LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vele defecten binnen garantie
Vele defecten binnen garantie
Beste Radar-leden,
Ik moet allereerst zeggen dat dit bericht mijn uiterste actie is (bericht op openbaar forum) op een situatie waar ik zelf niet uit vrees te komen.
Ik heb 8 april 2014 een auto gekocht bij een autobedrijf. Hierbij heb ik mijn oude auto ingeruild en er nog een x bedrag bij betaald. Ik kreeg 3 mnd garantie op motor en versnellingsbak.
Op de terugweg gaf de auto gelijk een storing. Daarop is de auto teruggegaan (1,5 u heen en 1,5 u terug) en gerepareerd.
Vervolgens is enkele dagen daarna weer dezelfde storing opgetreden en kwamen er ook andere mankementen. De accu was inmiddels ook kapot, die heb ik uit eigen zak betaald (let op dit was 1,5 week na aankoop).
De auto is teruggegaan en er zouden kettingspanners zijn vervangen. De storing was daarna ook weg. Een goede week daarna is met een rit van 100 km heen en 100km terug wederom een storing opgetreden, ditmaal een andere storing. Ik had intussen al aangegeven dat ik mijn oude auto weer terug wou en dat de koop geen goede koop was, dus wilde hem ongedaan maken. De garage zei dat dat goed was en alles was eigenlijk rond. Tot ik een dag of 3 later een mail kreeg dat mijn oude auto VERKOCHT was! Hun stelde daarna voor om WEER de auto te repararen, ik had op dat moment mijn inziens geen andere keus dus deed ik dat maar.
Ook had de auto last van behoorlijk olieverbruik en blauwe rook. (1 L verbruik op 750km)
Wederom met de auto terug (1,5 u heen en 1,5 u terug) en de auto weer aantal dagen kwijt geweest. Storing zou opgelost zijn en de olie lekkage/blauwe rook zou door carterprobleem nu verholpen zijn.
Afijn, weer de weg op... Enkele weken daarna begon het olielampje te branden, weer hele hap olie eruit. En ook nog steeds aardig blauwe oliepluimen uit de uitlaat. Auto is wederom teruggegaan, ditmaal is volgens hun de kop gereviseerd.
Auto terug gekregen en afgelopen maandag reageerde hij niet meer goed op het gaspedaal, auto schudde enorm en leek net of hij te weinig brandstof kreeg.
Wij weer gebeld, zegt de eigenaar: vervelend. Stuur maar een aantal opties van auto's met dezelfde waarde als deze voor op internet stond, dan kan ik er naar kijken en dan kun je een andere auto krijgen.
Ik dus gedaan dezelfde avond (gisteravond). Vandaag bellen we terug zegt de beste man: Wij doen geen zaken met concurrenten, want dat zijn andere bedrijven. Hij bood me aan een auto uit te kiezen die daar bij hun staat als occasion en twijfelde aan onze bevindingen (zeer vreemd als daar aan getwijfeld word na al die reparaties)
Met alle respect maar hoezo moet ik daar vertrouwen in hebben, als hij daar ook vandaan komt? Daarnaast staat het model die ik wilde daar niet.
Nu loopt me de moed echt diep in de schoenen. Wat moet ik nou doen? Ik heb geen rechts verzekering of iets dergelijks. Wat kan ik eisen?
Ik moet allereerst zeggen dat dit bericht mijn uiterste actie is (bericht op openbaar forum) op een situatie waar ik zelf niet uit vrees te komen.
Ik heb 8 april 2014 een auto gekocht bij een autobedrijf. Hierbij heb ik mijn oude auto ingeruild en er nog een x bedrag bij betaald. Ik kreeg 3 mnd garantie op motor en versnellingsbak.
Op de terugweg gaf de auto gelijk een storing. Daarop is de auto teruggegaan (1,5 u heen en 1,5 u terug) en gerepareerd.
Vervolgens is enkele dagen daarna weer dezelfde storing opgetreden en kwamen er ook andere mankementen. De accu was inmiddels ook kapot, die heb ik uit eigen zak betaald (let op dit was 1,5 week na aankoop).
