LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Hoe dan ook, maar ik denk oprecht dat @gezondheid een absoluut probleem heeft met alle geluiden. Best wel sneu eigenlijk, gezien de hoeveelheid topics die hij erover geopend heeft.
Dat zou best kunnen. Inmiddels ben ik er achter dat een kwart van de mensen met autisme overgevoelig is voor geluiden. Het hakt er veel meer in dan bij andere mensen. Ik ben er één van, maar ik zoek het ook niet op, en als ik het wel opzoek, dan accepteer ik dat ik er twee dagen beroerd van kan zijn. Dan was het nog altijd mijn keuze. Het zou me niks verbazen dat 'gezondheid' en zijn dochter deel uitmaken van die 25%.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef: Dat zou best kunnen. Inmiddels ben ik er achter dat een kwart van de mensen met autisme overgevoelig is

Dat is zeker waar , daar ben ik zolangzamerhand ook van overtuigd.
Heel lastig en hinderlijk voor diegenen , maar wel oud mee te worden, toch?

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid. 120dB is directe gehoorschade. Plus 36dB delen door 3 is 12 keer zo hard plus gehoorbeschadiging.
Volgens mij klopt hier eea niet.
Wat is nu werkelijk een verdubbeling?
+3dB is een verdubbeling van energie.
+6dB is een verdubbeling van geluidsdruk
+10dB is gehoormatig een verdubbeling van volume

En het rekenen met logaritmes:
Uitgaande dat +3dB een verdubbeling is, dan is +36dB 12x een verdubbeling en dus 2^12= 4096 keer harder
Uitgaande dat +6dB een verdubbeling is, dan is +36dB 6x een verdubbeling en dus 2^6= 64 keer harder
Uitgaande dat +10dB een verdubbeling is, dan is +36dB 3,6x een verdubbeling en dus 2^3,6= 12 keer harder

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
gezondheid schreef:Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid. 120dB is directe gehoorschade. Plus 36dB delen door 3 is 12 keer zo hard plus gehoorbeschadiging.
Volgens mij klopt hier eea niet.
Wat is nu werkelijk een verdubbeling?
+3dB is een verdubbeling van energie.
+6dB is een verdubbeling van geluidsdruk
+10dB is gehoormatig een verdubbeling van volume

En het rekenen met logaritmes:
Uitgaande dat +3dB een verdubbeling is, dan is +36dB 12x een verdubbeling en dus 2^12= 4096 keer harder
Uitgaande dat +6dB een verdubbeling is, dan is +36dB 6x een verdubbeling en dus 2^6= 64 keer harder
Uitgaande dat +10dB een verdubbeling is, dan is +36dB 3,6x een verdubbeling en dus 2^3,6= 12 keer harder
Dat krijg je al mensen klokken (te hard) hebben horen luiden, maar nog zoekende zijn naar de klepel. Inderdaad klopt de berekening van 16again.

Sowieso is de aangegeven norm van 156 dB een maximum, geen standaard.

De Europese regels zijn wel iets anders hierin. Hier wordt namelijk een maximumvolume gesteld van 120 dB(a). Dit gemeten op de maximale veiligheidsafstand. Die is voor het in Nederland verkochte vuurwerk 8 meter, aangezien hier in Nederland uitsluitend maximaal vuurwerk uit de klasse F2 verkocht wordt.

Binnen deze berekening kom ik op een afstand van 2 meter op een maximaal volume uit van hooguit 132 dB(a).

typefoutje aangepast
Laatst gewijzigd door berndv op 04 nov 2014 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door tenormin »

berndv schreef:
Die is voor het in Nederland verkochte vuurwerk 8 meter, aangezien hier in Nederland uitsluitend maximaal vuurwerk uit de klasse F2 verkocht wordt.

Binnen deze berekening kom ik op een afstand van 2 meter op een maximaal volume uit van hooguit 132 dB(a).

typefoutje aangepast
Maar mis in je commentaar het illegale vuurwerk, of liever de knallen. Geen idee van decibels maar hier is; iedere dag, 365 dagen per jaar, de een of andere grappenmaker die 2 maal per dag iets laat ontploffen wat lijkt op een ouderwetse melkemmer gevuld met buskruit. En dat zijn geen lullige knallen. Politie kan niet uitvinden waar het precies is: soms in de ochtend en namiddag, soms 2 maal achter elkaar. Is ook moeilijk te achterhalen, tussen een enorm, wijd, blok van 8 enorme flats met een park in het midden, dus voldoende bossages, singels en wandel/fietspaden. Maar de knallen zijn zo hard dat je iedere dag toch wel een metertje (overdreven) van je stoel springt. Dat is toch niet wat jij schrijft: "uitsluitend maximaal vuurwerk uit de klasse F2 verkocht wordt"?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door berndv »

tenormin schreef:Maar mis in je commentaar het illegale vuurwerk, of liever de knallen.
Klopt, maar het is in deze context ook niet echt zinnig om daar diep op in te gaan. Dat vuurwerk is al illegaal, dus nieuwe regels om iets wat illegaal is te verbieden zijn niet echt nodig. Ts wil juist het huidige vuurwerk ook nog eens illegaal laten verklaren.

