LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen huurcontract, wil weten wat mijn kansen zijn.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
schaapje

Geen huurcontract, wil weten wat mijn kansen zijn.

Ongelezen bericht door schaapje »

Hallo,

Ik heb een jaar lang onder slechte omstandigheden een kamer gehuurd. De huurbaas beloofde iedere keer verbetering voor mij en mijn huisgenoten maar deed niks (kamers onder water/sloten kapot/geen verwarming/geen brandblussers/rookmelders.

Ik begrijp dat de juiste manier is om hiertegen te procederen, de huisbaas bleef ons echter aan het lijntje houden en het is hier nooit van gekomen. Wat anderen deden was huur achter houden voor reparaties. Ik heb het bonter gemaakt en besloten gewoon geen huur meer te betalen omdat ik er toch binnen een paar maanden uitging.

Ik heb nooit een huurcontract ondertekend. Ik ben ingeschreven bij de gemeente op het huuradres, daarnaast heb ik ook 2 periodes 3 achtereenvolgende maanden huur betaald. Ik wil graag weten of hij gemachtigd is om zonder rechtzaak huur te claimen. Ik zit niet in geldnood en heb genoeg vermogen om als het moet alles terug te betalen, het is voor mij echter ook een principe kwestie geworden.

Kunnen jullie mij vertellen welke stappen mijn huurbaas moet ondernemen voor zijn geld? Ik begrijp dat velen het niet mijn mijn handelswijze eens zijn, ik had niet gedacht ooit zoiets te doen. Ik wil nu gewoon weten wat voor stappen hij kan nemen nu de kamer leeg is en hij geen contract heeft.

Wil iedereen alvast erg bedanken die mij hierin advies verleent, mijn oom is advocaat maar op het moment niet beschikbaar. Ik wil graag alvast weten wat ik kan verwachten.

witte angora

Re: Geen huurcontract, wil weten wat mijn kansen zijn.

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoals ik het lees heb je in omstandigheden geleefd zoals in de 19e eeuw in de Jordaan. En dat geloof ik al niet zo erg, als ik eerlijk mag zijn.

Hoe je een kamer kan huren zonder huurcontract is me niet helemaal duidelijk. Je hebt er hoe dan ook gewoond, dus de verhuurder heeft gewoon recht op zijn geld. Of je het er nu wel of niet mee eens bent. Discussies over de hoogte van de huur en het al dan niet inhouden van huurpenningen gaan via de huurcommissie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... merverhuur
Maar aangezien je al de kamer uit bent, gaat dit hem niet worden. Je kunt niet over een achterliggende periode huurverlaging krijgen.

Wat de verhuurder verder wel of niet gaat doen zie je vanzelf wel. Het lijkt me wijsheid gewoon te betalen.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Slecht advies. Eenmaal betaald krijg je van je huurbaas nul op het rekest. Hij is nalatig geweest en jij hebt recht op huurvermindering. Probeer het eerst eens met een schikking. En doe dat samen met je voormalige medehuurders.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Ik neem aan dat er wel een mondelinge huurovereenkomst was.
Voor de duidelijkheid: ben je gewoon vertrokken en heb je deze huurovereenkomst niet opgezegd, dan is de overeenkomst dus niet beëindigd en loopt de verplichting tot het voldoen van huur gewoon door.

De (voormalige) huurbaas kan betaling van de huur alleen afdwingen via de rechter, maar meestal krijg je een incassobureau op je dak. Incassobureaus kunnen weinig anders dan dreigen, ze hebben net zoveel rechten als je buurman of de groenteboer. Voorlopig kun je dus gewoon afwachten. Vaak kun je nadat je voor de kantonrechter gedaagd bent de zaak alsnog schikken, de meeste rechters zullen daar ook op aansturen tijdens een zaak. Dat betekent dan vaak wel dat je duurder uit bent, want je zult dan een deel van de gerechtskosten moeten voldoen. Je kunt een zaak ook gewoon afwachten, misschien doet de verhuurder helemaal niets en laat hij het erbij zitten wetende dat hij zich ook niet als een goed verhuurder heeft gedragen.

