LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over SSD schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door 16again »

Inhakend op digitale bakerpraat....
czarczar schreef:MichielFRL, je hebt gelijk. Inderdaad wordt bij een low-level format ook de MBR overschreven.
Is er nog software, die low level format uitvoert? Naar mijn idee niet!
Vanuit Linux clean ik disks met dd commando "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024M"
Dit verwijdert eerst je MBR en partitie tabellen

jerwarm schreef:MBR dat is die pak hem beet, 100MB die als een aparte "partitie" naast C: in schijfbeheer te zien is.
Dat is niet je MBR! Windows heeft een boot en een systeem partitie, een daarvan is hidden
olaf79 schreef:Dan nog is dat een risico voor de levensduur van je SSD. Immers je beschrijft dan steeds dezelfde delen van het flash geheugen. MBR staat immers aan het begin van het medium. Dus als je dat vaak doet zal die sector sneller slijten dan de rest.
MBR zal je niet verslijten, daar moet je zo veelvuldig voor beschrijven, andere sectoren zullen veel vaker beschreven worden. Tevens heeft SSD disk een intern mechanism (onzichtbaar in Windows) on veelgebruikte sectoren te wisselen met andere sectoren, om gelijkmatiger overal te schrijven , ipv steeds dezelfde sector.
jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Een Windows server draait server 2012 of ouder server 2008 , van beide versies bestaat nieuwere R2 opvolger.

lies-oostveen schreef:Ik heb Bootracer gedownload en die geeft gemiddeld een opstarttijd aan van 00.10.741 dat is dus de opstarttijd van windows of niet ?
Als je windows 8 afsluit, dan log je de user af, en gaat het system op standby.
De echte opstart tijd zie je pas bij kiezen van optie herstart!
czarczar schreef:Je krijgt dus nu de vreemde tegenstelling dat een MS-systeem veel sneller is met een SSD, maar dat al die snelle schrijfacties slecht zijn voor de SSD waardoor die het eerder zal begeven.
Uitlezen van SSD SMART values toont het WEAR getal, deze laat zien hoever je SSD al versleten is. Om SSD te verslijten met windows tmp files en internet tmp files ben je echt wel even bezig

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

16again schreef:Uitlezen van SSD SMART values toont het WEAR getal, deze laat zien hoever je SSD al versleten is. Om SSD te verslijten met windows tmp files en internet tmp files ben je echt wel even bezig
16again, ik ben het vrijwel volledig eens met alles wat u schrijft, behalve met bovenstaande.
Een SSD kan een beperkt aantal schrijfbewerkingen aan voordat er fouten ontstaan. Dat is natuurlijk geen absolute waarde, meer een gemiddelde waarde, en populair gezegd zou je dat verslijten kunnen noemen.
Hoe er wordt geschreven, wat er wordt geschreven en hoe er wordt gemeten maakt daarbij niet uit. Hoe vaak er wordt geschreven wel. Slimme software kan wel helpen door alleen dat te schrijven dat werkelijk gewijzigd is. TMP-files worden meestal aangevuld en vaak niet opgeruimd, dus wordt er niets herschreven, alleen maar aangevuld waarmee je schijf vol loopt. Dan is alles dus 1 keer geschreven en 'slijt' er dus feitelijk niets. Dus u heeft gelijk, tenzij je natuurlijk de ruimte voor tijdelijke bestanden flink beperkt, hetgeen ik nogal eens pleeg te doen. Ik kijk liever naar nieuwe data, dan mag de ouwe wel weg.

Van oudsher is de MBR cluster 0. Dat is de doorsnede van sector 0 en cilinder 0. Een sector is een taartpunt van je harde schijf en een cilinder is een rondje van je harde schijf met een bepaalde doorsnede. Van oudsher was dat maar 512 bytes. Daarin staat je partitie-informatie en een heel klein beetje software om op te kunnen starten. Cluster 0 wordt in je geheugen geladen door je BIOS. Tegenwoordig is cluster 0 veel groter, maar feitelijk maakt dat niet uit. In dat kleine beetje software van 512 bytes kun je ook aangeven dat je veel meer laadt in het geheugen en dat dan laten uitvoeren. Zo werken veel dual- of multiple boot programma's.
Met de komst van SSD's heb je eigenlijk niks meer te maken met een fysieke ronde schijf. Het zijn gewoon geheugenreepjes. Een SSD bevat software om een harde schijf te imiteren en ook dat maakt niks uit. Een SSD heeft echter wel andere eigenschappen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door 16again »

czarczar schreef:
16again schreef:Uitlezen van SSD SMART values toont het WEAR getal, deze laat zien hoever je SSD al versleten is. Om SSD te verslijten met windows tmp files en internet tmp files ben je echt wel even bezig
16again, ik ben het vrijwel volledig eens met alles wat u schrijft, behalve met bovenstaande.
Een SSD kan een beperkt aantal schrijfbewerkingen aan voordat er fouten ontstaan. Dat is natuurlijk geen absolute waarde, meer een gemiddelde waarde, en populair gezegd zou je dat verslijten kunnen noemen.
Zie o.a test op:
http://nl.hardware.info/reviews/4177/10 ... -20-6-2013
Conclusie: Na 2,5 maanden schrijven (continu op max snelheid!) was de SSD op. Terugvertaald naar normaal gebruik betekent dit een levensduur van ruim 70 jaar!

