LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oypo / Foto van Gijn

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Longwei2012

Oypo / Foto van Gijn

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Ik heb op maandag 10-11-2014 schoolfoto's besteld en als betaalwijze billink geselecteerd. Deze zou mij tot 2 weken na ontvangst de tijd geven het verschuldigde bedrag over te maken. Hiervoor betaal ik wel een euro extra, maar voor dat gemak vind ik die euro niet bezwaarlijk. Nu heb ik nog niks ontvangen, en billink is wel op 12-11-2014 gestart met het betalingstermijn van de twee weken. Ik heb wel telefonisch contact met Oypo gehad om te vragen waar m'n bestelling bleef: De site gaf immers aan dat ik met 3 werkdagen m'n bestelling zou ontvangen en dat ik pas een factuur zou krijgen wanneer de bestelling is ontvangen. Er werd me verteld dat billink ervan uitgaat dat ik de bestelling al ontvangen heb, ik kan het beste zowiezo een mail hierover sturen naar Oypo en dat het na 7 werkdagen mogelijk is de bestelling opnieuw te printen en te verzenden. Het probleem zou mogelijk bij post.nl liggen. Ook werd me verteld dat ze desnoods de fout bij billink zouden melden zodat deze nog respijt kon geven omdat ik immers wel die extra euro moet betalen voor betaling achteraf.
Vandaag vond ik wederom niks in de brievenbus, is de klantenservice enkel tussen 10:00 en 12:00 bereikbaar, dus heb ik maar een mail gestuurd:

Beste foto van Gijn,

Nog steeds heb ik mijn bestelling, geplaatst op 10 november 2014, niet ontvangen. Onderhand word ik wel geacht de factuur van Billink te betalen. Ik was bereid die extra euro te betalen hiervoor, in de veronderstelling dat de periode voor betaling pas van start zou gaan op het moment dat ik de bestelde foto's ontvangen heb, zoals aangegeven op de site; betaling achteraf.
Ik geloof niet meer dat het probleem aan post.nl ligt, mijn overige post is namelijk wel bijtijds in de bus gekomen.
Ik zou graag de bestelde foto's ontvangen eerdat de betalingstermijn van Billink verstreken is, indien dat niet mogelijk blijkt, zou het schappelijk zijn dat jullie Billink contacteren om de termijn te verlengen of zelf verantwoording te dragen voor de aanmaningskosten.

Met vriendelijke groet,

....

Daarop kreeg ik (best vlot) dit antwoord terug.

Beste ......,

Bedankt voor uw bericht.
De order is op 11 november verzonden naar:

......

Merk op dat u hoe dan ook de factuur van Billink dient te betalen, zelfs als de fotoafdrukken niet naar wens blijken te zijn. Een klacht over de foto's is een losstaand iets en deze lossen we dan graag met u op.
De facturering is geheel uitbesteed aan Billink, wij hebben daar geen invloed op.
Zorg dus dat u op tijd betaald om verhoging van het bedrag te voorkomen.

Wilt u ons nog even weten of het adres wel correct is?

Met vriendelijke groet,
namens Foto van Gijn,
........

--
[persoonsgegevens en link verwijderd]

Oh wacht, dit maakt me nijdig want ik kan niet geloven dat opdrachtgever geen invloed kan uitoefenen op "incassobureau". Daarnaast vertelde degene aan de telefoon dat het dus wel kan. Dit antwoord komt gewoon neer op "Je gaat maar betalen en de voorwaarden waarmee je de aankoop bij ons hebt gedaan zijn niet ons probleem" Ik zou de foto's en betaling delen met m'n ouders, en daarom leek het me prettig om te kijken wie welke foto's wilt om daarna kosten te berekenen, eventueel bij te bestellen en te betalen. Maar nu lijkt dat niet meer te gaan lukken en ik ben echt geïrriteerd dat Oypo er zo laconiek op reageert. Als de optie "betalen na ontvangst" onwaar blijkt te zijn, wil ik daar ook niet extra voor moeten betalen. "Betalen na ontvangst is tenslotte een product/betaalde dienst als ik er extra voor betaal, en als ik dat niet ontvang dan klopt het gewoon niet. Zo kan elke winkel je wel een extra dienst aanbieden tegen extra betaling om die betaalde dienst niet te leveren maar wel de betaling ervoor te incasseren.
Voortaan gebruik ik maar gewoon weer paypal, maar daar ben ik nu niet mee geholpen.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2014 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link en persoonsgegevens verwijderd.

crazyme

Re: Oypo / Foto van Gijn

Ongelezen bericht door crazyme »

En om welk wereldschokkend bedrag gaat het eigenlijk ?

Of gaat het hier " om het principe " ?

Betalen moet je toch, wat een drukte. Klopt het adres wel ?

