.
Rofra doet op geen enkele manier haar best om het meubel te bezorgen.
5.14 Rofra Project B.V. levert de bestelde goederen op het overeengekomen adres tot aan de eerste deur.
5.15 Indien de goederen op verzoek van de klant in de woning moeten geplaatst, geschied dit geheel vrijwillig en op risico van de klant. De deur, trap of lift dient ruim genoeg te zijn en vrij van obstakels om de goederen in de verpakking naar binnen, boven of beneden te brengen.
5.16 Zorg ervoor dat alle obstakels die in de weg kunnen hangen of staan, zoals kastjes, schilderijen, lampen en aan de muur hangende voorwerpen, zijn verwijderd. Rofra Project B.V. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.
5.17 Producten die uit meerdere verpakkingen bestaan kunnen alleen compleet op transport worden gezet.
5.18 De goederen moeten op een normale wijze (in de verpakking) naar binnen gebracht kunnen worden. Mochten de bestelde goederen niet naar binnen passen dan ligt het risico bij de klant. Zie artikel 5.14. Let daarom bij aankoop en bij het voor transport aanbieden van grotere artikelen goed op of deze goederen wel door bijvoorbeeld de deur, de lift of het trapgat kunnen.
Maar als je etage toeslag hebt betaald en daar een bewijs van hebt dan zou je kunnen stellen dat Rofra instemde met de situatie dus het lijkt mij dat je wel sterk staat.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Bedankt allemaal voor jullie input.
De voorwaarden zijn best duidelijk en in ons nadeel.
Er is echter toch een algemeen beschermingsrecht voor consumenten?
Kunnen bedrijven die met specifieke voorwaarden overrulen, of gelden deze niet voor de meubelverkoopbrache?
De voorwaarden zijn best duidelijk en in ons nadeel.
Er is echter toch een algemeen beschermingsrecht voor consumenten?
Kunnen bedrijven die met specifieke voorwaarden overrulen, of gelden deze niet voor de meubelverkoopbrache?
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
De etage toeslag is voor bovenbrengen met de lift. Voorwaarden spreken van 1e deur, dit is gemeenschappelijke ruimte beneden in de flat.
Zijn deze voorwaarden ter hand gesteld voor de verkoop? Apart meegegeven, of gedrukt op achterkant overeenkomst?
Zoniet, dan zijn die voorwaarden eigenlijk niet van toepassing.
En tevens kan je stellen dat de koop dan niet tot stad gekomen zou zijn:
Je was dan immers bewust van annuleringskosten, en dat het risico van niet door de deur passen bij afnemer ligt (art5.18)
Het beding "op risico van de klant" uit art 5.15 bijvoorbeeld, zal mogelijk als onredelijk bezwarend door rechter opgevat worden, en dus geen stand houden.
Zijn deze voorwaarden ter hand gesteld voor de verkoop? Apart meegegeven, of gedrukt op achterkant overeenkomst?
Zoniet, dan zijn die voorwaarden eigenlijk niet van toepassing.
En tevens kan je stellen dat de koop dan niet tot stad gekomen zou zijn:
Je was dan immers bewust van annuleringskosten, en dat het risico van niet door de deur passen bij afnemer ligt (art5.18)
De wet gaat boven de algemene voorwaarden.Cees-jan schreef:Er is echter toch een algemeen beschermingsrecht voor consumenten?Kunnen bedrijven die met specifieke voorwaarden overrulen, of gelden deze niet voor de meubelverkoopbrache?
Het beding "op risico van de klant" uit art 5.15 bijvoorbeeld, zal mogelijk als onredelijk bezwarend door rechter opgevat worden, en dus geen stand houden.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Ook zonder algemene voorwaarden is de klant verantwoordelijk voor het bereikbaar zijn van de afleverlocatie.16again schreef:De etage toeslag is voor bovenbrengen met de lift. Voorwaarden spreken van 1e deur, dit is gemeenschappelijke ruimte beneden in de flat.
