LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen woning
Geen woning
Ik schrijf dit even voor mijn zusje.
De situatie is al volgt. Halverwege 2012 vertelde mijn zusje doodleuk dat ze waarschijnlijk uit haar woning zou worden gezet, ze nam het wel erg luchtig tot zich en leek zich weinig zorgen te maken. Ik vroeg hoeveel huurachterstand ze dan wel niet had, een maand of twee zei ze.
Maar aangezien wij toevallig dezelfde woningcorporatie hadden, vond ik dat een vreemd antwoord. Ik ken mijn woningcorporatie als zeer schappelijk en uitstekende organisatie. Die gaan je heus niet uit het huis plaatsen als je twee maanden huur achterstand zou hebben. Ik vroeg door en toen kwam de aap uit de mouw. Ze had wel zeven maanden achterstand. Ja dat is een ander verhaal.
Ze werd er inderdaad uitgezet, en onze vader streek zijn hand over zijn hart en zei, kom maar bij mij zolang je de achterstand terug moet betalen en je nog geen woning hebt. Dat was een ware opluchting voor ons allemaal, en vooral voor haar. Ze beloofde beterschap en ging er alles aan doen om de achterstand weg te werken, en dat heeft ze inderdaad gedaan.
Wel heeft mijn vader een belangrijk iets verteld toen zij terug kwam. Namelijk dat hij halverwege 2014 zijn huidige huurwoning zou opzeggen, omdat hij en zijn vriendin een huis gaan kopen. En administratief gezien kan je geen huis kopen en een huur huis hebben. En hij zou ook in een andere gemeente gaan wonen, dus hij laat zich ook uitschrijven. Hij vertelde ook duidelijk dat dit zijn laatste kans was met zijn vriendin om überhaupt een huis te kunnen kopen, en die grepen ze met beide handen aan, ik gaf ze helemaal gelijk.
Ieder half jaar wat verstreek maakte mijn vader duidelijk aan mijn zusje, ga nou alvast zoeken naar geschikte woonruimte, want het is zo halverwege 2014. Ja dat doe ik al. Maar aangezien zij op een soort van zwarte lijst staat als wanbetaler, komt ze niet in aanmerking voor een huurwoning. Mijn vader gaf haar in juni 2014 een soort van uitstel. Speciaal om haar nog een paar maanden de tijd te geven stelde hij het kopen nog even uit. Hij hield de huidige woning nog maximaal een half jaar aan.
Dat half jaar is nu bijna verstreken, en mijn vader heeft alles al ingepakt en het hele huis is bijna leeg. Mijn vader gaf aan dat hij nu echt alles moet opzeggen, want hij kan straks niet meer kopen (vanwege zijn leeftijd word het alsmaar moeilijker). Mijn zusje doet nu net alsof het allemaal de schuld van mijn vader is, en vind dat hij haar niet zomaar op straat kan zetten. Ik ben het daar niet mee eens, er is alles gedaan om haar te helpen. Ze mocht twee jaar lang kosteloos bij mijn vader inwonen om haar financiën op orde te krijgen, maar wel met de belofte dat ze in die twee jaar een vervangende woonruimte zou zoeken.
Het was zelfs zo erg dat de Belastingdienst erachter kwam, en dat mijn vader de huursubsidie met terugwerkende kracht moest terug betalen, omdat ze zelf te veel verdiende. Ook daar heeft hij nooit een punt van gemaakt, en het keurig betaald en geen cent van haar gevraagd. Een dikke pluim voor hem. Maar nu zitten we met het probleem dat ze nergens een woning kan krijgen.
Kan ze geen urgentie verklaring krijgen? Mag de woningcorporatie haar zomaar dakloos laten?
De situatie is al volgt. Halverwege 2012 vertelde mijn zusje doodleuk dat ze waarschijnlijk uit haar woning zou worden gezet, ze nam het wel erg luchtig tot zich en leek zich weinig zorgen te maken. Ik vroeg hoeveel huurachterstand ze dan wel niet had, een maand of twee zei ze.
Maar aangezien wij toevallig dezelfde woningcorporatie hadden, vond ik dat een vreemd antwoord. Ik ken mijn woningcorporatie als zeer schappelijk en uitstekende organisatie. Die gaan je heus niet uit het huis plaatsen als je twee maanden huur achterstand zou hebben. Ik vroeg door en toen kwam de aap uit de mouw. Ze had wel zeven maanden achterstand. Ja dat is een ander verhaal.