Longwei2012

Het adres klopt gewoon, het gaat mij hier niet om het bedrag maar om het principe. Als je extra betaalt voor achteraf betalen vind ik het absurd dat je je bestelling pas binnen krijgt als de betalingstermijn verlopen is die blijkbaar helemaal niet begint wanneer je bestelling is ontvangen. En naar het extra bedrag voor "achteraf betalen" mag je fluiten.
Ook heb ik niet het gevoel dat de verkoper me in deze situatie tegemoet wilt komen terwijl ze wel in gebreke blijken of de klacht serieus neemt.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gewoon betalen en het bedrijf vragen opnieuw de foto's te versturen... of anders vrolijk extra incassokosten berekend krijgen. Weer zo'n zelfde nondiscussie van een potentieel wanbetaler. :roll:

Longwei2012

Wat is dat voor belachelijk commentaar? Ik ben zeker geen potentieel wanbetaler, ik heb vanmorgen gewoon de opdracht voor betaling al verzonden. Het gaat mij erom dat ik extra heb betaald voor een dienst die ik niet krijg. Is er daadwerkelijk nog een zinnig antwoord te verkrijgen?

Julie4444

Longwei2012 schreef:Wat is dat voor belachelijk commentaar? Ik ben zeker geen potentieel wanbetaler, ik heb vanmorgen gewoon de opdracht voor betaling al verzonden. Het gaat mij erom dat ik extra heb betaald voor een dienst die ik niet krijg. Is er daadwerkelijk nog een zinnig antwoord te verkrijgen?
Bedrijf in gebreke stellen en € 1 terug vorderen?

Uit uw posts kreeg ik in ieder geval de indruk dat u niet van plan was te betalen/niet had betaald. Hence potentieel. Weet niet wat de voorwaarden waren in het geheel, maar lijkt me allemaal een beetje gedoe om niets. Vaak genoeg betaal je ook extra voor alternatieve betaalmethoden.

Ondertussen blijkt niet dat u het bedrijf de kans gegeven heeft het op te lossen alvorens hier hen met naam te noemen als zijnde wanpresteerders.

Longwei2012

Ik heb 2 keer eerder telefonisch contact gehad en dan gisteren deze mail op aanraden van de telefoniste. Ik ben nu nog niet verder, heb mijn bestelling nog niet ontvangen maar wel het factuur. Ik heb deze ervaring eerder gehad met nelly.com/klarna, en die waren wel zo fatsoenlijk om de betalingsperiode te strekken tenminste totdat de bestelling geleverd was. De "oplossing" die dit bedrijf mij echter in de reactie biedt vind ik niet vergelijkbaar of gemotiveerd overkomen om het probleem op te lossen.
De optie achteraf betalen via billink dient alsnog per overschrijving naar bankrekening te gebeuren. Deze optie is normaliter standaard en kost niks extra, het feit dat ik extra betaal om na ontvangst bestelling de betaling te kunnen doen lijkt me niet hetzelfde.
Ik zou inderdaad graag die euro terug vorderen, niemand wil voor iets betalen wat niet geleverd wordt, ook al gaat het om een dubbeltje.

Longwei2012

Ik zit me nu af te vragen of ik weer moet bellen/mailen en wat ik dan moet zeggen/schrijven.

Julie4444

Longwei2012 schreef:Er werd me verteld dat billink ervan uitgaat dat ik de bestelling al ontvangen heb, ik kan het beste zowiezo een mail hierover sturen naar Oypo en dat het na 7 werkdagen mogelijk is de bestelling opnieuw te printen en te verzenden. Het probleem zou mogelijk bij post.nl liggen. Ook werd me verteld dat ze desnoods de fout bij billink zouden melden zodat deze nog respijt kon geven omdat ik immers wel die extra euro moet betalen voor betaling achteraf.
En hebben ze dit gedaan/heeft u afgesproken dat dit zou gebeuren? De communicatie lijkt incompleet.
Ik geloof niet meer dat het probleem aan post.nl ligt, mijn overige post is namelijk wel bijtijds in de bus gekomen.
Zou best kunnen dat het bij postnl fout gegaan is. Andere post geeft daar niet zo zeer een indicatie van.
Een klacht over de foto's is een losstaand iets en deze lossen we dan graag met u op.

Wilt u ons nog even weten of het adres wel correct is?
Als ik het goed begrijp was dit vandaag? Dan heeft u zeker gereageerd met een mail waarin u verzoekt dat het opnieuw verzonden wordt? Dan moet u dus even wachten om te kijken of dat daadwerkelijk gebeurt, en is het ook maar even afwachten of die euro teruggestort zal worden na een verzoek daartoe.
Daarnaast vertelde degene aan de telefoon dat het dus wel kan.
Dat is standaard. Altijd dingen schriftelijk regelen want de ene werknemer weet niet wat met de andere is afgesproken. Ideaal zou anders zijn, maar dit is de "normale" gang van zaken bij veel bedrijven.

