LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio en herinneringskosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

De jaarafrekening Gas/Stroom is binnen.
Op de Oxxio app staat dat we 75 euro terugkrijgen.
Dit nadat we elke maand de meterstanden daarop invullen.
Maar we moeten 75 euro bijbetalen.
We moeten voor 14 oktober betalen.

Ik heb gevraagt of ik de rekening voor 1 november kan betalen.
Ik heb nooit achterstanden gehad.
Maar dit willen ze niet doen.
De callcenter medewerker aan de telefoon zegt,Als je niet binnen 14 dagen betaald dan komt er 40 euro bij.

Kan dit zomaar?

Hoort de herinnerings kosten geen 5 euro te zijn?

Mvg,

Frenkieboy
Laatst gewijzigd door Frenkieboy op 02 okt 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door berndv »

Frenkieboy schreef: De callcenter medewerker aan de telefoon zegt,Als je niet binnen 14 dagen betaald dan komt er 40 euro bij.

Hoort de herrinerings kosten geen 5 euro te zijn?
Als de voorwaarden voor de incassoprocedures zijn gevolgd dan mág het niet eens minder zijn dan 40 euro. Weet niet waar u die 5 euro vandaan haalt.
Frenkieboy schreef: Kan dit zomaar?
euhm ja, u heeft een afspraak dat u moet betalen. Ze hoeven voor u de betalingstermijn niet aan te passen. Daar bestaat geen wettelijke verplichting voor.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Oke even opnieuw,de datum van de afrekening staat op 30 sept.
Dus ik moet voor 15 oktober betalen,zo niet dan komt er 40 euro incassokosten bij.

Ik snap dat na incassoprocedures er 40 euro erbij gedaan mag worden.
Maar niet bij een eerste herinnering volgens mij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door berndv »

Frenkieboy schreef:Oke even opnieuw,de datum van de afrekening staat op 30 sept.
Dus ik moet voor 15 oktober betalen,zo niet dan komt er 40 euro incassokosten bij.

Ik snap dat na incassoprocedures er 40 euro erbij gedaan mag worden.
Maar niet bij een eerste herinnering volgens mij.
Dat ligt volledig aan de formulering van de brieven. De officiële regels zijn:
Factuur met termijn
Herinnering met vooraankondiging incassokosten na x termijn
Aanmaning inclusief incassokosten

Dus als de fatale termijn verstreken is op 15 oktober, komt er een herinnering met een termijn van 2 weken. Deze herinnering kunt u op 16 oktober al per mail ontvangen. Als u dan op 1 november betaalt, is de fatale termijn van de herinnering verstreken en is oxxio gerechtigd om incassokosten te rekenen.

Er van uitgaande dat de factuur van 30 september de eerste is en dit niet al een eerste herinnering is.

https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Dankjewel Berndv,

De factuur van 30 september is de eerste orginele factuur.
Ze willen 14 oktober meteen de 40 euro erbij doen.
Dus meteen bij de eerste herinnering.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Frenkieboy schreef:Dankjewel Berndv,

De factuur van 30 september is de eerste orginele factuur.
Ze willen 14 oktober meteen de 40 euro erbij doen.
Dus meteen bij de eerste herinnering.
Eerst zou er gewoon nog een herinnering moeten komen, tenzij ergens eerder al aangegeven was dat u het eerder moest betalen en de huidige brief een aanmaning is (en u dus nu al te laat bent voor de eerste termijn). Ze mogen voordat er een herinnering gestuurd is geen incassokosten rekenen. Na de herinnering (als u weer te laat zou zijn) is het minimale bedrag aan incassokosten zoals eerder gezegd € 40.

Mag ik vragen waarom u voor uitstel gevraagd heeft? Eventueel kunt u vragen om het anders in delen te betalen; een deel voor de 15e en de rest dan voor 1 nov?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:Als de voorwaarden voor de incassoprocedures zijn gevolgd dan mág het niet eens minder zijn dan 40 euro.
De schuldeiser mag minder vorderen, alleen niet meer.
berndv schreef:De officiële regels zijn:
Factuur met termijn
Herinnering met vooraankondiging incassokosten na x termijn
Aanmaning inclusief incassokosten
Dit volstaat niet.

Een van de voorwaarden om incassokosten te mogen rekenen is dat de schuldenaar in verzuim is. De hoofdregel geeft aan dat hier een ingebrekestelling voor nodig is. Een factuur met termijn is geen ingebrekestelling om de aansprakelijkheidsstelling daarin ontbreekt.

