LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gebruikt artikel sturen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
baten400

gebruikt artikel sturen

Ongelezen bericht door baten400 »

hallo,

ik heb een vraag:

ik heb een paardrijbroek online gekocht bij Agradi. De webwinkel heeft in de agv staan dat een artikel gepast mag worden zoals in een echte winkel. De broek heb ik gepast en past goed, is ook mooi, niets op aan te merken.
Ik heb hem nu een maal gebruikt en hij bevalt helemaal niet, de broek komt tussen mijn stijgbeugel riemen en ik heb hele blauwe benen van het schuren van de broek. Dit heb ik nog nooit gehad. Ik wil hem dus terug sturen, maar de winkel verwijst naar de agv dat de broek gepast mag worden en dan terug gestuurd mag worden, maar niet gebruikt mag zijn. Ik snap dat, maar het product voldoet dus absoluut niet aan mijn verwachting. Heb ik nog iets om op terug te vallen of heb ik gewoon pech?

Dat het een webwinkel is maakt overigens niets uit, in een echte winkel was waarcshijnlijk hetzelfde gebeurd omdat de broek goed zat tijdens het passen.

Dank jullie wel...

berndv

Re: gebruikt artikel sturen

Ongelezen bericht door berndv »

baten400 schreef:Dat het een webwinkel is maakt overigens niets uit, in een echte winkel was waarcshijnlijk hetzelfde gebeurd omdat de broek goed zat tijdens het passen.
Dat maakt wel uit en niet zo'n klein beetje ook. Via een webwinkel gelden de regels van de wet koop op afstand. In een gewone winkel heeft u namelijk geen bedenktijd, er bestaat geen recht op geld terug, tenzij aangegeven door de winkel.

Belangrijk is wel om te weten welke termijnen en hoe de staat van de broek is. Is het te zien dat de broek gedragen is? Wanneer heeft u de broek ontvangen en wanneer heeft u contact opgenomen om de broek te willen retourneren

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Omdat u de broek online heeft gekocht heeft u recht om de broek binnen 14 dagen zonder opgave van redenen terug te sturen en uw geld terug te krijgen. U mag het product proberen om na te gaan of het bevalt. Uiteraard mag de broek niet in zulke staat zijn dat hij niet meer te verkopen is.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:Omdat u de broek online heeft gekocht heeft u recht om de broek binnen 14 dagen zonder opgave van redenen terug te sturen en uw geld terug te krijgen. U mag het product proberen om na te gaan of het bevalt. Uiteraard mag de broek niet in zulke staat zijn dat hij niet meer te verkopen is.
Klopt, maar het gaat hier wel om een paardrijbroek. Een broek die gebruikt wordt om paar de rijden. Je mag hem inderdaad 14 dagen uitproberen, maar hier zitten wel grenzen aan. Als de broek namelijk schade heeft opgelopen van het tussen de stijgbeugel en riemen komen, gaat het retourrecht natuurlijk niet meer geheel op, dan neem je de regels omtrent uitproberen wel heel erg ruim.
baten400 schreef: Ik heb hem nu een maal gebruikt en hij bevalt helemaal niet, de broek komt tussen mijn stijgbeugel riemen en ik heb hele blauwe benen van het schuren van de broek.

baten400

nee de broek heeft geen schade, maar moet wel gewassen worden om hem eventueel terug te sturen. ik begrijp ook dat de webwinkel geen gebruikte goederen retour neemt, maar dit had ik niet kunnen voorzien. ik heb de broek woensdag binnen gekregen, donderdag gebruikt en vandaag, vrijdag, kontakt op genomen met de webwinkel. in hun agv is de termijn 14 dagen

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

maar moet wel gewassen worden om hem eventueel terug te sturen
Ook dat lijkt me een ruime interpretatie van "Passen of proberen".

baten400

bprosman schreef:
maar moet wel gewassen worden om hem eventueel terug te sturen
Ook dat lijkt me een ruime interpretatie van "Passen of proberen".

ik kan hem ook ongewassen terug sturen, maar een paardrijbroek blijft echt niet schoon tijdens het rijden ;-)

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

De webwinkel heeft in de agv staan dat een artikel gepast mag worden zoals in een echte winkel.
Ga je met je paard naar de winkel dan om even te "proefrijden" ? :?