Ze werd er inderdaad uitgezet, en onze vader streek zijn hand over zijn hart en zei, kom maar bij mij zolang je de achterstand terug moet betalen en je nog geen woning hebt. Dat was een ware opluchting voor ons allemaal, en vooral voor haar. Ze beloofde beterschap en ging er alles aan doen om de achterstand weg te werken, en dat heeft ze inderdaad gedaan.
Wel heeft mijn vader een belangrijk iets verteld toen zij terug kwam. Namelijk dat hij halverwege 2014 zijn huidige huurwoning zou opzeggen, omdat hij en zijn vriendin een huis gaan kopen. En administratief gezien kan je geen huis kopen en een huur huis hebben. En hij zou ook in een andere gemeente gaan wonen, dus hij laat zich ook uitschrijven. Hij vertelde ook duidelijk dat dit zijn laatste kans was met zijn vriendin om überhaupt een huis te kunnen kopen, en die grepen ze met beide handen aan, ik gaf ze helemaal gelijk.
Ieder half jaar wat verstreek maakte mijn vader duidelijk aan mijn zusje, ga nou alvast zoeken naar geschikte woonruimte, want het is zo halverwege 2014. Ja dat doe ik al. Maar aangezien zij op een soort van zwarte lijst staat als wanbetaler, komt ze niet in aanmerking voor een huurwoning. Mijn vader gaf haar in juni 2014 een soort van uitstel. Speciaal om haar nog een paar maanden de tijd te geven stelde hij het kopen nog even uit. Hij hield de huidige woning nog maximaal een half jaar aan.
Dat half jaar is nu bijna verstreken, en mijn vader heeft alles al ingepakt en het hele huis is bijna leeg. Mijn vader gaf aan dat hij nu echt alles moet opzeggen, want hij kan straks niet meer kopen (vanwege zijn leeftijd word het alsmaar moeilijker). Mijn zusje doet nu net alsof het allemaal de schuld van mijn vader is, en vind dat hij haar niet zomaar op straat kan zetten. Ik ben het daar niet mee eens, er is alles gedaan om haar te helpen. Ze mocht twee jaar lang kosteloos bij mijn vader inwonen om haar financiën op orde te krijgen, maar wel met de belofte dat ze in die twee jaar een vervangende woonruimte zou zoeken.
Het was zelfs zo erg dat de Belastingdienst erachter kwam, en dat mijn vader de huursubsidie met terugwerkende kracht moest terug betalen, omdat ze zelf te veel verdiende. Ook daar heeft hij nooit een punt van gemaakt, en het keurig betaald en geen cent van haar gevraagd. Een dikke pluim voor hem. Maar nu zitten we met het probleem dat ze nergens een woning kan krijgen.
Kan ze geen urgentie verklaring krijgen? Mag de woningcorporatie haar zomaar dakloos laten?
Re: Geen woning
Urgentieverklaring is niet mogelijk. Particulier huren wordt het of een kartonnen doos.
Inderdaad zoals prem zegt. Een studentenkamer zou nog een optie zijn. Maar bestaat er werkelijk zo'n zwarte lijst? Heeft de woningbouw dat gezegd?
Heeft uw zus geen relatie waar ze bij in kan trekken ? Ze kan zich ook aanmelden als au pair. Kartonnen doos lijkt mij het uiterste. Het wordt tijd dat ze volwassen gaat worden.
Als je door een huurachterstand wordt uitgezet, dan is de regel dat je niet bij je oude woningcorporatie aan hoeft te kloppen voor een woning. Je staat daar immers te boek als wanbetaler.berndv schreef:Inderdaad zoals prem zegt. Een studentenkamer zou nog een optie zijn. Maar bestaat er werkelijk zo'n zwarte lijst? Heeft de woningbouw dat gezegd?
Dus helaas pindakaas voor deze persoon, ze zal geen woning krijgen en het is dus de keus particulier of een kartonnen doos. En aangezien je wanbetaler bent en als zodanig te boek staat zal ook particulier niet meevallen
Weer wat geleerdpuma73 schreef:Als je door een huurachterstand wordt uitgezet, dan is de regel dat je niet bij je oude woningcorporatie aan hoeft te kloppen voor een woning. Je staat daar immers te boek als wanbetaler.
Dan wordt het inderdaad lastig. Is dit ook een centraal register? Weet wel dat ik voor mijn studentenkamer en mijn eerste huurappartement in mijn studententijd inderdaad een referentie op moest geven van een vorige verhuurder. Gelukkig nooit een probleem geweest.