Longwei2012

Nou, ik moest ze dus een mail sturen met mijn klacht en zij zouden dan billink contacteren. Dit zijn ze blijkbaar niet van plan als ik de mail die ik terugkreeg zie. Ik heb de mail gisteren gestuurd en ontvangen, afgelopen maandag heb ik het laatste telefoongesprek gehad. Daarin heb ik te kennen gekregen dat billink er "helaas" vanuit gaat dat de bestelling 2 dagen na plaatsing in mijn bezit is en dat ze dan gewoon beginnen met factureren. Op de site, bij het plaatsen van de bestelling, wordt echter gemeld dat factureren pas begint als ik de bestelling heb ontvangen, wat dus niet het geval blijkt. Niet alleen kopers dienen hun afspraken na te komen, verkopers ook! Daarom vind ik het de taak van de opdrachtgever (Oypo) om billink even te melden dat mijn bestelling absoluut nog niet in mijn bezit is en dat het daarom niet correct is dat het factureren al in gang is gezet. Nu heb ik echter de betaling al verricht omdat ik geen risico met aanmaningen wil riskeren, aangezien Oypo zich kwijt van de verantwoording als opdrachtgever te communiceren met billink om kenbaar te maken dat het niet gaat zoals verhoopt.
Ik raak gewoon gefrustreerd van deze manier van zaken doen, en ik kan er niet onderuit omdat het schoolfoto's betreffen. Foto van Gijn besteedt de verkoop uit aan Oypo en Oypo besteedt het weer uit aan billink, maar wie heeft dan de verantwoording de belofte na te leven waarvoor ik betaald heb?

Ik ga ze nu maar even bellen en zal daar de uitkomst van ook hier plaatsen.

crazyme

Wanneer het schoolfoto's zijn kunt u uw klachten aan de school melden. Bij meerdere klachten zullen ze vast een andere fotograaf zoeken.

Een betaalprovider (billink?) is niet flexibel, die moet werken volgens een vast schema. Daar gaat echt niet iemand in het geautomatiseerde betaalsysteem wroeten omdat u zegt dat u nog geen foto's heeft ontvangen.

De fotograaf moet de foto's leveren. Daar gaat iets mis, en dat moet worden opgelost.

De rest maakt het alleen maar onnodig complex en frustrerend. Van beide kanten.

Longwei2012

Ok, zojuist gebeld.

Het blijft dus zo dat billink op eigen houtje mag incasseren en zich niet aan de voorwaarde hoeft te houden waarvoor ik die extra euro moet betalen. Oypo is hierin machteloos en niet in staat billink ervan op de hoogte te brengen dat ik echter nog niks ontvangen heb. (Dit vind ik persoonlijk onzin, want zij hebben de kennisgeving verstuurd naar billink dat mijn bestelling ontvangen is. Aangezien dit niet juist is, kunnen ze dit gewoon rechtzetten door dit aan billink te melden. Als je een opdracht kunt versturen, kun je dat ook corrigeren of er een aantekening bij plaatsen)
De telefoniste vandaag zowel de mail die ik gisteren ontvangen heb, blijven de kwaliteit aanhalen van de foto's en dat billink daar niks mee van doen heeft. Ik vernam zojuist dat ik zelfs geld terug kan krijgen als de kwaliteit niet naar wens is.
Maar daar gaat het niet om Ik ben niet in de veronderstelling geld terug te willen vragen voor foto's die mogelijk "niet naar wens zijn". Ik neem genoegen met de poffertjesporum van mijn zoon op de foto omdat Oypo daar niks mee te maken heeft en ik zelf heb kunnen kiezen wat ik wilde aankopen.
Het gaat erom dat ik extra betaal voor een dienst die ik niet ontvangen heb. Al is het maar een euro, ik neem aan dat niemand hier zonder reden met euro's gaat strooien.

De bestelling gaat opnieuw verzonden worden en hiervan krijg ik per mail bericht zodra dat gebeurd is. Let wel dat dit pas mogelijk was 7 werkdagen na plaatsing eerste bestelling en dat dat opzich een propere oplossing is. Maar dat billink ondertussen buiten de voorwaarden om kan handelen en daarbij niet aan de mouw getrokken wordt, vind ik niet ok.

Longwei2012

Of billink flexibel is, staat buiten kijf. Als consument zijnde hoor je gewoon te krijgen waarvoor je betaald, en als die dienst niet geleverd wordt dan daarvoor het geld terug. Ik heb geen betaling achteraf kunnen doen omdat billink "onvermurwbaar" is en Oypo geen communicatie heeft gezocht met billink waardoor ik alsnog gebruik had kunnen maken van de aangekochte dienst. Dan vind ik wel dat ik die euro terug mag ontvangen.