Overigens is al het vuurwerk dat nu afgestoken wordt illegaal, dat is pas legaal op 31 december.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door tenormin »

berndv schreef:Overigens is al het vuurwerk dat nu afgestoken wordt illegaal, dat is pas legaal op 31 december.
Nou nee, dacht dat het al afgeschoten kan worden een paar dagen ervoor. Ja, ik weet dat het officieel pas op 31 december mag worden ontstoken, ken je ook een Gemeente/stad waar dat niet eerder knalt? Maar ik had het over 365 dagen per jaar. Mag toch ook niet? Nou ja, er mag veel niet, ooit iemand gezien/meegemaakt die zich aan voorschriften houdt?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:
berndv schreef:Overigens is al het vuurwerk dat nu afgestoken wordt illegaal, dat is pas legaal op 31 december.
Nou nee, dacht dat het al afgeschoten kan worden een paar dagen ervoor. Ja, ik weet dat het officieel pas op 31 december mag worden ontstoken, ken je ook een Gemeente/stad waar dat niet eerder knalt? Maar ik had het over 365 dagen per jaar. Mag toch ook niet? Nou ja, er mag veel niet, ooit iemand gezien/meegemaakt die zich aan voorschriften houdt?
Wanneer vuurwerk afsteken

Het kabinet wil de afsteektijden van vuurwerk verkorten en zo de overlast overdag door vuurwerk beperken. Dit plan gaat zeer waarschijnlijk door. Als het doorgaat, mag u vuurwerk alleen nog afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. En dus niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend. Naar verwachting gelden de nieuwe afsteektijden vanaf 1 december 2014. U kunt een boete krijgen als u vuurwerk afsteekt buiten de toegestane afsteektijden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... k-afsteken

Dit is officieel, je kunt natuurlijk altijd en overal rek opzetten, maar dat is onzin, zou een mooie maatschappij worden als iedereen maar deed wat hij wilde en zich niet aan de regels hield of de regels gaat oprekken naar zijn eigen zin.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
gezondheid schreef:Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid. 120dB is directe gehoorschade. Plus 36dB delen door 3 is 12 keer zo hard plus gehoorbeschadiging.
Volgens mij klopt hier eea niet.
Wat is nu werkelijk een verdubbeling?
+3dB is een verdubbeling van energie.
+6dB is een verdubbeling van geluidsdruk
+10dB is gehoormatig een verdubbeling van volume

En het rekenen met logaritmes:
Uitgaande dat +3dB een verdubbeling is, dan is +36dB 12x een verdubbeling en dus 2^12= 4096 keer harder
Uitgaande dat +6dB een verdubbeling is, dan is +36dB 6x een verdubbeling en dus 2^6= 64 keer harder
Uitgaande dat +10dB een verdubbeling is, dan is +36dB 3,6x een verdubbeling en dus 2^3,6= 12 keer harder
Ts heeft nogal moeite met de begrippen. Ook bij hoogfrequent geluid heeft hij nogal moeite met de diverse begrippen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Puma73, moeite met begrippen zou ik hebben? Hoogfrequent geluid: Dat zijn geluiden hoger dan 8 kilohertz toon tot en met 20KHz. Maar als u vind dat ik hinder heb van geluiden waarom draagt u dan gehoorbescherming? Dat is dan in uw optiek niet nodig bij geluiden van 156 decibel toch?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Puma73, moeite met begrippen zou ik hebben? Hoogfrequent geluid: Dat zijn geluiden hoger dan 8 kilohertz toon tot en met 20KHz. Maar als u vind dat ik hinder heb van geluiden waarom draagt u dan gehoorbescherming? Dat is dan in uw optiek niet nodig bij geluiden van 156 decibel toch?
Je moet gewoon leren lezen wat er geschreven wordt. Jij hebt moeite, erg grote moeite met het begrip Decibel en wat dat begrip precies inhoudt. Dat geldt nog meer voor hoogfrequent geluiden.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Je hebt verschillende begrippen uitgedrukt in decibel dat is db(A) dat voor het menselijk gehoor is. Bovendien is niet strikt duideliijk bij exact hoeveel decibel (A) moet hebben voor een gehoorbeschadiging. Gaarne jouw uitleg, hoe jij denkt hoe het zit.

