LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ontslag na collega aanspreken op opmerking
-
ontslag na collega aanspreken op opmerking
Hallo,
Vandaag kwam mijn partner wel erg vroeg thuis van der werk. Ze bleek ontslagen te zijn omdat ze een collega niet met respect had behandeld.
Gisteren was dus een collega die tegenover haar zat en al een geruime tijd haar van top tot teen zat te bekijken. Nu was dit nog geen probleem maar de opmerking die er toen achter aan kwam was ( ik citeer) meneer al een hele tijd niet meer zo een lekker wijf tegenover zich had gehad. Hierop heeft mijn partner gezegd dat hij maar een andere kant op moest kijken en dat ze dit soort opmerkingen niet kon waarderen.
De desbetreffende persoon is hierna dus op kantoor gaan klagen dat hij onjuist was behandeld.
Vanochtend kreeg mijn partner onderweg naar het werk een telefoontje dat ze meteen op kantoor kon komen voor iets. Er werd niet gezegd waar hdt over ging.
Bij aankomst op het werk kreeg ze van haar leidinggevende te horen dat ze haar collega niet met respect had behandeld en dat ze dus kon vertrekken. Nu heeft mijn partner wel nog de desbetreffende persoon erbij laten halen en hem ook laten vertellen wat er was voorgevallen. Dit resulteerde dus in ontslag voor beide.
Is dit de normale gang van zaken binnen een bedrijf als vodafone dat je je maar alles moet laten zeggen? En dat je niet voor je eigen mag opkomen? Het is immers zo als je de persoon die je tegenover je hebt en je hebt verder nog geen woord hebt gewisseld met elkaar dat je dan niet meteen zulke uitspraken eruit gooit? Volgens vodafone staat wederzijds respect hoog in het vaandel bij hun. Dan vind ik persoonlijk dat zulke opmerkingen getuigen van geen respect naar je collega's en dat dus de persoon die met deze opmerkingen komt gestraft moet worden en niet de persoon die zich verdedigt tegen een uitspraak wat niet wordt gewaardeerd. Of zit ik nu volledig ernaast.
Vandaag kwam mijn partner wel erg vroeg thuis van der werk. Ze bleek ontslagen te zijn omdat ze een collega niet met respect had behandeld.
Gisteren was dus een collega die tegenover haar zat en al een geruime tijd haar van top tot teen zat te bekijken. Nu was dit nog geen probleem maar de opmerking die er toen achter aan kwam was ( ik citeer) meneer al een hele tijd niet meer zo een lekker wijf tegenover zich had gehad. Hierop heeft mijn partner gezegd dat hij maar een andere kant op moest kijken en dat ze dit soort opmerkingen niet kon waarderen.
De desbetreffende persoon is hierna dus op kantoor gaan klagen dat hij onjuist was behandeld.
Vanochtend kreeg mijn partner onderweg naar het werk een telefoontje dat ze meteen op kantoor kon komen voor iets. Er werd niet gezegd waar hdt over ging.
Bij aankomst op het werk kreeg ze van haar leidinggevende te horen dat ze haar collega niet met respect had behandeld en dat ze dus kon vertrekken. Nu heeft mijn partner wel nog de desbetreffende persoon erbij laten halen en hem ook laten vertellen wat er was voorgevallen. Dit resulteerde dus in ontslag voor beide.
Is dit de normale gang van zaken binnen een bedrijf als vodafone dat je je maar alles moet laten zeggen? En dat je niet voor je eigen mag opkomen? Het is immers zo als je de persoon die je tegenover je hebt en je hebt verder nog geen woord hebt gewisseld met elkaar dat je dan niet meteen zulke uitspraken eruit gooit? Volgens vodafone staat wederzijds respect hoog in het vaandel bij hun. Dan vind ik persoonlijk dat zulke opmerkingen getuigen van geen respect naar je collega's en dat dus de persoon die met deze opmerkingen komt gestraft moet worden en niet de persoon die zich verdedigt tegen een uitspraak wat niet wordt gewaardeerd. Of zit ik nu volledig ernaast.
