LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De verleiding van de megaverpakking

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin

De verleiding van de megaverpakking

Ongelezen bericht door Radar »

Van een fles Coca-Cola van twee liter kijkt niemand meer op en ook het halen van een halve liter koffie is bij de grote Amerikaanse koffietenten als Starbucks de normaalste zaak van de wereld.

Hoe meer we in huis halen of voorgeschoteld krijgen, hoe meer we eten? Radar zoekt het uit en bekijkt de gevolgen voor de volksgezondheid.

Maandag 20 oktober in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

witte angora

Re: De verleiding van de megaverpakking

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja dat klopt. Als ik een zak chips van 100 gram voor 50 cent bij de Hema haal, kost me dat 50 cent, en op vrijdagavond gaat die zak op. Als ik daarentegen een zak van 200 gram voor 89 cent haal bij de appie, dan gaat die zak, ondanks goede voornemens, op vrijdagavond ook helemaal op.

Dus ik haal die kleine zak van de Hema dan maar, kost me minder, en het is minder ongezond.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant onderwerp. Mij valt de "dwangaanbieding" in de supermarkt erg op:

3 halen 2 betalen, of:
de tweede voor de helft

Je krijgt korting, maar dan moet je wel meer dan één verpakking kopen.

Als dat je consumptiegedrag niet beïnvloedt is dat prima. Dat is het geval bij bijvoorbeeld wc-papier en rijst. Meer rijst ga je niet eten en meer naar de WC vermoedelijk ook niet.

Maar bij de meeste artikelen leidt het wél tot meer consumptie. Te denken valt aan snoep, chocola en wijn.

Wijn kun je tegenwoordig per 3 liter karton kopen. In plaats van 0,75 liter in een fles. Het zou me niet verbazen dat mensen hierdoor meer gaan drinken. Ik ben dit momenteel zélf aan het testen. Grote voordeel van die dozen is dat de wijn circa een kwart goedkoper is en je niet meer naar de glasbak hoeft.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 okt 2014 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Radar schreef:Hoe meer we in huis halen of voorgeschoteld krijgen, hoe meer we eten? Radar zoekt het uit en bekijkt de gevolgen voor de volksgezondheid.
Hoe meer we in huis halen, hoe meer we eten? Kan me er niets bij voorstellen, eerlijk gezegd, als je b.v. je bord avondeten op hebt ga je toch niet, "omdat het toch in huis is" nog een keer opscheppen. En ook een fles Cola van 2 liter; men kan dat toch niet in 1 ruk opdrinken, alleen omdat het er is. Geen wonder, met deze redenatie, dat we alsmaar dikker worden. Men heeft nog steeds altijd zelf de regie in handen, maar dat is mijn mening.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Alcoholgerelateerde aandoeningen nemen al toe door het gestunt in supermarkten met wijn en bier. En dat wordt alleen nog maar erger. Goeie docu van Channel4 Dispatches "Drinking Yourself To Death" over "cheap alcohol":

https://www.youtube.com/watch?v=ixA-o6_4TR0

Proost.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Die kartonnen wijnverpakkingen kun je juist veel langer aangebroken bewaren dan flessen. Dus ondanks dat de verpakking groter is, kun je toch per avond minder drinken dan bij flessen.

Maar verder, wat het topic betreft, het hangt helemaal van je eigen aard af. Sommige mensen kunnen de dingen weken in de kast hebben liggen, bij anderen 'moet' het op. En aangezien zulke aanbiedingen regelmatig ook voor gezonde producten is, zou je in de zelfde redenering ook kunnen zeggen dat mensen steeds gezonder worden? (grotere zaken appels, emmers me snoeptomaatjes etc.)

Overigens drink ik zelf er niet meer van, als de glorix drie voor de prijs van twee is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ja, het is allemaal de schuld van de supermarkten dat we teveel vreten en daardoor te vatsig en ziek worden. Iedereen heeft toch hersens om zelf na te denken?