Zijn deze voorwaarden ter hand gesteld voor de verkoop? Apart meegegeven, of gedrukt op achterkant overeenkomst?
Zoniet, dan zijn die voorwaarden eigenlijk niet van toepassing.
En tevens kan je stellen dat de koop dan niet tot stad gekomen zou zijn:
Je was dan immers bewust van annuleringskosten, en dat het risico van niet door de deur passen bij afnemer ligt (art5.18)
De wet gaat boven de algemene voorwaarden.Cees-jan schreef:Er is echter toch een algemeen beschermingsrecht voor consumenten?Kunnen bedrijven die met specifieke voorwaarden overrulen, of gelden deze niet voor de meubelverkoopbrache?
Het beding "op risico van de klant" uit art 5.15 bijvoorbeeld, zal mogelijk als onredelijk bezwarend door rechter opgevat worden, en dus geen stand houden.
En dat is volgens de wet van de logica. De verkoper heeft immers geen glazen bol waarin hij de situatie bij de klant precies kan inschatten en de klant wel.
Je koopt toch ook geen auto die niet in jouw garage past ???
Dan kun je wel de domme en onschuldige klant spelen, maar dit is toch echt eigen verantwoordelijkheid.
Maar voor 650,- kun je beter een hijskraan of verreiker huren om die kast door een raam of balkondeur naar binnen te krijgen.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Ikea?
Ja, mijn antwoord is dat grote warenhuis en die platte pakketten die ze daar verkopen kunnen vrijwel in elke lift en de maten en gewichten vermelden ze online.
Dan zelf in elkaar zetten, maar....Vergeet niet dat je bij verhuizen het weer uit elkaar moet halen.
Dat is voor bewoners van Amsterdamse grachten panden heel normaal.
Ook een raam eruit en via hoogwerker dus heeft U duidelijk verteld waar U woonde en gingen zij tegen meerprijs bezorgen?
Het nameten trapgat, of extra mensen omdat 2 erg zwaar is 4 personen die stevig genoeg zijn om het de trap op te krijgen?
Als je vooraf de maten van jou lift weet kun je dat duidelijk vermelden en moeten zij bezorgen.
Dus heeft U voldoende info gegeven wat wel en niet over die trap paste?
Uit de geplaatste foto kan ik niet zien of het 3 verticale of 2 horizontale delen zijn en dat is zeker belangrijk voor de draai op de trap.
Dat laatste, 2 of 3 delen, daarop kunt U als het fout ging zonder kosten annuleren.
Ja, mijn antwoord is dat grote warenhuis en die platte pakketten die ze daar verkopen kunnen vrijwel in elke lift en de maten en gewichten vermelden ze online.
Dan zelf in elkaar zetten, maar....Vergeet niet dat je bij verhuizen het weer uit elkaar moet halen.
Dat is voor bewoners van Amsterdamse grachten panden heel normaal.
Ook een raam eruit en via hoogwerker dus heeft U duidelijk verteld waar U woonde en gingen zij tegen meerprijs bezorgen?
Het nameten trapgat, of extra mensen omdat 2 erg zwaar is 4 personen die stevig genoeg zijn om het de trap op te krijgen?
Als je vooraf de maten van jou lift weet kun je dat duidelijk vermelden en moeten zij bezorgen.
Dus heeft U voldoende info gegeven wat wel en niet over die trap paste?
Uit de geplaatste foto kan ik niet zien of het 3 verticale of 2 horizontale delen zijn en dat is zeker belangrijk voor de draai op de trap.
Dat laatste, 2 of 3 delen, daarop kunt U als het fout ging zonder kosten annuleren.
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
ik denk het niet.16again schreef:De etage toeslag is voor bovenbrengen met de lift. Voorwaarden spreken van 1e deur, dit is gemeenschappelijke ruimte beneden in de flat.
Zijn deze voorwaarden ter hand gesteld voor de verkoop? Apart meegegeven, of gedrukt op achterkant overeenkomst?
