LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

Een boek dat liever niet met de naam dieet wil gaan komen. Zij geven aan dat de schijf van vijf achterhaald is. En het eten van aardappelen, brood en rijst niet zo gezond is. In het boek staat beschreven dat het aantal vitamines is afgenomen in 60 jaar tijd. Onze grond in Nederland is verarmd. Het gaat om het boek voedingszandloper dat een bestseller is. Wat denken jullie hiervan?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 nov 2014 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door moederslink »

Ha daar bent u weer!
Diëten zijn niet goed , schijf van 5 is achterhaald , teveel aard/ brood/ rijst eten is ook niet goed , we weten het allemaal wel . Daar hoeft u niet dit boek voor te promoten....
Zet lekker een natuurfilmpje/ dvd tje op , ff tot rust komen. Fijne avond.

gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

In het programma Radar is zelf ook veel aandacht geweest voor allerlei dieëten. Ik promoot het boek geenzins, ik wil enkel dat we er over na denken. Depressie wordt ook een bekende volksziekte. In het boek wordt genoemd dat in sommige landen maar weingig depressie voorkomt. Vooral in landen waar ze veel vis eten. Tegenwoordig kost een zakje chips slechts 60 cent. Maar blauwe bessen daar betaal je, je blauw aan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door moederslink »

Beste gezondheid , nou dan promoot u het boek niet , mij een biet.
Ik zeg u , we denken allemaal na ; u gelooft het misschien niet , maar de meesten denken goed na wat er naar binnen gaat. U schiet nu ve depressie nd blauwe bes , wilt u alle ziektes// aandoeningen//kwalen// neuroses // eetgewoontes//etc etc bespreekbaar maken op dit forum?
Heeft u geen leuke hobby.s ,bv lekker wandelen , puzzelen , lezen , waar u van kunt genieten ?
U maakt u zelf het er niet gemakkelijker op en u wordt ziek zo.
Ik laat het hier bij. Fijne avond.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door berndv »

Op zich kan ik best geloven dat veel aandoeningen terug te leiden zijn naar de eetgewoonten. Hier zijn ook inderdaad al meerdere onderzoeken naar geweest door gerenommeerde onderzoekers en instituten. Maar er zijn ook verschillende schrijvers van boeken/diëten geweest die menen het wiel te hebben uitgevonden. Persoonlijk weet ik niet welke nu zou moeten werken. En het feit dat een boek een bestseller is wil nog niet meteen zeggen dat het ook werkt. Over het algemeen moeten de mensen die het boek kopen nog beginnen, dus het is geen afspiegeling van het succes van de inhoud, maar van een goed marketingteam.

kuklos
Berichten: 9915
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef: ik wil enkel dat we er over na denken.
Hou dan eens op met continu leugens van kwalzalvers hier te spuien en kom met echte wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken.

gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

Kuklos je noemt het kwakzalvers? Je wilt overal bewijzen van zien. Wat te denken van E nummers in je voedsel? Dat eten we op. En dat noemen we dan goed. Huisartsen schrijven snel pilletjes voor terwijl we beter aangesproken kunnen worden of we wel gezond eten. Je wuift het wel als kwakzalverij terwijl dit boek juist adviseert om gezond te gaan eten. Wat te denken over het gif op ons voedsel? Dan staan er in onderzoeken dat het slechts kleine hoeveelheden gaat. Maar wat op een levenlang kleine hoeveelheden gif eten? Dan beter biologisch voedsel.

gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat vind u Marcel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:Wat te denken van E nummers in je voedsel?
Ja,wat zou ik daar van moeten denken? Zijn die dingen per definitie verkeerd? Ongezond? Giftig?

gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het systeem is zo opgemaakt dat we er niet meer zonder kunnen en het lastig is. Een zak chips in de winkel kost 60 cent meer blauwe bessen dat in een klein bakje zit wel 4 euro. Mensen zijn geneigd te kiezen voor het ongezonde eten helaas. Zo zijn olijven ook zeer gezond. Maar we vinden dat waarschijnlijk niet meer lekker omdat bittere smaak niet meer lekker vinden.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Kuklos je noemt het kwakzalvers? Je wilt overal bewijzen van zien. Wat te denken van E nummers in je voedsel? Dat eten we op.
Ja! Vreselijk! Ik heb vooral veel last van E100, E150A, E153 en E160C - walgelijk gewoon! Vooral van die laatste krijg ik zweetaanvallen. Van E162 loop ik zowaar rood aan...

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door dhc »

gezondheid schreef: Onze grond in Nederland is verarmd.
Ik probeer het weer eens...graag een onderbouwing van je bewering.

Of komt die zoals gewoonlijk niet?

Verder verwijs ik graag even naar deze pagina waar je hele betoog onderuit wordt gehaald:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... loper.aspx

Ik hecht derhalve meer waarde aan het oordel van het voedingscentrum dan aan de aanbevelingen van o.a. twee trendwatchers die jouw boekwerk aanbevelen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door kweenie »

Van bijna alles geldt dat te veel niet goed is. Je kunt dus altijd een boek schrijven over dat te veel koolhydraten niet goed is. Dat je producten met veel koolhydraten links zou moeten laten liggen, is dan weer veel te kort door de bocht. Je hebt immers wel brandstoffen nodig om op te leven.