-
Re: ontslag na collega aanspreken op opmerking
Nee hoor, je zit er niet naast. Alleen: de mores van leidinggevenden zijn aan het veranderen. Zelfs met het vrijwilligerswerk. Zo gauw je een scheve neus hebt kun je vertrekken. Tegenwoordig willen leidinggevenden als daadkrachtige managers overkomen, en de daadkracht bestaat hierin: geen zin in gezeur en gedoe, en mensen die naar hun mening zeuren, meteen de laan uitsturen.
Je zult hier weinig tot niets aan kunnen veranderen.
Nou, ik weet niet op welke basis je partner daar werkte, uren-contract o.i.d. maar ik zou toch eens wat informatie gaan vragen bij het Juridisch Loket. Mij lijkt dit te zot voor woorden dat dit kan plaatsvinden. Zou haar maar eens laten bellen en haar vraag voorleggen of ze hiermee akkoord moet gaan.
http://www.juridischloket.nl Ze kan daar haar vraag gratis stellen. Succes, hoop dat er iets uitkomt.
http://www.juridischloket.nl Ze kan daar haar vraag gratis stellen. Succes, hoop dat er iets uitkomt.
-
Ontslag op staande voet is een zeer zware sanctie. Dit mag alleen toegepast worden als van werkgever niet gevergt kan worden dat de werknemer nog maar een uur langer in dienst blijft. Normaal wordt dit alleen toegepast bij diefstal, fraude, fysieke bedreigingen en soortgelijke zaken.
Vraag is even of er hier wel van een echt ontslag sprake is .
Als jouw partner sinds kort als uitzendkracht werkt dan wordt het lastig, immers de werkgever kan op elk willekeurig moment de werkzaamheden stoppen, en de werkneemster naar huis sturen. In dat geval is er van een echt ontslag geen sprake.
Als ze wel een contract voor (on)bepaalde tijd heeft is, op basis van de gegevens in de posting, een ontslag op staande voet volledig onacceptabel en zal ze dit het beste direct juridisch aanvechten.
Vraag is even of er hier wel van een echt ontslag sprake is .
Als jouw partner sinds kort als uitzendkracht werkt dan wordt het lastig, immers de werkgever kan op elk willekeurig moment de werkzaamheden stoppen, en de werkneemster naar huis sturen. In dat geval is er van een echt ontslag geen sprake.
Als ze wel een contract voor (on)bepaalde tijd heeft is, op basis van de gegevens in de posting, een ontslag op staande voet volledig onacceptabel en zal ze dit het beste direct juridisch aanvechten.
Of in proeftijd zit.
Ik denk, dat hier niet alles verteld/geschreven is door TS, maar ook ik prefereer voor deze optie.
tenormin schreef:Nou, ik weet niet op welke basis je partner daar werkte, uren-contract o.i.d. maar ik zou toch eens wat informatie gaan vragen bij het Juridisch Loket. Mij lijkt dit te zot voor woorden dat dit kan plaatsvinden. Zou haar maar eens laten bellen en haar vraag voorleggen of ze hiermee akkoord moet gaan.
Je schetst nu een erg stereotiep beeld. Als je bij zo'n bedrijf werkt kan je beter wat anders gaan zoeken want bij de meeste andere bedrijven gaat het er een stuk normaler aan toe.witte angora schreef:Nee hoor, je zit er niet naast. Alleen: de mores van leidinggevenden zijn aan het veranderen. Zelfs met het vrijwilligerswerk. Zo gauw je een scheve neus hebt kun je vertrekken. Tegenwoordig willen leidinggevenden als daadkrachtige managers overkomen, en de daadkracht bestaat hierin: geen zin in gezeur en gedoe, en mensen die naar hun mening zeuren, meteen de laan uitsturen.
weten we in ieder geval waar die waardeloze klantenservice vandaan komt.