Zoniet, dan zijn die voorwaarden eigenlijk niet van toepassing.
En tevens kan je stellen dat de koop dan niet tot stad gekomen zou zijn:
Je was dan immers bewust van annuleringskosten, en dat het risico van niet door de deur passen bij afnemer ligt (art5.18)
De wet gaat boven de algemene voorwaarden.Cees-jan schreef:Er is echter toch een algemeen beschermingsrecht voor consumenten?Kunnen bedrijven die met specifieke voorwaarden overrulen, of gelden deze niet voor de meubelverkoopbrache?
Het beding "op risico van de klant" uit art 5.15 bijvoorbeeld, zal mogelijk als onredelijk bezwarend door rechter opgevat worden, en dus geen stand houden.
het wordt vrijwillig en op verzoek van de klant verder dan de eerste deur gebracht.
dan kan het risico ook bij de klant worden gelegd.
de koopovereenkomst geldt tot de eerste deur.
alles wat daarna op verzoek van de klant gebeurt, is het risico van de klant.
Maar die kast komt in drie delen.
kunnen die losse delen misschien wel gewoon in de lift?
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
@TS. U schrijft o.a. "de trap hebben ze niet eens geprobeerd". Tja, dat mag niet eens, dat zegt de ARBO wet. Maar 35% annuleringskosten is meer dan wat normaliter gevraagd word, dat moet 30% zijn. En inderdaad, de bezorging, de grootte e.d. is toch voor uw risico.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Heb je al betaald of een aanbetaling gedaan?
Je moet er van uit kunnen gaan dat een meubelboer de weerbarstige praktijk kent en zijn producten zo construeert dat ze altijd een nieuwbouwwoning kunnen bereiken. Nieuwbouwwoningen moeten voldoen aan allerlei wettelijke minimumeisen en bouwvoorschriften. En daar kan Rofra Home keurig rekening mee houden. Heb je ooit wel eens gehoord van een IKEA meubel dat de woning niet in kon? Totale kolder dus.
Rofra Home is al vaker in het nieuws geweest en ook op dit forum besproken als zijnde een firma die zich niet houdt aan het consumentenrecht. Algemene Voorwaarden die strijdig zijn met het Nieuw Burgerlijk Wetboek zijn nietig oftewel ongeldig.
https://www.google.com/search?q=rofra+h ... r:lang_1nl
Je moet er van uit kunnen gaan dat een meubelboer de weerbarstige praktijk kent en zijn producten zo construeert dat ze altijd een nieuwbouwwoning kunnen bereiken. Nieuwbouwwoningen moeten voldoen aan allerlei wettelijke minimumeisen en bouwvoorschriften. En daar kan Rofra Home keurig rekening mee houden. Heb je ooit wel eens gehoord van een IKEA meubel dat de woning niet in kon? Totale kolder dus.
Rofra Home is al vaker in het nieuws geweest en ook op dit forum besproken als zijnde een firma die zich niet houdt aan het consumentenrecht. Algemene Voorwaarden die strijdig zijn met het Nieuw Burgerlijk Wetboek zijn nietig oftewel ongeldig.
https://www.google.com/search?q=rofra+h ... r:lang_1nl
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Een verhuislift van 24 meter heb je al voor 60 euro per uur inclusief bediening.
Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan dat ze zijn.
Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan dat ze zijn.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Ik wil niet veel zeggen, maar dit zijn de maten van die kast:
Of het nu de hoogte of de breedte is, maar ik denk dat dit in geen enkele lift past. Ik heb hier even gemeten, de flat is gebouwd in 2008, hoogte en diepte van de lift zijn 2.10. Hier zou hij dus ook niet in passen.Hoogte 232 cm
Breedte 232 cm
Diepte 53 cm
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
'birmingham' is een serie meubelen. Voor hetzelfde gemak is het een andere, kleinere kast.vogels schreef:Topicstarter schreef: Wij hebben buffetkast Birmingham gekocht. Dus ja, natuurlijk is het die kast, al dan niet in eenzelfde kleur.witte angora schreef:Is het er zo eentje toevallig?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 aug 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Als er vraag is naar buffetkasten van 4 meter lang en 3 meter hoog, dan maakt de meubelboer buffetkasten van 4 meter lang en 3 meter hoog. Dat ze in de meeste nieuwbouwwoningen niet passen is dan jammer; maar aangezien er vraag naar is, passen ze in een aantal woningen kennelijk wel.Bob Schurkjens schreef:Heb je al betaald of een aanbetaling gedaan?
