Pagina 1 van 1
Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 08 sep 2014 22:31
door Termaat
Op 11 augustus 2014 kocht ik op de site
http://m.kangolstore.com/ een pet.
Ik reken mijzelf tot een redenlijk ervaren online aankoper. En dit is ook zeer zeker niet mijn eerste aankoop in het buitenland. Ik ben mij er dan ook bewust van dat men moet rekenen met hogere verzendkosten. Nu werd er 7 dollar verzendkosten aangegeven op een aankoop bedrag 74 dollar. Wat natuurlijk zeer laag is, maar niet ongebruikelijk.
Om te betalen gebruik ik Paypal. Een veel gebruikt en gerespecteerd betalings platvorm. Paypal bied bij deze webshop de mogelijkheid tot Express Checkout. Hierbij regeld Paypal de transactie en de adres gegevens.
Men kan heel eenvoudig op de knop betaal transactie klikken en men heeft betaald.
Op deze pagina staat een bedrag van 74 dollar, en ik ga akkoord met de betaling. In de veronderstelling dat dit uiterraad het totaal bedrag is. Nu krijg ik een dag later de afschrift van Paypal via de mail. En tot mijn verbazing is het bedrag van 74 dollar veranderd in 122 dollar. Er was op miraculeuse manier 48 dollar extra van mijn Paypal rekening afgeschreven.
Ik spreek Paypal hier op aan dat dit niet conform de Europese wetgeving is. En dat ik de transactie ongedaan wil laten maken. Volgens Paypal is er geen ongeautoriseerde transactie geweesd. Maar ik heb toch echt niet akkoord gegeven voor deze verzend kosten. Dus ik stuur ze mijn bevindingen met een screenshot van de betalings pagina van paypal. Hier wordt op gereageerd dat er geen ongeautoriseerde transactie heeft plaats gevonden.
Vervolgens dien ik een klacht in bij Paypal. Over het feit dat Paypal dit mogelijk maakt. Wederom krijg ik geen fatsoenlijk antwoord. Maar een verwijt dat ik dan wel iets verkeerd heb gedaan.
Ik heb dit nu bij de technische klanten service aangekaart. En ben afwachtende van hun reactie.
Ik ben natuurlijk gek wanneer ik mij niet verder verdiep ik deze vorm van fraude/oplichting/overtreding van de Europese wet. Dus mail ik naar de AFM (autoriteit Financiele markt) om mijn standpunt te controleren over de vermeende overtreding die Paypal begaat. De AFM vertelt mij dat zij hier niks aan doen want dit is niet hun werkgebied.
Dus dan maar informeren bij die andere overheids instantie consuwijzer.nl mij hele verhaal gedaan, en wat denk je.... Precies deze kunnen mij niet helpen en verwijzen mij naar de AFM.
Graag hoor ik jullie visie op deze .... Problemen.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 01:10
door Michiel01
Ik zou een Chargebackverzoek doen bij de bank die je creditkaart heeft uitgegeven. Dus terugclaimen omdat de winkelier je onjuist heeft geïnformeerd over het aankoopbedrag. De bal ligt dan bij de winkelieer om het tegendeel te bewijzen.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 02:18
door Bob Schurkjens
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 06:47
door Termaat
Ik ben geen geld kwijt. Ik heb snel de sepa machteging van Paypal in getrokken.
