Pagina 1 van 2
Garantie tandarts?
Geplaatst: 09 okt 2014 21:47
door Femmiej
Alweer een aantal weken geleden een gaatje laten vullen bij de tandarts.
Eerste tijd was het nog gevoelig en was er ruimte tussen mijn kiezen waar het gaatje gevuld is.
Behandeling was net gebeurd dus even afwachten maar.
Nu een hele poos later nog steeds die irritante ruimte tussen mijn kiezen waar ik behoorlijk last van heb.
Ook zit er op mijn kies een haakje die behoorlijk vervelend is.
Hoe zit het met garantie op behandelingen van de tandarts.
Zou het erg vreemd vinden dat als ik weer ga om dit op te laten lossen ik dan moet betalen.
Zij heeft het tenslotte niet goed gemaakt...
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 09 okt 2014 22:36
door encore
Fraai he? Maar de gezondheidszorg zit nog steeds in een ENORME ivoren toren en daarom doen ze niet aan service of garanties. Alles wordt immers voor het maximale bedrag geclaimed en er is niemand die het controleert. Nou ja, het schijnt te gaan gebeuren. Maar of dat waar is... En als ze echte fouten maken zou je dat kunnen aangeven bij de tuchtcommissie, maar daar houden ze iedereen zo'n beetje de hand boven het hoofd.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 09 okt 2014 23:41
door alfatrion
Femmiej schreef:Hoe zit het met garantie op behandelingen van de tandarts.
Dat hangt af van de omstandigheden.
Gaat het om iets eenvoudigs dan heeft de tandarts een resultaatsverplichting. Maar als de behandeling complexer is dan heeft hij slechts een inspanningsverplichting.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 00:23
door olaf79
Hoezo? De tandarts is bezig met het uitoefenen van zijn beroep. Volgens de wet valt dat onder een consumentenverkoop.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 00:33
door prijk
olaf79 schreef:Hoezo? De tandarts is bezig met het uitoefenen van zijn beroep. Volgens de wet valt dat onder een consumentenverkoop.
Proest... En de getrokken kies die je meekrijgt geldt zeker als de overdracht van de verkochte zaak?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 00:42
door moederslink
Mijn vader was tandarts en ...maar ja wat decennia geleden......was hij pas tevreden als de patiënt tevreden was ...berekende nooit extra kosten , maar ja dat was TOEN , goeie ouwe tijd of gewoon een aimabel man?!
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 00:43
door tortle
moederslink schreef:Mijn vader was tandarts en ...maar ja wat decennia geleden......was hij pas tevreden als de patiënt tevreden was ...berekende nooit extra kosten , maar ja dat was TOEN , goeie ouwe tijd of gewoon een aimabel man?!
In die tijd waren mensen nog mensen dus
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 07:10
door Dirkie
Femmiej schreef:Alweer een aantal weken geleden een gaatje laten vullen bij de tandarts.
Eerste tijd was het nog gevoelig en was er ruimte tussen mijn kiezen waar het gaatje gevuld is.
Behandeling was net gebeurd dus even afwachten maar.
Nu een hele poos later nog steeds die irritante ruimte tussen mijn kiezen waar ik behoorlijk last van heb.
Ook zit er op mijn kies een haakje die behoorlijk vervelend is.
Hoe zit het met garantie op behandelingen van de tandarts.
Zou het erg vreemd vinden dat als ik weer ga om dit op te laten lossen ik dan moet betalen.
Zij heeft het tenslotte niet goed gemaakt...
En wat zei de tandarts toen je haar deze vraag stelde?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 08:13
door olaf79
prijk schreef:olaf79 schreef:Hoezo? De tandarts is bezig met het uitoefenen van zijn beroep. Volgens de wet valt dat onder een consumentenverkoop.
Proest... En de getrokken kies die je meekrijgt geldt zeker als de overdracht van de verkochte zaak?