De auto is teruggegaan en er zouden kettingspanners zijn vervangen. De storing was daarna ook weg. Een goede week daarna is met een rit van 100 km heen en 100km terug wederom een storing opgetreden, ditmaal een andere storing. Ik had intussen al aangegeven dat ik mijn oude auto weer terug wou en dat de koop geen goede koop was, dus wilde hem ongedaan maken. De garage zei dat dat goed was en alles was eigenlijk rond. Tot ik een dag of 3 later een mail kreeg dat mijn oude auto VERKOCHT was! Hun stelde daarna voor om WEER de auto te repararen, ik had op dat moment mijn inziens geen andere keus dus deed ik dat maar.
Ook had de auto last van behoorlijk olieverbruik en blauwe rook. (1 L verbruik op 750km)
Wederom met de auto terug (1,5 u heen en 1,5 u terug) en de auto weer aantal dagen kwijt geweest. Storing zou opgelost zijn en de olie lekkage/blauwe rook zou door carterprobleem nu verholpen zijn.
Afijn, weer de weg op... Enkele weken daarna begon het olielampje te branden, weer hele hap olie eruit. En ook nog steeds aardig blauwe oliepluimen uit de uitlaat. Auto is wederom teruggegaan, ditmaal is volgens hun de kop gereviseerd.
Auto terug gekregen en afgelopen maandag reageerde hij niet meer goed op het gaspedaal, auto schudde enorm en leek net of hij te weinig brandstof kreeg.
Wij weer gebeld, zegt de eigenaar: vervelend. Stuur maar een aantal opties van auto's met dezelfde waarde als deze voor op internet stond, dan kan ik er naar kijken en dan kun je een andere auto krijgen.
Ik dus gedaan dezelfde avond (gisteravond). Vandaag bellen we terug zegt de beste man: Wij doen geen zaken met concurrenten, want dat zijn andere bedrijven. Hij bood me aan een auto uit te kiezen die daar bij hun staat als occasion en twijfelde aan onze bevindingen (zeer vreemd als daar aan getwijfeld word na al die reparaties)
Met alle respect maar hoezo moet ik daar vertrouwen in hebben, als hij daar ook vandaan komt? Daarnaast staat het model die ik wilde daar niet.
Nu loopt me de moed echt diep in de schoenen. Wat moet ik nou doen? Ik heb geen rechts verzekering of iets dergelijks. Wat kan ik eisen?
Re: Vele defecten binnen garantie
U heeft op zich wel enige theoretische rechten maar uw recht daadwerkelijk krijgen lijkt me in dit geval vrijwel onmogelijk.
Een aankoopkeuring wordt over het algemeen aanbevolen om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen maar daar heeft u nu niets meer aan. Volgende keer beter opletten.
Een aankoopkeuring wordt over het algemeen aanbevolen om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen maar daar heeft u nu niets meer aan. Volgende keer beter opletten.
Re: Vele defecten binnen garantie
Het is overduidelijk dat u een wrak is verkocht. U kunt de koop ontbinden. Dit moet wel schriftelijk gebeuren. Bovendien kunt u de kosten voor het vervangen van de accu terug vorderen als zijnde onverschuldigd betaald. Deze kosten hadden voor rekening van de verkoper moeten komen. Dit kunt u doen per e-mail, brief of aangetekende brief. In de eerste twee gevallen moet u er opletten dat u een ontvangstbevestiging krijgt.
Met de juiste argumenten is dit goed af te dwingen bij de kantonrechter bij u in de buurt. U kun u zelf vertegenwoordigen of daar een advocaat of jurist/gerechtsdeurwaarder voor zoeken. Daarbij is wel goed om te weten dat deze kosten bij winst doorgaans niet volledig worden vergoed. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen de dagvaarding te laten schrijven door de jurist/gerechtsdeurwaarder.
Om welke bedragen praten we hier eigenlijk?
Met de juiste argumenten is dit goed af te dwingen bij de kantonrechter bij u in de buurt. U kun u zelf vertegenwoordigen of daar een advocaat of jurist/gerechtsdeurwaarder voor zoeken. Daarbij is wel goed om te weten dat deze kosten bij winst doorgaans niet volledig worden vergoed. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen de dagvaarding te laten schrijven door de jurist/gerechtsdeurwaarder.
Om welke bedragen praten we hier eigenlijk?
Gerechtshof 's-Gravenhage, 11-10-2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574 schreef:7.4.4. Anders is dat echter met de overige opgesomde gebreken. Deze zijn door een leek niet op het eerste gezicht waarneembaar. De gebreken 2-5, 9, 12-14 zijn ernstig en maken, zo is onbetwist door garage Perfect Gear Auto’s vastgesteld, dat de auto niet geschikt was om de openbare weg te berijden. Daarmee voldeed de auto niet aan datgene wat ervan verwacht mocht worden en is er sprake van non-conformiteit. Gesteld noch gebleken is dat de koopprijs van € 1750,-- voor een 12-jaar oude Ford Ka zodanig laag is, dat de koper niet kon verwachten dat de auto nog aan het verkeer kon deelnemen.