-
Misschien heb je nog wel gelijk ook. Toch heb ik dit soort zaken wel vaker meegemaakt. Zowel bij betaald werk als vrijwilligerswerk. Maar inhoudelijk ga ik er niet verder op in, het gaat hier om de topicstarter.GJvdZ schreef:Je schetst nu een erg stereotiep beeld. Als je bij zo'n bedrijf werkt kan je beter wat anders gaan zoeken want bij de meeste andere bedrijven gaat het er een stuk normaler aan toe.witte angora schreef:Nee hoor, je zit er niet naast. Alleen: de mores van leidinggevenden zijn aan het veranderen. Zelfs met het vrijwilligerswerk. Zo gauw je een scheve neus hebt kun je vertrekken. Tegenwoordig willen leidinggevenden als daadkrachtige managers overkomen, en de daadkracht bestaat hierin: geen zin in gezeur en gedoe, en mensen die naar hun mening zeuren, meteen de laan uitsturen.
als we bij mij op de zaak deze ontslag procedure moeten gaan hanteren dan vrees ik dat ik als eerste er uit leg. En het is vooralsnogsteedsmeer MIJN zaak.... Jemig, we beledigen elkaar zelfs tot op het bot soms. Daarnaast ben ikzelf niet helemaal gezond meer en er zijn er een paar met andere ziektes achter/onder/in de rug... Wil je vast niet weten wat er gezegd wordt...Geer&Goor zijn er niets bij.
O.T. Kan er in ieder geval nog gelachen wordenencore schreef:...Geer&Goor zijn er niets bij.
een dag lachen is een dag niet geleefd..of zoiets
-
Ter verduidelijking ze was aangenomen voor 30 uur per week. Ook al is er proeftijd dit mag en kan toch niet als zulke uitspraken naar haar worden gedaan en zij zich hiervoor verdedigt. Dit valt toch onder ongewenste intimiteiten? Of... Mag dit tegenwoordig gewoon?
Dit valt inderdaad onder sexuele intimidatie, mag hopen dat er geen intimiteiten aan te pas gekomen zijnwillempie0909 schreef:Ook al is er proeftijd dit mag en kan toch niet als zulke uitspraken naar haar worden gedaan en zij zich hiervoor verdedigt. Dit valt toch onder ongewenste intimiteiten? Of... Mag dit tegenwoordig gewoon?
En ja, in de proeftijd hoeven ze niet eens een reden voor ontslag te geven. Als in de proeftijd de relatie met de collega's al zo moeizaam is dat er een manager ingeschakeld wordt, is dat jammer dan.
Dit is dus ook geen ontslag op staande voet, maar beëindiging van de overeenkomst binnen de proeftijd. Feitelijk is het effect hetzelfde, echter is de juridische grondslag wel behoorlijk anders.
Wat wij er ook over zeggen: morgen toch contact zoeken met het Juridisch Loket.willempie0909 schreef:Ter verduidelijking ze was aangenomen voor 30 uur per week. Ook al is er proeftijd dit mag en kan toch niet als zulke uitspraken naar haar worden gedaan en zij zich hiervoor verdedigt. Dit valt toch onder ongewenste intimiteiten? Of... Mag dit tegenwoordig gewoon?
En mocht je partner er niet uit komen: schrale troost dat ie "gentleman" ook 'buiten mag spelen'.
-
Zoals Bprosman terecht aangeeft is ook de proeftijd , een periode waarin een medewerkster direct naar huis kan worden gestuurd.willempie0909 schreef:Ter verduidelijking ze was aangenomen voor 30 uur per week. Ook al is er proeftijd dit mag en kan toch niet als zulke uitspraken naar haar worden gedaan en zij zich hiervoor verdedigt. Dit valt toch onder ongewenste intimiteiten? Of... Mag dit tegenwoordig gewoon?