Volgens mij werd er in dit geval geen tand getrokken. Maar de tandarts verleent gewoon een dienst. Als zij dat niet goed doet, waarom zou daar dan geen garantie op zitten? Is de tandarts heilig omdat het een dokter is?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 23:28
door Femmiej
Mijn inziens was het een simpele handeling.
Gewoon een gaatje in mijn kies.
In principe mag ik ervan uit gaan dat het gaatje goed gevuld is, heb er geen last van en kan zelf niet kijken dus gaan we er vanuit dat het goed gevuld is.
Nare bijkomstigheid is dat er een ruimte tussen mijn 2 kiezen is gekomen waar eten zich ophoopt tijdens het eten en dat kan behoorlijk irritant zijn. Pijn doet het niet maar irritant is het zeker wel.
Deze ruimte komt zeker door het werk wat de tandarts gedaan heeft aangezien ik het eerder niet had.
Ik ben nog niet bij de tandarts geweest, heb volgende week een afspraak en dan zullen we het horen, wilde alleen weten of iemand weet hoe het nu zit.
Zelf denk ik dat ze over het haakje niet moeilijk zullen doen aangezien dit heel makkelijk te verhelpen is.
Maar als ze de ruimte tussen mijn kiezen moeten vullen zal dit meer werk zijn en denk ik dat ze dat zullen factureren. Onder het mom van ze hebben er toch werk aan!? En het kost toch materiaal!?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 10 okt 2014 23:51
door moederslink
Dag Femmiej,
Ik begrijp niet zo goed dat wanneer een gaatje wordt geboord en gevuld dat er dan ruimte is ontstaan tussen deze kies en de kies ernaast of zat het gaatje ad zijkant , tussen beide kiezen?
Lastig maar wel te doen , de tandarts kan het netjes verder opvullen , de kies polijsten , haakje is dan ook gelijk weg,
en dan lijkt mij extra kosten berekenen niet correct!
Het is wat gepriegel maar zij heeft het waarschijnlijk onvoldoende opgevuld , dus mag zij het opnieuw proberen en netjes afwerken .
In deze praat je niet over -garantie-oid , maar de tandarts moet deugdelijk werk leveren.
Ik hoop dat jullie er uit komen.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 11 okt 2014 08:36
door olaf79
moederslink schreef:Dag Femmiej,
Ik begrijp niet zo goed dat wanneer een gaatje wordt geboord en gevuld dat er dan ruimte is ontstaan tussen deze kies en de kies ernaast of zat het gaatje ad zijkant , tussen beide kiezen?
Lastig maar wel te doen , de tandarts kan het netjes verder opvullen , de kies polijsten , haakje is dan ook gelijk weg,
en dan lijkt mij extra kosten berekenen niet correct!
Het is wat gepriegel maar zij heeft het waarschijnlijk onvoldoende opgevuld , dus mag zij het opnieuw proberen en netjes afwerken .
In deze praat je niet over -garantie-oid , maar de tandarts moet deugdelijk werk leveren.
Ik hoop dat jullie er uit komen.
Niet leveren wat je mocht verwachten. Ofwel gewoon garantie. Ja en omdat het een dokter is mogen we niet van garantie spreken.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 11 okt 2014 13:08
door GJvdZ
tortle schreef:moederslink schreef:Mijn vader was tandarts en ...maar ja wat decennia geleden......was hij pas tevreden als de patiënt tevreden was ...berekende nooit extra kosten , maar ja dat was TOEN , goeie ouwe tijd of gewoon een aimabel man?!
In die tijd waren mensen nog mensen dus
Gelul. Mijn tandarts was destijds de grootste lomperik die je je tegen kon komen. Verdovingen waren voor mietjes heeft hij een keer letterlijk gezegd. K****zakken zijn van alle tijden. Maar als je het verleden graag door een roze zonnebril wilt zien....
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 11 okt 2014 15:29
door vroem
op werk door een tandarts rust geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting, is trouwens in de hele zorg zo. Een vergelijking met "'consumentenverkoop"" gaat uit hoofde van oa de WGBO wel mank.
