Pagina 1 van 1

Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 04:50
door Phillostar
Ik heb afgelopen weekend (14/9) een bestelling gedaan bij www.Bol.com voor een computerscherm, en deze is door Bol.com geannuleerd op 17 september omdat de verkoopprijs niet zou kloppen.

Ik was opzoek naar een nieuw computer scherm/monitor en had diverse merken en modellen vergeleken op gewenste specificaties en verkoopprijzen. Uiteindelijk kwam ik een monitor tegen die voldeed, en ook nog eens leuk geprijsd was bij Bol.com

De monitor werd bij Bol.com aangeboden voor een verkoopprijs was 285,00 euro. En dat was een mooie aanbieding in vergelijk met de gemiddeld prijs van 450,00 euro bij andere aanbieders(webwinkels). Het enige nadeel was dat de levertijd bij en door Bol.com 3 tot 4 weken zou zijn. Maar voor een prijsverschil van 165,00 euro (36% korting) wil ik wel 4 weken wachten.

In eerste instantie was ik wel huiverig om de bestelling te doen, omdat het zo een groot prijsverschil was. Maar ik heb uiteindelijk de aankoop en bestelling gedaan omdat ik ervan overtuigd was dat het een actieprijs zou zijn.

Bol.com maakt momenteel reclame met korting tot 60% op diverse artikelen (waaronder elektronica), de levertijd is vrij lang in vergelijk met directe of kortere levertijd bij andere aanbieders. En op o.a. twee prijsvergelijking/computer websites is te zien dat bij het prijsverloop van de monitor, deze dit jaar 2 maal eerder onder de 300,00 euro is aangeboden.

Bol.com heeft de bestelling dus geannuleerd en de koopovereenkomst ontbonden met de rede een verkeerde verkoopprijs, en beroept zich op artikel lid 4.2 van hun Algemene Verkoopvoorwaarden.

-------
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

3.Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

--------

Bol.com beweerd dat de aangeboden prijs een kennelijke vergissing is, en dat dit ook voor mij overduidelijk geweest had moeten zijn. Ik ben het hiermee dus niet eens omdat ik vooraf aan de bestelling informatie heb verzameld m.b.t. de prijs om de aankoop daadwerkelijk te doen.

Ik ga een koopovereenkomst aan met Bol.com maar op deze wijze kan bol.com met hun artikel 4.2 onder elke koopovereenkomst uitkomen als ze dat willen.

Kan ik op een of andere wijze in beroep gaan tegen deze eenzijdige ontbinding van de koopovereenkomst door bol.com?
Ik wil de computer monitor uiteraard voor de origineel aangeboden prijs van 285.00 euro hebben, het geld hebben ze al.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van bruikbare informatie om de eenzijdige annulering van de bestelling door Bol.com nietig te verklaren.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 07:11
door 16again
Wat is type nummer van de monitor?

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 10:06
door Phillostar
Het gaat om de AOC Q2770PQU monitor

http://tweakers.net/pricewatch/378055/a ... zwart.html

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 10:25
door Auti-Mama
Phillostar schreef:Ik heb afgelopen weekend (14/9) een bestelling gedaan bij www.Bol.com voor een computerscherm, en deze is door Bol.com geannuleerd op 17 september omdat de verkoopprijs niet zou kloppen.

Ik was opzoek naar een nieuw computer scherm/monitor en had diverse merken en modellen vergeleken op gewenste specificaties en verkoopprijzen. Uiteindelijk kwam ik een monitor tegen die voldeed, en ook nog eens leuk geprijsd was bij Bol.com

De monitor werd bij Bol.com aangeboden voor een verkoopprijs was 285,00 euro. En dat was een mooie aanbieding in vergelijk met de gemiddeld prijs van 450,00 euro bij andere aanbieders(webwinkels). Het enige nadeel was dat de levertijd bij en door Bol.com 3 tot 4 weken zou zijn. Maar voor een prijsverschil van 165,00 euro (36% korting) wil ik wel 4 weken wachten.

In eerste instantie was ik wel huiverig om de bestelling te doen, omdat het zo een groot prijsverschil was. Maar ik heb uiteindelijk de aankoop en bestelling gedaan omdat ik ervan overtuigd was dat het een actieprijs zou zijn.

Bol.com maakt momenteel reclame met korting tot 60% op diverse artikelen (waaronder elektronica), de levertijd is vrij lang in vergelijk met directe of kortere levertijd bij andere aanbieders. En op o.a. twee prijsvergelijking/computer websites is te zien dat bij het prijsverloop van de monitor, deze dit jaar 2 maal eerder onder de 300,00 euro is aangeboden.