Mijn Paypal account staat nu in de - . De winkelier heeft ook niks fout gedaan. Aangezien deze niet de transactie van de verzendkosten heeft gedaan. Dit doet Paypal. Wellis waar is het wel de winkel eigenaar die de hoge verzendkosten rekend, maar dat gebeurd wel via Paypal.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 08:12
door sjohie
Raar, heb nog nooit meegemaakt dat papyal bedragen erbij verzint, en ook ik koop regelmatig online in diverse landen etc. Maar krijgt de verkoper dat geld dan ook bijgeschreven? Zo ja, dan kan die de 48 dollar toch terugstorten aan je? Paypal brengt een koper namelijk nooit kosten in rekening, en de bedragen voor de transactie komen van de verkoper, die verzinnen ze niet. Dus dan rest een (zeldzame) fout bij paypal, die ze zoals je terecht opmerkt moeten rectificeren.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 09:45
door berndv
Wel vreemd dat dat bedrag dan precies overeenkomt met de verzendkosten die ze op hun site aangeven:
International
Standard
In Transit Business Days *
Service Cost $48.00
http://www.kangolstore.com/shipping/
Waarschijnlijk omdat, zoals je zegt, Paypal de adressering doet, weet de website niet dat je buiten de vs zit, Paypal voert dat als verzendadvies toe en daar komen de bijbehorende verzendkosten bij. Als ervaren online koper, zoals u zichzelf noemt, weet u toch dat u wel de verzendkosten moet nakijken. Wel duur trouwens, 48 dollar verzendkosten voor een pet uit de vs.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 21:24
door Termaat
berndv schreef:Wel vreemd dat dat bedrag dan precies overeenkomt met de verzendkosten die ze op hun site aangeven:
International
Standard
In Transit Business Days *
Service Cost $48.00
http://www.kangolstore.com/shipping/
Waarschijnlijk omdat, zoals je zegt, Paypal de adressering doet, weet de website niet dat je buiten de vs zit, Paypal voert dat als verzendadvies toe en daar komen de bijbehorende verzendkosten bij. Als ervaren online koper, zoals u zichzelf noemt, weet u toch dat u wel de verzendkosten moet nakijken. Wel duur trouwens, 48 dollar verzendkosten voor een pet uit de vs.
Bezoek de site eens met een tablet of telefoon. Dan krijg je de mobiele site voor geschoteld. Hier staat niks over 48 dollar verzendkosten. ( idd buiten proportie)
Ik kwam er later zelfs achter dat de "normale" site een vlaggetje rechts boven heeft waarmee je naar de UK site gaat.
Maar mijn punt is hier eigenlijk dat een in Europa gevestigd bedrijf " met bank status" een rekening voorschoteld met een totaal som. Maar wanneer je akkoord bent gegaan daar achteraf nog verzendkosten bij gerekend worden. Iets wat volgens mij niet mag van de Europese wetgeving? Of zie ik dit verkeerd. En hebben banken het recht om je niet de totale kosten te laten zien.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 21:33
door berndv
Termaat schreef:Maar wanneer je akkoord bent gegaan daar achteraf nog verzendkosten bij gerekend worden. Iets wat volgens mij niet mag van de Europese wetgeving? Of zie ik dit verkeerd. En hebben banken het recht om je niet de totale kosten te laten zien.
Je doet geen zaken met een bank maar met een website, Paypal faciliteert de betaling, niet meer en niet minder. De website is hier in verzuim door via de mobiele website niet de werkelijke kosten te laten zien. Paypal ontvangt dat geld ook niet, dat doet de website, via Paypal weliswaar, maar uitsluitend als tussenpersoon.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 21:37
door berndv
Ik ben het met je eens dat het niet transparant is. Maar om dan Paypal te beschuldigen van fraude, of het bieden van de mogelijkheid hiervan, vind ik wel wat ver gaan. Ik vind dat de website hier in verzuim is door ongeacht wat de verzendkosten voor de vs te laten zien, en je dit niet kan aanpassen naar je eigen land, waardoor je opeens 39 dollar meer gaat betalen. Dus ik zou eerder bij de website beginnen.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 22:06
door czarczar
Ik denk dat de front-end van de website niet goed heeft gefunctioneerd, maar de back-end wel.
Heb je nog een bestelbevestiging per e-mail gehad waarop die 7 dollar stond?