Het idee van de schijf van vijf is dat er verschillende productgroepen zijn, met elk een hoog gehalte aan een bepaalde stoffen die je allemaal nodig hebt. En die je dus allemaal zou moeten gebruiken. Het is dus geen heilig geschrift waarbij je je volledig aan de letter van de tekst zou moeten houden.

Als een 'gemiddeld' persoon niet uit iedere groep een normale hoeveelheid eet, maar bewust bepaalde groepen mijdt, dan is de kans groot dat je niet voldoende variatie in je eten hebt en dus ook bepaalde voedingsstoffen mist.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Het systeem is zo opgemaakt dat we er niet meer zonder kunnen en het lastig is. Een zak chips in de winkel kost 60 cent meer blauwe bessen dat in een klein bakje zit wel 4 euro. Mensen zijn geneigd te kiezen voor het ongezonde eten helaas. Zo zijn olijven ook zeer gezond. Maar we vinden dat waarschijnlijk niet meer lekker omdat bittere smaak niet meer lekker vinden.
Je snapt toch wel dat de productiemethodes van beide finaal verschillen, of niet? Over stoeptegels met bananen vergelijken gesproken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, in essentie heeft gezondheid wel een punt dat veel ongezonde spullen relatief goedkoop zijn en gezonde spullen duur. Voor vijf Euro kun je in de supermarkt voor een heel gezin friet met een kroket kopen (vooruit, voor het idee ook een pot appelmoes erbij), terwijl een 'gewone' maaltijd vaak heel wat meer kost. Ook ben je zelfs in het hoogseizoen voor een bakje aardbeien drie euro kwijt, terwijl je daar ook tien marsen voor kunt kopen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door puma73 »

kweenie schreef:Nou, in essentie heeft gezondheid wel een punt dat veel ongezonde spullen relatief goedkoop zijn en gezonde spullen duur. Voor vijf Euro kun je in de supermarkt voor een heel gezin friet met een kroket kopen (vooruit, voor het idee ook een pot appelmoes erbij), terwijl een 'gewone' maaltijd vaak heel wat meer kost. Ook ben je zelfs in het hoogseizoen voor een bakje aardbeien drie euro kwijt, terwijl je daar ook tien marsen voor kunt kopen.
Nee hij heeft geen gelijk met zijn OP, het is weer zo'n trendwatchers boek waar hij de onzin uit haalt. Als mensen gewoon op een normale manier gebruik maken van de schijf van vijf is er geen enkel probleem en eet iedereen gezond.

Het is een feit dat je inderdaad voor 5 euro friet met een kroket koopt bij de supermarkt, maar ook dat moet af en toe kunnen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door dhc »

Tevens zit ik nog steeds te wachten op de onderbouwing van zijn bewering dat de grond in Nederland verarmd. Postings die zijn gelijk moeten bevestigen komen met de snelheid van het licht, lastige vragen gaan bij hem op "negeermodus"...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door moederslink »

@gezondheid , misschien moeten we ons vereerd voelen dat u zoveel deelt op dit forum?!
Van diëten naar auto.s, van blauwe bessen ne windgong , van olijven naar verarmde grond , van uw brieven nd gemeentes naar herinnerings sms jes.....
U hecht waarde aan onze mening en het houdt ons vd straat , ik ben er blij mee , vooral in het weekend :D

gezondheid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door gezondheid »

DHC dat stond in het boekje Voedingszandloper.

Je wordt op je wenken bediend DHC:

Fruit en groenten bevatten veel minder vitamines en mineralen dan vroeger omdat ze overkweekt worden. Fruit en groente worden al tientallen jaren zo geselecteerd dat ze er vooral mooi, stevig en groot uitzien, zodat ze goed presteren in de supermarkt.

Zo bevat groente sinds 1940 24% minder procent minder magnesium, 27% minder ijzer, 46% minder calcium en 76% minder koper. Bron: A study on the mineral depletion of the foods available to us as a nation over the period 1940 to 1991. David Thomas, gebaseerd op studies van R.A> McCance en E.M. Widdowson, ministry of Agriculture, Fisheries and Foods and the Royal Society of Chemistry.

Verdere bronnen:

voetnoot 218 en 219: Davis, D.R. Epp, M.D. en Riordan, H.D. Changes in USDA food compositons data for 43 garden crops, 1950 to 1999. J. Am. Coll. Nutr 2004 23:699-682.

Mayer, A.M. Historical changes in the mineral content of fruits and vegatables. British food journal 99 (6) 207-211. 1997.

En onze aarde geraakt in barensnood. Dat wat al duizenden jaren geleden is voorspeld. En dat komt omdat we de grond niet altijd goed gebruiken:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... iteit.html

http://www.tech2day.nl/node/104679

Het wordt hier tevens ook aangegeven:

http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers ... /item43658
Laatst gewijzigd door gezondheid op 21 nov 2014 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schijf van vijf achterhaald? Voedingszandloper

Ongelezen bericht door moederslink »

Barendsnood??? Barensnood toch....? :roll:
Heet u Barend soms?


Sorry , zie dat u het al veranderd heeft!
Laatst gewijzigd door moederslink op 21 nov 2014 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten