Pagina 1 van 1

NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 21 okt 2014 19:45
door hansarts
Hi Forum gebruikers,

Ik wil onderstaand met jullie delen,

IN 2013 heeft Nuon bij mij een bedrag van mijn bankrekening afgeschreven via automatische incasso, en dit zonder de vermelding waar dat voor was. (na een paar weken bleek dat het een jaarafrekening was die ik nooit had gekregen). Ik heb dat bedrag natuurlijk gestorneerd .

Direct daarop heb ik de bank laten weten dat Nuon bij mij geen automatische incasso meer mocht doen. Nou.. toen was de boot aan. Meerdere keren een aanmaning en dreigingen met inschakelen van een incassobureau.
Ik liet ze weten dat ik geen automatische incasso meer wilde maar gewoon overmaken op hun rekening. Dat kon niet volgens de dame bij klantenservice . Ik vroeg haar of het via Finbox zou kunnen dan. Wat is dat, was haar vraag . Zij zou de vraag doorspelen.
Denk nu niet dat het allemaal duidelijk was wat er allemaal gebeurde , want de herinneringen bleven gewoon komen. Tot op een gegeven ogenblik ik een Ja.. ja .een Finbox factuur gestuurd kreeg.
Zo, dacht ik het is geregeld.
TOT dat voor een maand terug Nuon een bericht stuurde ( zo ik nu weet aan alle Finbox gebruikers) dat zij de Finbox betalingen gingen stopzetten, en de klant alleen nog maar per automatische incasso en via acceptgiro ( per post of internet ) kan betalen.
De accept giro’s kosten dan 1.82 euro ! dat je deze eventueel niet wil hebben en er wel of niet mee wil betalen dat doet niet ter zaken . gewoon betalen! Of automatische incasso!
Dit Kan toch niet zomaar dacht ik. De klant wordt gewoon voor het blok gezet! of betalen of automatisce incasso verder geen keus. Dit wordt dan ook nog eenzijdig besloten..!

Vraag: zijn er nog andere Finbox gedupeerde op dit forum?
En wat doen zij of denken zij te doen?
Ik zelf ben aan het informeren om over te stappen naar een andere leverancier ik heb het helemaal gehad met die club van Nuon. Na 44 jaar klant te zijn geweest!

Groet bijna ex Nuon klant.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 02:21
door bprosman
Ik heb dat bedrag natuurlijk gestorneerd .
In deze zin snap ik het woordje "Natuurlijk" niet helemaal. U heeft weliswaar (nog) geen jaarrekening ontvangen maar dat wil niet zeggen dat u dat bedrag niet aan Nuon verschuldigt bent.
Dit wordt dan ook nog eenzijdig besloten..!
U heeft toch ook eenzijdig besloten u niet aan de betalingsverplichting te houden en te storneren ?

Wat staat er in uw contract over betalingsverplichtingen (automatische incasso ?) toen u het contract bent aangegaan ?

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 02:50
door Bob Schurkjens
Gewoon overstappen. U heeft de kas van NUON 44 jaar gespekt. En ze doen het slecht volgens http://www.energieleveranciers.nl/energieleveranciers

U koopt toch ook geen brood bij een sjaggereinige bakker?

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 07:55
door Jantje7
In dit geval niet overstappen naar Essent, dan ben je nog duurder uit voor betaling van uw nota's.
Mijn advies: Gewoon automatisch laten incasseren, kunt altijd storneren. Verder kunt u b.v. bij Mijn NUON alle verrichtingen volgen.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 08:05
door eleven
Bob Schurkjens schreef:Gewoon overstappen. U heeft de kas van NUON 44 jaar gespekt. En ze doen het slecht volgens http://www.energieleveranciers.nl/energieleveranciers

