Als ik bij de belastingdienst de rekenhulp "Wie is mijn toeslagpartner" invul dan krijg ik te horen dat ik een toeslagpartner heb inclusief de volgende excepties:
Mijn situatie is als volgt.Uw medebewoner is uw toeslagpartner.
In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:
- Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2014 jonger dan 27 jaar.
- U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.
Ik ben 33 jaar en woon op dit moment samen met mijn ouders (zij zijn getrouwd en dus ook fiscaal partner van elkaar). Als zij getrouwd zijn zijn zij dan automatisch toeslagpartner van elkaar en kunnen zij dus beiden niet mijn toeslagpartner zijn?
Mijn vader is gepensioneerd en is 67, mijn moeder is 61 en heeft geen baan. Zij zijn het grootste gedeelte van het jaar aan het reizen dus ik betaal alle kosten van het huishouden zelf. Als ik mijn kind krijg, kan een van hen dan als mijn toeslagpartner worden aangewezen voor de kinderopvangtoeslag en het kindergebonden budget? Zo ja dan heb ik een probleem want ik heb de kinderopvangtoeslag en kindgebondenbudget hard nodig om werk en moederschap financieel goed te kunnen combineren.
Ook vind het verschrikkelijk lastig dat ik nog niet naar de situatie van 2015 kan kijken, wie weet wat er volgend jaar staat te veranderen? Ik las iets over een huishoudentoeslag waarin alles bij elkaar opgeteld wordt?
Wie kan mij hier een beetje mee op weg helpen? Ik kan de belastingdienst uiteraard bellen, maar ik zou graag eerst wat onafhankelijk advies willen om vooraf te weten wat mijn rechten zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank!
Ocean