LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijftijd woningbouwvereniging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rayleeuwen

Inschrijftijd woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door rayleeuwen »

Ik heb mijn in 2002 ingeschreven bij een woningbouwvereniging in Leiden. Ik was toen niet op zoek naar een woning, maar omdat de wachttijden heel erg lang zijn kun je maar beter wachttijd opbouwen. In 2006 gingen verschillende woningbouwverenigingen over in een grote. Toen is mijn inschrijftijd behouden gebleven. Dit jaar zijn er weer verschillende woningbouwverenigingen samen gegaan, maar nu willen ze mijn oorspronkelijke inschrijftijd niet meenemen. Ze nemen mijn inschrijftijd uit 2006 "omdat ik mijn toen heb ingeschreven" in het oude systeem. Ik heb hier bezwaar tegen ingediend, maar ze geven aan dat ik akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden toen ik mijn dit jaar aanmeldde bij het nieuwe systeem. Maar het alternatief is je niet aanmelden waardoor je gehele inschrijftijd verloren gaat omdat het oude systeem verdwijnt.
Is het reëel dat de woningbouwvereniging zich beroept op de algemene voorwaarden terwijl er geen alternatief is?

Raymond

langste adem

Re: Inschrijftijd woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door langste adem »

Het is eigenlijk te krankzinnig voor woorden dat mensen zich moeten laten inschrijven al jaren voordat zij uberhaupt een huis nodig hebben. Maar ja, wegens de woningnood is dit vaak de enige manier om de wachtlijst nog enigszins te beperken op het moment dat ze wel een huis nodig hebben.

En ja het zal best wel kunnen allemaal, wellicht was er een overgangsregeling voor de oude inschrijvers die niet voor altijd duurde..

Ikzelf betaalde ook jaarlijks contributie voor de inschrijving, ook vooral om woonpunten op te bouwen omdat ik niet direct een ander huis nodig had. Dat heb ik 2 of 3 jaar geleden stopgezet, want toen werd ik opeens een scheefwoner genoemd, en sindsdien kom ik sowieso niet meer in aanmerking voor een betaalbare andere huurwoning. Dus blijf ik zitten waar ik zit.... Ben mijn opgebouwde punten ook kwijt. Evenals het inschrijfgeld wat ik al die jaren heb betaald. Helaas pindakaas.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

rayleeuwen schreef:Ik heb mijn in 2002 ingeschreven bij een woningbouwvereniging in Leiden. Ik was toen niet op zoek naar een woning, maar omdat de wachttijden heel erg lang zijn kun je maar beter wachttijd opbouwen. In 2006 gingen verschillende woningbouwverenigingen over in een grote. Toen is mijn inschrijftijd behouden gebleven. Dit jaar zijn er weer verschillende woningbouwverenigingen samen gegaan, maar nu willen ze mijn oorspronkelijke inschrijftijd niet meenemen. Ze nemen mijn inschrijftijd uit 2006 "omdat ik mijn toen heb ingeschreven" in het oude systeem. Ik heb hier bezwaar tegen ingediend, maar ze geven aan dat ik akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden toen ik mijn dit jaar aanmeldde bij het nieuwe systeem. Maar het alternatief is je niet aanmelden waardoor je gehele inschrijftijd verloren gaat omdat het oude systeem verdwijnt.
Is het reëel dat de woningbouwvereniging zich beroept op de algemene voorwaarden terwijl er geen alternatief is?

Raymond
Beetje vreemde gang van zaken. Bij nieuwe regelingen moeten er keuzes worden gemaakt, maar niet iedere keuze pakt voor iedereen gunstig uit. Je hebt al bezwaar aangetekend, wat je nu zou kunnen doen (als je dat nog niet gedaan hebt) is bij de huurdersbelangenvereniging aankloppen. Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen.

http://www.hbvleiden.nl/

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

langste adem schreef:Maar ja, wegens de woningnood is dit vaak de enige manier om de wachtlijst nog enigszins te beperken op het moment dat ze wel een huis nodig hebben.
In principe is er geen woningnood. Er zijn in Nederland meer dan genoeg sociale huurwoningen in vergelijking met het aantal mensen die echt zo'n woning nodig hebben. Het probleem is dat er in veel gevallen mensen wonen die geen sociale huurwoning nodig hebben. En dan krijg je vanzelf "woningnood".

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Dan kom je weer op de discussie dat er in oost-groningen en andere afgelegen gebieden misschien nog genoeg betaalbare huizen zijn zonder wachtlijst. Maar als je in de randstad woont ligt dat toch even anders.
Het argument dat scheefwoners de woningnood veroorzaken gaat m.i, niet op. Ook zij hebben vaak geen mogelijkheid om te verhuizen omdat dat onbetaalbaar is geworden. Natuurlijk is die mogelijkheid er theoretisch wel maar dan zullen ze wellicht nooit meer op vakantie kunnen, of hun autootje de deur uit moeten doen. Of kleiner gaan wonen. Met bovendien nog het risico dat ze helemaal in de aap gelogeerd zijn als er in de toekomst minder verdiend gaat worden, en men ook geen huursubsidie meer kan krijgen omdat ze in een vrije sector woning zitten. Ja dan kunnen ze weer naar een sociale huurwoning en moeten daarvoor weer jaren op een wachtlijst.

Er is wel degelijk woningnood.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Iets soortgelijks heb ik ook gehad. Algemene Voorwaarden doen er helemaal niet toe, want wat ze doen is in strijd met de wet. Dien een klacht in bij de Geschillencommissie Woonruimteverdeling. Elke gemeente heeft er een want dat is wettelijk verplicht. En neem contact op met de wethouder die dit in zijn/haar portefeuille heeft in Leiden.

Gesloten