Bol.com heeft de bestelling dus geannuleerd en de koopovereenkomst ontbonden met de rede een verkeerde verkoopprijs, en beroept zich op artikel lid 4.2 van hun Algemene Verkoopvoorwaarden.

-------
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

3.Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

--------

Bol.com beweerd dat de aangeboden prijs een kennelijke vergissing is, en dat dit ook voor mij overduidelijk geweest had moeten zijn. Ik ben het hiermee dus niet eens omdat ik vooraf aan de bestelling informatie heb verzameld m.b.t. de prijs om de aankoop daadwerkelijk te doen.

Ik ga een koopovereenkomst aan met Bol.com maar op deze wijze kan bol.com met hun artikel 4.2 onder elke koopovereenkomst uitkomen als ze dat willen.

Kan ik op een of andere wijze in beroep gaan tegen deze eenzijdige ontbinding van de koopovereenkomst door bol.com?
Ik wil de computer monitor uiteraard voor de origineel aangeboden prijs van 285.00 euro hebben, het geld hebben ze al.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van bruikbare informatie om de eenzijdige annulering van de bestelling door Bol.com nietig te verklaren.
Ik weet alleen dat een verkoper de verkoop kan weigeren/annuleren als het de consument ook duidelijk kan zijn dat er een verkeerde prijs staat vermeld. Gezien het grote prijsverschil had dit dus duidelijk kunnen zijn (je twijfelde zelfs nog met bestellen gezien het grote verschil met de gemiddelde prijzen bij andere aanbieders). Ik vrees dus dat je weinig kans maakt. Maar als je echt zekerheid wil zou ik zeggen: Ga eens informatie inwinnen bij een juridisch loket. Die kennen de mazen in de wet vele malen beter dan wij met z'n allen bij elkaar. ;) Succes!!

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 10:30
door Geip Suusje
Ik zie http://tweakers.net/pricewatch/378055/a ... zwart.html dat de prijs diverse malen onder de €300 was in de afgelopen maanden.

Bol.com kan moeilijk volhouden dat jij moet begrijpen dat er een verkeerde prijs vermeld staat.
Die "verkeerde" prijs komt over langere tijd iets te vaak voor om van een vergissing te spreken!

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 10:42
door 16again
Volgens mij wordt het tweakers grafiekje juist vervuild door verkeerd geprijsde artikelen.
Ook na 9 September is dip te zien, ongetwijfeld veroorzaakt door foute prijs Bol.com.

Duidelijk verkeerd geprijsd is als de komma een plaats verschoven is, waardoor product 10 keer goedkoper is.

Dat is hier niet het geval. Wel zijn marges in webwinkels klein, waardoor 36% korting op webwinkel prijs al verdacht groot is.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 10:58
door Geip Suusje
Er wordt bij Tweakers geklaagd (en ik heb het zelf ook meegemaakt) dat sommige webwinkels producten aanbieden tegen scherpe prijzen en vervolgens niet leveren.
Als je bestelt moet je doorgaans direct betalen met bv Ideal.
Vervolgens blijkt het product ineens toch "niet leverbaar" te zijn, maar je bent je geld kwijt.
Als "oplossing" probeert men jou dan een "gelijkwaardig" product aan te smeren. Geld terug sturen ho maar.

Die scherpe aanbieding was dan helemaal geen vergissing, maar opzettelijk geplaatst om je in de winkel te lokken.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 11:11
door Geip Suusje
Als je dezelfde "fout" over 4 maanden tijd (vanaf eind mei 2014) 3x herhaalt ben je een ezel of een schurk.

Een korting van 40% op de officiële verkooppprijs is heel normaal. Afhankelijk van of het product "hip" is of dat het een negatieve marktreactie kreeg, of dat er een nieuwer model komt en je van je winkeldochters af moet.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 11:15
door 16again
Geip Suusje schreef:Er wordt bij Tweakers geklaagd (en ik heb het zelf ook meegemaakt) dat sommige webwinkels producten aanbieden tegen scherpe prijzen en vervolgens niet leveren.
Als je bestelt moet je doorgaans direct betalen met bv Ideal.
Vervolgens blijkt het product ineens toch "niet leverbaar" te zijn, maar je bent je geld kwijt.
Als "oplossing" probeert men jou dan een "gelijkwaardig" product aan te smeren. Geld terug sturen ho maar.

