encore schreef:Op de site staat precies 1 MB te koop. Een CLS-shootingbrake nog wel. En 74000 euri terwijl de rest van de karretjes nog geen 8000 euri moet kosten. Vreemde praktijken dus. Boogje eromheen.
Wat is dit voor onzin! Een bedrijf mag dus als over het algemeen de auto's gemiddeld € 8000,- kosten geen Mercedes van € 74000,- verkopen? Handelaar in auto's betekent toch inkoop en verkoop???
Bij alle producten, of het nou om een auto, een telefoon, een pak suiker of wat dan ook gaat bepaalt de verkopende partij de verkoop prijs. Of de koper dit ervoor wil betalen is een tweede. Een koper is natuurlijk vrij om naar een ander bedrijf of winkel te gaan, of om erover te onderhandelen.
Bij een gebruikte auto liggen vraagprijzen lastiger. Bouwjaar, km's, staat van de auto, kleur en uitvoering van de auto, maar ook populariteit ('wat doet een auto in de handel') is van toepassing. Een auto bij een bedrijf zal iets duurder zijn dan bij een particulier: het bedrijf heeft meer kosten. En vaak zit er ook bij autobedrijven wat marge op de verkoop auto voor garantie, eventuele reparaties en eventuele inruil.
En dit bedrijf is misschien de bewuste Mercedes aangeboden in consignatie? (dat ze de auto voor iemand anders verkopen?)
Ik heb niets met of tegen dit bedrijf, ken het bedrijf geeneens, maar uitspraken als 'met een boogje omheen' zou ik mee uitkijken, is toch een vorm van smaad/belediging.
Maar om op de originele post terug te komen: als je als koper geen verstand hebt van auto's, ook niemand kent die dit wel heeft en het gaat om een behoorlijk bedrag zou ik toch een keuring overwegen. Een auto die recent Apk goedgekeurd is zegt niets, het is en blijft een momentopname en er kan mee gesjoemeld worden.
Ik heb de nodige ervaring met auto's (autotechnische opleiding gehad) maar ben niet meer werkzaam in de autobranche, heb dus de meest recente kennis niet. Ben laatst met een keurmeester van auto-kennis.nl meegelopen: het was al vrij snel duidelijk dat hij deze kennis wel heeft! Het werd een zeer uitgebreide keuring waarbij, naast een soort apk, hij tevens de auto controleert op punten als: zitten er putjes aan de binnenkant van de dorpelrand (is de auto uitgetrokken?), zit er spuitnevel in de schermen, zijn de kitranden origineel, klopt de km-stand (nap) enz. Bij de proefrit twijfelde hij aan het vermogen van de auto (het ging om een Golf Gti) en heeft hij vervolgens de acceleratietijden gemeten waardoor inderdaad bleek dat de auto wat vermogen te kort kwam. Maar als je als koper dit zeker wil weten is er maar 1 mogelijkheid: de auto op een vermogensbank testen.
Dit soort keuringen kan je ook door de Anwb of door de Dekra laten verzorgen.
Maar een goed beginpunt is de verkoper te vragen of hij/zij een eventuele keuring door een externe/onafhankelijke keuringsinstantie toestaat. Als de verkoper dit bij voorbaat al weigert zou ik de auto laten voor wat het is. En wie de keuring betaalt kan over onderhandelt worden, meestal is dit voor rekening van de koper. Maar als je voor het bedrag van de keuring een miskoop kan voorkomen....