Liebherr en Brugman keukens garantie waardeloos?
Geplaatst: 18 aug 2014 17:08
In 2010 kocht ik bij Brugman keukens een nieuwe Liebherr koelkast voor € 1350, met een mooi garantiebewijsje voor 5 jaar garantie (zowel via Liebherr als via Brugman). Daar heb ik een mooi papiertje bij ontvangen met "Brugman laat u niet in de steek"..
Na nog geen 4 jaar is onze Liebherr koelkast onlangs gestopt met werken. Ik heb daarop Brugman gebeld, die zei dat we het met Liebherr moesten oplossen. Zo gezegd, zo gedaan, Liebherr is langsgekomen en heeft geconstateerd dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat de hele koelkast moet worden vervangen. Inmiddels moest ik alle niet houdbare producten weggooien en een klein koelkastje aanschaffen als backup.
Liebherr (Buram) heeft me een aanbod gedaan om de nieuwe koelkast te kopen met '60% korting', omdat ik die jaren geen gebruik kan maken van de vorige koelkast. Echter moet ik wel 40% (€ 540) betalen voor een nieuwe koelkast. Dit is allemaal op basis van 10 jaar economische levensduur van Liebherr.
Er spelen twee dingen. Ten eerste lijkt het me krom dat ik dus 2x moet betalen voor de eerste vier jaar gebruik van mijn koelkast (immers betaalde ik 1350 euro voor de vorige koelkast, waar ik geen geld voor terugkrijg en moet ik 540 euro betalen voor 4 jaar van deze nieuwe). Ik kocht een koelkast met 5 jaar garantie en 10 jaar economische levensduur om juist dit te voorkomen.
Ten tweede staat in de voorwaarden van Brugman heel duidelijk (bijlage) dat kosten voor vervangende onderdelen worden vergoed binnen de eerste 5 jaar.
Hier wil Brugman echter niets van weten, ze stellen dat deze kosten niet vallen onder de garantie, omdat het niet gaat om vervangende onderdelen, maar de gehele koelkast. Op mijn vraag "dus als de motor vervangen moest worden, hadden jullie dat wel vergoed" antwoordde de medewerker bevestigend. Ook zei ze dat het nu eenmaal zo werkt en wilde ze niets weten van de humane kant van het verhaal, namelijk dat ik nu 1800 euro betaal voor het hebben van een koelkast in de eerste 5 jaar na aanschaf.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Heb ik gelijk of werkt het inderdaad gewoon zo en is het zuur dat ik niets aan mijn garantie bij Brugman en Liebherr heb?
Na nog geen 4 jaar is onze Liebherr koelkast onlangs gestopt met werken. Ik heb daarop Brugman gebeld, die zei dat we het met Liebherr moesten oplossen. Zo gezegd, zo gedaan, Liebherr is langsgekomen en heeft geconstateerd dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat de hele koelkast moet worden vervangen. Inmiddels moest ik alle niet houdbare producten weggooien en een klein koelkastje aanschaffen als backup.
Liebherr (Buram) heeft me een aanbod gedaan om de nieuwe koelkast te kopen met '60% korting', omdat ik die jaren geen gebruik kan maken van de vorige koelkast. Echter moet ik wel 40% (€ 540) betalen voor een nieuwe koelkast. Dit is allemaal op basis van 10 jaar economische levensduur van Liebherr.
Er spelen twee dingen. Ten eerste lijkt het me krom dat ik dus 2x moet betalen voor de eerste vier jaar gebruik van mijn koelkast (immers betaalde ik 1350 euro voor de vorige koelkast, waar ik geen geld voor terugkrijg en moet ik 540 euro betalen voor 4 jaar van deze nieuwe). Ik kocht een koelkast met 5 jaar garantie en 10 jaar economische levensduur om juist dit te voorkomen.
Ten tweede staat in de voorwaarden van Brugman heel duidelijk (bijlage) dat kosten voor vervangende onderdelen worden vergoed binnen de eerste 5 jaar.
Hier wil Brugman echter niets van weten, ze stellen dat deze kosten niet vallen onder de garantie, omdat het niet gaat om vervangende onderdelen, maar de gehele koelkast. Op mijn vraag "dus als de motor vervangen moest worden, hadden jullie dat wel vergoed" antwoordde de medewerker bevestigend. Ook zei ze dat het nu eenmaal zo werkt en wilde ze niets weten van de humane kant van het verhaal, namelijk dat ik nu 1800 euro betaal voor het hebben van een koelkast in de eerste 5 jaar na aanschaf.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Heb ik gelijk of werkt het inderdaad gewoon zo en is het zuur dat ik niets aan mijn garantie bij Brugman en Liebherr heb?