Vandaar ook de bewering dat enkele tmp bestanden de SSD schijf niet zomaar om zeep helpen, en aanbeveling om eens in SMART values te neuzen om te kijken "hoe vol de tank nog is."

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

16again schreef: Zie o.a test op:
http://nl.hardware.info/reviews/4177/10 ... -20-6-2013
Conclusie: Na 2,5 maanden schrijven (continu op max snelheid!) was de SSD op. Terugvertaald naar normaal gebruik betekent dit een levensduur van ruim 70 jaar!
Koen Crijns zat als snotneus, met ballen, 15 jaar geleden aan mijn tafel als net afgestudeerd student of hij bij ons wat spullen kon krijgen ter test. Ik heb hem destijds wel wat kritische vragen gesteld, maar toch wel voorzien van die spullen. Koen Crijns is een geweldige kerel en heeft een geweldige website opgezet die inhoudelijk wat te melden heeft. Naderhand hebben we nog wel eens overleg gehad. Koen is een tester, geen programmeur, maar hij doet het enorm goed. Hardwareinfo is behoorlijk te vertrouwen, al laten ze zich natuurlijk wel sponsoren door fabrikanten. Ik heb niet het idee dat Koen zich daardoor laat misleiden, hardwareinfo is zijn kindje en in de loop der jaren nauwelijks gewijzigd, alleen uitgegroeid tot een degelijke informatiebron. Ik bekijk ook zeker Hardwareinfo-TV regelmatig.
Kortom, ja, die levensduur die je noemt klopt redelijk bij normaal gebruik. Zoals getest kun je een SSD dus ook na 2,5 maand naar de kloten helpen, maar dat is geen normaal gebruik.
16again schreef: Vandaar ook de bewering dat enkele tmp bestanden de SSD schijf niet zomaar om zeep helpen, en aanbeveling om eens in SMART values te neuzen om te kijken "hoe vol de tank nog is."
Over SMART weet ik niks, maar tmp-bestanden worden nauwelijks overschreven, dus ja, je hebt gelijk. Het gaat bij SSD's om het aantal schrijfbewerkingen op hetzelfde deel van het geheugen, niet over het aantal schrijfbewerkingen in het algemeen.

ik geef je eigenlijk alleen maar gelijk, maar dat mag toch ook in een reactie?
Om het te bevestigen dan.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door jerwarm »

Vandaar ook de bewering dat enkele tmp bestanden de SSD schijf niet zomaar om zeep helpen, en aanbeveling om eens in SMART values te neuzen om te kijken "hoe vol de tank nog is."
daar gebruik ik speedfan voor om SMARTwaardes uit te lezen,

werkt goed. :wink:

cbm_kimm
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2004 11:36

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door cbm_kimm »

Hoi,
Je klaagt over een trage laptop (7 jaar oud).
Graag een reactie van mijn kant:
- in 7 jaar tijd verandert de techniek behoorlijk, vooral moederboren en
geheugen chips
- jouw PC heeft te weinig 'werk' geheugen
- beste investering is een moderne lap-top met minimaal 8 gb werkgeheugen

Dit laatste heb ik zelf dit jaar gedaan: ipv minuten wachten is mijn nieuwe laptop binnen
1 minuut volledig bedrijfsklaar! Investeer dus in vernieuwing en vooral niet in verbouwing!

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

cbm_kimm schreef:Hoi,
Je klaagt over een trage laptop (7 jaar oud).
Graag een reactie van mijn kant:
- in 7 jaar tijd verandert de techniek behoorlijk, vooral moederboren en
geheugen chips
- jouw PC heeft te weinig 'werk' geheugen
- beste investering is een moderne lap-top met minimaal 8 gb werkgeheugen

Dit laatste heb ik zelf dit jaar gedaan: ipv minuten wachten is mijn nieuwe laptop binnen
1 minuut volledig bedrijfsklaar! Investeer dus in vernieuwing en vooral niet in verbouwing!
door lies-oostveen » 29 sep 2014 18:42
Ik heb inmiddels een nieuwe PC besteld en kan de laptop inruilen. Lijkt mij de beste oplossing. Bedankt voor het meedenken iedereen :D
:wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Zie o.a test op:
http://nl.hardware.info/reviews/4177/10 ... -20-6-2013
Conclusie: Na 2,5 maanden schrijven (continu op max snelheid!) was de SSD op. Terugvertaald naar normaal gebruik betekent dit een levensduur van ruim 70 jaar!

Vandaar ook de bewering dat enkele tmp bestanden de SSD schijf niet zomaar om zeep helpen, en aanbeveling om eens in SMART values te neuzen om te kijken "hoe vol de tank nog is."
Interessante test en laat ook zien dat ssd's kwa levensduur niks onderdoen voor hardeschijven zoals vaak wordt beweerd.
Wel dient opgemerkt te worden dat bovenstaande test een specifieke test was voor levensduur van TLC geheugen dat goedkoper is dan normaal flashgeheugen maar ook minder meegaat omdat er in elke cel van de chip meer wordt opgeslagen. Uit de test blijkt niet in zijn algemeenheid dat ssd's 70 jaar meegaan, maar dat TLC geheugen van Samsung niets onder doet voor (normalitair gebruikte) MLC geheugen chips bij normaal consumentengebruik.

Gesloten