U koopt toch ook geen brood bij een sjaggereinige bakker?
Ik kan uit het bericht van TS niet uitmaken, dat ze iets verkeerds gedaan hebben, in tegendeel, ze willen geld voor de levering van energie.
TS was/is fout, om het bedrag te storneren ofwel hij/zij blijkbaar een automatische incasso afgesproken heeft.
Storneren ja, als het bedrag niet klopt.
Jantje heeft de tip al vermeld, intussen heeft ieder bedrijf een "Mijn........",waar alles te controleren is.
Daar had TS kunnen zien, dat het de jaarafrekening betreft.
Als TS zou overstappen en de situatie is hetzelfde bij een andere energieboer, dan gebeurd precies hetzelfde.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 08:17
door sjohie
hansarts schreef:Hi Forum gebruikers,

Ik wil onderstaand met jullie delen,

IN 2013 heeft Nuon bij mij een bedrag van mijn bankrekening afgeschreven via automatische incasso, en dit zonder de vermelding waar dat voor was. (na een paar weken bleek dat het een jaarafrekening was die ik nooit had gekregen). Ik heb dat bedrag natuurlijk gestorneerd .

Direct daarop heb ik de bank laten weten dat Nuon bij mij geen automatische incasso meer mocht doen. Nou.. toen was de boot aan. Meerdere keren een aanmaning en dreigingen met inschakelen van een incassobureau.
Ik liet ze weten dat ik geen automatische incasso meer wilde maar gewoon overmaken op hun rekening. Dat kon niet volgens de dame bij klantenservice . Ik vroeg haar of het via Finbox zou kunnen dan. Wat is dat, was haar vraag . Zij zou de vraag doorspelen.
Denk nu niet dat het allemaal duidelijk was wat er allemaal gebeurde , want de herinneringen bleven gewoon komen. Tot op een gegeven ogenblik ik een Ja.. ja .een Finbox factuur gestuurd kreeg.
Zo, dacht ik het is geregeld.
TOT dat voor een maand terug Nuon een bericht stuurde ( zo ik nu weet aan alle Finbox gebruikers) dat zij de Finbox betalingen gingen stopzetten, en de klant alleen nog maar per automatische incasso en via acceptgiro ( per post of internet ) kan betalen.
De accept giro’s kosten dan 1.82 euro ! dat je deze eventueel niet wil hebben en er wel of niet mee wil betalen dat doet niet ter zaken . gewoon betalen! Of automatische incasso!
Dit Kan toch niet zomaar dacht ik. De klant wordt gewoon voor het blok gezet! of betalen of automatisce incasso verder geen keus. Dit wordt dan ook nog eenzijdig besloten..!

Vraag: zijn er nog andere Finbox gedupeerde op dit forum?
En wat doen zij of denken zij te doen?
Ik zelf ben aan het informeren om over te stappen naar een andere leverancier ik heb het helemaal gehad met die club van Nuon. Na 44 jaar klant te zijn geweest!

Groet bijna ex Nuon klant.
De klant (jij dus ook) krijgt 2 keuzes, de algemeen geaccepteerde en voor hun goedkoopste variant, de automatische incasso, en eentje die meer tijd en moeite kost en dus iets meer kost, de acceptgiro. Zomaar geld storneren omdat je je in financiële wiek geschoten voelt is overigens niet slim, jij bent ze geld schuldig voor die jaarrekening, en bewust hun administratieve processen kortsluiten is een recept voor veel ellende zoals je al merkt.

En ik snap dat hele finbox niet, ik heb al een finbox, en die heet brievenbus, daar verzamel ik al mijn rekeningen in. De enige die voordeel hebben van dat finbox verhaal zijn de bedrijven/instanties die vele tienduizenden acceptgiro's versturen, die besparen fors op de druk en portokosten van die acceptgiro's. Voor de consument is het nooit iets geworden, ook al omdat alle grote (nuts)bedrijven een "mijn......." omgeving hebben voor hun klanten, waar je alle facturen digitaal kan bekijken als je wilt.