7.4.5. Mogelijk is dat F&S hiervan evenmin op de hoogte was, nu zij het hof heeft medegedeeld dat zij de auto na de inkoop alleen maar heeft gewassen en schoongemaakt (en dus niet nader heeft onderzocht of gekeurd). Dat F&S zelf de auto niet nader heeft onderzocht alvorens deze door te verkopen - en zij daardoor niets wist over de staat van de ter verkoop aangeboden auto - blijft echter geheel voor haar eigen risico nu de mededelingsplicht van de verkoper in deze prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. (bron)
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Vele defecten binnen garantie
Het lijkt me verstandig om eerst de auto door een erkende garage te laten onderzoek alvorens deze conclusie gemotiveerd kan worden betrokken.alfatrion schreef:Het is overduidelijk dat u een wrak is verkocht. U kunt de koop ontbinden
Bijkomend voordeel is dat de conclusie van het erkende garagebedrijf mogelijk gebruikt kan worden in een eventuele zaak tegen de verkoper.
Re: Vele defecten binnen garantie
Zoveel problemen komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. De koper heeft ook onderzoeksplicht.Leo The Emperor schreef:Het lijkt me verstandig om eerst de auto door een erkende garage te laten onderzoek alvorens deze conclusie gemotiveerd kan worden betrokken.alfatrion schreef:Het is overduidelijk dat u een wrak is verkocht. U kunt de koop ontbinden
Bijkomend voordeel is dat de conclusie van het erkende garagebedrijf mogelijk gebruikt kan worden in een eventuele zaak tegen de verkoper.
Re: Vele defecten binnen garantie
Ja maar zoals Alfatrion terecht stelt, de verkoper heeft meer verplichtingen in deze en verborgen gebreken hoeft de koper niet te onderzoeken. Je mag ervan uit gaan dat een auto gewoon goed is.crazyme schreef:Zoveel problemen komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. De koper heeft ook onderzoeksplicht.
Re: Vele defecten binnen garantie
als ik je verhaal zo hoor, heb je inderdaad niet zo'n beste auto meegekregen.
je kan echter ook wel stellen dat de garagehouder je zeer goed helpt en telkens alle problemen op heeft gelost. de koop ontbinden is nu lastig, omdat jou oude auto al verkocht is, maar ik zou gewoon op zijn aanbod ingaan en een andere uitzoeken. Deze zou ik overigens wel eerst laten keurenvoor je hem neemt
je kan echter ook wel stellen dat de garagehouder je zeer goed helpt en telkens alle problemen op heeft gelost. de koop ontbinden is nu lastig, omdat jou oude auto al verkocht is, maar ik zou gewoon op zijn aanbod ingaan en een andere uitzoeken. Deze zou ik overigens wel eerst laten keurenvoor je hem neemt
Re: Vele defecten binnen garantie
Ik heb ook sterk het idee dat het een wrak is. Buiten alle defecten is het vertrouwen nu ook compleet weg natuurlijk, dat vind ik ook zwaar wegen. Zat de laatste dagen (tot hij helemaal begon te stotteren) echt met klamme handen aan het stuur. Lijkt mij niet de bedoeling.
We hebben heel veel mails gestuurd en vaak gebeld en de ene dag mogen we een auto zoeken die we graag willen, dus ik heb dat gemaild, en dag erna zeggen ze: we doen geen zaken met concurrenten. Met alle respect, maar dan word je toch van het kastje naar de muur gestuurd?
In de garantie en daarna ook nog heb ik diverse mails met dat de koop ongedaan gemaakt moet worden, ook hun bevestigde dat, alleen ineens was de ingeruilde auto verkocht.
We praten over een auto van 6000,- uit het bouwjaar eind 2003.
We hebben heel veel mails gestuurd en vaak gebeld en de ene dag mogen we een auto zoeken die we graag willen, dus ik heb dat gemaild, en dag erna zeggen ze: we doen geen zaken met concurrenten. Met alle respect, maar dan word je toch van het kastje naar de muur gestuurd?