Eventueel particulier, maar vrees wel voor bijvoorbeeld een hoge borg.
Woningbouwverenigingen hebben inderdaad zoiets als een centrale registratie, dit om te voorkomen dat men een spoor van schulden kan trekken door het hele land. een soort van bkr of preventel.berndv schreef:Weer wat geleerdpuma73 schreef:Als je door een huurachterstand wordt uitgezet, dan is de regel dat je niet bij je oude woningcorporatie aan hoeft te kloppen voor een woning. Je staat daar immers te boek als wanbetaler.
Dan wordt het inderdaad lastig. Is dit ook een centraal register? Weet wel dat ik voor mijn studentenkamer en mijn eerste huurappartement in mijn studententijd inderdaad een referentie op moest geven van een vorige verhuurder. Gelukkig nooit een probleem geweest.
Eventueel particulier, maar vrees wel voor bijvoorbeeld een hoge borg.
-
Je kunt het arme kind natuurlijk van de winter niet in een doos op straat laten bivakkeren. In navolging van vader zou wolferl het zusje zelf in huis kunnen nemen. Dat zou nog eens humaan zijn...
Gewoon in een doos op straat laten slapen, na alles wat bij de vader is voorgevallen. Gewoon zelf lekker uit laten zoeken.handdoekindering schreef:Je kunt het arme kind natuurlijk van de winter niet in een doos op straat laten bivakkeren. In navolging van vader zou wolferl het zusje zelf in huis kunnen nemen. Dat zou nog eens humaan zijn...
Klinkt misschien hard hoor, maar is zo'n vrouw ermee geholpen als er weer iemand is die haar uit de brand helpt?? Ze heeft 2 jaar gehad om iets te regelen en zoals ik het lees heeft ze niks ondernomen. Tijd om volwassen te worden en de (harde) realiteit eens onder ogen te zien. In het leven moet je ook dingen zelf regelen. Als altijd maar weer iemand is die zegt "kom maar hier, ik los jouw problemen wel weer op", leert ze nooit op eigen benen staan.handdoekindering schreef:Je kunt het arme kind natuurlijk van de winter niet in een doos op straat laten bivakkeren. In navolging van vader zou wolferl het zusje zelf in huis kunnen nemen. Dat zou nog eens humaan zijn...
Misschien is het wel humaner om ze eens wat zelfstandigheid bij te brengen.
Eens. Het is niet verantwoord om een wanbetalend en onverantwoordelijk persoon zo in bescherming te nemen. Als vader dan komt te overleiden zit ze dan weer opnieuw in de problemen, en tussendoor zal hij voor haar rare wanbetalersstreken en extra kosten door haar hogere inkomen op mogen draaien.puma73 schreef:Gewoon in een doos op straat laten slapen, na alles wat bij de vader is voorgevallen. Gewoon zelf lekker uit laten zoeken.handdoekindering schreef:Je kunt het arme kind natuurlijk van de winter niet in een doos op straat laten bivakkeren. In navolging van vader zou wolferl het zusje zelf in huis kunnen nemen. Dat zou nog eens humaan zijn...
Let wel dat toeslagen ontvangen met haar in huis fraudulent is en de belastingdienst daar ook zeker maatregelen tegen zal nemen zoals in het verleden. Vroeg of laat is dan ook de vader de sjaak met zijn zorgtoeslag.
Lekker in haar eigen sop laten gaarkoken. Eigen schuld...
-
Jullie vader is ongelooflijk coulant geweest ; ik weet niet hoe oud je zus is , maar ze kan om te beginnen gewoon een kamer huren en daar moet je ook extra een borg neertellen , dus ze zal moeten roeien met de riemen die ze heeft en heeft hulp nodig om te leren omgaan met geld , niet door er weer exta geld in te pompen , maar iemand die haar financieel gaat begeleiden en op een budget zet.
-
Liever niet nee. In de regio Utrecht gaat bijna de helft van de woningen waar ik op reageer (flat- en etagewoningen) naar urgenten. Eengezinswoningen worden nauwelijks aangeboden (gaan allemaal buiten het systeem om naar asielzoekers kennelijk) en de enkeling die wel wordt aangeboden, daar zijn al snel wachttijden van een jaar of 20 voor.wolferl schreef: Kan ze geen urgentie verklaring krijgen? Mag de woningcorporatie haar zomaar dakloos laten?
Er zijn al veel te veel urgenten, voor de normale woningzoekenden is er haast niets meer te krijgen.