Natuurlijk is bij een uitzendkracht, of in de proeftijd sexuele intimidatie niet acceptabel. Echter de bewijslast is hier niet gemakkelijk. Formeel zal de werkgever waarschijnelijk een reden opgeven die voor iedereen accpetabel is (ze past niet in het team, heeft niet het benodigde niveau, werkt slecht samen ... etc )
Het is dan aan jouw vrouw om aan te tonen dat dit een voorgewende of valse reden is. Hiervoor zal ze getuigen of ander bewijsmateriaal nodig hebben
-
witte angora schreef:Nee hoor, je zit er niet naast. Alleen: de mores van leidinggevenden zijn aan het veranderen. Zelfs met het vrijwilligerswerk. Zo gauw je een scheve neus hebt kun je vertrekken. Tegenwoordig willen leidinggevenden als daadkrachtige managers overkomen, en de daadkracht bestaat hierin: geen zin in gezeur en gedoe, en mensen die naar hun mening zeuren, meteen de laan uitsturen.
En hoe kom je daar zo bij? Je werkt toch al lang niet meer?
Zijn ook bedrijven waar managers de werknemers hoog in vaandel hebben,immers ,tevreden werknemer leid tot goede productiviteit...??
Misschien werkte ze allebei voor uitzend en wilde vodafone ,beide kanten geen gezeur,hop allebei weg,ervan af geen gezeur...
Misschien dacht manager kan ook vrouw zijn die op alle slakken zout legt( als je als man zijnde onschuldig zegt,goh wat zie je er vandaag goed uit) is al seksistisch,,,dus miischien dachten ze,geen gemier weg allebei...???
-
Rozemarijntje, ik doe vrijwilligerswerk. Daar heb ik het over. Het gaat om iets dat pas is opgezet, dan krijg je te horen dat je alle vragen moet mailen, en als je dat doet, dan is het gezeur. Zelfs als je vraagt om materiaal om de wc's fatsoenlijk schoon te maken, dat komt er niet, je hebt zelf maar een oplossing te bedenken. Dat soort vragen zijn maar gezeur. En dan kun je vertrekken, is me al letterlijk gezegd. En niet alleen tegen mij: van de 16 vrijwilligers zijn er 4 al de wacht aangezegd, in 2 maanden tijd, en eentje is al weg. Knap. Het is de ene keer dit en de andere keer dat, de communicatie is waardeloos en hopeloos; informatie die je gewoon van een leidinggevende hoort te krijgen moet je zelf maar uitzoeken. Dat werkt gewoon niet.
En wat je zegt over de topicstarter, de manager wil blijkbaar geen gezeur, dat is nou precies wat ik dus geschreven en bedoeld heb.
En wat je zegt over de topicstarter, de manager wil blijkbaar geen gezeur, dat is nou precies wat ik dus geschreven en bedoeld heb.
Dit is niet helemaal waar. Er moet wel een gegronde reden van ontslag zijn. Een proeftijd is bedoelt voor de werkgever om te kijken of de werknemer geschikt is voor de functie. En voor de werknemer om te kijken of het werk bevalt. Er is geen opzegtermijn waardoor je dus beide per onmiddellijk het contract kunt opzeggen.Leo The Emperor schreef:Zoals Bprosman terecht aangeeft is ook de proeftijd , een periode waarin een medewerkster direct naar huis kan worden gestuurd.willempie0909 schreef:Ter verduidelijking ze was aangenomen voor 30 uur per week. Ook al is er proeftijd dit mag en kan toch niet als zulke uitspraken naar haar worden gedaan en zij zich hiervoor verdedigt. Dit valt toch onder ongewenste intimiteiten? Of... Mag dit tegenwoordig gewoon?
Maar als er sprake is van slachtoffer van ongewenste sexuele intimiteiten, wat hier het geval is, is ook tijdens de proeftijd ontslag niet zomaar mogelijk. De geintimedeerde heeft namelijk wettelijke bescherming. Een groot bedrijf als vodafone zal hier ongetwijfeld een protocol voor hebben (zoiets als een vertrouwenspersoon) en deze zal beoordelen of er sprake is van ongeoorloofd handelen van de zijde van de geintimideerde en pas dan is er reden voor ontslag.
Ook ziekte en zwangerschap zijn ongeoorloofde reden van ontslag, zelfs tijdens de proeftijd.
-
Je verhaal klinkt logisch en plausibel, Olaf. Kan het er alleen maar mee eens zijn. Heb je ook een link waar die informatie staat?