witte angora

GJvdZ schreef:Ja, het is allemaal de schuld van de supermarkten dat we teveel vreten en daardoor te vatsig en ziek worden. Iedereen heeft toch hersens om zelf na te denken?
Klopt, en dan kun je dus ook kiezen voor kleinere verpakkingen. :D

tenormin

witte angora schreef:
GJvdZ schreef:Ja, het is allemaal de schuld van de supermarkten dat we teveel vreten en daardoor te vatsig en ziek worden. Iedereen heeft toch hersens om zelf na te denken?
Klopt, en dan kun je dus ook kiezen voor kleinere verpakkingen. :D
Ook niet helemaal waar. "Droge" aanbiedingen kan men best kopen: koffie in al zijn vormen en maten, scheelt al gauw 4 euro's op 3 pakken; wasmiddelen, vorige week ingeslagen was - 10 euro. Okay, je geeft dan wel meer uit in die week maar hebt het lange(re) tijd niet nodig. Voeding kan ik (als alleenstaande) echt niet gaan inslaan, dat is geld weggooien, maar dan heb je de week/dagaanbieding. Laat die grootgrutters alles maar aanbieden: nogmaals: jij hebt zelf de verantwoordelijkheid (en met jij: ik bedoel niet jou hoor). Wil men kilo's snoep kopen, moet men zelf weten, zolang het maar niet in mijn snavel gestopt wordt vind ik het best.

jufmdb

Ongelezen bericht door jufmdb »

Beetje flauw om de producent hiervan de zwarte piet ( mag dat nog?)toe te spelen. Als ze kleinere verpakkingen maken zitten we straks weer met een grotere afvalberg! Denk gewoon zelf na welke maat je voor je huishouden het beste kunt kopen, en bovendien zijn er goede en goedkope manieren om verpakkingen tijdelijk weer af te sluiten.

verschoa

Ongelezen bericht door verschoa »

Een keerzijde van kleinere verpakkingen is dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal enorm toeneemt. Veel klein verpakkingsmateriaal komt als zwerfvuil op straat, in de natuur, op stranden en uiteindelijk in zee terecht. Een zeer ongewenste ontwikkeling lijkt me.

pauldevisser

Ongelezen bericht door pauldevisser »

Ik vind het onzin om altijd maar alles op de winkelier afteschuiven. De consument moet ook beter nadenken. Als ik een pond kaas in blok koop doe je die toch ook niet in 1 keer op je brood. De mens moet bewuster worden met wat je in je mond stopt

witte angora

jufmdb schreef:Als ze kleinere verpakkingen maken zitten we straks weer met een grotere afvalberg!
Ik wil niet veel zeggen, maar met een pak van 250 gram koffie doe ik een maand. Terwijl de koffie, na openmaken, na 14 dagen al in smaak achteruit gaat. Koffiemelk idem: een klein flesje doe ik een week mee. En veel langer moet je een opengebroken verpakking koffiemelk niet bewaren, dan kun je het weggooien.

Heus, voor sommige mensen is het kopen van kleinere verpakkingen de enige manier om voedselverspilling tegen te gaan. Ik zou een groot pak koffiemelk kunnen kopen, tegen dezelfde prijs als die kleine flesjes, kan ik de helft weggooien, plus dat de verpakking groter is. Wat is wijsheid dan, denk ik.

Het geldt gewoon met zoveel dingen. Eenmaal open zullen dingen die bederfelijk zijn nu eenmaal opgemaakt moeten worden. En ja, waspoeder en dat soort dingen, dat koop ik weer wel het liefst in grootformaat. Speltmeel voor brood koop ik ook met 30 of 40 kilo tegelijk (ook al zit het in kiloverpakkingen), om de doodeenvoudige reden dat ik de rit van 2 x 20 kilometer liefst zo min mogelijk wil maken.

Bungee

Ongelezen bericht door Bungee »

Er wordt in het programma vooral de nadruk gelegd op de megaverpakking van de artikelen, de aanbiedingen die voor 2/3 bestaan uit minder "gezonde" artikelen. Een medewerker van de Coca Cola en een voorzitter van een vereniging van producenten (?) mogen hun eigen vlees keuren. Nogal beperkt en eenzijdig onderwerp. Waar waren de supermarkten die via klantenkaarten de geografische gebieden kunnen aangeven waar het meest van iets wordt verkocht, die daarmee een fabrikant een aantal meters schap kunnen aanbieden tegen hogere winstmarges. En wil de overheid niet dat wij meer gaan consumeren om zo de economie te steunen? En wil de medische wereld niet graag dat we allemaal gezond 105 jaar oud worden? En (hoewel terloops genoemd) waarom zijn kleine verpakkingen duurder qua inhoud dan grotere, en waarom alleen maar grote verpakkingen? 1/3 van de Nederlandse bevolking is alleenstaand. Deze personen "moeten" grote verpakkingen kopen om goedkoper uit te zijn, en zullen daardoor meer weggooien omdat een artikel niet meer smaakt, geen koolzuur meer bevat, enzovoort. Het is een complex geheel, waarbij oplossing (?) van het probleem(?) niet aangepakt kan worden omdat fabrikanten, winkels en overheid en gezondheidszorg het wel goed vinden zo.

