stopzetten NS abonnement met verlopen chipkaart
Geplaatst: 28 aug 2014 21:51
Hallo allemaal,
Zojuist heb ik geprobeerd mijn ns-abonnement stop te zetten en tot mijn verbazing blijkt dit niet zo gemakkelijk te gaan. Ik zal hieronder kort mijn situatie uitleggen en ik ben zeer benieuwd of er mensen met dezelfde ervaring zijn en welke mogelijkheden er voor mij zijn alsnog het abonnement stop te zetten.
Tijdens mijn studententijd heb ik een ov-chipkaart gehad. Nadat ik gestopt ben met studeren heb ik op dezelfde studentenkaart een Dal Voordeel abonnement afgesloten.
Afgelopen maart is mijn ov-kaart verlopen. Omdat ik eigenlijk nooit meer met het ov reis heb ik geen nieuwe chipkaart aangevraagd. Nu heb ik een mail gekregen dat mijn abonnement op 21 september wordt verlengd (50 euro).
Om het abonnement stop te zetten moet ik tenminste 2 weken van tevoren contact opnemen met de NS. Dit heb ik zojuist gedaan en hier werd mij verteld dat het abonnement niet stopgezet kan worden met een verlopen chipkaart aangezien het definitief gedeactiveerd dient te worden bij een NS-automaat.
Ik moet dus een nieuwe ov-chipkaart aanvragen, wat volgens de telefoniste gratis is (elders lees ik dat dit euro 7,50 kost?!).
Aangezien ik praktisch nooit meer met het ov reis heb ik er geen behoefte aan een nieuwe ov-kaart aan te vragen. (In het geval ik toch eens met de trein wil, kies ik liever voor een anonieme chipkaart aangezien ik geen behoefte heb mijn gegevens met de ns te delen en hen een pasfoto ter beschikking te stellen).
Nu is mijn vraag of de NS mij kan verplichten een nieuwe kaart aan te vragen als ik mijn abonnement stop wil zetten?
Daarnaast vraag ik mij af wat de consequenties zijn in het geval ik de incasso laat storneren? De telefoniste heeft mij verzekerd dat er aantekening is gemaakt dat mijn abonnement stopgezet zal worden op 21 september (voor het geval de aanvraag zo lang duurt, dat de opzegtermijn van 2 weken is verstreken).
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een vergelijkbare ervaring!
Met vriendelijke groet,
drwilliam
Zojuist heb ik geprobeerd mijn ns-abonnement stop te zetten en tot mijn verbazing blijkt dit niet zo gemakkelijk te gaan. Ik zal hieronder kort mijn situatie uitleggen en ik ben zeer benieuwd of er mensen met dezelfde ervaring zijn en welke mogelijkheden er voor mij zijn alsnog het abonnement stop te zetten.
Tijdens mijn studententijd heb ik een ov-chipkaart gehad. Nadat ik gestopt ben met studeren heb ik op dezelfde studentenkaart een Dal Voordeel abonnement afgesloten.
Afgelopen maart is mijn ov-kaart verlopen. Omdat ik eigenlijk nooit meer met het ov reis heb ik geen nieuwe chipkaart aangevraagd. Nu heb ik een mail gekregen dat mijn abonnement op 21 september wordt verlengd (50 euro).
Om het abonnement stop te zetten moet ik tenminste 2 weken van tevoren contact opnemen met de NS. Dit heb ik zojuist gedaan en hier werd mij verteld dat het abonnement niet stopgezet kan worden met een verlopen chipkaart aangezien het definitief gedeactiveerd dient te worden bij een NS-automaat.
Ik moet dus een nieuwe ov-chipkaart aanvragen, wat volgens de telefoniste gratis is (elders lees ik dat dit euro 7,50 kost?!).
Aangezien ik praktisch nooit meer met het ov reis heb ik er geen behoefte aan een nieuwe ov-kaart aan te vragen. (In het geval ik toch eens met de trein wil, kies ik liever voor een anonieme chipkaart aangezien ik geen behoefte heb mijn gegevens met de ns te delen en hen een pasfoto ter beschikking te stellen).
Nu is mijn vraag of de NS mij kan verplichten een nieuwe kaart aan te vragen als ik mijn abonnement stop wil zetten?
Daarnaast vraag ik mij af wat de consequenties zijn in het geval ik de incasso laat storneren? De telefoniste heeft mij verzekerd dat er aantekening is gemaakt dat mijn abonnement stopgezet zal worden op 21 september (voor het geval de aanvraag zo lang duurt, dat de opzegtermijn van 2 weken is verstreken).
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een vergelijkbare ervaring!
Met vriendelijke groet,
drwilliam