Als het verzuim zijn inwerking heeft gedaan dan moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd. Na het verstrijken van deze termijn zijn de incassokosten verschuldigd, zonder dat hiervoor nog een incassohandeling verricht hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 03 okt 2014 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
berndv schreef:Als de voorwaarden voor de incassoprocedures zijn gevolgd dan mág het niet eens minder zijn dan 40 euro.
De schuldeiser mag minder vorderen, alleen niet meer.
De minimale wettelijke incassokosten zijn vastgesteld op € 40, Alfa.... :roll:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

@Alfa's edit:
alfatrion schreef:
berndv schreef:De officiële regels zijn:
Factuur met termijn
Herinnering met vooraankondiging incassokosten na x termijn
Aanmaning inclusief incassokosten
Dit volstaat niet.

Een van de voorwaarden om incassokosten te mogen rekenen is dat de schuldenaar in verzuim is. De hoofdregel geeft aan dat hier een ingebrekestelling voor nodig is. Een factuur met termijn is geen ingebrekestelling om de aansprakelijkheidsstelling daarin ontbreekt.

Als het verzuim zijn inwerking heeft gedaan dan moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd. Na het verstrijken van deze termijn zijn de incassokosten verschuldigd, zonder dat hiervoor nog een incassohandeling verricht hoeft te worden.
De normale gang van zaken is:
1. Factuur met termijn.
2. Rekening wordt niet (op tijd) betaald. -> vanaf hier is dus verzuim.
3. Eiser stuurt herinnering van rekening met termijn en vermeld dat wanneer weer niet op tijd wordt betaald en incassokosten gerekend zullen worden (vaak uit handen geven vordering aan incassobureau).
4. Indien nog steeds verzuim: aanmaning met incassokosten (die zijn minimaal € 40).

De schuldenaar is dan dus in verzuim... :roll:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
berndv schreef:De officiële regels zijn:
Factuur met termijn
Herinnering met vooraankondiging incassokosten na x termijn
Aanmaning inclusief incassokosten
Dit volstaat niet.

Een van de voorwaarden om incassokosten te mogen rekenen is dat de schuldenaar in verzuim is. De hoofdregel geeft aan dat hier een ingebrekestelling voor nodig is. Een factuur met termijn is geen ingebrekestelling om de aansprakelijkheidsstelling daarin ontbreekt.

Als het verzuim zijn inwerking heeft gedaan dan moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd. Na het verstrijken van deze termijn zijn de incassokosten verschuldigd, zonder dat hiervoor nog een incassohandeling verricht hoeft te worden.
Dat zeg ik toch? Factuur, termijn verstreken, verzuim treedt in, herinnering met nieuwe 14 daagse termijn, hierna in gebreke, dus incassokosten.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:De minimale wettelijke incassokosten zijn vastgesteld op € 40, Alfa.... :roll:
Wie gaat naar de rechter als de schuldeiser slechts € 20 rekenend? De schuldeiser brengt zelf € 20 euro in rekening dus die zal het niet doen. En de schuldenaar zie ik ook niet naar de rechter gaan als hem minder in rekening wordt gebracht.

De wet is van half-dwingend recht, zodat er in het voordeel van de schuldenaar van mag worden afgeweken.

Zie lid 5
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 03-10-2014
berndv schreef:Dat zeg ik toch?
Nee. De regel "factuur met termijn" moet vervangen worden door "ingebrekestelling". En de laatste regel kun je laten vervallen.

Het is dus:
- Ingebrekestelling => waarna verzuim;
- Veertiendaagse aanmaning => waarna incassokosten max 40 euro.

Een ingebrekestelling moet voldoen aan drie criteria:
1. er moet in staan wat er wordt gevorderd;
2. er moet in staan binnen welke termijn de schuldenaar hieraan moet voldoen; en
3. er moet in staan dat de schuldenaar aansprakelijk is voor de gevolgen.

Dit laatste punt zie je niet snel terug in een eerste factuur.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:De minimale wettelijke incassokosten zijn vastgesteld op € 40, Alfa.... :roll:
Wie gaat naar de rechter als de schuldeiser slechts € 20 rekenend? De schuldeiser brengt zelf € 20 euro in rekening dus die zal het niet doen. En de schuldenaar zie ik ook niet naar de rechter gaan als hem minder in rekening wordt gebracht.