Peer de Schuimer

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

witte angora schreef:
jufmdb schreef:Als ze kleinere verpakkingen maken zitten we straks weer met een grotere afvalberg!
Ik wil niet veel zeggen, maar met een pak van 250 gram koffie doe ik een maand. Terwijl de koffie, na openmaken, na 14 dagen al in smaak achteruit gaat. Koffiemelk idem: een klein flesje doe ik een week mee. En veel langer moet je een opengebroken verpakking koffiemelk niet bewaren, dan kun je het weggooien.

Heus, voor sommige mensen is het kopen van kleinere verpakkingen de enige manier om voedselverspilling tegen te gaan. Ik zou een groot pak koffiemelk kunnen kopen, tegen dezelfde prijs als die kleine flesjes, kan ik de helft weggooien, plus dat de verpakking groter is. Wat is wijsheid dan, denk ik.

Het geldt gewoon met zoveel dingen. Eenmaal open zullen dingen die bederfelijk zijn nu eenmaal opgemaakt moeten worden. En ja, waspoeder en dat soort dingen, dat koop ik weer wel het liefst in grootformaat. Speltmeel voor brood koop ik ook met 30 of 40 kilo tegelijk (ook al zit het in kiloverpakkingen), om de doodeenvoudige reden dat ik de rit van 2 x 20 kilometer liefst zo min mogelijk wil
maken.

250 gram in de maand? Er gaat bij mij 500 gram in de week door inc.de visites.
Heb 24 pakken van 1 kilo aangeschaft is dus voor bijna 1 jaar. 1kilo kost 10 euro
Bij 12 kilo betaal je 8 euro de kilo en bij 24 kilo 6 euro. Dus dat scheelt op jaarbasis
bijna 100 euro.De koffie blijft goed in de verpakking, heb het al meer gedaan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pauldevisser schreef:Ik vind het onzin om altijd maar alles op de winkelier afteschuiven. De consument moet ook beter nadenken. Als ik een pond kaas in blok koop doe je die toch ook niet in 1 keer op je brood. De mens moet bewuster worden met wat je in je mond stopt
Het wachten is op de eerste klager hier die de supermarkt de schuld geeft van dat hij/zij misselijk is geworden na het in 1 keer opeten een een halve kilo kaas....

tenormin

witte angora schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar met een pak van 250 gram koffie doe ik een maand.

Maar dan drink je niet echt koffie! Hoeft ook niet, maar dan zou ik Nescafé nemen (als de smaak toch achteruit gaat).
Koffiemelk idem: een klein flesje doe ik een week mee. En veel langer moet je een opengebroken verpakking koffiemelk niet bewaren, dan kun je het weggooien.
Tja, alweer, ga dan over op poedermelk, dat bederft niet dus eindeloos lang houdbaar. Of koffiemelk cupjes, maar ja, dat zorgt voor meer afval en is duurder: bederft niet snel.
Wat is wijsheid dan, denk ik.
Dat waren mijn tips; kleintje wijsheid.

Janske

Ongelezen bericht door Janske »

Niet alleen ongezonde producten worden steeds groter. Zelfs de bakker van de supermarkt snijd zijn brood dikker, zaten er lange tijd 24 sneden in een heel brood, sinds een paar maanden zijn dit er nog maar 22, dus van die vermaledijde bakker moet ik meer gaan eten ook al wil ik dit niet

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

of het brood is korter.... :mrgreen:

escobar666

Ongelezen bericht door escobar666 »

:wink: helaas moet ik toegeven dat de winkelier niet de schuldige is dat was makkelijker geweest we zullen toch bij onszelf moeten wezen voor de schuldige als ik het pak koekjes helemaal op heb gegeten terwijl ik al bij het tweede koekje had moeten stoppen maakt de maat van de doos eigenlijk niks meer uit en cola in een grote fles is natuurlijk nog slechter en ik drink het met suiker geen light maar je moet gewoon wilskracht tonen want in 1 blikje zitten ongeveer 13 suikerklontjes dus zo,n grote fles is gewoon een slecht idee maar wel makkelijk

Gesloten