LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
sv1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2014 23:32

Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door sv1988 »

Hallo allemaal,

Ik ben 3 jaar geleden als HBO'er bedrijfseconomie afgestudeerd. Gezien de arbeidsmarkt toen (helaas) een MBO-functie moeten aannemen voor een brutoloon van circa € 1.600,-. Mijn werkgever heeft geen pensioenplan en is ook niet verplicht om pensioen af te dragen. Werkgever zit in de winkel/detailbranche (maar ik werk op het hoofdkantoor). Met dit loon en de toekomstige (hypotheek)lasten houd ik weinig over om mijn eigen pensioen op te bouwen door middel van verschillende (spaar)opties. Mijn collega's van inkoop verdienen circa € 1.000,- tot € 2.000,- meer per maand, maar hebben ook een vast contract (ik nog niet). Mijn collega's in de boekhouding die WEL een vast contract hebben, verdienen toch maar bruto € 1.700,- en het lijkt me sterk dat zij daarvan wel een eigen pensioen van kunnen opbouwen??? Moeten wij/zij stappen nemen richting de werkgever voor een hoger loon zodat ik/zij een eigen pensioen kunnen opbouwen?

Ik zit hier al een hele tijd over te dubben. Alle reacties zijn welkom!

Bij voorbaat dank!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door kokka »

zou het niet gewoon makkelijker zijn om op zoek te gaan naar een andere werkgever?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door prem »

Of het voorzichtig aankaarten. Meestal worden commerciële functies iets beter betaald dan administratieve, je met hun vergelijken is misschien niet reëel.
Hoe kun je na drie jaar nog geen vast contract hebben?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Natuurlijk hoeft je werkgever je niet meer te betalen. Jij moet gewoon minder uitgeven zodat je geld overhoudt voor je pensioen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook kijken of je werkgever niet toch onder het bpf detailhandel valt.

sv1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2014 23:32

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door sv1988 »

prem schreef:Of het voorzichtig aankaarten. Meestal worden commerciële functies iets beter betaald dan administratieve, je met hun vergelijken is misschien niet reëel.
Hoe kun je na drie jaar nog geen vast contract hebben?
In april 2015 zit ik er 3 jaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sv1988 schreef:verdienen toch maar bruto € 1.700,- en het lijkt me sterk dat zij daarvan wel een eigen pensioen van kunnen opbouwen??? Moeten wij/zij stappen nemen richting de werkgever voor een hoger loon zodat ik/zij een eigen pensioen kunnen opbouwen?
Voor het opbouwen van een pensioen doet het loon er niet toe. Je bouwt een pensioen op van ca. 70% van het laatstverdiende loon. Als je weinig verdient hoef je ook maar een klein pensioen op te bouwen (en dus ook maar weinig premie in te leggen).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor die 70% gaan ze uit van opbouw vanaf 21 jaar
Als je elke maand van het bruto loon 100 euro spaart, dan heb je op je aow leeftijd,met wat rente erbij, wel zo'n 120.000 bruto. Daar kun je jaarlijks wel 7000 pensioen uit krijgen. Met aow erbij heb je dan wel ruim 70% van die 1700 per maand. Dus voor een netto bedrag van 50 per maand kom je al een heel eind. Met een beetje moeite moet dat nog wel op te brengen zijn.

Als je een minimumloon verdient, dan kun je je ook afvragen of je tzt veel meer dan de aow zou moeten hebben.

16again
Berichten: 16132
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Minimumloon en werkgever die geen pensioen afdraagt

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Als je een minimumloon verdient, dan kun je je ook afvragen of je tzt veel meer dan de aow zou moeten hebben.
Bedenk daarbij dat die aow regeling misschien wel wordt afgebouwd.......

Gesloten