LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Terechte declaratie Ziekenhuis?
Terechte declaratie Ziekenhuis?
Ik heb januari dit jaar mijn vingertopje bezeerd, ik had er zelf een spalkje omheen proberen te maken omdat stoten pijnlijk was. Vinger stond recht en ik weet dat een topje niet te gipsen is. Dit profisorische spalkje bleef niet fijn zitten en ik ben na een week naar apotheek gegaan voor een plastic vingerspalkje, wat je om je vinger schuift. De apotheek had alleen 1 hele grote, bestellen duurde langer dan week en verwees me naar de huisarts (10 meter verderop, OF je gaat even langs de 1e hulp, daar hebben ze vastwel die spalkjes?) . De huisarts had ook geen spalkjes in voorraad en zei: "je moet toch maar even een foto maken, ik denk dat het gekneusd is, maar als het inderdaad gebroken is kun je daar wel zo'n spalkje ophalen." Zo gezegd, zo gedaan. Op de foto bleek dat er een klein breukje zat, wat ik zelf ook al bedacht had. Er werd mij een deur gewezen waar ik eindelijk mijn gevraagde spalkje kon afhalen. Ik kwam bij een kamer, wschl gipskamer? waar een (wschl) verpleegkundige een doosje openmaakte, het juist spalkje eruit haalde en deze aan mij overhandigde. Ik schoof hem zelf om mijn vinger en ben weggegaan. (1 minuutje?)
Nu krijg ik een rekening van mijn zorgverzekeraar: 402 euro! Ik had natuurlijk wel een rekening voor de rontgenfoto verwacht maar ca 300 euro voor het overhandigen van een spalkje /vingerdopje t.w.v. 4,95 euro is toch absurd? Ik ben niet behandeld, er heeft niemand aan mij gezeten en ik heb geen nabehandelingtraject doorlopen. Heeft het aanreiken van een vingerspalkje soms dezelfde code als het gipsen van een gecompliceerde dijbeenbreuk???? Is dit normaal? De zorgverzekeraar zegt: "je hebt een behandeling ondergaan in het ziekenhuis en daarvoor krijg je een code en het bedrag dat daar voor staat verrekenen we met je eigen risico." Simpel...
Nu krijg ik een rekening van mijn zorgverzekeraar: 402 euro! Ik had natuurlijk wel een rekening voor de rontgenfoto verwacht maar ca 300 euro voor het overhandigen van een spalkje /vingerdopje t.w.v. 4,95 euro is toch absurd? Ik ben niet behandeld, er heeft niemand aan mij gezeten en ik heb geen nabehandelingtraject doorlopen. Heeft het aanreiken van een vingerspalkje soms dezelfde code als het gipsen van een gecompliceerde dijbeenbreuk???? Is dit normaal? De zorgverzekeraar zegt: "je hebt een behandeling ondergaan in het ziekenhuis en daarvoor krijg je een code en het bedrag dat daar voor staat verrekenen we met je eigen risico." Simpel...
Re: Terechte declaratie Ziekenhuis?
Ik ben blij te lezen dat 80% onderhandelbaar is. De eerste reactie van zorgverzekeraar was dat ziekenhuis een code geeft en dat zij bedrag van code verrekenen met eigen risico. (zonder enige eigen beoordeling dus) . Ik probeer ze nu zover te krijgen te onderhandelen met ziekenhuis? Op nota staat dat behandeling bij chirurgen in Enschede heeft plaatsgevonden terwijl ik spalkje bij gipskamer Oldenzaal heb opgehaald.
Heb geen chirurg gezien, die hebben we niet in Oldenzaal...
heb al met al gevoel dat dit vechten tegen bierkaai is...
Welke dbc code is er op de nota gezet dan?lisettef schreef:Op nota staat dat behandeling bij chirurgen in Enschede heeft plaatsgevonden terwijl ik spalkje bij gipskamer Oldenzaal heb opgehaald.
U bent wel op de foto geweest, deze foto is ook gediagnosticeerd, een diagnose wordt gesteld door een arts, dus ergens in het traject zal een arts er mee bezig zijn geweest. De ziekenhuizen in Oldenzaal en Enschede zijn allemaal het MST, en het is met de huidige digitale technieken niet vreemd dat een arts/chirurg in Enschede de foto van u heeft gediagnosticeerd. Daarnaast is het wel vreemd dat een ziekenhuis zonder chirurgen wel afspraken aanbiedt voor de polikliniek chirurgie.
Het "probleem" is ook al eens opgemerkt door een wethouder in Brabant.
Die codes voor de behandelingen staan voor een te declareren MAXIMAAL bedrag. En dat doen ze dan ook maar. Dus 1 hechting zetten in je vinger is even duur als je hele rug dicht laten naaien. Vreemd, jazeker. Men gaat er vanuit dat het juiste bedrag wordt gedeclareerd maar door het ontbreken van controle kan iedereen altijd het maximale declareren. Het schijnt dat dat dit jaar gaat veranderen. Schijnt, want dat medische wereldje zit nogal in een ivoren toren. En het bestuur zit liever geen dalende inkomsten op persoonlijk vlak.
Die codes voor de behandelingen staan voor een te declareren MAXIMAAL bedrag. En dat doen ze dan ook maar. Dus 1 hechting zetten in je vinger is even duur als je hele rug dicht laten naaien. Vreemd, jazeker. Men gaat er vanuit dat het juiste bedrag wordt gedeclareerd maar door het ontbreken van controle kan iedereen altijd het maximale declareren. Het schijnt dat dat dit jaar gaat veranderen. Schijnt, want dat medische wereldje zit nogal in een ivoren toren. En het bestuur zit liever geen dalende inkomsten op persoonlijk vlak.