Die scherpe aanbieding was dan helemaal geen vergissing, maar opzettelijk geplaatst om je in de winkel te lokken.
Dergelijke praktijken zullen grote webwinkels als bol.com naar verwachting niet uithalen. Hier zal gewoon sprake zijn van foutief geprijsd product.

Dit soort niet leverbare stuntprijzen zorgt wel voor uitschieters naar beneden in het prijsverloop in tweakers pricewatch.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 11:22
door Geip Suusje
16again schreef:
Geip Suusje schreef:Er wordt bij Tweakers geklaagd (en ik heb het zelf ook meegemaakt) dat sommige webwinkels producten aanbieden tegen scherpe prijzen en vervolgens niet leveren.
Als je bestelt moet je doorgaans direct betalen met bv Ideal.
Vervolgens blijkt het product ineens toch "niet leverbaar" te zijn, maar je bent je geld kwijt.
Als "oplossing" probeert men jou dan een "gelijkwaardig" product aan te smeren. Geld terug sturen ho maar.

Die scherpe aanbieding was dan helemaal geen vergissing, maar opzettelijk geplaatst om je in de winkel te lokken.
Dergelijke praktijken zullen grote webwinkels als bol.com naar verwachting niet uithalen.
Ik klik bij Bol.com wel eens aanbiedingen aan en kom dan terecht bij soms heel obscure plekken.
Bol.com verkoopt alles wat los en vast zit voor iedereen. En "iedereen" kan dan een andere (web-)winkel zijn. https://www.bol.com/nl/m/klantenservice ... index.html

En: http://www.bol.com/nl/m/service/zakelij ... index.html

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 14:37
door bprosman
Dit is al zo vaak aan de orde gekomen. Bol hoeft niet te leveren :

http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen/

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 14:45
door sesamstraat24
pech denk ik, bol levert niet en stort je geld terug

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 15:39
door Geip Suusje
bprosman schreef:Dit is al zo vaak aan de orde gekomen. Bol hoeft niet te leveren :

http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen/
Die link zegt: De rechter gaat uit van een gemiddeld geïnformeerde potentiële internetkoper.
En het gaat daar om een tv van inkoopprijs € 762,39 die voor €99 geprijsd stond.
7x (bijna 8x) de inkoopprijs.

Hier staan allemaal 27" monitoren, 15 stuks. De goedkoopste €179 en de duurste €249.
http://www.monitorstore.nl/category/198 ... toren.html

Het is mijns inziens niet zo maar vast te stellen dat de koper kan weten dat een monitor van €285 te goedkoop moet zijn. Ik vind het geen "juridisch foute prijs".

De betreffende monitor heeft weliswaar een hogere resolutie, maar is ook met korting aanmerkelijk duurder. Daarnaast is het de vraag of een gemiddeld geïnformeerde potentiële koper dat moet opvallen, en dan ook nog de meer-kosten (als die er werkelijk zijn) moet kunnen weten.
Ik zou niet zomaar denken dat op de betreffende monitor geld moet worden bijgelegd door aanbieder.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 16:09
door Phillostar
Ik heb de bestelling met overtuiging gedaan niet te maken hebben met een foutief geprijsd artikel.
Ja vooraf was ik huiverig. Maar na het prijsverloop bekeken te hebben op 2 verschillende websites en factoren als merk promotie (actie, aanbieding), lange levertijd en het gebruikte Samsung PLS paneel in de monitor, heb ik de bestelling gedaan. Voor mij was er geen onduidelijkheid dat de monitor foutief geprijsd zou zijn. De verkoopprijs was niet 1/10 of de helft van de gemiddelde verkoopprijs.

Het is niet ongebruikelijk dat een fabrikant en leverancier/distributeur een (beperkte/tijdelijke) aanbieding van een model/product in de markt zetten om het merk te promoten. AOC is niet prominent aanwezig of bekend bij het overgrote deel van de Nederlandse consumenten en markt.

Inmiddels heeft Bol.com mn klacht op klachtenkompas.nl in behandeling genomen, en wordt het afwachten met welke antwoord ze komen.

Re: Bol.com annuleert bestelling om verkeerde verkoopprijs

Geplaatst: 18 sep 2014 17:41
door bprosman
De link zegt ook (en dat is een uitspraak van de rechter) dat een consument in geval van twijfel bij de verkoper moet informeren of de prijs correct is. In dit geval hoefde dat niet eens omdat Bol zelf de klant heft laten weten dat de prijs niet correct was.