LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Europcar legt algemene voorwaarden niet uit!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
E. Brenkman

Europcar legt algemene voorwaarden niet uit!

Ongelezen bericht door E. Brenkman »

Hieronder een melding welke ik zojuist aan Europcar heb gestuurd:

Geachte Europcar,

In verband met een zakenreis (bezoek aan SolidWorks in Cambridge) van een collega en ondergetekende heeft ons bedrijf, via het boeken van de tickets bij Easyjet, bij u een auto gehuurd. Deze auto stond op zondag 17 Augustus j.l. voor ons gereed op vliegveld Londen Stansted.
Tijdens de afgifte van de auto heeft uw medewerkster op het vliegveld ons gewezen op het eigen risico van 1000 GBP en heeft zij aangegeven dat ik, als hoofdbestuurder, dit eigen risico met een bepaald (aanzienlijk) bedrag per dag kan verlagen.
Aangezien wij met de auto slechts twee korte ritten zullen maken (op zondag 17 augustus naar Cambridge en op woensdag 20 augustus weer terug naar Londen Stansted) en de auto tussentijds niet gebruikt zal worden (stalling bij hotel), heb ik afgezien van het verlagen van dit eigen risico.
De afgifte verliep soepel en rond 22.00 uur stapten wij, op een slecht verlichte parkeerplaats aldaar, in de huurauto en reden we probleemloos naar het hotel in Cambridge.

Zoals aangegeven hebben wij vervolgens, na een probleemlose rit retour, de auto op woensdag 20 augustus rond 16.15 uur ingeleverd bij Europcar op Londen Stansted. Tijdens de retourprocedure heeft vervolgens uw collega mij gewezen op drie schades op de huurauto (zie pdf in bijlage).
Dit maakte mij erg boos om de volgende redenen:
- ik ben er absoluut zeker van dat ik geen schade heb gereden zoals beschreven. De schades zoals genoteerd zouden, volgens uw collega, door een stoeprand o.i.d. (schade aan band+velg) of een portier o.i.d. (schade aan achterspatbord) veroorzaakt kunnen zijn, maar wij kunnen u verzekeren dat van
beide gevallen geen sprake is geweest. Sterker nog, de deuk in het achterspatbord bevind zich aan de zijde waarlangs de auto pal naast het hotelgebouw heeft gestaan;
- op het moment dat ik op zondag weg reed van de parkeerplaats ben ik niet in de gelegenheid gesteld om de auto te inspecteren, aangezien het parkeerterrein slecht verlicht was en er geen Europcarmedewerkers meer aanwezig waren;
- met behulp van fotoos van de schades heb ik navraag gedaan bij twee Nederlandse schadeherstelexperts. Zij wijzen mij er met klem op dat de door EUrpocar gehanteerde bedragen, ondanks eventuele tariefsverschillen, in geen enkele verhouding staat met de gangbare herstelkosten voor dergelijke schades;
- maar vooral het feit dat ik tijdens de afgifte van de auto niet gewezen ben op de mogelijkheid om de auto zelf binnen 24 uur na afgifte te inspecteren en schades te melden, maakt mij bijzonder kwaad. Dit is Europcar als onderneming verplicht te doen! Was ik van deze mogelijkheid op de hoogte gesteld, dan had ik
(voor zover ik in staat ben om autoschades waar te nemen) zeker de moeite genomen om de auto op maandagochtend 18 augustus te inspecteren.
Natuurlijk heb ik tijdens de afgifte van de auto de huurvoorwaarden keurig in een dichtgeplakte envelop ontvangen, maar Europcar zal toch begrijpen dat (onervaren) huurders zich tijdens een (zaken-)reis niet primair in dergelijke, op papier opgestelde, voorwaarden verdiepen.

Om het een en ander beter te kunnen onderbouwen zou ik graag u nog enkele bijlagen willen toesturen. Maar omdat uw contactformulier hiertoe geen mogelijkheid gaf, zou ik het daarom zeer waarderen als ik langs een andere weg de bijlagen alsnog per email aan u te sturen.

Omdat Eurpocar aan mij heeft verzaakt om de huurvoorwaarden duideljk mondeling toe te lichten tijdens het afgeven van de huurauto, stel ik dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de genoteerde schade.

Ik vertrouwen er op dat Europcar, als een wereldwijd opererend bedrijf en partner van Easyjet, bovenstaande klacht serieus behandeld.

Hoogachtend, Edwin Brenkman.

Toch niet zo netjes van Europcar!

newmikey

Re: Europcar legt algemene voorwaarden niet uit!

Ongelezen bericht door newmikey »

Dus u besluit de auto niet te checken bij het oppikken, u besluit om het eigen risico niet af te kopen, u leest de AV niet en....Europcar is "niet zo netjes"?

Kom op nou, we zijn toch géén kleine kinderen?

madfred

Ongelezen bericht door madfred »

Het feit dat Europcar partner is van Easyjet is belangrijk omdat??
Ik huur zelf ook heel regelmatig een auto in het buitenland, maar ik koop altijd het volledige eigen risico af. Als je dat vooraf regelt, valt mi de prijs daarvoor nog wel mee.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mijn gebruikelijk dat als je iets van iemand aanneemt, je even kijkt of dat in orde is. Of dat nou een huurauto is, of een post pakket, of een aangeschaft artikel in een winkel. Als er vervolgens, na een paar dagen, beschadigingen blijken te zijn, dan zal niemand er zomaar vanuit gaan dat die er eerder ook al in zaten.

Gesloten