LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:Omdat ik daarop geattendeerd ben

Ik dacht dat ik geen aangifte hoefde te doen omdat mijn resultaat uit overige werkzaamheden onder de heffingsvrije zone bleven. Echter bleek dat bijdrage ZVW moest betalen vandaar dat ik alsnog aangifte heb gedaan.

Maar dan niet door BD, anders had je een uitnodiging gekregen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door bprosman »

Die boete's van de belastingdienst vallen (voor particulieren) allemaal nogal mee, je loopt wel kans dat ze aanname's en schattingen gaan doen en daardoor te hoge aanslag op willen leggen. In de afgelopen (30) jaren dat ik belastingaangifte doe heb ik nog NOOIT mijn aangifte op tijd ingediend, zeker nooit voor Oktober (wel netjes destijds t hoekje er afgeknipt :wink: ). 2012 en 2013 heb ik pas in Mei 2014 ingediend, toen kreeg ik overigens wel een brief dat dat voor 2012 toch echt "de laatste kans" was.

Voor de BTW aangifte ligt dit een stuk strenger, die worden wel degelijk opgelegd en zijn ook niet mals.

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

eleven schreef:
smulderster schreef:Omdat ik daarop geattendeerd ben

Ik dacht dat ik geen aangifte hoefde te doen omdat mijn resultaat uit overige werkzaamheden onder de heffingsvrije zone bleven. Echter bleek dat bijdrage ZVW moest betalen vandaar dat ik alsnog aangifte heb gedaan.

Maar dan niet door BD, anders had je een uitnodiging gekregen.

Klopt, door mijn toenmalige opdrachtgever(vriend). Ik dacht namelijk dat ik geen aangifte te doen omdat mijn inkomen onder de heffingsgrens bleef. Echter was ik hierbij vergeten de bijdrage ZVW (van ongeveer 5%)

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:
eleven schreef:
smulderster schreef:Omdat ik daarop geattendeerd ben

Ik dacht dat ik geen aangifte hoefde te doen omdat mijn resultaat uit overige werkzaamheden onder de heffingsvrije zone bleven. Echter bleek dat bijdrage ZVW moest betalen vandaar dat ik alsnog aangifte heb gedaan.

Maar dan niet door BD, anders had je een uitnodiging gekregen.

Klopt, door mijn toenmalige opdrachtgever(vriend). Ik dacht namelijk dat ik geen aangifte te doen omdat mijn inkomen onder de heffingsgrens bleef. Echter was ik hierbij vergeten de bijdrage ZVW (van ongeveer 5%)

Als je een vrijwillige aangifte gedaan hebt, ben je toch niet afhankelijk van een datum.
Dus hier is iets niet helemaal duidelijk.

Havikje
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2012 21:18

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door Havikje »

De inspecteur zal diegene slechts uitnodigen die naar zijn mening vermoedelijk belastingplichtig of inhoudingsplichtig is. De belastingplichtige die weet dat hij belastingplichtig is en geen verzoek doet tot uitnodiging riskeert een boete.

In jou situatie echter kon je, naar ik je tekst heb gelezen, er niets aan doen dat je later moest betalen aangezien je in redelijkheid niet kon weten dat er aangifte moest worden gedaan in de jaren 2012 / 2013. De aangifte is later gedaan en er is geen aanslag binnen gekomen. Er kan dan ook geen boete worden opgelegd over die twee jaren (wel stom dat je die jaren nog hebt ingediend zonder dat er gevraagd was aangifte te doen, had waarschijnlijk niemand meer naar gekeken). Er is immers niet voldaan aan de voorwaarden voor het opleggen van een boete.

Wanneer er een verzuimboete zou worden opgelegd is er sprake van een aangifteverzuim en zal de inspecteur een verzuimboete opleggen van 226 euro over het jaar 2012. Wanneer er sprake is van een tweede keer achtereenvolgend zal 984 euro als boete worden opgelegd (zal het jaar 2013 kunnen zijn).
Die 226 zal iets lager zijn (paar euro;s, maar heb t Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst van 2012 hier niet.....). Maar in jou geval is hier geen sprake van naar ik meen. Als er een boete zal worden opgelegd zou ik daartegen in bezwaar gaan.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door fisbel »

snuffel1 schreef:Als u geen uitnodiging om verplicht aangifte te doen heeft gehad dan kan er ook geen termijn gesteld worden waarbinnen die aangifte gedaan moet zijn. U krijgt eigenlijk pas een verzoek als er de belastingdienst daar aanleiding toe ziet.
Die termijn kan wel worden gesteld. In elk geval is men verplicht aangifte te doen als men van deze plicht in kennis is gesteld. Bijvoorbeeld omdat iemand voor jou een 'proefaangifte' heeft gedaan zonder de aangifte te versturen. De termijn is formeel gesteld op uiterlijk 1 juli na belastingjaar. Lees hier

Gesloten