LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Paul0487
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2014 14:19

Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Paul0487 »

Hallo allemaal,

Zelf ben ik een 20 jarige student, die voorheen mobiel was op een snorscooter.
Echter is (naar mijn mening onterecht) mijn rijbewijs ingevorderd en heb dit in een rechtzaak nog aangekaart, maar kreeg alleen een vermindering in het boetebedrag.

Na alles netjes betaald te hebben, wat behoorlijk pijn doet voor een student, dacht ik na 2 maanden rijontzegging van alles af te zijn. Ik had mijn scooter verkocht zodat ik de boete kon betalen en voor een back-up. Inmiddels zijn we 4-5 maanden verder en heb ik besloten om een quad op autokenteken te kopen, aangezien dit in de verzekering en wegenbelasting een stuk voordeliger is dan een auto.

Na goed research te hebben gedaan en uiteindelijk een quad te hebben gekocht die helemaal voldeed aan mijn wensen, ging ik uiteraard kijken hoe het zat met de verzekering. Tot de laatste pagina leek alles goed te gaan en zou ik rond de 10 euro p.m. aan verzekering betalen. Bij de laatste pagina werd mij gevraagd of ik in de 8 jaar hiervoor eens veroordeeld was voor een mishandeling, diefstal, of een rij-ontzegging gehad heb. Hier heb ik JA ingevuld aangezien mijn rijbewijs dus ooit ingenomen is.

Nu krijg ik bij alle verzekeringen hetzelfde scherm na het invullen van JA bij de desbetreffende vraag, en word ik een dag later per mail of telefonisch benaderd dat er dus een regel in Nederland is die ongeveer als volgt luid binnen het verzekeringswezen;

Wanneer men in een periode van 8 jaar voorgaande het afsluiten van een verzekering zich schuldig heeft gemaakt aan een mishandeling, diefstal of een rij-ontzegging heeft gehad, wordt men uitgesloten voor een verzekering binnen de Nederlandse maatschappij, met de enige optie Rialto als verzekering.

Rialto blijkt een verzekering te zijn voor de 'bijzondere gevallen'. Dus voor mensen die schuldachterstand hebben m.b.t. premies, mensen die op een zwarte lijst staan bij andere verzekeringen en dus ook voor mensen van wie hun rijbewijs binnen een periode van 8 jaar ingevorderd is geweest.

Nu kreeg ik dus een offerte van Rialto voor het standaard bedrag van 150,- p.m. in plaats van dus de 10 euro wat het voorheen leek te worden. Nu zit ik dus zowel met een quad, als een auto voor de duur van 8 jaar lang aan Rialto vast (lijkt het). Het verschil bedraagt dan 140 x 12 x 8 (8 jaar) en zou ik dus rond de 14.000 duurder uit zijn, doordat ik ooit 1km per uur boven de grens van invordering heb gezeten met mijn scooter.

Nu is mijn vraag dus: Heeft iemand ook in deze situatie gezeten? En is er echt geen andere manier om minder te betalen of om via een omweg toch nog bij een andere verzekeraar terecht te komen?

Verneem graag iets van jullie!


Groet,


Paul

stofzuigertje

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Waarom als je onschuldig was..... je kon in beroep, en je had een onterechte nooit moeten accepteren, nu te laat.

De 8 jaren, het was beter geweest een voertuig te lenen......
Maar als je niet vertelde waarvoor de invordering was.....

Nee invullen is geen optie, dan vinden ze je via naam en geboorte datum alsnog en zal deze terug gedraaid worden en duren die 8 jaren nog langer.

Je had vooraf moeten zoeken en aanvragen want na koop ben je nu onverzekerd....
Dus nogmaals boete wegens niet verzekeren.
Regel daarom altijd eerst de verzekering en daarna aankoop + Overschrijven.

Het enige wat nog wel kan, word Belg en haal daar een nieuw rijbewijs, soms kun je omruilen als je daar gaat wonen, en daar kennen ze andere regels en daar een voertuig kopen en verzekeren en je kunt overal in NL rond rijden.
Je hebt dus een adres daar nodig waar je officieel kunt wonen, en dat kost ook extra geld.

mh73

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door mh73 »

Je kunt wel heel stiekem schrijven: maar 1 km per uur boven de grens van invordering, maar op welke snelheid ligt die grens? En hoe hard mag je normaal gesproken maximaal rijden met zo'n ding?