Daarbij is een hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoorbeschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging. Degeneratie van deze haarcellen leidt tot verval van betrokken gehoorzenuwen, met gevolgen voor de centrale auditieve verbindingen.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

gezondheid schreef:Je hebt verschillende begrippen uitgedrukt in decibel dat is db(A) dat voor het menselijk gehoor is. Bovendien is niet strikt duideliijk bij exact hoeveel decibel (A) moet hebben voor een gehoorbeschadiging. Gaarne jouw uitleg, hoe jij denkt hoe het zit.

Daarbij is een hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoorbeschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging. Degeneratie van deze haarcellen leidt tot verval van betrokken gehoorzenuwen, met gevolgen voor de centrale auditieve verbindingen.
knap gegoogled weer...
niet even het fatsoen een bronvermelding te doen hiervan?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2014 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd. Verstoort de opmaak van het forum doordat het een lange link is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

Mijn uitleg, jouw dwangmatige en ziekelijke obsessie voor geluiden van welk origine dan ook, waarvan JIJ denkt dat deze geluiden wel eens schadelijk zouden kunnen zijn voor het gehoor of geluiden die irritant zijn in jouw ogen (oren) hebben al voor veel onzinnige topics op dit forum geleid.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Puma73 je zegt wel dat mijn informatie niet klopt maar er ontbreekt onderbouwing. Verder is gebleken dat discussie met elkaar voeren zinloos is omdat je mij steeds veroordeeld.

Reacties van tweede kamerleden:

Dion Graus

Ik ben al van kinds af tegen vuurwerk en rotjes, ook in het belang van dieren, maar er bestaat geen meerderheid in de Kamer...

E. Dijkgraaf (SGP)

Het is verboden om vuurwerk af te steken, behalve rond oudjaar. Dit was dus illegaal. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... k-afsteken

Wij zijn voor een algeheel verbod op vuurwerk.

Achmed Marcouch (Veiligheid en justitie)

Dank u wel voor uw email. Als uw buren vuurwerk hebben afgestoken, dan is dat tegen de wet en kunt u dat aangeven bij de politie. Het bezitten en afsteken van vuurwerk is al bij wet verboden. Uw buren hebben zich dus misdragen door het op die manier af te steken. Zij hebben ook de wet overtreden door vuurwerk te bezitten en af te steken. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Hans Maljaars van de SGP:

Dank voor uw e-mail. Volgens de wetgeving mag in november nog helemaal geen vuurwerk afgestoken worden! Ik moet helaas constateren dat waar u woont en ook waar ikzelf woon niet iedereen zich daaraan houdt. Dan krijg je dit soort vervelende toestanden. Die moeten door de politie aangepakt worden. Het lastige is dat die niet op elke hoek van de straat kan staan. Het is daarom ook een kwestie van gewoon burgermansfatsoen. Hier mogen ook uw buren op aangesproken worden.

De SP Nine Kooiman:

Allereerst, het is verboden om nu vuurwerk af te steken. Dus wat uw buren nu gedaan hebben, dat kan al niet. Daarnaast vind de SP dat er niet alleen betere geluidsnormen moeten komen voor vuurwerk maar het ook milieuvriendelijker moet. Ik hoop daarmee uw vraag te hebben beantwoord.

Bron van het vorige schrijven:

http://wetenschapsbureau.nl/uploads/fil ... ologie.pdf op pagina 8.

Melpunt Schadelijk Geluid:

http://www.pieptonen.nl
Laatst gewijzigd door gezondheid op 13 dec 2014 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Puma73 je zegt wel dat mijn informatie niet klopt maar er ontbreekt onderbouwing. Verder is gebleken dat discussie met elkaar voeren zinloos is omdat je mij steeds veroordeeld.

Reacties van tweede kamerleden:

Dion Graus

Ik ben al van kinds af tegen vuurwerk en rotjes, ook in het belang van dieren, maar er bestaat geen meerderheid in de Kamer...

E. Dijkgraaf (SGP)

Het is verboden om vuurwerk af te steken, behalve rond oudjaar. Dit was dus illegaal.

Wij zijn voor een algeheel verbod op vuurwerk.

Achmed Marcouch (Veiligheid en justitie)

Dank u wel voor uw email. Als uw buren vuurwerk hebben afgestoken, dan is dat tegen de wet en kunt u dat aangeven bij de politie. Het bezitten en afsteken van vuurwerk is al bij wet verboden. Uw buren hebben zich dus misdragen door het op die manier af te steken. Zij hebben ook de wet overtreden door vuurwerk te bezitten en af te steken. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Hans Maljaars van de SGP:

Dank voor uw e-mail. Volgens de wetgeving mag in november nog helemaal geen vuurwerk afgestoken worden! Ik moet helaas constateren dat waar u woont en ook waar ikzelf woon niet iedereen zich daaraan houdt. Dan krijg je dit soort vervelende toestanden. Die moeten door de politie aangepakt worden. Het lastige is dat die niet op elke hoek van de straat kan staan. Het is daarom ook een kwestie van gewoon burgermansfatsoen. Hier mogen ook uw buren op aangesproken worden.