Zonder uitspraak van de rechter kan de verhuurder dus eigenlijk niets afdwingen. In heel uitzonderlijke gevallen wordt er conservatoir beslag gelegd, maar dat zal in uw geval niet zo zijn. Ook daar moet de rechter toestemming voor geven en daarvan is alleen sprake als er een sterk vermoeden is dat vermogen wordt weggesluisd (zoals bij een faillissement bijvoorbeeld).

Ik zou me wel bij de gemeente laten uitschrijven van dat adres.

czarczar

witte angora schreef:Maar aangezien je al de kamer uit bent, gaat dit hem niet worden. Je kunt niet over een achterliggende periode huurverlaging krijgen.
TS geeft aan (met medebewoners) wel klachten te hebben ingediend en dat zij (een deel van) de huur hebben achtergehouden ten einde de verhuurder te bewegen deze klachten op te lossen. Een rechter kan alsnog beslissen dat deze klachten gegrond waren en de huurders gedurende deze periode verminderd woongenot hebben gehad en een lagere huur dus terecht was. Geen definitieve huurverlaging dus, maar wel compensatie gedurende het verminderde woongenot.
Aangezien TS helemaal geen huur heeft voldaan en inmiddels is vertrokken zou ik zorgen dat ik wel de huur opzeg en vervolgens de rekening afwachten.

schaapje

Ongelezen bericht door schaapje »

Bedankt voor jullie informatie,

Ik heb wel huur voldaan alleen een bepaalde periode niet, hij kan me dus zonder rechtzaak niet dwingen te betalen. Dit wilde ik weten. Heel erg bedankt.

czarczar

schaapje schreef:Ik heb wel huur voldaan alleen een bepaalde periode niet, hij kan me dus zonder rechtzaak niet dwingen te betalen. Dit wilde ik weten. Heel erg bedankt.
Zonder uitspraak van de rechter kan er geen beslag worden gelegd, dus afdwingen kan niet.
Maar je kan wel allerlei dwingende en dreigende incassobrieven krijgen, of zelfs bezoekjes aan de deur van het incassobureau (mogen ze ook niet te ver mee gaan, anders wordt het weer stalking).
Je kunt gewoon afwachten tot de deurwaarder met een dagvaarding komt. Daarop kun je dan inhoudelijk reageren, hetzij schriftelijk, hetzij in een hoorzitting, maar dat staat wel in die dagvaarding en de deurwaarder zal het je ook persoonlijk uitleggen (als je thuis bent). Als het een principe-kwestie is zou ik het ook gewoon op een rechtszaakje laten aankomen. Je hebt immers ook nog je voormalige huisgenoten als getuigen. En tegen die tijd (zal nog maanden gaan duren) is je oom ook vast wel weer beschikbaar voor advies.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

czarczar

moederslink schreef:Was het niet/ minder huur betalen een collectief besluit van alle huisgenoten en is de huisbaas daarvan in kennis gesteld en zo ja wat was toen zijn reactie?
Staat in de OP.
moederslink schreef:Hoe kun je daar wonen en niet ingeschreven staan of was het onderverhuur?
Je kunt overal wonen zonder er ingeschreven te staan. Of heb jij maandelijks een ambtenaar aan de deur die bij jou thuis de tandenborstels komt tellen? Het adres waar je ingeschreven staat geef je zover ik weet zelf op, dat je dan ergens anders gaat wonen heeft volgens mij niemand door totdat iemand er last van krijgt en gaat klagen.
moederslink schreef:Ik zou met huisbaas in conclaaf gaan , de boel proberen samen netjes af te wikkelen , ik denk , bij onderverhuur dat de huisbaas het er niet op aan laat komen nl , hij zit immers dan ook fout?!
Waarom zou TS het initiatief nemen in conclaaf te gaan met de voormalige huisbaas? Wat schiet TS daarmee op? TS heeft een paar maanden geen huur betaald en is 'm daarna gepeerd. TS wil alleen weten of hij daar zonder tussenkomst van de rechter problemen mee kan krijgen. Antwoord: nee. Als de voormalige huisbaas nog iets van de huurpenningen wil zien, dan is het aan de huisbaas initiatief te nemen.

Gesloten