De wet is van half-dwingend recht, zodat er in het voordeel van de schuldenaar van mag worden afgeweken.
Jij bent toch altijd zo'n fan van de wet? In dit geval is de wet duidelijk. Incassokosten zijn 15% over de eerste € 2500, of minimaal € 40 wanneer 15% minder bedraagt. Iedere schuldeiser zal dus gewoon € 40 incassokosten rekenen op een lage vordering, zelfs als de vordering zelf maar € 20 of minder is, punt. Niemand gaat minder dan € 40 rekenen, want dat komt hun zaak als schuldeiser zeker niet ten goede aangezien het in strijd is met de wet en dan ook niet klopt. De vordering moet kloppen. Zo ook de incassokosten.

alfatrion schreef: Nee. De regel "factuur met termijn" moet vervangen worden door "ingebrekestelling". En de laatste regel kun je laten vervallen.

Het is dus:
- Ingebrekestelling => verzuim; waarna
- Veertiendaagse aanmaning => incassokosten max 40 euro na verstrijken van de correcte termijn.
Dat is BS Alfa.

1. Rekening die je voor datum x moet betalen.
2. Als rekening op datum x niet betaald is komt er een aanmaning met nieuwe uiterste datum (doorgaans termijn van 14 dagen).
3. Als aanmaning van punt 2 bij verstrijken van die termijn niet betaald is: aanmaning met incassokosten die minimaal 40 euro zijn. Jij vergeet even vorderingen met hogere hoofdsommen, waar incassokosten dus ook ver boven de € 40 kunnen zijn.


Edit:
Zie dat je ook weer een edit hebt gemaakt. Die eigenschappen: consequenties, termijn, bedrag, e.d. staan in de aanmaning/herinnering (van punt 2) nadat de originele rekening niet voldaan is.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

de afrekening staat op 30 sept.
er komt een herinnering aan op 15 okt,en daar doen ze meteen de 40 euro bovenop.
dat is wat de medewerker van oxxio heeft gezegt.

ik heb ook gevraagt of ik de 15 de helft mag betalen en dan op 1 november de andere helft,maar dat wees hij gelijk af.

Er is geen aanmaning of herinnering geweest.
maarde 1ste herinnering die de 15e gaat komen zit al meteen de 40 euro op.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

en ik heb geen achterstanden,nooit gehad ook.
vorig jaar moest ik ook bijbetalen,dat had ik ineens betaald.
nu vraag ik even een tijdelijke oplossing en dat kan niet,lekker klantvriendelijk zeg.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Jij bent toch altijd zo'n fan van de wet? In dit geval is de wet duidelijk.
Dat zou je denken...
Art. 6:96 lid 5 BW schreef:Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld voor de vergoeding van kosten als bedoeld in lid 2 onder c. Van deze regels kan niet ten nadele van de schuldenaar worden afgeweken indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. In dit geval mist artikel 241, eerste volzin, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering toepassing.
Er kan (contractueel) niet in het nadeel van de consument-schuldenaar worden afgeweken, maar wel in het voordeel.
Julie4444 schreef:Niemand gaat minder dan € 40 rekenen, (..)
Energiemaatschappijen doen dat. Voor de eerste aanmaning rekenen zij € 15 en voor de tweede € 25.
Julie4444 schreef:
alfatrion schreef: Nee. De regel "factuur met termijn" moet vervangen worden door "ingebrekestelling". En de laatste regel kun je laten vervallen.

Het is dus:
- Ingebrekestelling => verzuim; waarna
- Veertiendaagse aanmaning => incassokosten max 40 euro na verstrijken van de correcte termijn.
Dat is BS Alfa.
Waarom staat het dan zo in de wet?
art. 6:96 lid 6 BW schreef:De vergoeding volgens de nadere regels kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.
art. 6:82 lid 1 BW schreef:Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Mensen,
Na aanleiding van mijn berichten heeft Oxxio gereageerd en het is nu geregeld.
Ik mag nu de afrekening 1 november betalen zonder extra kosten.

Gr Frnekieboy

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is fijn Frenkieboy.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Blij fat het voor je opgelost is, Frnekieboy. :mrgreen:

@Alfa.
alfatrion schreef:Er kan (contractueel) niet in het nadeel van de consument-schuldenaar worden afgeweken, maar wel in het voordeel.
De minimale incassokosten op een vordering zijn alsnog gewoon vastgesteld op € 40. Soms schelden incassobureaus (een deel van de) incassokosten kwijt. Hierin is dus een afwijking van het minimale bedrag te vinden, maar doorgaans rekenen ze wat er in de wet bepaald is.
alfatrion schreef:Energiemaatschappijen doen dat. Voor de eerste aanmaning rekenen zij € 15 en voor de tweede € 25.
Energieleverancier Oxxio blijkbaar niet dus.

