LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wet openbaarheid bestuur ook bij huren?
Re: Wet openbaarheid bestuur ook bij huren?
Nee, dat is geen overheidsinstelling, en valt dus niet onder de WOB.Donna schreef:Weet iemand of je bij een woningcorporatie informatie kunt vragen op grond van de wet openbaarheid bestuur? Als ik gewoon vragen stel krijg ik geen antwoord.
Jij als burger ook, maar ik kan niet een WOB verzoek indienen om je bankafschriften in te mogen zien als jij me die niet wil tonen.Donna schreef:Het is inderdaad geen overheidsinstelling, maar ik lees dat de wob ook geldt voor een organisatie of dienst die onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan valt. Woningcorporaties hebben heel veel te maken met het ministerie, ze krijgen allerlei regels opgelegd en moeten aan voorwaarden voldoen. Maar of ze daarmee voldoende onder verantwoordelijkheid van het ministerie vallen kan ik niet vinden.sjohie schreef:Nee, dat is geen overheidsinstelling, en valt dus niet onder de WOB.
Waarschijnlijk komt het rechtstreeks uit de prijsopgave van het bouwbedrijf dat de klus uitvoert. Je zou er dus niet veel mee opschieten als je dat zou kunnen inzien bij de eng.
Sommige kleinere dingen kunnen inderdaad voor rekening van een huurder zijn, denk aan het vervangen van een handgreep op een keukenkastje, of zeephouder in een douche. Maar dat is een grijs gebied, en hangt oa van het huurcontract af.Donna schreef:Er komt groot onderhoud, de wbv wil ons een aantal zaken zelf laten betalen. Nog afgezien van de vraag of dat is toegestaan gaat het ook om de bedragen die gevraagd worden. Een stopcontact kost bijvoorbeeld € 155,- en zo zijn er nog meer zaken die wel erg duur worden. Ik wil weten hoe ze aan die bedragen komen, maar dat willen ze niet zeggen. Ik dacht met een beroep op de WOB het op tafel te kunnen krijgen.vogels schreef:
Wbv's vallen daar niet onder.
Vraag me af welke vragen je dan zoal stelt. Op lang niet alle vragen is een wbv antwoord verschuldigd.
Waar zouden de huurders volgens de wbv precies aan mee moeten betalen?
-
Gebrekenboek Huurcommissie: https://www.google.com/search?q=gebreke ... gws_rd=ssl
Laat precies zien wat de verhuurder moet doen en wat voor de huurder is. Om welke verhuurder gaat het?
De WOB heeft niets met verhuurders te maken.
Laat precies zien wat de verhuurder moet doen en wat voor de huurder is. Om welke verhuurder gaat het?
De WOB heeft niets met verhuurders te maken.
Het gaat hier volgens mij om extra dingen, bovenop de standaard renovatie. Dus dat je als voorbeeld ergens een extra stopcontact wil hebben dat daar standaard niet is. Dat zijn dus keuzes die de huurder kan maken en waar hij dan voor moet (mee-)betalen.
Inderdaad. Sleufje trekken in de muur, buisje er doorheen, koperdraadjes er door heen, muurtje weer mooi vlak maken. En dan vind ik het nog een keurig tarief. Is toch afhankelijk van de situatie zeker wel een half uur tot een uur werk in een bestaande situatie, plus materiaal, plus btw.vogels schreef:Is in dit geval totaal niet relevant; het gaat hier om renovatie en eventuele extra zaken die huurder wil. Een stopcontact kost natuurlijk geen 155,- euro, maar wel de aanleg van een extra stopcontact.Bob Schurkjens schreef:Gebrekenboek Huurcommissie: https://www.google.com/search?q=gebreke ... gws_rd=ssl
-
Zelfs als er in een bepaalde ruimte al een stopcontact zit, dan kan het alsnog onredelijk zijn om geld te vragen voor een extra stopcontact. Stel dat er in de woonkamer maar 1 stopcontact zit, dan is dat niet meer van deze tijd. Bijbetalen is dan niet redelijk. Maar het is inderdaad een steggelonderwerp.
Niet meer van deze tijd inderdaad, maar de huurder heeft het zo geaccepteerd, en veranderende regels zijn alleen voor nieuwbouw van toepassing.Bob Schurkjens schreef:Zelfs als er in een bepaalde ruimte al een stopcontact zit, dan kan het alsnog onredelijk zijn om geld te vragen voor een extra stopcontact. Stel dat er in de woonkamer maar 1 stopcontact zit, dan is dat niet meer van deze tijd. Bijbetalen is dan niet redelijk. Maar het is inderdaad een steggelonderwerp.
Zoals ik al zei is het maken van 1 stopcontactje voor 155 euro helemaal geen rare prijs, afhankelijk van de situatie. U heeft de woning 30 jaar geleden geaccepteerd, toen was het nog lang niet standaard om buiten de keuken en de badkamer geaarde stopcontacten te hebben, tegenwoordig wel. Dat zou betekenen dat er voor 1 extra stopcontact in de woonkamer er een aardedraad naar de verdeeldoos in de woonkamer getrokken moet worden door de bestaande buizen. Vervolgens moet er vanaf die doos een buis getrokken worden naar de plek van het stopcontact, die buis moet natuurlijk in de muur weggewerkt worden, dus weer gestuct. Door die buis moet natuurlijk koperdraad en er moet een stopcontact op komen.Donna schreef:Ik vind de prijs hoe dan ook erg hoog, zeker omdat er geen voorrijkosten zijn, want het bedrijf is al bezig met andere werkzaamheden.
Afhankelijk van de gebruikte merken stopcontacten, kost alleen een stopcontactje misschien al wel 20 euro(als je peha of busch en jager ofzo hebt). Er is een mannetje een uur bezig, kan ook maar zo 60 tot 75 euro kosten. En ja ze zijn aanwezig, dus geen voorrijkosten inderdaad, maar als hij voor u bezig is, kan hij niet met het geplande onderhoud bezig zijn. Dus die 155 euro is helemaal geen rare prijs voor het laten aanleggen van een stopcontactje.
Ja, dat heeft twee redenen. Ten eerste kan het zijn dat zaken die jij belangrijk vindt, voor een andere helemaal geen toegevoegde waarde hebben. Of dat ze het in elk geval geen extra huurverhoging waard vinden, al zou het maar om een euro gaan. Als jíj het belangrijk vindt, maar het is niet noodzakelijk, dan is het niet vreemd dat ook jij daarvoor moet betalen.Zo zijn er meer dingen, die tegenwoordig standaard zijn, maar toen niet en die wij nu zelf moeten betalen, ook het onderhoud daarvan en wie gaat verhuizen moet het achterlaten en krijgt er niets voor.
Ten tweede is het ondoenlijk om voor iedere woning precies bij te houden wat er extra is en hoeveel hoger de huur daarom moet zijn in vergelijking met de buren. Als je het in de vorm van een extra stukje huurverhoging zou doen, dan zou de WBV dat dus allemaal moeten gaan bijhouden. En over tien jaar zijn misschien jouw huis en dat van de buren gelijk te huur en dan kost het huis van jou bijvoorbeel 5 euro meer aan huur omdat dit en dat door de WBV ooit aangepast is, terwijl misschien de buren wel (ik noem maar wat) een door de bewoners veel mooier geverfde muur heeft. Dan is het verschil in huur voor nieuwe bewoners niet te begrijpen.