De SP Nine Kooiman:

Allereerst, het is verboden om nu vuurwerk af te steken. Dus wat uw buren nu gedaan hebben, dat kan al niet. Daarnaast vind de SP dat er niet alleen betere geluidsnormen moeten komen voor vuurwerk maar het ook milieuvriendelijker moet. Ik hoop daarmee uw vraag te hebben beantwoord.
Jouw info klopt inderdaad niet. Maar het bericht met die info komt niet van mij.Jij baseert jouw verhalen op wat anderen vertellen. U info over het hele decibelverhaal klopt niet. U wilt hebben dat ik u ga voorlichten over het decibelverhaal?? Echt niet. U bent degene die iedere keer met foutieve en misleidende voorlichting komt om uw verhaal enigszins geloofwaardig te laten overkomen.

Braaf doorgaan met het aanschrijven van kamerleden die in uw straatje praten.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dus u vind het geen enkel probleem dat er vuurwerk op 2 meter afstand bij u afgaat Puma 73? Kennelijk bent u al doof geworden door de berichten? Wat is in uw optiek schadelijk voor het gehoor? Jongeren krijgen gehoorbeschadingen door eveneens harde geluiden in de discotheek, klopt dat bericht dan ook niet? Weet u het beter dan voorlichting instanties?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door 53078 »

Gezondheid,
Ben je ook zo als je door de Aldi loopt? Of over straat fietst? Op elke slak zout leggen en spijkers op laag water aan het zoeken?
Of zoals in een mail stond: Hebt u geen burgermansfatsoen? Overal de klikspaan uithangen? Doe eens normaal.
Dit topic gaat helemaal nergens meer over.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat vind u. Puma 73 vind het prima dat mensen 156dB volume op 2 meter afstand bij hem willen knallen. Maar dat wil niet zeggen dat anderen dat wel of niet willen. U heeft kennelijk bericht niet gelezen en begrijpt niet waar ik het over heb zie nogmaals http://www.nu.nl/gezondheid/2703905/vuu ... ehoor.html

Daarbij staat gevaarlijk voor het gehoor. Kennelijk vind u dat bericht nergens overgaan. Tros Radar heeft ook al eens onderzocht dat speelgoed ook te hard in volume is. http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... speelgoed/ kennelijk vind u dat ook nergens over gaan. Hoeveel geluid mag iets hebben? Puma 73 meent de deskundige zijn op deze gebieden maar als je vraagt onderbouwing dan geeft hij dat niet. Dus met andere woorden het tegen bewijs is niet geleverd.

Vanzelfsprekend zorgt knalvuurwerk voor een hardere knal dan siervuurwerk. In 2006 is de regel ontstaan dat het vuurwerk maximaal 156 decibel mag veroorzaken. Dit wordt vaak wel nageleefd, maar dit betekend niet dat het niet alsnog schadelijk kan zijn voor je oren. Oorsuizen kunnen worden veroorzaakt door minderen dan 100 decibel. Blootstelling aan meer dan 120 decibel kan al zorgen voor blijvende schade.

Bron: http://www.optimalegezondheid.com/oorsu ... rd-geluid/

Volgens Puma73 klopt dit dus niet.

Dan Hoorwijzer:

Vuurwerk te hard?
Vuurwerk kan ervoor zorgen dat oorsuizingen geprikkeld worden. Dit is een bekend probleem rondom oud&nieuw. Maar hoeveel schade kan vuurwerk nu veroorzaken aan het gehoor? Vanzelfsprekend geeft siervuurwerk een minder harde knal dan knalvuurwerk. In 2006 is de regel ontstaan dat vuurwerk maximaal 156 decibel mag veroorzaken. Deze regel zorgt er helaas niet voor dat oorsuizen en gehoorschade voorkomen wordt. Bij 120 decibel aan geluid kan er al blijvende schade zijn ontstaand. Bij minder komt tijdelijk oorsuizen voor. Tijdelijke doofheid kan ook een gevolg zijn.

http://www.gehoortest.nl/gehoorschade/p ... -vuurwerk/

Duidelijk genoeg denk ik.

kuklos
Berichten: 9826
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vuurwerk van 156 decibel? Of toch 120 decibel?

Ongelezen bericht door kuklos »

Guttegut, wéér een topic van TS uit de categorie "iemand vind iets leuk, dus ik wil dat het verboden wordt".

Gesloten