LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ketel 7 jaar ouder dan opgegeven
Ketel 7 jaar ouder dan opgegeven
Goedenavond, ik heb met mijn vriendin in Juli een huis gekocht en in het koopcontract stond dat het bouwjaar van de ketel 2003 is. Nu hadden wij de laatste tijd veel storingsmeldingen op de ketel en moesten we hem vaak resetten om weer warm water te krijgen, dus hebben wij een monteur langs laten komen. Die vertelde ons dat het onderdeel wat kapot is niet meer te krijgen is, omdat de ketel uit 1997(!!) komt. Ik ben nu dus benieuwd wat onze rechten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
-
Re: Ketel 7 jaar ouder dan opgegeven
Sja, een ketel gaat gemiddeld zo'n 12 tot 15 jaar mee. Volgens de opgave is die van jullie 11 en nog wat. Ik denk niet dat er nog veel te halen valt. Het ding is hoe dan ook langzaam aan aan vervanging toe, of het nu 1997 is of 2003.
Wanneer heeft u de woning gekocht? Is de ketel door zowel u als de vorige eigenaren altijd in onderhoud geweest?Emiel89 schreef:Goedenavond, ik heb met mijn vriendin in Juli een huis gekocht en in het koopcontract stond dat het bouwjaar van de ketel 2003 is. Nu hadden wij de laatste tijd veel storingsmeldingen op de ketel en moesten we hem vaak resetten om weer warm water te krijgen, dus hebben wij een monteur langs laten komen. Die vertelde ons dat het onderdeel wat kapot is niet meer te krijgen is, omdat de ketel uit 1997(!!) komt. Ik ben nu dus benieuwd wat onze rechten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Ja hoor..en loopt het bad zeker ook heel langzaam leeg. Allemaal verborgen gebreken. Direct te verhalen op de verkopende partij. Ook de vorm van de kozijnen kun je verhalen. En ook dat de voordeur piept en dat de zon aan de achterkant opkomt...
Wat is dit toch? Het is gewoon kapot gegaan. Helaas, pindakaas. Huur/koop/huurkoop een nieuwe. Eigen verantwoording, zoiets...
Wat is dit toch? Het is gewoon kapot gegaan. Helaas, pindakaas. Huur/koop/huurkoop een nieuwe. Eigen verantwoording, zoiets...
berndv schreef:Wanneer heeft u de woning gekocht? Is de ketel door zowel u als de vorige eigenaren altijd in onderhoud geweest?Emiel89 schreef:Goedenavond, ik heb met mijn vriendin in Juli een huis gekocht en in het koopcontract stond dat het bouwjaar van de ketel 2003 is. Nu hadden wij de laatste tijd veel storingsmeldingen op de ketel en moesten we hem vaak resetten om weer warm water te krijgen, dus hebben wij een monteur langs laten komen. Die vertelde ons dat het onderdeel wat kapot is niet meer te krijgen is, omdat de ketel uit 1997(!!) komt. Ik ben nu dus benieuwd wat onze rechten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Wij hebben het huis 1 juli 2014 gekocht. De verkopende partij gaf aan dat er elk jaar onderhoud is geweest, al is dat (op 3 keer na) nergens terug te vinden.
en wat boeit dat nou? Het model bestaat dus al langer dan het aankoopjaar. Verder is het ding gewoon kapot gegaan en moet-ie vervangen worden. Jullie willen dat gewoon vergoed hebben want het is blijkbaar heel hip om de verkoper aan te klagen oid.
Get real.
Get real.
Het gaat mij meer om het feit dat er onjuiste informatie is gegeven door de verkopende partij. Dit mag toch niet zomaar lijkt me? Als wij wisten dat de ketel uit 97 kwam ipv 2003, hadden we bijvoorbeeld 500 euro lager kunnen bieden.53078 schreef:Ja hoor..en loopt het bad zeker ook heel langzaam leeg. Allemaal verborgen gebreken. Direct te verhalen op de verkopende partij. Ook de vorm van de kozijnen kun je verhalen. En ook dat de voordeur piept en dat de zon aan de achterkant opkomt...
Totdat het bij jezelf gebeurt.. Dan piep je waarschijnlijk wel anders. Ik hoef echt geen nieuwe ketel vergoed te hebben, maar ik vind 6 jaar verschil wel behoorlijk.53078 schreef:en wat boeit dat nou? Het model bestaat dus al langer dan het aankoopjaar. Verder is het ding gewoon kapot gegaan en moet-ie vervangen worden. Jullie willen dat gewoon vergoed hebben want het is blijkbaar heel hip om de verkoper aan te klagen oid.
Get real.