Maar je ziet dat de oprichters ervan er langzaamaan mee stoppen, beetje zoals de banken met de chipknip.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 11:43
door Julie4444
hansarts schreef:Ik heb dat bedrag natuurlijk gestorneerd.
Dat is onverstandig. Zomaar bedragen storneren terwijl je wel klant bent bij het bedrijf dat afschrijft. Je weet dan dat er een verplichting is en zou dan eerst moeten informeren waarvoor het bedrag is voordat je überhaupt overweegt om iets te storneren.
hansarts schreef:Direct daarop heb ik de bank laten weten dat Nuon bij mij geen automatische incasso meer mocht doen. Nou.. toen was de boot aan. Meerdere keren een aanmaning en dreigingen met inschakelen van een incassobureau.
Ja, vind je dat gek? Je bent je betalingsverplichting niet nagekomen en dat ze nog geen incassobureau inschakelen na de eerste aanmaning is een geluk. Dat mogen ze namelijk wel gewoon als je in gebreke bent en blijft, met alle kosten van dien.
hansarts schreef:Ik liet ze weten dat ik geen automatische incasso meer wilde maar gewoon overmaken op hun rekening.
En dat kan met een accept giro. Dus wat is je probleem?
hansarts schreef:De accept giro’s kosten dan 1.82 euro ! dat je deze eventueel niet wil hebben en er wel of niet mee wil betalen dat doet niet ter zaken . gewoon betalen! Of automatische incasso!
Dit Kan toch niet zomaar dacht ik. De klant wordt gewoon voor het blok gezet! of betalen of automatisce incasso verder geen keus. Dit wordt dan ook nog eenzijdig besloten..!
Dat is helemaal niet zo gek. Het kost hun toch zeker ook geld om dat te faciliteren? Je moet gewoon je rekeningen betalen, en dat gaat nou eenmaal het makkelijkst via automatische incasso. Is daar iets mis mee?

Ik denk niet dat het bij andere energieleveranciers veel anders is hoor. Zeker niet als je ad hoc bedragen gaat storneren.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 11:51
door hansarts
@ bprosman,
Hoewel het commentaar niet erg relevant is wil er toch wat van zeggen,

In deze zin snap ik het woordje "Natuurlijk" niet helemaal. U heeft weliswaar (nog) geen jaarrekening ontvangen maar dat wil niet zeggen dat u dat bedrag niet aan Nuon verschuldigt bent.


Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Een bedrijf graait in je portemonnee ! dan tik je ze toch op de vingers en vraag je toch waarom ze dat doen. Ik verwacht eerst een berichtje vóór dat die incasso gedaan wordt. Dat berichtje kreeg ik na dat ik div.malen er om gevraagd had. En ik noem dan mijn reactie "natuurlijk" !
Dit wordt dan ook nog eenzijdig besloten..!
U heeft toch ook eenzijdig besloten u niet aan de betalingsverplichting te houden en te storneren ?
Ook dit is een logische reactie op het niet aan de afspraak houden van Nuon.
Wat staat er in uw contract over betalingsverplichtingen (automatische incasso ?) toen u het contract bent aangegaan ?
Er staat niets over automatische incasso in mijn contract. Nooit gehad/gekregen. Toen ik bij Nuon als klant kwam was er niet eens internet of iets dergelijks. De betalingen werden in het kantoor kontant aan het loket gedaan! Vóór die tijd werd het zelfs aan de deur opgehaald!
De automatische incasso is er stilzwijgend in gekomen. Eerst per post een acceptgiro, daarna autom.incasso.
Dit alles mondeling. Aan het loket! Duidelijk zo?
-
-