In de garantie en daarna ook nog heb ik diverse mails met dat de koop ongedaan gemaakt moet worden, ook hun bevestigde dat, alleen ineens was de ingeruilde auto verkocht.
We praten over een auto van 6000,- uit het bouwjaar eind 2003.
Re: Vele defecten binnen garantie
Ik zou heel snel op zijn aanbod ingaan en een andere auto bij hem uitzoeken. Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Je leest hier vaak dat na de verkoop de garagehouder niks meer wil. Uw garage houder werkt nog steeds goed mee, gebruik dit zolang hij nog flexibel is en van goede wil.
Re: Vele defecten binnen garantie
Aan de prijs en het bouwjaar te zien hebben we het over een zogenaamde 'premium' Duitser, ik vermoed een Audi of BMW? De punten die u noemt duiden denk ik op achterstallig onderhoud of vergaande slijtage. Is de kilometerteller niet terug gedraaid?
Re: Vele defecten binnen garantie
wel erg duur voor een auto van 11 jaar oud. voor dat geld kon je ook een jongere auto kopen. hoeveel km heeft de auto gereden?
Re: Vele defecten binnen garantie
Juiste conclusie!.kokka schreef:als ik je verhaal zo hoor, heb je inderdaad niet zo'n beste auto meegekregen.
je kan echter ook wel stellen dat de garagehouder je zeer goed helpt en telkens alle problemen op heeft gelost. de koop ontbinden is nu lastig, omdat jou oude auto al verkocht is, maar ik zou gewoon op zijn aanbod ingaan en een andere uitzoeken. Deze zou ik overigens wel eerst laten keurenvoor je hem neemt
Echter: het valt voor sommige mensen niet mee om een fatsoenlijke 2e hands auto te kopen.
Neem verdorie iemand mee welke verstand van zaken heeft , of laat de auto keuren bij een onafhankelijke garagist (kosten zo,n 40-60 euro).
2 maanden geleden mijn trouwe nexia verkocht (met nog 50 euro winst!) want de auto begon nogal benzine te slurpen (1-10/12).
Bij een (louche)autohandel in Dordrecht een Honda Civic aangeschaft , na een forse proefrit(40 km) en een parkeerkeerplaats opgezocht te hebben , alle vloeistoffen nagekeken en onder de auto gekeken.
Alle vloeistoffen prima in orde , interieur als nieuw , wel roest bij de de wielkassen achterzijde(honda kwaal)
Gehele onderhoudshistorie was aanwezig.
Waar ik als eerste naar kijk : hoe is de staat van de banden / interieur.
Indien de banden zo goed als versleten zijn en het interieur is afgeleefd , hard weghollen.
Voor 4 nieuwe banden ben je zomaar 300-400 euro kwijt.
Onder de Civic zaten nog zo goed als nieuwe Michelin,s (7mm profiel)
Minpunt was de remmerij , boven de 100 km per uur een lichte trilling aan het stuur bij afremmen.
Schijven en blokken zelf vervangen door splinternieuwe voor de som van 78 euro(jawel :ABS remschijven/blokken , niets mis mee wat mij betreft)
Aankoopprijs Honda was :400 euro
Honda rijd en schakelt als nieuw.
Gemiddeld verbruik : 1 op 15/16 (1.4 16V).
Nu alweer 2500 km probleemloos gereden met deze fijne Jap!!.
Mooi interieur en hele fijne stoelen trouwens!!.
Honda was btw van 1e eigenaar : kenteken PV-FF-33.
Re: Vele defecten binnen garantie
De koop kan m.i. prima ontbonden worden.
Dat auto oud is staat hieraan niet in de weg.
En dat de verkoper steeds herstel heeft uitgevoerd werkt alleen in het voordeel van TS.
Dat auto oud is staat hieraan niet in de weg.
En dat de verkoper steeds herstel heeft uitgevoerd werkt alleen in het voordeel van TS.
Tegen over iedere koper die er niet in slaagt een fatsoenlijke tweedehandse auto te kopen staat een verkoper die er niet in slaagt een fatsoenlijke tweedehandse auto te verkopen. Dat is toch een stukje erger. Een professionele verkoper wordt geacht de staat van de auto te kennen en deze mededelen aan de consument-koper, behoudens voorzover deze eenvoudig te ontdekken zijn voor een leek.hawkwind schreef:Echter: het valt voor sommige mensen niet mee om een fatsoenlijke 2e hands auto te kopen.