Dit gaat ook niet om garantie, maar om wat voor resultaat je mag verwachten oftewel of er voldoende inspanning geleverd is om zo optimaal mogelijk resultaat van de behandeling te verkrijgen.. En ja indien mogelijk mag je dan dus verwachten dat de ruimte tussen de kiezen strak opgevuld is. Voedsel impactie kan weer versneld nieuwe gaatjes veroorzaken. dus dat willen zowel jij als tandarts niet.
Dus ervan uitgaande dat de tussenruimte niet door iets anders veroorzaakt is moet dat gewoon gecorrigeerd worden, en het vervelende haakje weg gepolijst. kosteloos dus.
Ik vraag mij alleen af waarom je het niet gewoon (eerst) bij de tandarts gevraagd hebt, maar eerst hier . Alsof je een probleem ermee veracht? al eerder discussies gehad?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 21:20
door Mathilde D.
Ik vind dit een hele normale vraag. Als de tandarts van de TS zich niet excuseert voor de randjes en de tussenruimte, en als zij bovendien geld rekent voor het herstel, dan zal TS geneigd zijn een andere tandarts te zoeken. Want dan zou deze tandarts wel wrg duur worden en bovendien een risico voor de gezondheid van het gebit zijn. Patiënten moeten leren te onderscheiden tussen goede en slechte tandartsen.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 21:45
door alfatrion
vroem schreef:op werk door een tandarts rust geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting, is trouwens in de hele zorg zo.
Dat kun je niet zo stellen. Voor een eenvoudig gaatje heeft een tandarts wel dergelijk een resultaatsverplichting. Na de behandeling moet de cariës zijn verwijderd en vervangen door een vulling.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 22:19
door berndv
alfatrion schreef:vroem schreef:op werk door een tandarts rust geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting, is trouwens in de hele zorg zo.
Dat kun je niet zo stellen. Voor een eenvoudig gaatje heeft een tandarts wel dergelijk een resultaatsverplichting. Na de behandeling moet de cariës zijn verwijderd en vervangen door een vulling.
En dit kun je ook onderbouwen?
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 23:04
door moederslink
Ik weet het niet hoor ....resultaatsverplichting-inspanningsverplichting.....
what ever .........van een vakman , die er voor heeft doorgeleerd , mag en kun je goed werk verwachten , zo niet dan ga je in gesprek en probeert er uit te komen.
En hoe zit het dan met huisartsen...specialisten....? Daar zitten ook knoeiers tussen maar die komen bij zeer ernstige grove nalatigheid bij het tuchtcollege
Ik vind nog steeds dat TS hiermee terug moet gaan en de tandarts moet , kosteloos , het werk goed afmaken.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 23:22
door alfatrion
moederslink schreef:Ik weet het niet hoor ....resultaatsverplichting-inspanningsverplichting.....
Een resultaatsverplichting houdt in dat er een bepaald resultaat behaald moet worden. Een inspanningsverplichting houdt in dat men zich voldoende moet inspannen. Een inspanningsverplichting is op zijn plaats waar het onzeker is of het resultaat behaald zal gaan worden, terwijl resultaatsverplichting juist op zijn plaats is waar het vooraf wel zeker is of het resultaat behaald kan worden. Dat een partij zich onvoldoende heeft ingespannen is lastiger te bewijzen dan dat men een bepaald resultaat niet heeft bereikt.
Re: Garantie tandarts?
Geplaatst: 13 okt 2014 23:30
door moederslink
Dank je maar ik snapte het verschil wel tussen resultaat en inspanningsverplichting op zich , mij ging het er om of er deugdelijk werk geleverd is door de vakman....daar kun je hem in gewone taal op aanspreken.
Ik denk niet dat Jan met de pet , bij wijze van spreken , de tandarts zal wijzen op zijn resultaats-cq inspanningsverplichting....maar in ieder geval bedankt dat je serieus mij dit hebt uitgelegd.