Je moet er van uit kunnen gaan dat een meubelboer de weerbarstige praktijk kent en zijn producten zo construeert dat ze altijd een nieuwbouwwoning kunnen bereiken. Nieuwbouwwoningen moeten voldoen aan allerlei wettelijke minimumeisen en bouwvoorschriften. En daar kan Rofra Home keurig rekening mee houden. Heb je ooit wel eens gehoord van een IKEA meubel dat de woning niet in kon? Totale kolder dus.
Daarbij: we hebben het hier over een etagewoning. Ik denk dat een dergelijke kast wél een benedenwoning in kan. Dat zal geen enkel probleem opleveren. Dus de meeste nieuwbouwwoningen komt hij heus wel in.
Ikea meubelen zijn iets heel anders; dat wordt als bouwpakket geleverd. De buffetkast waar we het hier over hebben kost 1995 euro; lijkt me toch dat zoiets in twee of drie complete delen wordt geleverd, zonder dat de klant nog een halve dag moet gaan zitten schroeven en aanmodderen. Ikea-kasten hebben ook een heel ander formaat dan 2.35 lang.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 aug 2014 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
Een ladderlift? Iets van 75 euro per uur.Cees-jan schreef:Wij hebben buffetkast Birmingham gekocht bij Rofra Home. De kast kan echter niet bij ons bezorgt worden op de 4e etage.
Volgens Rofra is dit helemaal ons probleem. We moeten ofwel zelf zorgen dat de kast bij ons binnenkomt of we moeten 650 euro (35%) annuleringkosten betalen.
De bezorgers hebben alleen geprobeerd om het meubelstuk in de lift te krijgen. De trap werd niet geprobeerd hoewel dit wel vooraf werd toegezegd.
Je kunt stellen dat een klant hier ook wat verantwoordelijkheid heeft, In Amsterdam kom je vaak smalle en steile trappen tegen. Wij wonen echter in een comfortabel nieuwbouw appartement. Als het bij ons niet gaat dan zal bij (vrijwel) niemand die op de 4e etage woont kunnen worden bezorgd.
Dat wij op de 4e etage wonen was uiteraard bekend. We hebben hiervoor zelfs etage toeslag betaald. Waarvoor? Om op knopje 4 i.p.v. op een ander knopje te drukken?
Vooraf waren we ook bezorgt of e.e.a. kon worden geleverd en boden aan de maten door te geven van onze lift. Hierbij werd helemaal naar de transporteur (toen nog onbekend bij Rofra) gewezen.
Je kunt ook niet beweren dat de kast echt maatwerk is. Wij hebben weliswaar een kleurtje voor het blad van de buffetkast uitgekozen, maar dit was dezelfde kleur als de kast in de showroom had.
Bovendien meldt hun website dat de kast uit voorraad leverbaar is.
De annuleringskosten van 35% zijn ons inzien volledig onterecht.
Rofra doet op geen enkele manier haar best om het meubel te bezorgen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Niet te bezorgen kast kost 650,- annuleringskosten
En ik denk dat Rofra op jaarbasis een erg leuk centje bijverdient aan deze annuleringskosten. Een goede ondernemer denkt met zijn klanten mee. Hij/zij kent de praktijk en waarschuwt voor wat niet kan. Maar daar denk jij vast weer anders over.Ik denk dat jouw opmerking totale kolder is.