LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help help help

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Anne7111

Help help help

Ongelezen bericht door Anne7111 »

Hallo

Ik ben Anne, heb 2 kids waaronder een zwaar gehandicapt zoontje, die 100% rolstoel afhankelijk is..
Omdat ik in een hele vervelende scheiding lig (met zware mishandeling) moet ik 24 okt een andere woning hebben. Want dan mag me ex man weer zijn huis in. Omdat me zoontje gehandicapt is krijg je van de gemeente Wmo een eisen pakket waar de woning aan moet voldoen, hou ik me niet aan de eisen, krijg je geen voorzieningen meer. Ik heb urgentie dus wat is het probleem zou je zeggen...? Nou de woning moet een etage woning zijn met 3 slaapkamers de badkamer moet groot genoeg zijn voor een douche brancard en ga zo maar door. De gemeente had het fantastische plan om zelf te zoeken, voordat het zichtbaar was op woningnet. Ik zag daar het voordeel wel van in, maar na 2 mnd tijd kwam de eerste woning , ik helemaal gelukkig, wij kijken..Helaasss me zoontje paste niet eens door de voordeur met zijn rolstoel.. Dikke pech
Dus verder zoeken. 3 weken geleden kwam, de alliantie en de wmo consulente weer met een woning een 3 kamerwoning die zo klein was dat er naast de bedden geen kleding kasten paste, en ergens anders ook niet, maar het werd zo,n beetje door me strot gedauwd en heb maar ja gezegd..ze zeiden vanuit hier kan je altijd verder zoeken.De woning hoefde niet aangepast te worden en we konden er zo in.
Dus alle papieren in orde maken, ( ik heb zelf een wajong uitkering ) en alles inleveren , waaronder ook het convenant..En daar ging het fout mijn ex man heeft een eigen bedrijf en ook bedrijfsschulden . Ik heb afstand gedaan van de woning en het bedrijfspand en hij zou de schulden dan voor zijn rekening nemen, Dit alles is vast gelegd in het convenant . Maar de mensen van de alliantie hadden de rede om het af te wijzen omdat de schulden gemaakt zijn tijdens ons huwelijk ( in gemeenschap van goederen) dat als hij niet zou betalen dat de schuldeisers dan bij mij kwamen aan kloppen..Dus de woning werd me geweigerd. Maar stel ik zou wel op de hypotheek staan dan kan ik toch ook ontslagen worden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid? En dat is dan toch ook een schuld die zelfs aan gegaan is op 2 namen tijdens een huwelijk.. :shock:

Waarom bestaan er nog advocaten en rechters..
Maar ik ben de wanhoop nabij bekent dit gewoon dat ik op straat kom te staan? :cry:

Josephien12

Re: Help help help

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Uw noodroep over advocaten en rechters:
Uit wikipedia:
Een convenant heeft geen zogenaamde derdenwerking, maar bindt enkel de echtgenoten. Dat wil zeggen dat anderen niet gebonden zijn aan wat de echtgenoten afspreken in het convenant. Indien beiden bijvoorbeeld afspreken dat ieder 50% van een bestaande (gezamenlijke) schuld betaalt, hoeft de schuldeiser hiermee niet akkoord te gaan. Als een van beiden zich niet aan de afspraak houdt, mag de schuldeiser het volledige bedrag op de ander verhalen. Weliswaar kan dit weer worden verhaald op de niet-betalende ex-echtgenoot, maar het is zeer goed denkbaar dat deze 'verdwenen' is of geen verhaal biedt, of de procedurekosten hoger zijn dan de baten. Hieraan wordt vaak door advocaten en mediators te weinig of in het geheel geen aandacht besteed.
Los daarvan moet u natuurlijk wel zo snel mogelijk een onderdak hebben. U moet dan ook zo snel mogelijk in gesprek gaan met de gemeente. Haalt u de datum niet, misschien kunnen uw ouders of vrienden tijdelijk onderdak bieden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou beginnen naar je advocaat te stappen en drie dingen voor elkaar proberen te krijgen:

- dat je langer in de woning mag blijven
- dat het convenant opgenomen wordt in de echtscheiding (dus via de rechter), zodat er daarover zekerheid is
- dat de hypotheek van jouw naam af wordt gehaald.

