Pagina 1 van 1

Tariefstijging vervoerbewijzen NS 2013-2014

Geplaatst: 06 okt 2014 20:01
door alertheid
Onderstaande reactie is op het NS service forum geplaatst, maar een reactie van NS heb ik ermee nog niet kunnen ontlokken. Ik zou graag van jullie willen weten wie een dergelijke tariefstijging ook herkent. Ik stoor me hierbij niet aan de naam van het product, maar kijk naar de meest goedkope manier om met de trein van A naar B te komen en weer terug. Dit kan ook in het licht worden gelezen van een komende tariefstijging van meer dan twee procent het komende jaar.

Hieronder mijn reactie op het NS forum:
Nu ik net heb moeten overstappen op een OV Traject Vrij kaart, traject Zutphen Nijmegen, valt me de gestegen prijs op, ten opzichte van de oude jaartrajectkaart, die ik voor dit traject moet betalen. Dit geeft mij de impressie dat de verandering van het product wordt gebruikt als rookgordijn om een tariefstijging mee te verbloemen. Ik zal dit hieronder illustreren met de tariefstijgingen van de afgelopen 5 jaar, jaartraject abonnement van Zutphen naar Nijmegen en weer terug:

Kaart - Bedrag - stijging in %

jaarkaart 2009-2010 - 2339 - 0,0
jaarkaart 2010-2011 - 2369 - 1,3
jaarkaart 2011-2012 - 2405 - 1,5
jaarkaart 2012-2013 - 2458 - 2,2
jaarkaart 2013-2014 - 2515 - 2,3
jaarkaart 2014-2015 - 2641 - 4,8

U ziet wat er gebeurt. Het huidige product is bijna 5% duurder dan mijn vorige jaartrajectkaart. Deze stijging is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de maximale tariefstijging van de afgelopen jaren. Eigenlijk had ik een kostenreductie verwacht om te compenseren voor het ongemak van het steeds moeten in- en uitchecken. Wij reizigers leveren NS immers informatie die haar is staat stelt nog meer uitgekiend te opereren.

Nu zal vast beargumenteerd worden dat het OV Traject Vrij product de nodige voordelen heeft ten opzichte van de oude jaartrajectkaart. Door het in- en uitcheck verdriet moet ik zeggen dat ik deze voordelen geheel niet als zodanig beleef. Verder heb ik eigenlijk geen boodschap aan de argumentatie. Ik heb een reisbehoefte, en ik moet vaststellen dat deze behoefte mij bijna 5% meer kost. Met andere woorden het huidige NS product is blijkbaar een minder effectief antwoord op mijn reisbehoefte.

Nu behoor ik tot de laatste batch aan reizigers die zijn oude jaartrajectkaart vaarwel moet zeggen. Velen zijn mij hierin voorgegaan. Is een dergelijke tariefsverhoging een algemeen verschijnsel? Ik mis de rechtvaardiging van een dergelijke verhoging, de huidige inflatie is 1%. Bovendien zijn de kosten voor bedrijfsvoering op mijn traject niet toegenomen. Waar komt deze prijsstijging vandaan???

Re: Tariefstijging vervoerbewijzen NS 2013-2014

Geplaatst: 06 okt 2014 21:09
door berndv
alertheid schreef:Onderstaande reactie is op het NS service forum geplaatst, maar een reactie van NS heb ik ermee nog niet kunnen ontlokken. Ik zou graag van jullie willen weten wie een dergelijke tariefstijging ook herkent. Ik stoor me hierbij niet aan de naam van het product, maar kijk naar de meest goedkope manier om met de trein van A naar B te komen en weer terug. Dit kan ook in het licht worden gelezen van een komende tariefstijging van meer dan twee procent het komende jaar.

Hieronder mijn reactie op het NS forum:
Nu ik net heb moeten overstappen op een OV Traject Vrij kaart, traject Zutphen Nijmegen, valt me de gestegen prijs op, ten opzichte van de oude jaartrajectkaart, die ik voor dit traject moet betalen. Dit geeft mij de impressie dat de verandering van het product wordt gebruikt als rookgordijn om een tariefstijging mee te verbloemen. Ik zal dit hieronder illustreren met de tariefstijgingen van de afgelopen 5 jaar, jaartraject abonnement van Zutphen naar Nijmegen en weer terug:

Kaart - Bedrag - stijging in %

jaarkaart 2009-2010 - 2339 - 0,0
jaarkaart 2010-2011 - 2369 - 1,3
jaarkaart 2011-2012 - 2405 - 1,5
jaarkaart 2012-2013 - 2458 - 2,2
jaarkaart 2013-2014 - 2515 - 2,3
jaarkaart 2014-2015 - 2641 - 4,8

U ziet wat er gebeurt. Het huidige product is bijna 5% duurder dan mijn vorige jaartrajectkaart. Deze stijging is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de maximale tariefstijging van de afgelopen jaren. Eigenlijk had ik een kostenreductie verwacht om te compenseren voor het ongemak van het steeds moeten in- en uitchecken. Wij reizigers leveren NS immers informatie die haar is staat stelt nog meer uitgekiend te opereren.

Nu zal vast beargumenteerd worden dat het OV Traject Vrij product de nodige voordelen heeft ten opzichte van de oude jaartrajectkaart. Door het in- en uitcheck verdriet moet ik zeggen dat ik deze voordelen geheel niet als zodanig beleef. Verder heb ik eigenlijk geen boodschap aan de argumentatie. Ik heb een reisbehoefte, en ik moet vaststellen dat deze behoefte mij bijna 5% meer kost. Met andere woorden het huidige NS product is blijkbaar een minder effectief antwoord op mijn reisbehoefte.

Nu behoor ik tot de laatste batch aan reizigers die zijn oude jaartrajectkaart vaarwel moet zeggen. Velen zijn mij hierin voorgegaan. Is een dergelijke tariefsverhoging een algemeen verschijnsel? Ik mis de rechtvaardiging van een dergelijke verhoging, de huidige inflatie is 1%. Bovendien zijn de kosten voor bedrijfsvoering op mijn traject niet toegenomen. Waar komt deze prijsstijging vandaan???
Zo te zien is de jaarlijkse stijging, of in ieder geval een stijging van 5% ten opzichte van 5 jaar geleden, minder dan de gemiddelde inflatie, gerekend in de afgelopen 5 jaar.

Re: Tariefstijging vervoerbewijzen NS 2013-2014

Geplaatst: 06 okt 2014 22:40
door alertheid
Eerst begreep ik je reactie niet goed. Maar ik vermoed dat je denkt dat de percentages de totale stijging over jaren weergeeft. Het percentage geeft de toename van de kosten ten opzichte van het voorgaande jaar. De percentages tellen dus door. Laten we het voor de duidelijkheid maar doorrekenen.
Origineel bedrag x 1.013 x 1.015 x 1.022 x 1.023 x 1.048 is 1.127, totale kostengroei dus 12.7 procent.
Inflatie: (bron cbs): 1.015 x 1.026 x 1.023 x 1.028 x 1.01 is 1.106, totale inflatie is 10.6 procent.

Ik weet niet of dit hetgeen is dat je bedoelt, maar de kostenstijging over de hele periode is iets hoger dan de vergelijkbare inflatie. Het verschil is wel veel minder dramatisch dan de 4.8% doet suggereren.