LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ocean1980

Recht op toeslagen

Ongelezen bericht door Ocean1980 »

Ik ben me op dit moment aan het orienteren op mijn financiele situatie omdat ik over een tijdje alleenstaand moeder word. Maar hoewel ik tot nu toe er altijd wel uitkwam administratief gezien zijn alle regels rondom de toeslagen echt ongelooflijk onoverzichtelijk en kom ik er door op internet te zoeken niet uit.

Als ik bij de belastingdienst de rekenhulp "Wie is mijn toeslagpartner" invul dan krijg ik te horen dat ik een toeslagpartner heb inclusief de volgende excepties:
Uw medebewoner is uw toeslagpartner.

In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:

• Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2014 jonger dan 27 jaar.
  • U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.

Mijn situatie is als volgt.

Ik ben 33 jaar en woon op dit moment samen met mijn ouders (zij zijn getrouwd en dus ook fiscaal partner van elkaar). Als zij getrouwd zijn zijn zij dan automatisch toeslagpartner van elkaar en kunnen zij dus beiden niet mijn toeslagpartner zijn?

Mijn vader is gepensioneerd en is 67, mijn moeder is 61 en heeft geen baan. Zij zijn het grootste gedeelte van het jaar aan het reizen dus ik betaal alle kosten van het huishouden zelf. Als ik mijn kind krijg, kan een van hen dan als mijn toeslagpartner worden aangewezen voor de kinderopvangtoeslag en het kindergebonden budget? Zo ja dan heb ik een probleem want ik heb de kinderopvangtoeslag en kindgebondenbudget hard nodig om werk en moederschap financieel goed te kunnen combineren.

Ook vind het verschrikkelijk lastig dat ik nog niet naar de situatie van 2015 kan kijken, wie weet wat er volgend jaar staat te veranderen? Ik las iets over een huishoudentoeslag waarin alles bij elkaar opgeteld wordt?

Wie kan mij hier een beetje mee op weg helpen? Ik kan de belastingdienst uiteraard bellen, maar ik zou graag eerst wat onafhankelijk advies willen om vooraf te weten wat mijn rechten zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Ocean
Laatst gewijzigd door Ocean1980 op 19 aug 2014 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.

berndv

Re: Recht op toeslagen

Ongelezen bericht door berndv »

Belastingdienst bellen? Telefoonnummer is gratis en die kunnen je het precies vertellen hoe het zit.

Ocean1980

Uiteraard kan ik de belastingdienst bellen, maar ik wil graag eerst wat onafhankelijk advies.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Lieve Ocean, je kunt hier adviezen proberen in te winnen, maar de kans dat de informatie die je krijgt niet klopt of verouderd is, is altijd aanwezig. Bij de Belastingdienst weten ze ook niet alles, maar wél hoe het werkt met toeslagen en dergelijke. Bel hen gewoon op, vraag hoe het zit. Dat is echt de beste manier. En tja, onafhankelijke adviezen? Ben je bang dat ze je zullen belazeren?

Ocean1980

@Annikaatje Nee, ik wil voorbereid zijn en ongeveer weten waar ik aan toe ben, dat is alles. Maar goed, van jou hoef ik in ieder geval geen hulp te verwachten ;)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Van mij hoef je eerlijk gezegd ook geen antwoorden te verwachten, want je weet waar je terecht kunt met je vragen. Wat Annikaatje zegt klopt gewoon (en dan zal ik wel weer het halve forum over me heen krijgen, maar dat boeit me niet): de antwoorden hier zijn niet altijd correct.

Hooguit krijg je van mij een advies om je goed voor te bereiden: zet je vragen op papier, in een logische volgorde, met de gegevens die je hebt, en vuur die af op de medewerker van de belastingdienst. Of, misschien beter nog, mail die vragen, dan hebben ze daar ook de tijd om het even goed op schrift te zetten, en, indien nodig, even goed uit te zoeken.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Oh, je wil gewoon weten hoe je de vragen moet stellen, welke informatie je wel en welke informatie je niet aan de belastingdienst moet geven om te zorgen dat je toch maar die toeslagen krijgt. Zoiets?

Ik weet redelijk wat af van toeslagen en heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten. Toen heb ik veel contact gehad met de belastingtelefoon, en zo ben ik heel wat te weten gekomen.

ECHTER: die informatie is door mij enige tijd geleden ingewonnen, voor een ander jaar. De kans dat er dingen veranderd zijn is gigantisch groot. Daarom heb je helemaal niets aan deze info, en moet je niet zo eigenwijs zijn en het onafhankelijke advies van deze forum-leden aannemen: BEL DE BELASTINGTELEFOON!

Ocean1980

Ik heb ze gebeld, dank jullie wel voor jullie tijd.