Ik kan me voorstellen dat je het verzendadres hebt opgegeven en een javascriptje (of via AJAX op de achtergrond) dan automatisch de verzendkosten op de pagina aanpast. Dat is niet goed gegaan (of via AJAX niet snel genoeg) waardoor je niet het juiste bedrag in beeld hebt gehad. Vervolgens gaan de bestelling en het afleveradres correct de database in (van de leverancier). Uit die database worden de gegevens weer teruggelezen om het totaal bedrag op te maken van 122 dollar en dat wordt op de achtergrond naar PayPal gestuurd.
Zoals je zelf al zegt: Express checkout, dus je hebt niet eerst ingelogd bij PayPal en daar nog akkoord gegeven voor het bedrag.
Ik ben er vrijwel zeker van dat het zoiets geweest moet zijn: een javascript-error waardoor het verzendbedrag in beeld niet is aangepast of een vertraging op de lijn of in de database van de leverancier waardoor een aanvraag op de achtergrond (via AJAX) nog niet in beeld was verwerkt.
Heb je vrij snel doorgeklikt op betalen?
Feitelijk lijkt immers alles te kloppen. Het verzendbedrag had ook 48 dollar moeten zijn, dat had jij alleen niet in beeld.
Ga er maar vanuit dat de 122 dollar door de webshop is doorgegeven aan PayPal, die verzint dat echt niet. En dat was ook nog het juiste bedrag volgens de webshop, alleen had jij dat niet in beeld.
En als je nu toch een orderbevestiging via de e-mail hebt gehad van de leverancier waarop 7 dollar aan verzendkosten stond, dan kan bovenstaande uitleg nog kloppen, maar wordt wel een heel stuk onwaarschijnlijker.
Ik heb allerlei van dit soort data-uitwisselingssystemen veel geprogrammeerd in m'n leven, dus ik weet aardig wat je allemaal voor ellende kan tegen komen in de praktijk.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 22:48
door berndv
Weetniet waar en wanneer de koppeling g wordt gemaakt en of dit via Ajax gaat. Ik heb zelf even geprobeerd, petje in winkelwagen, en express checkout. Je komt direct op de Paypal inlog pagina, daarna kom je op de pagina om je akkoord te geven voor de betaling. Verder ben ik logischerwijs niet gegaan. Wellicht dat daarna de koppeling weer terug gaat naar de webshop voor bevestiging en dergelijke, maar tot aan het punt dat je je betaling fiatteert, staan er geen extra verzendkosten bij vermeld.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 23:17
door czarczar
berndv schreef:Weetniet waar en wanneer de koppeling g wordt gemaakt en of dit via Ajax gaat. Ik heb zelf even geprobeerd, petje in winkelwagen, en express checkout.
Ik heb het ook even gedaan.
Rare website!
Ik heb zelfs niks in het winkelmandje gegooid, maar meteen op paypal checkout onder een hoedje geklikt. Ingelogd op Paypal en inderdaad, helemaal niks in beeld v.w.b. verzendkosten. Het lijkt erop dat PayPal inderdaad de verzendkosten berekent a.d.h.v. je standaard verzendadres. Ik ga ook niet verder dan de eerste pagina, want soms is de betaling dan ook meteen rond, meestal krijg je een tussenpagina met overzicht, maar dat durf ik even niet aan.
En neuh, de feitelijke paypal koppeling heeft niets met Ajax te maken. Ajax is gewoon een slimmigheidje binnen 1 website om alleen dat te wijzigen op een pagina dat gewijzigd moet worden zonder een gehele pagina weer op te moeten halen (ajax is een combinatie van javascript en een verborgen iframe).
Nah, TS heeft dus een puntje, al hebben wij dus niet de gehele betaling durven doorzetten.
De webshop mag het gaan uitleggen, lijkt me.