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Als ik Olaf79 moet geloven hoef ik nooit meer kleding te kopen. Lekker 2 weken dragen, even wassen en terugsturen. Heb je een feestje? Koop een pak, probeer het die avond en weer terug want dat kan volgens de wet.

Ontopic, u kunt ook voorstellen de schoonmaak/strijkkosten te willen betalen. Het lijkt mij meer dan redelijk dat u ook een beetje water bij de wijn doet aangezien zij een gedragen en gewassen broek terugkrijgen.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat het in principe niet terug gestuurd kan worden, het is gebruikt en daardoor niet meer te verkopen.
het ligt er helemaal aan voor welke prijs je die broek gekocht hebt van Agradi, ze hebben broeken van 138 euro en voor 27.50. van die eerste mag je andere dingen verwachten dan van zo'n goedkope broek.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier zijn twee regelingen van toepassing.

In de eerste plaats is er het herroepingsrecht. U kunt zich hierop beroepen indien u het product heeft uitgeprobeerd én gebruikt. Als de broek door gebruik in waarde is verminderd moet u de waarde vermindering vergoeden.

Daarnaast is er de wettelijke garantie. De wettelijke garantie houdt in dat u in beginsel een vrije keuze hebt tussen in beginsel kosteloos herstel en vervanging indien het product niet over alle eigenschappen beschikt die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Als dat niet mogelijk is of niet binnen een redelijke termijn gebeurt heeft u recht op een vrije keuze tussen prijsvermindering of ontbinding.

Ik zou aangeven dat u een beroep doet op de wettelijk garantie en subsidiair een beroep op het herroepingsrecht. A subsidiair B betekent dat u een beroep op B doet indien A niet opgaat.
berndv schreef:Klopt, maar het gaat hier wel om een paardrijbroek. Een broek die gebruikt wordt om paar de rijden. Je mag hem inderdaad 14 dagen uitproberen, maar hier zitten wel grenzen aan. Als de broek namelijk schade heeft opgelopen van het tussen de stijgbeugel en riemen komen, gaat het retourrecht natuurlijk niet meer geheel op, dan neem je de regels omtrent uitproberen wel heel erg ruim.
Wat bedoel je met "niet meer geheel"?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat de paardrijbroek niet lekker zit in de specifieke situatie van TS, wil natuurlijk niet zeggen dat de broek defect is. Het lijkt me niet echt zinvol om een beroep op garantie te doen. Veel beter kun je je beroepen op je herroepingsrecht. Je hebt volgens de wet het product uit te proberen op zo'n manier dat je een goede indruk ervan krijgt. In geval van een TV, dus bijvoorbeeld aansluiten een film kijken, en bij paardrijbroek kan ik me dus voorstellen dat je dat ding test tijdens het paardrijden.

kokka

ik denk dat je het recht hebt om hem te passen, en er eventueel even mee rond te gaan lopen.
maar als je er een uur mee op zo'n knol hebt gezeten ( schraal ben je niet zomaar) en dat ding stinkt en moet in de was, denk ik dat je verder ben gegaan als redelijkerwijs mag worden verwacht
je mag ook niet een dagje je nieuwe bjorn borg onderbroeken aanhouden om te kijken of ze wel lekker zitten, en ze dan weer terug sturen

prem

Ongelezen bericht door prem »

kokka schreef:ik denk dat je het recht hebt om hem te passen, en er eventueel even mee rond te gaan lopen.
maar als je er een uur mee op zo'n knol hebt gezeten ( schraal ben je niet zomaar) en dat ding stinkt en moet in de was, denk ik dat je verder ben gegaan als redelijkerwijs mag worden verwacht
je mag ook niet een dagje je nieuwe bjorn borg onderbroeken aanhouden om te kijken of ze wel lekker zitten, en ze dan weer terug sturen
Die zijn uitgesloten in de nieuwe wet (ondergoed).
Hoe was de verpakking van de broek toen ie aankwam?