Ocean1980

Dank je wel, @Vogels.Je kan inderdaad niet mailen, dat had ik al gezien. Ik heb ze net inderdaad gebeld en dat is wat ze zeiden. Als je ouders getrouwd zijn, fiscaal partner zijn zijn ze dus ook elkaars toeslagpartner en kunnen ze dat niet meer van mij zijn. In ieder geval geldt dit voor 2014.
Voor de huurtoeslag tellen ze trouwens wel mee, maar dat is niet van toepassing voor mij.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ocean1980 schreef:Ik ben me op dit moment aan het orienteren op mijn financiele situatie omdat ik over een tijdje alleenstaand moeder word. Maar hoewel ik tot nu toe er altijd wel uitkwam administratief gezien zijn alle regels rondom de toeslagen echt ongelooflijk onoverzichtelijk en kom ik er door op internet te zoeken niet uit.

Als ik bij de belastingdienst de rekenhulp "Wie is mijn toeslagpartner" invul dan krijg ik te horen dat ik een toeslagpartner heb inclusief de volgende excepties:
Uw medebewoner is uw toeslagpartner.

• Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2014 jonger dan 27 jaar.
  • U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.

Mijn situatie is als volgt.

Ik ben 33 jaar en woon op dit moment samen met mijn ouders (zij zijn getrouwd en dus ook fiscaal partner van elkaar). Als zij getrouwd zijn zijn zij dan automatisch toeslagpartner van elkaar en kunnen zij dus beiden niet mijn toeslagpartner zijn?

Mijn vader is gepensioneerd en is 67, mijn moeder is 61 en heeft geen baan. Zij zijn het grootste gedeelte van het jaar aan het reizen dus ik betaal alle kosten van het huishouden zelf. Als ik mijn kind krijg, kan een van hen dan als mijn toeslagpartner worden aangewezen voor de kinderopvangtoeslag en het kindergebonden budget? Zo ja dan heb ik een probleem want ik heb de kinderopvangtoeslag en kindgebondenbudget hard nodig om werk en moederschap financieel goed te kunnen combineren.

Ook vind het verschrikkelijk lastig dat ik nog niet naar de situatie van 2015 kan kijken, wie weet wat er volgend jaar staat te veranderen? Ik las iets over een huishoudentoeslag waarin alles bij elkaar opgeteld wordt?

Wie kan mij hier een beetje mee op weg helpen? Ik kan de belastingdienst uiteraard bellen, maar ik zou graag eerst wat onafhankelijk advies willen om vooraf te weten wat mijn rechten zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Ocean
Voor de zekerheid

Ocean1980

vogels schreef:
Ocean1980 schreef:Dank je wel, @Vogels.Je kan inderdaad niet mailen, dat had ik al gezien. Ik heb ze net inderdaad gebeld en dat is wat ze zeiden. Als je ouders getrouwd zijn, fiscaal partner zijn zijn ze dus ook elkaars toeslagpartner en kunnen ze dat niet meer van mij zijn. In ieder geval geldt dit voor 2014.
Voor de huurtoeslag tellen ze trouwens wel mee, maar dat is niet van toepassing voor mij.
Dan klopte mijn gedachte dus. Weet ik dat voor een volgende vraagsteller.

Jammer voor je deze financiële tegenslag. Volgend jaar gaat er geloof ik inderdaad veel veranderen. In ieder geval waren/zijn ze daar druk mee bezig. Ben even kwijt of alle veranderingen nu al definitief door de Eerste Kamer zijn. Zal even gaan kijken hoe het er mee staat.
Het is juist gunstig voor mij dat ze niet mijn toeslagpartner kunnen zijn :)

Ocean1980

Koffie helpt altijd, @Vogels! Het stomme in dat standaard vragenlijstje over wie je toeslagpartner is, is dat je je medebewoners niet elk afzonderlijk kunt "specificeren" dat maakt het zo onduidelijk. En het moet zo makkelijk zijn bij de belastingdienst.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
@WA: sinds wanneer kun je mailen met de Belastingdienst?
En ze zouden de mogelijkheid om te mailen in moeten voeren, want als dat niet kan, lopen ze hopeloos achter.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2014 jonger dan 27 jaar.
U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.
Dan ben je er toch uit? Jij hebt 2 medebewoners van 18 jaar of ouder?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
vogels schreef:
@WA: sinds wanneer kun je mailen met de Belastingdienst?
En ze zouden de mogelijkheid om te mailen in moeten voeren, want als dat niet kan, lopen ze hopeloos achter.
Dan wordt het nog een grotere puinhoop.
Het belastingtelefoon kan meteen de vragen beantwoorden.
Als je met de medewerker niet uitkomt, maakt deze voor jou een afspraak op het kantoor.
Mailcontact met de belasting.Pfff

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Mailen zou in zoverre makkelijk zijn dat je het antwoord wat ze geven zwart op wit is heb..
Maar denk dat het niet te doen is,dan moeten ze 300 man extra aannemen...