Verder denk ik dat er in jouw regio regelmatig gelijkvloerse woningen vrij komen. Het lijkt me dat je het meest gebaat bent bij een levensloopbestendige nieuwbouwwoning. Misschien moet je, als je dat nog niet doet, even iets verder kijken in de regio dan in je eigen woonplaats. Het nadeel is dat je dan onder een andere gemeente komt te vallen en er weer een heel traject opgestart moet worden, maar ik denk dat er niet veel anders op zit.

Anne7111

Hoi

Mijn exman had dit huis al, dus ik sta gelukkig niet op de hypotheek akte
indd is een gelijkvloerse woning genoeg te krijgen, alleen vaak te klein voor de douche brancard tillift
ik heb net de advocaat gemaild of het nog mogelijk het convenant via de rechter te bekrachtigen
want volgens mij ben ik dan ook al een stuk geholpen

bedankt in ieder geval

witte angora

Anne7111 schreef: indd is een gelijkvloerse woning genoeg te krijgen, alleen vaak te klein voor de douche brancard tillift
Daarom heb ik het ook over een levensloopbestendige woning. Een nieuwbouwwoning dus. Over het algemeen hebben die een douche/badruimte die ruim genoeg is. Plus dat bij nieuwbouwwoningen de deuren over het algemeen 92 centimeter breed zijn, dus breed genoeg voor de rolstoel. De kamers zijn er over het algemeen ook wat groter - makkelijker manoeuvreren.

Daarom zeg ik, je zou eventueel wat verder in de regio kunnen kijken. Misschien dat daar meer mogelijkheden liggen.

Anne7111

snuffel1 schreef:Ik lees een hoog Ik gehalte en een eisenpakket. Komt nog bij dat Anne wel riant wil wonen want niets is goed genoeg. Met excuus als de situatie zo nijpend is pakt iedereen elke kans aan die geboden wordt
Persoonlijk vindt ik dit gebruik maken van de situatie.
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt.. ik had een woning aanvaard waarbij ik samen met me zoontje op 1 kamer moest slapen.. en waar geen kast ruimte was maar dat ik niet door de financiële toetsing kwam! lees wat er staat en ga dan pas antwoorden

Anne7111

witte angora schreef:
Anne7111 schreef: indd is een gelijkvloerse woning genoeg te krijgen, alleen vaak te klein voor de douche brancard tillift
Daarom heb ik het ook over een levensloopbestendige woning. Een nieuwbouwwoning dus. Over het algemeen hebben die een douche/badruimte die ruim genoeg is. Plus dat bij nieuwbouwwoningen de deuren over het algemeen 92 centimeter breed zijn, dus breed genoeg voor de rolstoel. De kamers zijn er over het algemeen ook wat groter - makkelijker manoeuvreren.

Daarom zeg ik, je zou eventueel wat verder in de regio kunnen kijken. Misschien dat daar meer mogelijkheden liggen.
Ik heb 2 kids die hier naar school gaan, en daarnaast is er alleen urgentie afgegeven voor Almere, en in Almere heb je juist veel nieuwe wijken, dus het zou hier toch moeten lukken denk ik zo..
Ik denk als ik nu ga me ergens anders ga inschrijven dat ik niet 1 2 3 urgentie krijg, en wmo woningen zijn helaas overal schaars.

witte angora

Armere? Sorry, dan lopen ze daar bij de gemeente niet zo hard als jij denkt.

Het urgentieverhaal klopt tot op grote hoogte. Maar in noodgevallen kan de gemeente heus wel iets anders voor je regelen.

Wat de school van de kids betreft, sorry, maar nu stel je me net even teveel eisen. Je zult daar moeten wonen waar je woonruimte kunt krijgen, als de kids dan naar een andere school moeten, dan is dat even niet anders.

Ik meen trouwens gelezen te hebben dat je ex nogal gewelddadig is, nog een extra reden om een heel eind uit zijn buurt te gaan wonen, denk je niet?

Gesloten