Ik wil ook best eens een mailtje aan Paypal richten hoe dat zit, ze vragen steeds wat ik van de nieuwe mogelijkheden vind. Dat ga ik dus maar eens doen.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 09 sep 2014 23:29
door czarczar
Vragen zijn ingediend bij Paypal, ik wacht op antwoord en ga er dan op terug komen.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 10 sep 2014 00:11
door nibt
Heb je niet gebruik gemaakt van een service waarbij je de verzender vooraf een vergoeding betaald voor de BTW en inklaringskosten waarna de verzender die op zich neemt?
Als je uit gaat van 81 USD voor je pet incl verzending en daar inklaringskosten en BTW bij op gaat tellen dan kom je al aardig richting die 122 USD.
Als ervaren online shopper weet je dat die kosten er ook bij komen neem ik aan.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 10 sep 2014 00:26
door nibt
Nee, toch niet.
Op de pagina met shipping info in de webshop zelf staat het antwoord al
International
Standard
In Transit Business Days *
Service Cost $48.00
Serieus? je gaat naar een Amerikaanse webshop en je gaat er vanuit dat de verzendkosten die bij het product staan speciaal voor jou de kosten voor verzending naar NL zijn in plaats van die binnen de USA?
Als ervaren "online shopper" zou je beter moeten weten.
Nou, dan loop je ook nog een goede kans dat je bij Post nl ook nog even af mag tikken voor BTW over een CIF waarde van 122 USD + 13 euro inklaringskosten.
Binnen de EU kun je ook alleraardigste hoofddeksels kopen voor veel minder.
Re: Paypal faciliteerd de mogelijheid tot verzendkosten fraude
Geplaatst: 11 sep 2014 21:25
door Termaat
nibt schreef:Nee, toch niet.
Op de pagina met shipping info in de webshop zelf staat het antwoord al
International
Standard
In Transit Business Days *
Service Cost $48.00
Serieus? je gaat naar een Amerikaanse webshop en je gaat er vanuit dat de verzendkosten die bij het product staan speciaal voor jou de kosten voor verzending naar NL zijn in plaats van die binnen de USA?
Als ervaren "online shopper" zou je beter moeten weten.
Nou, dan loop je ook nog een goede kans dat je bij Post nl ook nog even af mag tikken voor BTW over een CIF waarde van 122 USD + 13 euro inklaringskosten.
Binnen de EU kun je ook alleraardigste hoofddeksels kopen voor veel minder.
Ik verwees naar de mobiele site. Niet de normale site. En het merk kangool is Brits.
De initele verzendkosten stonden op 7 dollar, iets wat goed mogelijk is met een envelop.
Inklarings kosten en btw betaal je niet altijd.. Ik weet het is raar maar zeker 70% wordt niet belast als de waarde onder de 150 Euro is.
Tevens weten ze redenlijk precies waar je vandaan komt, door je ip te tracen.
Maar dan nog blijft het feit dat de webshop de afhandeling voor betaling uithanden geeft.
En de betalings verwerker / bank ( ja Paypal heeft in Europa een bank status) je akkoord laat gaan met een x bedrag, om er vervolgens nog de verzendkosten bij af te trekken. Was ik daar in de veronderstelling dat men in Europa verplicht is alle kosten te melden.
De webshop maakt geen fout, deze gebruiken slechts een functie van Paypal. Daarentegen is het Paypal die met de Express Checkout functie, de rechten van de Europese consument schend.
En ja ik heb de pet later gewoon via de pc besteld op de niet mobiele versie van de site, welke mij standaard naar de UK versie brengt.. ( dan kan het ineens wel)
Mij is het nu vooral te doen om de lakse houding van Paypal. Ondertussen als 4 verschillende helpdesks gehad. En 3 helpdesks zeggen dat ze niks voor mij kunnen betekenen. En ipv mijn vraag/klacht door te sturen naar de juiste persoon/helpdesk, wordt je verwezen naar de website met de FAQ.
Nog opvallender is dat wanneer je de sepa machtiging in trekt, ze je heel snel proberen te bereiken. Deden ze dat ook maar met mijn klachten.