http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Hygiëne producten die verzegeld zijn
Sommige producten kan de ondernemer niet meer verkopen als u ze uit de verpakking haalt en probeert. Omdat dat niet hygiënisch is. Bijvoorbeeld ondergoed of badkleding. Heeft de verkoper de verpakking van zo’n product verzegeld? En hebt u de verzegeling verbroken? Dan hebt u geen bedenktijd meer.
Blijft over een stukje ethiek van uw kant. Is het netjes zo'n broek terug te sturen? Ik zou het persoonlijk niet doen, het is hun broodwinning.
Laatst gewijzigd door prem op 30 aug 2014 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

prem

Ongelezen bericht door prem »

kokka schreef:ik denk dat je het recht hebt om hem te passen, en er eventueel even mee rond te gaan lopen.
n
Ben ik met je eens, je bestelt ook geen tennis racket en dan eens lekker een middagje tennissen, "oh nee, hij ligt niet lekker in de hand" .
Zelfde met schoenen met leren zolen, kun je die terug sturen na een middagje stappen? Lijkt me niet.

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Op andere sites over dit onderwerp lees ik dat je artikelen net zo mag proberen zoals je in een winkel zou doen. Dus even passen maar niet in gebruik nemen. Wat natuurlijk ook vrij logisch is anders is het eind zoek. Ik zie al voor me dat ik skikleding ga kopen en na een week zeg was toch niet wat ik zoek. Lijkt me ook dat een rechter genoeg gezond verstand heeft om niet mee te gaan in die redenering van Olaf.

kokka

aerox schreef:Op andere sites over dit onderwerp lees ik dat je artikelen net zo mag proberen zoals je in een winkel zou doen. Dus even passen maar niet in gebruik nemen. Wat natuurlijk ook vrij logisch is anders is het eind zoek. Ik zie al voor me dat ik skikleding ga kopen en na een week zeg was toch niet wat ik zoek. Lijkt me ook dat een rechter genoeg gezond verstand heeft om niet mee te gaan in die redenering van Olaf.
precies. zoals met bijna alles is ook hier goedkoop weer duurkoop.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Even voor de duidelijkheid: die 14 dagen is een zichttermijn, geen uitprobeer-termijn.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:Dat de paardrijbroek niet lekker zit in de specifieke situatie van TS, wil natuurlijk niet zeggen dat de broek defect is. Het lijkt me niet echt zinvol om een beroep op garantie te doen. Veel beter kun je je beroepen op je herroepingsrecht. Je hebt volgens de wet het product uit te proberen op zo'n manier dat je een goede indruk ervan krijgt. In geval van een TV, dus bijvoorbeeld aansluiten een film kijken, en bij paardrijbroek kan ik me dus voorstellen dat je dat ding test tijdens het paardrijden.
Volgens mij (en ook volgens de thuiswinkelorganisatie) ligt het iets anders. De consument heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken. 

Dus bijvoorbeeld een film kijken of een kopje koffie uitproberen, wat je normaal gesproken in een winkel ook zou doen, is toegestaan. Maar een uurtje paardrijden is toch andere koek. Ik denk dat je wel kunt overleggen met de winkel of je een deel van het geld terug kunt krijgen, eventueel in de vorm van een korting op een andere broek, maar zomaar je geld terug vind ik wat te bar.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

kweenie schreef:Volgens mij (en ook volgens de thuiswinkelorganisatie) ligt het iets anders. De consument heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken. 
Dat is in mijn optiek uitstekend uitgelegd. Ik had het zelf zeker niet beter kunnen uitleggen.
Het is een zichttermijn. Die 14 dagen zijn bedoeld om de consument ruimschoots de tijd te geven het product te beoordelen op zicht. De verpakking mag daarbij worden verbroken en vormt geen onderdeel van het product. Zoals in de winkel: daar staan de producten ook onverpakt uitgestald, want aan een dichte doos valt weinig te zien.
kweenie schreef: Dus bijvoorbeeld een film kijken of een kopje koffie uitproberen, wat je normaal gesproken in een winkel ook zou doen, is toegestaan.
Nee, DVD's vallen zo wie zo buiten de wet kopen op afstand. Dan kopiëren mensen de DVD en sturen die vervolgens terug. Zelfde geldt voor software. Als je koffie hebt besteld, dan kun je niet eerst bakjes koffie proberen om vervolgens het restant terug te sturen. Dan krijg de leverancier allemaal halve pakken koffie terug.

Gesloten