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 11:56
door bprosman
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Een bedrijf graait in je portemonnee ! dan tik je ze toch op de vingers en vraag je toch waarom ze dat doen. Ik verwacht eerst een berichtje vóór dat die incasso gedaan wordt. Dat berichtje kreeg ik na dat ik div.malen er om gevraagd had. En ik noem dan mijn reactie "natuurlijk" !
Nogmaals, het niet verstrekken van een jaarafrekening onstslaat u niet van de betalingsverplichting. Een bedrijf "Graait niet uit je portemonnee" maar neemt waar ze recht op heeft. Ze hebben de stroom toch gelevert afgelopen jaar ?
Normaal ga je in zo'n geval eerst in overleg en als het dan echt niet klopt storneer je.
U heeft ook nooit een mail gehad dat de faktuur "Digitaal beschikbaar is in de "mijn...." omgeving ?
Dat berichtje kreeg ik na dat ik div.malen er om gevraagd had.
Waarom dan storneren ? Of klopte het bedrag niet ?
Hoewel het commentaar niet erg relevant is wil er toch wat van zeggen,
U bedoelt "ik krijg geen gelijk hier" ? :wink:

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 12:17
door hansarts
Of ik gelijk heb of krijg is ook al niet relevant!
Het gaat er hier om dat Nuon de Finbox klant nu laat kiezen tussen automatische incasso (waarin voor ze voor mijn persoonlijk het vertrouwen verloren hebben) en betalen voor een acceptgiro. gewoon overmaken kan niet!
Wie betaald er nu om een factuur te betalen? bij Appie Hein vragen ze toch ook geen geld voor het bonnetje aan de kassa. Ik zou je gezicht wel eens willen zien als dat gebeurde. Ik ben van mening dat de kosten die gemaakt worden om de betalingen van klanten te boeken, administratieve kosten dus, gewoon als exploitatie kosten geboekt zouden moeten worden.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 12:42
door bprosman
gewoon overmaken kan niet!
Dat is omdat de kosten om "iedereen achter zn broek aan te zitten" om (op tijd) te betalen gewoon te hoog zijn.
waarin voor ze voor mijn persoonlijk het vertrouwen verloren hebben
Dat is door het storneren waarschijnlijk wederzijds :wink: .

Deze week heb ik geprobeerd voor mijn ouders een (goedkoper) SIM-only abbo af te sluiten. Ze telebankieren niet en bijna alle providers eisen automatische afschrijving (geen probleem) en een "aanbetaling" van de installatiekosten via iDeal (dat is wel een problem). Nu kan ik daar wel een hoop herrie over gaan maken maar dat ga ik toch niet winnen, en met de energie maatschappijen is dat het zelfde, in de afgelopen 44 jaar is er qua betalingsverkeer eea veranderd. Aan het loket betalen zal ook niet lukken.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 14:26
door hansarts
Ja dat merk ik dat tijden veranderen.
Maar alle veranderingen zijn niet altijd goede veranderingen!
"Dat is omdat de kosten om "iedereen achter zn broek aan te zitten" om (op tijd) te betalen gewoon te hoog zijn".
Beetje onzin, dat gebeurd ook als het saldo niet voldoende is! Dus daar is geen verschil.
En gewoon overmaken per tele bankieren gaat niet omdat Nuon dat geblokkeerd heeft.
Nogmaals de vraag, zouden jullie willen betalen voor het bonnetje van AH of mischien het bonnetje van je tankstation? Onzin ! ( pinnen ja graag).
@bprosman, Bij het voorbeeld wat je aanhaalt kun je je nog bedenken wat te doen, en kiezen.
Nuon duwt het door je strot. En zijn (nog) niet van plan om een onder de zelfde condities die we hadden bij Finbox een betalingswijze aan te bieden. Ideal is een goede oplossing. AcceptEmail is ook goed.
Waarschijnlijk wordt het, voor mij, een energie leverancier die hier wel mee werkt. oa. Eneco of essent.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 14:35
door bprosman
Maar alle veranderingen zijn niet altijd goede veranderingen!
Dat is perceptie vind automatische incasso een prima uitvinding.
Sinds die tijd vergeet ik nooit meer iets te betalen.
Nogmaals de vraag, zouden jullie willen betalen voor het bonnetje van AH of mischien het bonnetje van je tankstation?
Ik haal mn "bonnetjes" via MijnEssent (Essent in mijn geval).
Dat is omdat de kosten om "iedereen achter zn broek aan te zitten" om (op tijd) te betalen gewoon te hoog zijn".
Beetje onzin, dat gebeurd ook als het saldo niet voldoende is! Dus daar is geen verschil.
Ik had het over per acceptgiro betalen, dus aan de klant overlaten wanneer hij genegen is het bedrag over te maken.
@bprosman, Bij het voorbeeld wat je aanhaalt kun je je nog bedenken wat te doen, en kiezen.
Mijn ouders hebben geen telebankieren en hebben dus ook geen iDeal en dus niets te kiezen.

