LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met Jura Incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Barbara_71

Ervaring met Jura Incasso

Ongelezen bericht door Barbara_71 »

Enige weken geleden ontving ik een brief van Jura Incasso, met daarin het te vorderen bedrag van 119 euro.
Opvallend aan de brief was dat men mij al meerdere malen hadden gesommeerd te betalen en ik niet heb gereageerd, echter bij nogmaals nalezen van de brief valt mij op dat de brief maar half geadresseerd is, een deel van de straatnaam en geen postcode, dus netjes gebeld met de vraag waar de eerdere brieven die zij verstuurd zouden hebben naar toe verzonden zijn, en waar het te vorderen bedrag van is.
Het blijkt om een verkeersboete uit Duitsland te gaan, maar meer info had men ook niet, dus ik heb vervolgens mijn volledige correcte adres doorgegeven en het verzoek de orginele boete op te vragen, deze heb ik na nog een keer bellen met Jura Incasso dan ook uiteindelijk gekregen.
Boete dateert van November 2013, en is verzonden naar mijn oude adres waar ik destijds al een paar maanden niet meer woonachtig was, heb deze dus ook nooit mogen ontvangen.
Vervolgens een brief aangetekend verzonden en gemaild met daarin het gegeven dat de orginele boete mij nooit heeft bereikt en de voorgaande brieven van Jura Incasso ook niet ivm foutieve adres gegevens. ( welke zij gewoon bij GBA kunnen opvragen)
De reactie van Jura Incasso is heel simpel, het komt er op neer dat het MIJN fout is dat Jura incasso niet het correcte adres heeft en ik gewoon de volle 119 euro mag gaan betalen, en het bijvoorbaat al zal gaan verliezen als dit voor het gerecht komt....
U zult begrijpen dat ik het er niet bij laat zitten, de orginele boete van 40 euro is inmiddels al overgemaakt naar Duitsland, en zal ook daar een brief heen sturen met bovenstaande info.

puma73

Re: Ervaring met Jura Incasso

Ongelezen bericht door puma73 »

welke zij gewoon bij GBA kunnen opvragen)
Even voor de duidelijkheid, een incassobureau heeft op geen enkele manier toegang tot het GBA. Toegang tot het GBA is alleen weggelegd voor deurwaarders in geval van uitbrengen dagvaarding.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Voor zover ik weet worden verkeersboetes uit Duitsland geïnd door de "Landrat" van het stukkie Duitsland waar je je toen bevond. Op internet duiken allerlei vreemde verhalen op over dat JuraIncasso...
Laatst gewijzigd door Radar op 12 nov 2014 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

encore schreef:Voor zover ik weet worden verkeersboetes uit Duitsland geïnd door de "Landrat" van het stukkie Duitsland waar je je toen bevond. Op internet duiken allerlei vreemde verhalen op over dat JuraIncasso...
Klopt.
Ze sturen je dan een brief, met foto (als die er is), en gegevens om contact op te nemen.
Kan per mail zelfs.
Je krijgt dan aangetekend (ze krijgen gegevens van je kenteken!) de betaalmelding (hoeveel, welk rekeningnummer en welke kenmerken) en als je dat op tijd betaald - kous af. Auf Wiedersehen.

Als er daadwerkelijk een boete is (niet onmogelijk) dan moeten ze dat kunnen aantonen.
De reactie dat het fout van TS zou zijn geeft mij direct te denken 'oplichters'.
Wie eist, bewijst - dus niets betalen - gewoon melden dat zij jou de officiele kopie van de boete moeten toezenden, inclusief foto van de overtreding - en als zij dit niet binnen X periode doen (14 dagen of zo) dan beschouw je de zaak als gesloten.

MIj is dit al eens overkomen (duitse boete) doordat ik in een onbekend gebied niet oplette, en door rood reed. Kreeg brief, met foto (stond er op als domme toerist) en verzoek om details te bevestigen (was met auto van de zaak) .. 3 weken later , na mijn bericht per mail, kwam aangetekend het verzoek om te betalen..
Kan eventueel nog eens nazoeken aan wie betaald is - maar zeker niet aan een vage incassocowboy.

Gesloten