Maar stel dat die vingers was gaan ontsteken en weet ik nog wat meer, dan was het voor hetzelfde bedrag van de DBC afgehandeld. Dat is het hele idee achter de DBC's.
Niet helemaal juist. De maximale tarieven waar u het over heeft zijn waarschijnlijk WMG-tarieven. Dat zijn inderdaad maximale tarieven voor bijvoorbeeld een logopedist. DBC tarieven staan wel degelijk vast en de prijzen die hangen aan deze codes worden in een onderhandeling tussen verzekeraars en zorgaanbieder bepaald.encore schreef:Het "probleem" is ook al eens opgemerkt door een wethouder in Brabant.
Het punt met DBC codes is dat de prijs een gemiddelde is van alle behandeltrajecten die onder een bepaalde code vallen. In dit geval zijn de daadwerkelijke kosten inderdaad een stuk lager, maar er zullen ook genoeg cases zijn waar de kosten hoger uitkomen dan wat een ziekenhuis voor de behandeling kan vragen.
De fout hier ligt wat mij betreft toch vooral bij de apotheek en de huisarts. Die hadden gewoon moeten waarschuwen voor mogelijke hoge kosten in het ziekenhuis of misschien wel helemaal niet moeten verwijzen naar het ziekenhuis in dit geval.
Ik ben ook bij apotheek en huisarts geweest maar die halen eigenlijk schouders op. Vinden het wel waanzinnig bedrag maar zeggen dat ook niet van tevoren te hebben geweten. Heb bij huisarts ook aangegeven waarom hij zelf niet voor dit soort ontzettend simpele medische gevallen spalkjes heeft: foto maken en terug naar huisarts. Vond ie wel goed idee (?!?)
Nou vraag ik me af of wanneer op nota "chirugie" staat, moet er dan ook niet vanuit chirurgen een verslag naar huisarts zijn gegaan? Volgens mij is "mijn" foto enkel door radioloog beoordeeld, daarna heb ik dat spalkje ergens op een kamer (geen poli en zeker geen poli van de chirurgen) moeten ophalen. In Oldenzaal zit ook geen echte gipspoli meer, daarvoor moet je naar Enschede, dus ik denk dat het een overblijfsel is van de oude gipspoli waar pleisters e.d. voor kleine gevallen ligt?
Ik begrijp dat hele idee van gemiddelde wel (begrijpen betekend nog niet dat ik het een goed systeem vind) en wanneer een zorgverzekeraar alles op een grote hoop gooit en uiteindelijk het gemiddelde uitbetaald, ok, maar dat je zelf van je eigen risico OOk het gemiddelde van een behandeling moet betalen is natuurlijk absurd.
Nou vraag ik me af of wanneer op nota "chirugie" staat, moet er dan ook niet vanuit chirurgen een verslag naar huisarts zijn gegaan? Volgens mij is "mijn" foto enkel door radioloog beoordeeld, daarna heb ik dat spalkje ergens op een kamer (geen poli en zeker geen poli van de chirurgen) moeten ophalen. In Oldenzaal zit ook geen echte gipspoli meer, daarvoor moet je naar Enschede, dus ik denk dat het een overblijfsel is van de oude gipspoli waar pleisters e.d. voor kleine gevallen ligt?
Ik begrijp dat hele idee van gemiddelde wel (begrijpen betekend nog niet dat ik het een goed systeem vind) en wanneer een zorgverzekeraar alles op een grote hoop gooit en uiteindelijk het gemiddelde uitbetaald, ok, maar dat je zelf van je eigen risico OOk het gemiddelde van een behandeling moet betalen is natuurlijk absurd.
-
het ziekenhuis declareert uw behandeling met een bepaalde code. De prijs voor deze code staat vast. Bij een ander ziekenhuis of een andere zorgverzekeraar had u wellicht minder betaald, althans als de betreffende code behoort tot die 80%.lisettef schreef:Ik ben blij te lezen dat 80% onderhandelbaar is. De eerste reactie van zorgverzekeraar was dat ziekenhuis een code geeft en dat zij bedrag van code verrekenen met eigen risico. (zonder enige eigen beoordeling dus) . Ik probeer ze nu zover te krijgen te onderhandelen met ziekenhuis? Op nota staat dat behandeling bij chirurgen in Enschede heeft plaatsgevonden terwijl ik spalkje bij gipskamer Oldenzaal heb opgehaald.
Het enige dat u kunt doen, is het aanvechten van deze code. U moet daarvoor eerst deze code weten ( 9cijfers) en ook moet u de Declaratiecode weten ( 5 cijfers en een letter). Deze vraagt u op bij zorgverzekeraar ( of ziekenhuis). Daarna kunt u bij de NZA navragen of er voorwaarden zijn aan het declareren van deze code. U zou wel eens gelijk kunnen hebben, dat u door een arts gezien moet zijn. Als de behandeling niet voldoet aan de voorwaarden voor het gebruik van de code, dan kunt u bij het ziekenhuis de gebruikte code betwisten.
U zult natuurlijk zeggen: dat behoort de zorgverzekeraar te doen..... Maar helaas, het werkt niet op deze manier. En bij het ziekenhuis krijgt u het ook moeilijk.
Klik op deze handleiding: http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgo ... ekeningen/