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 14:50
door sjohie
hansarts schreef:Ja dat merk ik dat tijden veranderen.
Maar alle veranderingen zijn niet altijd goede veranderingen!
"Dat is omdat de kosten om "iedereen achter zn broek aan te zitten" om (op tijd) te betalen gewoon te hoog zijn".
Beetje onzin, dat gebeurd ook als het saldo niet voldoende is! Dus daar is geen verschil.
En gewoon overmaken per tele bankieren gaat niet omdat Nuon dat geblokkeerd heeft.
Nogmaals de vraag, zouden jullie willen betalen voor het bonnetje van AH of mischien het bonnetje van je tankstation? Onzin ! ( pinnen ja graag).
@bprosman, Bij het voorbeeld wat je aanhaalt kun je je nog bedenken wat te doen, en kiezen.
Nuon duwt het door je strot. En zijn (nog) niet van plan om een onder de zelfde condities die we hadden bij Finbox een betalingswijze aan te bieden. Ideal is een goede oplossing. AcceptEmail is ook goed.
Waarschijnlijk wordt het, voor mij, een energie leverancier die hier wel mee werkt. oa. Eneco of essent.
Vergelijk je nu werkelijk met droge ogen een nota van meerdere pagina's, die betrekking heeft op een volledig jaar, en oa doorspekt is van verrekeningen van voorschotten en belastingen, met het bonnetje bij een supermarkt?!? :shock:

Brandt dat erg, dat azijn plassen?

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 14:58
door BertvanEck
Ik hebt hier nog nooit van gehoort ben al meer dan 30 jaar klant van nuon en betaal de laatste jaren gewoon automatische en nooit problemen ik vind het de laatste jaren enorm beter geworden de service :D :D

Re: NUON stopt met FINBOX dus betalen!

Geplaatst: 22 okt 2014 15:14
door Shine
@TS: dat wordt dan Eneco, want Essent brengt bij iedere vorm van betaling extra kosten in rekening.

Het is niet verstandig geweest dt u het afgeschreven bedrag hebt gestorneerd. Dit brengt nml meer sores.
Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat Nuon u niet vooraf heeft geïnformeerd en u de keuze heeft gegeven. Zoiets van: "met ingang van... Stopt de Finbox optie. Uw betaalwijze zal omgezet worden naar automatische incasso betaling. Wilt u dit niet, dan dient u in mijn nuon uw betaalwijze om te zetten naar acceptgiro of Ideal betaling. Voor laatstgenoemden (acceptgiro en ideal) worden extra adminstratiekosten in rekening gebracht."

Er zijn overigens tal van bedrijven die slechts 2 betaalopties hebben: automatische incasso, of middels zelf overmaken nav een ontvangen acceptgiro. Voor laatstgenoemde brengt vrijwel ieder bedrijf extra administratiekosten in rekening. Dit is overigens niet alleen energie leverancier gebonden maar bijvoorbeeld ook bij zorgverzekeringen premie. En ga zo maar door.

Eerlijk gezegd vind ik uw verbolgenheid en wantrouwen behoorlijk 'over the top'.