@ts
Is het in totaal niet voordeliger( ik opper maar wat) om op jezelf te gaan...en misschien is dat wel de bedoeling maar toestanden kan ook!,laat maar dan :wink:
Je werkt dus inkomen heb je,en je hebt recht op allerlei toeslagen,kwijtscheldingen enz..

In elk geval heb je nu antwoord wat volgend jr brengt? Moeten we allemaal afwachten...
Is elke jr verassing ,
Geniet
Elk geval van je zwangerschap,

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

vogels schreef:
Ocean1980 schreef:Dank je wel, @Vogels.Je kan inderdaad niet mailen, dat had ik al gezien. Ik heb ze net inderdaad gebeld en dat is wat ze zeiden. Als je ouders getrouwd zijn, fiscaal partner zijn zijn ze dus ook elkaars toeslagpartner en kunnen ze dat niet meer van mij zijn. In ieder geval geldt dit voor 2014.
Dan klopte mijn gedachte dus. Weet ik dat voor een volgende vraagsteller.

Jammer voor je deze financiële tegenslag. Volgend jaar gaat er geloof ik inderdaad veel veranderen. In ieder geval waren/zijn ze daar druk mee bezig. Ben even kwijt of alle veranderingen nu al definitief door de Eerste Kamer zijn. Zal even gaan kijken hoe het er mee staat.
De toeslagensituatie is hier eenvoudig. Ouders zijn toeslagpartners van elkaar, dochter heeft een zelfstandig recht op toeslagen. Het zou anders zijn als dochter (minimaal 27 jaar) met 1 ouder zou samenwonen + minderjarig kind. Dan is er wel toeslagpartnerschap met de ouder.

Een belangrijke wijziging voor 2015 betreft de Participatiewet. Door Tweede en Eerste Kamer aangenomen. Het betreft met name mensen met een bijstandsinkomen. Een van de maatregelen is dat het 'gezinsinkomen' een rol gaat spelen. Er wordt gekeken naar het aantal volwassen personen in een huishouden. Aan de hand van het aantal personen wordt de korting op de uitkering vastgesteld. Voor nieuwe gevallen vanaf 1 januari 2015, voor bestaande situaties 1 juli 2015.

Er is veel commotie ontstaan over een alleenstaande AOW-er samenwonend met dochter / zoon of samenwonend met een andere volwassene behorend tot het huishouden. De alleenstaande AOW-er zou in deze sitautie een AOW voor gehuwden krijgen en niet langer een AOW voor alleenstaanden. Dat betekent ruim € 300 netto per maand minder AOW. Met name voor een zoon / dochter die zijn / haar hulpbehoeftige ouder in huis heeft gehaald en mantelzorg verleent een nogal pijnlijke maatregel. Deze wetswijziging is echter voorlopig voor een jaar uitgesteld. Maar het is niet gezegd dat er afstel volgt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zou betekenen dat ook bijvoorbeeld de twee ouders niet elkaars toeslagpartner kunnen zijn? Of in het algemeen, ieder stel met een thuiswonend meerderjarig kind?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat zou betekenen dat ook bijvoorbeeld de twee ouders niet elkaars toeslagpartner kunnen zijn? Of in het algemeen, ieder stel met een thuiswonend meerderjarig kind?
Nee, want die zijn bijvoorbeeld al toeslagpartners als ze
- getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap hebben
- of een samenlevingscontract hebben
- of samen een huis hebben
- of samen een pensioenregeling hebben
- of samen een kind hebben

Twee ouders met een kind, die hebben toch samen altijd een kind?

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb aow, mijn inkomen blijft altijd hetzelfde en elk jaar krijg ik wat terug. 2013 plotseling niet meer. Nu moet ik ook al mijn huurtoeslag terugbetalen.
Mijn echtgenote wordt in april 2015 65 en krijg dan AOW. Op 1 jan 2015 vervalt de toeslag AOW van haar. Dus moeten 4 maanden we met 600 euro per maand rond te zien komen.
Het is allemaal chaotisch en je kan nergens verhaal halen. Heb je je hele leven gewerkt.
Ik ben er achter gekomen dat het zinloos is hier tegen te vechten.
Mijn stelling is dan ook. WE LEVEN IN EEN DEMOCRATISCH LAND, MAAR WEL MET EEN ECONOMISCHE DICTATUUR. En net als in andere landen moeten we ook deze dictatuur omver werpen met burgelijke ongehoorzaamheid. Wij moeten het met 600 euro inkomen doen en topsalarissen van 230.000 p.j. hebben moeite en willen geen salaris inleveren. Dus mijn stellin g is juist of mischien zelfs nog erger.

Gesloten