Bij auto's ligt die grens van invordering fors boven de maximum snelheid. Dus dat zal in dit geval ook zo zijn neem ik aan.

En waarom koop je eerst een quad, om pas daarna naar de verzekering te kijken? Dat doe je toch logischerwijze precies andersom? Dan had je nu die problemen ook niet gehad.

Paul0487
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2014 14:19

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Paul0487 »

Ja ik geef mijn fout ook toe dat ik te hard heb gereden, en heb mij bij de invordering ook destijds neergelegd en heb gelukkig mijn verhaal nog mogen doen.

Maar toen ik een premie-check deed, kwam er 10 euro uit. En pas als je een hele verzekering afsluit tot en met de laatste pagina komen er dus die 2 slotvragen over een invordering of mishandeling. Dus tot deze stap heb ik van te voren nooit kunnen komen aangezien ik bijvoorbeeld het chassisnummer nog niet wist, of het aantal cc e.d.

mh73

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door mh73 »

Op die manier. Dan is het wel een beetje lullig ja.

stofzuigertje

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je het kenteken al op naam hebt, gelijk schorsen en niet op openbare weg zetten...
Dan voorkom je boete..

Als je enkele dagen wacht komt de boete alsnog.
Beter was eerst alle gegevens vragen, dan verzekeren en daarna pas op naam zetten, dan kun je nog terug.

Als je bij een handelaar zit terug verkopen en accepteren dat hij hier ook een vergoeding voor wil.

Verder is alleen Belg worden een oplossing.... daar kijken ze anders en dat 8 jaren lang...
Maar.... als je AOW krijgt met 67.... van 15 tot 65 jaar bouw je deze op dus
als je 8 jaren x2% dus krijg je dan 16% minder AOW...

Die moet je dan daar claimen.
Verder is auto leasen of lenen, lange termijn huren het enige wat je nog kan.

Nu heb je tevens de nadelen van Online zelf regelen gezien, een tussenpersoon kan jou gelijk dit zeggen na controle want bij eerlijk gelijk zeggen.....
Nu na lang zoeken dus jammer....

Paul0487
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2014 14:19

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Paul0487 »

Ja ik kan er echt met m'n kop niet bij dat het een periode van 8 JAAR betreft.
Ik heb een boete gehad van 400 euro, wat voor een student die carriere probeert te maken behoorlijk veel is. En nu zou ik dus een soort van indirecte boete moeten aanvaren van dus 140 x 12 x 8, dus nog 13440 euro over een tijd van 8 jaar. En dat alles doordat ik een keer te hard reed naar een examen toe, aangezien ik hem anders zal missen. Maar uit jullie reacties begrijp ik dat ik het er maar gewoon mee moet doen en even 8 jaar lang een torenhoge prijs mag gaan betalen voor mijn auto of quad?

stofzuigertje

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Quad, dat zijn meestal niet de rustige rijders en als student, ik zou die E150 per maand ook niet betalen.
Een fiets met accu, niet alleen voor 65+ maar dan kom je er ook en helaas, die 8 jaren, dat is NL en onze wet.
Daarom gaan ook vele naar ... ja word Belg en dan gelden daar andere regels maar je studeerde dus kan niet.
OV jaarkaart heb je ook nog.

Er zijn vele die niet eens geld hebben om hun rijbewijs te halen en omdat rijke ouders vaak de boete betaalde is deze harde regel ingevoerd...
De rijkere konden doorrijden en ik niet.
Daarom deze harde regels want anders leren vele het nooit af.

Helaas hebben andere voor jou het verziekt door regelmatig veel te hard te rijden en ze betaalde elke boete maar nu moeten ook die fietsen...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb net zo'n formulier ingevuld. als je een VW polo uit 2004 neemt en 3 schadevrije jaren, dan kom ik op een premie van 80 euro per maand.
ik denk dat een quad sowieso duur is om te verzekeren, omdat het risico van een ongeval groter is.
bovendien kopen de meeste mensen een quad niet omdat ze zo lekker voordelig zijn, het is een betpaald slag mensen die op quads rijden. dat weten de verzekeraars ook.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Helaas hebben andere voor jou het verziekt door regelmatig veel te hard te rijden en ze betaalde elke boete maar nu moeten ook die fietsen...
nou hij heeft het zelf toch echt verziekt, om een rij ontzegging te krijgen voor te hard rijden op een scooter moet je volgens mij meer dan 30 km per uur te hard rijden.
Dan heb je dus 60 gereden in een 30 kilometer zone, of 80 in een 50 kilometer zone. Vind dat best behoorlijk, volgens mij mag dat uberhaupt niet met een scooter.

isabel

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Mallet »

Vervelende situatie, maar ik denk niet dat zich een andere oplossing gaat voordoen.