-
Had je kunnen doen, maar had je dat gedaan, en hoe zou er op gereageerd zijn? En dan 500 euro lager bieden voor een ketel die toch al aan vervanging toe is, kom op zeg.Emiel89 schreef:Het gaat mij meer om het feit dat er onjuiste informatie is gegeven door de verkopende partij. Dit mag toch niet zomaar lijkt me? Als wij wisten dat de ketel uit 97 kwam ipv 2003, hadden we bijvoorbeeld 500 euro lager kunnen bieden.53078 schreef:Ja hoor..en loopt het bad zeker ook heel langzaam leeg. Allemaal verborgen gebreken. Direct te verhalen op de verkopende partij. Ook de vorm van de kozijnen kun je verhalen. En ook dat de voordeur piept en dat de zon aan de achterkant opkomt...
Wees een vent en neem je verlies. Voor zover je van een verlies kunt spreken.
Maar heeft u officieel aantoonbaar dat deze ketel in 1997 geïnstalleerd is, of heeft de monteur aangegeven dat dit model uit 1997 komt? In het laatste geval zou de ketel best in 2003 geïnstalleerd kunnen zijn.
Om hier wat te kunnen behalen, als hier al wat te behalen valt, moet u wel aan kunnen tonen dat de ketel er 6 jaar langer hangt dan aangegeven.
Maar goed, u zou 500 euro minder hebben geboden, de vraag is dan ook of er überhaupt een koop was geweest, want de andere partij had daar maar mee akkoord moeten gaan.
Om hier wat te kunnen behalen, als hier al wat te behalen valt, moet u wel aan kunnen tonen dat de ketel er 6 jaar langer hangt dan aangegeven.
Maar goed, u zou 500 euro minder hebben geboden, de vraag is dan ook of er überhaupt een koop was geweest, want de andere partij had daar maar mee akkoord moeten gaan.
Nou 500 euro lager geboden, dan betwijfel ik. Is ook natuurlijk onizn dat een ketel 500 minder waard wordt in die tijd.Emiel89 schreef:Het gaat mij meer om het feit dat er onjuiste informatie is gegeven door de verkopende partij. Dit mag toch niet zomaar lijkt me? Als wij wisten dat de ketel uit 97 kwam ipv 2003, hadden we bijvoorbeeld 500 euro lager kunnen bieden.53078 schreef:Ja hoor..en loopt het bad zeker ook heel langzaam leeg. Allemaal verborgen gebreken. Direct te verhalen op de verkopende partij. Ook de vorm van de kozijnen kun je verhalen. En ook dat de voordeur piept en dat de zon aan de achterkant opkomt...
Wel begrijp ik je punt, waarom is het kennelijk zo moeilijk om eerlijk zaken te doen met elkaar. Met zo'n leugentje doe je de boel toch mooier voorkomen dan het is.
Sorry die 500 zei ik puur als voorbeeld. in het koopcontract staat: bouwjaar ketel 2003. En op de ketel zelf staat 1997 ( kan je pas zien als de kap er af is). Ik heb dat al gecheckt omdat er natuurlijk ook plaatsing van ketel had kunnen staan oid.
Laatst gewijzigd door Emiel89 op 11 nov 2014 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar de vraag is dus, hoe groot is je schade werkelijk. Had je serieus dit huis niet gekocht voor deze prijs als er in die akte 1997 had gestaan.Emiel89 schreef:Sorry die 500 zei ik puur als voorbeeld. in het koopcontract staat: bouwjaar ketel 2003. En op de ketel zelf staat 1997 ( kan je pas zien als de kap er af is). Ik heb dat al gecheckt omdat er natuurlijk ook plaatsing van ketel had kunnen staan.
Tuurlijk weet ik dat een ketel altijd kapot kan gaan. Nu dachten wij zelf dat de ketel nog wel minimaal zo'n 2 jaar mee zou kunnen gaan, omdat ze meestal zo'n 15 jaar meegaan. Maar als wij van tevoren wisten dat ie uit 97 kwam hadden we in ieder geval anders tegen de koop aangekeken. Wij hebben namelijk ook aangegeven dat als bij de bouwkundige keuring er meer dan 1500 aan kosten zou bijkomen, de koop niet zou doorgaan.olaf79 schreef:Ja, maar de vraag is dus, hoe groot is je schade werkelijk. Had je serieus dit huis niet gekocht voor deze prijs als er in die akte 1997 had gestaan.Emiel89 schreef:Sorry die 500 zei ik puur als voorbeeld. in het koopcontract staat: bouwjaar ketel 2003. En op de ketel zelf staat 1997 ( kan je pas zien als de kap er af is). Ik heb dat al gecheckt omdat er natuurlijk ook plaatsing van ketel had kunnen staan.