Overigens komt 15 + 25 ook gewoon op 40 uit, hoewel ik me afvraag of dat bij de eerste aanmaning wel mag, aangezien dat een herinnering van de oorspronkelijke rekening is en incassokosten pas ná de herinnering mogen worden gerekend. Raar verhaal.
alfatrion schreef:Waarom staat het dan zo in de wet?
Zie onderstaand citaat dat ik even van Eleven leen.
eleven schreef:Ik vind het knap, dat je met zoveel wetsartikelen kunt toveren, maar je bent heel ver van de praktijk verwijderd.
De praktijk is anders dan jouw persoonlijke interpretatie van de wet.

Ik heb een wanbetaler als huisgenoot gehad die met een behoorlijk aantal instanties geschillen had. Ben dus prima op de hoogte van hoe en wat er gebeurt wanneer men rekeningen niet betaald, wat en hoeveel kosten doorgaans gerekend worden door incassoburaeus en deurwaarders, en zoals in mijn bovenstaande post beschreven staat is de algemene gang van zaken m.b.t. herinneringen.

Het verzuim treedt in op het moment dat de originele rekening niet op tijd betaald wordt. De herinnering geldt als laatste kans voor incassokosten gerekend worden en dat staat er ook gewoon in. De derde brief is dus inclusief incassokosten. Dit is de praktijk, en daar hoeft zeker geen extra losse brief met als titel "ingebrekestelling" bij, want dat is waar de herinnering toe dient.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:De minimale incassokosten op een vordering zijn alsnog gewoon vastgesteld op € 40. Soms schelden incassobureaus (een deel van de) incassokosten kwijt. Hierin is dus een afwijking van het minimale bedrag te vinden, maar doorgaans rekenen ze wat er in de wet bepaald is.
Even terug naar waar dit mee begon.
alfatrion schreef:
berndv schreef:Als de voorwaarden voor de incassoprocedures zijn gevolgd dan mág het niet eens minder zijn dan 40 euro.
De schuldeiser mag minder vorderen, alleen niet meer.
Uit eigen ervaring weet ik dat BudgetEnergie voor de eerste aanmaning 15 euro rekent en voor de tweede 25 euro. Er is dan niets om kwijt te schelden.
Julie4444 schreef:De praktijk is anders. Ik heb een wanbetaler als huisgenoot gehad. Ben dus prima op de hoogte van hoe en wat er gebeurt wanneer men rekeningen niet betaald, en zoals in mijn bovenstaande post beschreven staat is de algemene gang van zaken.
Ik kom nog wel eens in de rechtbank en weet hoe het er daar aan toe gaat. Voor het bij de consument inrekening brengen van incassokosten moet een veertiendaagse aanmaning verstuurd worden nadat de consument in verzuim is gekomen. En voor het intreden van verzuim is als hoofdregel vereist dat er een ingebrekestelling met een redelijke termijn wordt verstuurd en niet binnen deze termijn wordt betaald. Dat is namelijk zo vastgelegd in art. 6:82 lid 1 BW. De rechter spreekt recht op basis van de wet. Dat wordt niet anders door dat jij een wanbetaler als huisgenoot hebt gehad.
De ingebrekestelling is een verklaring van de schuldeiser aan de schuldenaar, dat hij binnen een bepaalde tijd de verschuldigde prestatie wenst te ontvangen en dat hij de schuldenaar voor de gevolgen van een tekortschieten aansprakelijk stelt. Hieruit vloeit voort, dat de schuldenaar uit de ingebrekestelling moet kunnen opmaken wat er van hem verlangd wordt en dat de ingebrekestelling precies zijn verplichting jegens de schuldenaar moet betreffen en niet iets wat daar van ook maar enigszins afwijkt, bijvoorbeeld onder het oude recht HR 9 december 1983, NJ 1984, 273 (Vermeulen/Stadsplan). Ook moet duidelijk zijn dat de schuldenaar in verzuik geraakt, Asser-Hartkamp 4-1, nr. 363.
bron
1. Wat;
2. Wanneer;
3. Op straffe van verzuim.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dus volgens jou deden al die deurwaarders en incassobureaus het allemaal op dezelfde manier fout? Het is nog even wachten op de uitspraken van de kantonrechter (en voor nog een paar zaken moet het nog voorkomen), maar dat lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk.

Gesloten