Ik vind het ook wel vreemd dat je pas na de koop naar de verzekering gaat kijken. Ikzelf heb net mijn auto ingeruild en daar kijk ik ook van tevoren wat voor lasten daarbij horen qua wegenbelasting en verzekering.

Op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat je met een quad je kansen ook niet vergroot om geaccepteerd te worden. Het blijft uiteindelijk de beslissing van de betreffende maatschappij om jou wel of niet te accepteren (eventueel tegen aangescherpte voorwaarden). Het kan overigens wel zijn dat je een registratie hebt in het FISH systeem (soort BKR voor verzekeraars). Verder liegen de feiten er natuurlijk niet om. Jouw rijbewijs is terecht ingevorderd. Ik zou proberen de quad maar weer te verkopen. Je kan eventueel kijken naar personal lease. Hoewel ik niet helemaal zeker weet of er dan niets qua verzekering en bestuurder wordt gecheckt.

stofzuigertje

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

als personal lease word geweigerd is er nog niets betaald en hoeft er niets betaald te worden dus gratis... als het niet doorgaat.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Emcede »

Een quad met autokenteken? Verzekeren voor € 10,00 per maand??? Ik geloof er niets van!

Helaas zit je voorlopig aan Rialto vast. Als je een tussenpersoon hebt kan die bv. over 2 jaar eens voor je kijken of ze een verzekeraar kunnen vinden die je wil accepteren. Maar eerst zul je - helaas - moeten laten zien dat je het vertrouwen waard bent.

Laat die quad varen, koop een lichte auto en houd zo de schade beperkt.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door Mallet »

Emcede schreef:Een quad met autokenteken? Verzekeren voor € 10,00 per maand??? Ik geloof er niets van!

Helaas zit je voorlopig aan Rialto vast. Als je een tussenpersoon hebt kan die bv. over 2 jaar eens voor je kijken of ze een verzekeraar kunnen vinden die je wil accepteren. Maar eerst zul je - helaas - moeten laten zien dat je het vertrouwen waard bent.

Laat die quad varen, koop een lichte auto en houd zo de schade beperkt.
Die premie klopt wel hoor. Zoek maar eens een quad op Marktplaats en maak een premieberekening. Kost geen fluit.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door encore »

Van Puma73 mag ik dit niet zeggen
Gewoon je moeder of vader of broer of buurman dat ding laten verzekeren...Boeiend.
Dus doe ik dat ook maar niet...
Laatst gewijzigd door encore op 09 okt 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door puma73 »

encore schreef:Gewoon je moeder of vader of broer of buurman dat ding laten verzekeren...Boeiend.
Ach ja gewoon de boel belazeren, vroeger of later komen dit soort zaken gewoon uit en zijn de rapen helemaal gaar.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door encore »

Welnee, deden wij vroeger ook al en de buren doen het ook nog steeds. Wat boeit dat nou? Ik ben nog steeds van mening dat verzekeraars legale oplichters zijn. Waarom? De komende Tesla gaat minder kosten in Allrisk premie dan mijn oude S500 in WA... Tja, hoe leg je dat nou uit dan?
Daarom.. gewoon doen.
Maar dat mag ik niet zeggen van Puma73
Laatst gewijzigd door encore op 09 okt 2014 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door puma73 »

Wat jij deed vroeger boeit geen meter, mensen aanzetten tot het plegen van fraude wel. En dat is precies wat jij doet.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door encore »

oh sorry. Ik zal de berichten banaanpassen

*edit*
Overigens is fraude pas fraude als het ook als fraude kan en zal worden aangemerkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verplicht verzekering Rialto na invordering rijbewijs,en nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

Emcede schreef: Laat die quad varen, koop een lichte auto en houd zo de schade beperkt.
Nog beter, ga met het openbaar vervoer. Zoals het gros van de studenten. Ik begrijp niet dat als je nauwelijks geld lijkt te hebben voor belastingen en verzekeringen, je wel geld zou hebben voor de aanschaf en het onderhoud van een auto. In het algemeen ben je aan afschrijving immers heel wat meer kwijt dan aan de belastingen en verzekeringen.

Gesloten