Welk merk en type ketel?
Als het een slecht verkopend merk is of weinig gebruikt type kan deze in 1997 gemaakte ketel wat de fabrieksdatum is later geplaatst worden maar 2003 is wel erg veel voorraad....
Maar het kan ook een showmodel geweest zijn die omdat hij uit productie ging verkocht en geplaatst is en dan is 2003 installeren van 1997 ketel mogelijk.
Vele installateurs hangen een ketel op als Show model en kan daar ongebruikt jarenlang blijven....
Dus installatie datum en aankoop bewijs?
Dat is niet geleverd en gezien het verschil kun je dat eisen, zij horen de verkoper te weten uit 2003 en waarom er geen onderdelen meer zijn, erg vreemd, maar of reparatie rendabel is is een totaal ander verhaal....
r003 zoals vermeld in koop contract ketel of installateur die hem plaatse nog bewijs heeft....
Anders is E500,- gezien de levensduur en plaatsingskosten nieuwe eerder aan de lage dan hoge kant.
Als ze een jaartal noemen zijn zij daar verantwoordelijk voor en vervalt de controle plicht bij U of het wel het juiste jaar is.
Als het een slecht verkopend merk is of weinig gebruikt type kan deze in 1997 gemaakte ketel wat de fabrieksdatum is later geplaatst worden maar 2003 is wel erg veel voorraad....
Maar het kan ook een showmodel geweest zijn die omdat hij uit productie ging verkocht en geplaatst is en dan is 2003 installeren van 1997 ketel mogelijk.
Vele installateurs hangen een ketel op als Show model en kan daar ongebruikt jarenlang blijven....
Dat is niet geleverd en gezien het verschil kun je dat eisen, zij horen de verkoper te weten uit 2003 en waarom er geen onderdelen meer zijn, erg vreemd, maar of reparatie rendabel is is een totaal ander verhaal....
r003 zoals vermeld in koop contract ketel of installateur die hem plaatse nog bewijs heeft....
Anders is E500,- gezien de levensduur en plaatsingskosten nieuwe eerder aan de lage dan hoge kant.
Als ze een jaartal noemen zijn zij daar verantwoordelijk voor en vervalt de controle plicht bij U of het wel het juiste jaar is.
. het is een ( ik weet dat het een slecht merk is ) Agpo econforte hmc23. Installatiedatum en aankoop bewijs hebben wij niet gekregen. Het enige wat wij op papier hebben is dat het bouwjaar 2003 is.stofzuigertje schreef:Welk merk en type ketel?
Ik denk dat je het "verlies" dat je nu denkt te hebben in een aantal jaren dubbel en dwars hebt terug verdient met een ketel anno 2014, ik heb ook sinds een paar jaar een nieuwe ketel en heb al honderden euro's aan gas bespaart. De moderne ketels zijn veel zuiniger dan een van in uw geval minimaal 11 jaar oud.
gr Henk
gr Henk
Tja, blijkbaar hebt u voordat u de woning kocht ook niet echt veel onderzoek gedaan. De kap van de ketel afhalen is lang niet gelijk aan het slopen van het huis. U had dus voordat u de woning kocht, de kap van de ketel moeten halen en kunnen zien wat het bouwjaar was. U hebt namelijk een onderzoeksplicht en blijkbaar hebt u die verzaakt.
Meet dan ook gelijk even alle kamers in het huis na , makelaars willen nog wel eens "fantasievol omgaan met vloeroppervlak:"marcel75 schreef:U had dus voordat u de woning kocht, de kap van de ketel moeten halen en kunnen zien wat het bouwjaar was. U hebt namelijk een onderzoeksplicht en blijkbaar hebt u die verzaakt.
http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... te-meters/
Mooi woord , onderzoeksplicht.
Maar voor zaken bewust rooskleuriger aanprijzen dan ze zijn, weet ik ook een mooi woord...
wij hebben bij de bezichtiging nogmaals gevraagd uit welk jaar de ketel kwam. Verder hebben wij een bouwkundige keuring laten doen en zelfs zei hebben gezegd dat ze van het bouwjaar zijn uitgaan wat de verkoper heeft opgegeven. Dan heb ik toch wel voldoende gedaan?marcel75 schreef:Tja, blijkbaar hebt u voordat u de woning kocht ook niet echt veel onderzoek gedaan. De kap van de ketel afhalen is lang niet gelijk aan het slopen van het huis. U had dus voordat u de woning kocht, de kap van de ketel moeten halen en kunnen zien wat het bouwjaar was. U hebt namelijk een onderzoeksplicht en blijkbaar hebt u die verzaakt.