Pagina 1 van 1

Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:32
door Caisteal
Lader besteld bij een webshop, en natuurlijk blijkt ie niet te werken. Nu had ik niet veel verwacht maar in ieder geval dat bij aankomst het ding het wel zou doen... :?
Om ter zake te komen: voor zover ik kan zien gelden de regels in boek 7 BW omtrent garantie en nakomen van de koopovereenkomst onverminderd het recht op retour m.b.t. koop op afstand in boek 6. Volgens 7:21 BW moet het vervangen van een defect product voor de koper kosteloos zijn. Verkoper is echter andere mening toegedaan en ik moet de verzendkosten betalen om het product terug te sturen. Iemand hier meer ervaring mee?

Art 21:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
...
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

Edit: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezer ... en-webshop
Voor zover ik kan zien is er wat dat betreft niets veranderd met de WKoA, ook niet per 13 juni.
Juridisch samengevat wil ik de overeenkomst niet ontbinden o.g.v 6:230o BW (verkoop op afstand waar de verkoper op hamert, waarbij retourkosten voor koper zijn) maar vorder ik nakoming van de overeenkomst, nl. herstel of vervanging.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:38
door sjoegel
Wat kost het terugsturen ?

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:45
door Caisteal
€ 3,84. Maar ik erger me eraan dat ik moet bijbetalen voor iets dat het gewoon niet doet.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:48
door sjoegel
Ik bestelde een keer een kabeltje. Deed het niet en kreeg een nieuwe opgestuurd. Wil hij dat niet ?

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:49
door encore
maar daarna krijg je toch gewoon een nieuwe?

Overigens is het vrij normaal dat jezelf voor het terugsturen opdraait. Ze moeten eerst zien dat het inderdaad een DOA is. Als ze daarna de terugzendkosten vergoeden is dat een mooie service, maar het hoeft niet.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:53
door Caisteal
@sjoegel Ik moet eerst de lader voldoende gefrankeerd retour zenden.

@encore, voor zover ik kan zien ben ik niet verantwoordelijk voor vervanging of reparatie. Heb ik iets (aan wetgeving of whatever) over het hoofd gezien? Dat is eigenlijk mijn vraag :)

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:54
door sjoegel
mogelijk heb je gelijk maar het gaat nu om de praktijk.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 24 sep 2014 22:59
door encore
sjoegel schreef:mogelijk heb je gelijk maar het gaat nu om de praktijk.
precies. Theoretisch kun je eisen dat de webshop het vergoed. Maar gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Een Alfatrion bijvoorbeeld zou de webshop dood quoten met wetten. Schiet je niets mee op. Soms heeft het niet veel zin om te gaan schoppen. Speel mee, betaal, krijg je een nieuwe lever dan een bonnetje in voor het terugsturen en vraag om een vergoeding.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 06:44
door sjoegel
Zo is het Encore, Nu koop je de verkoper enkel te irriteren.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 07:31
door Dirkie
Bekijk het eens van een andere kant. Stel je had het artikel gekocht in een gewone winkel. Dan had je (zonder daar een seconde over na te denken) daar dus naar toe moeten reizen en had je ook de nodige tijd kwijt geweest. En als het defect geweest geweest was, had je weer (zonder nadenken) dezelfde reis gemaakt. Je hebt jezelf dus heel wat kosten en tijd bespaard. Waarom nu wel moeilijk doen over 3,84 euro. In theorie zul je wel gelijk hebben, maar of dat je nu echt uit de problemen zal helpen....
En ik weet niet over welke webshop het gaat maar misschien heeft encore wel een punt
Overigens is het vrij normaal dat jezelf voor het terugsturen opdraait. Ze moeten eerst zien dat het inderdaad een DOA is. Als ze daarna de terugzendkosten vergoeden is dat een mooie service, maar het hoeft niet.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 11:32
door stofzuigertje
Als webwinkel ben ik gestopt met gratis retour omdat ik erg veel terug kreeg van bepaalde personen.

Nu is die gedaald want elk retour product moet gecontroleerd worden.

En mijn regel is, U betaald voor normaal retour maar als het defect was krijgt U dit terug en nieuw product als je dat wenst zonder extra kosten...
Pas na retour ontvangen kan ik oordelen of het gebruikersfout of echt defect is....

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 11:57
door alfatrion
Zoals Stofzuiger handelt zou ik verwachten dat een webwinkel handelt.

De verzendkosten retour zijn voor de verkoper (lid 2). Parkeerkosten, benzinekosten, ect. zijn ook allemaal voor de winkelier. Strikt gezien moet de verkoper het product zelfs komen ophalen.

Art. 7:21 lid 1 sub c BW moet zo gelezen worden (zie lid 4):
Art. 7:21 lid 1 sub c BW schreef: 1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
...
c vervanging van de afgeleverde zaak, (...).
Als je het pakket verstuurd dan zou ik dat wel aangetekend doen.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 12:25
door olaf79
Caisteal schreef:@sjoegel Ik moet eerst de lader voldoende gefrankeerd retour zenden.

@encore, voor zover ik kan zien ben ik niet verantwoordelijk voor vervanging of reparatie. Heb ik iets (aan wetgeving of whatever) over het hoofd gezien? Dat is eigenlijk mijn vraag :)
Kosteloos is kosteloos. Die kosten komen gewoon voor rekening van de de webshop of ze dat leuk vinden of niet. Jij hebt gevraagd om een werkend product, niet om een defect product. Alle (financiele) gevolgen van het defect zijn voor de verkoper.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 12:29
door olaf79
Dirkie schreef:Bekijk het eens van een andere kant. Stel je had het artikel gekocht in een gewone winkel. Dan had je (zonder daar een seconde over na te denken) daar dus naar toe moeten reizen en had je ook de nodige tijd kwijt geweest. En als het defect geweest geweest was, had je weer (zonder nadenken) dezelfde reis gemaakt. Je hebt jezelf dus heel wat kosten en tijd bespaard. Waarom nu wel moeilijk doen over 3,84 euro. In theorie zul je wel gelijk hebben, maar of dat je nu echt uit de problemen zal helpen....
En ik weet niet over welke webshop het gaat maar misschien heeft encore wel een punt
Overigens is het vrij normaal dat jezelf voor het terugsturen opdraait. Ze moeten eerst zien dat het inderdaad een DOA is. Als ze daarna de terugzendkosten vergoeden is dat een mooie service, maar het hoeft niet.
De meeste webwinkels rekenen voor een kleine aankoop gewoon verzendkosten, en dus heb je die kosten al gemaakt. Dat het product defect aankomt is het probleem van de webwinkel.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 25 sep 2014 12:50
door rverwaayen
Lijkt me voor de kosten van de verkoper.
Risico van het vak. Als consument mag je er op vertrouwen dat de opgestuurde spullen werken.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 06 okt 2014 19:03
door Oblomova
De vraag is hoe je het kan afdwingen dat de leverancier z'n belofte of verantwoordelijkheid nakomt.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 06 okt 2014 19:21
door prem
Zet er een advocaat op. Daar schrikt Bol.com van.

Re: Defect product - terugsturen voor eigen rekening?

Geplaatst: 06 okt 2014 21:35
door alfatrion
Oblomova schreef:De vraag is hoe je het kan afdwingen dat de leverancier z'n belofte of verantwoordelijkheid nakomt.
Door naar de geschillencommissie of de kantonrechter te gaan. Dat komt met een prijskaartje.