Laat ik het zo stellen: Als jij een sinterklaascadeautje koopt bij bol.com, waarvoor je een euro bijbetaald om het leuk verpakt geleverd te krijgen. Hoe reageer je dan als je het cadeautje zonder de aangekochte verpakking in de brievenbus krijgt? Bol schuift de fout naar de verpakkingsafdeling en deze is op zijn beurt weer niet verantwoordelijk. Ondertussen moet je nu zelf een rol pakpapier en strik gaan kopen omdat "niemand verantwoording heeft". Naast het ongemak en geldverspilling voor jou, ontvangen ze geld voor iets wat niet geleverd is. Dan wil je gewoon die euro terug.

Hoe gaat het terug vorderen van die euro in z'n werk?

encore

Ongelezen bericht door encore »

Je kunt het bedrag storneren. Lekker simpel.

Longwei2012

Ik wil niet het gehele aankoopbedrag storneren, ik wil alleen die euro terug. Bij wie moet ik aankloppen en hoe pak je dat aan?

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

Longwei2012 schreef:Nu heb ik echter de betaling al verricht omdat ik geen risico met aanmaningen wil riskeren
Dus als ik het goed begrijp heb je ondanks alle beloftes (nog) niks ontvangen en betaal je nu toch maar uit angst.
Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Longwei2012 schreef:Ik wil niet het gehele aankoopbedrag storneren, ik wil alleen die euro terug. Bij wie moet ik aankloppen en hoe pak je dat aan?
Die euro krijg je denk ik niet terug, die had je sowieso niet moeten betalen omdat al duidelijk is dat die dienst niet geleverd kan worden. Het bedrijf weet dat jij voor die euro geen advocaat inschakelt.

crazyme

Longwei2012 schreef:Ik wil niet het gehele aankoopbedrag storneren, ik wil alleen die euro terug. Bij wie moet ik aankloppen en hoe pak je dat aan?
Storneer dan het hele bedrag en stort het bedrag minus 1 euro terug.

Wil je wel een oplossing ?

Longwei2012

Geluk bij een ongeluk? Ik heb naar m'n vriendin het geld overgemaakt via paypal om per internetbankieren voor mij te betalen. (Ik kan namelijk zelf niet internetbankieren en moet daarvoor altijd een familielid of kennis benaderen, gelukkig heb ik wel een visa v3 card en paypal)
Ze appte me net omdat ze 1 van de letters in het betalingskenmerk niet kon lezen. De betaling was dit nog niet verzonden en kon nog aangepast worden. We hebben de euro dus van het bedrag afgetrokken en naast het correcte betalingskenmerk geschreven: "Oorspronkelijk bedrag €23,50: Minus 1 euro omdat er van betaling achteraf geen sprake blijkt".

Ha! En nu maar afwachten wat de reactie is. Ik ben blij dat ik nog even snel je reactie heb gelezen VCampen. Ik vind het inderdaad niet de bedoeling om maar overstag te gaan met de betaling van een euro voor een dienst die ik niet ontvangen heb. Zij zullen er inderdaad niet vanuit gaan dat ik om een euro een advocaat inschakel. Nu vraag ik me af hoe zij zullen reageren op het gemis van een onverdiende euro. Zal ik verder nog bellen/mailen over mijn actie, of gewoon afwachten? Ik heb niks meer te vrezen en sta gewoon in mijn recht hoop ik?

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

Longwei2012 schreef: Nu vraag ik me af hoe zij zullen reageren op het gemis van een onverdiende euro. Zal ik verder nog bellen/mailen over mijn actie, of gewoon afwachten? Ik heb niks meer te vrezen en sta gewoon in mijn recht hoop ik?
Afgesproken was dat je met 3 werkdagen je bestelling zou ontvangen en dat je de factuur zou betalen zodra je bestelling binnen was.
Ook is afgesproken dat je na ontvangst 2 weken de tijd krijgt om het verschuldigde bedrag over te maken.

Je hebt op dit moment alleen beloftes en bedreigingen.
Daar zat je niet op te wachten. Dus waarom zou je geld betalen.
Maar goed, je hebt nou al het geld overgemaakt.
Het kan zijn dat er voor het bedrijf geen prikkel meer is om jouw klacht snel op te lossen.

Als ik jou was zou ik ze mailen (niet wachten en niet bellen) om te zeggen dat je ondanks het feit dat ze de afspraken met jou niet zijn nagekomen, dat je toch het geld hebt overgemaakt (min die euro) en dat je graag wilt weten wanneer je eindelijk je bestelling in ontvangst kan nemen.

Longwei2012

Bedreigen vind ik het niet, eerder van "pech gehad, gewoon betalen"

Maar nu kreeg ik echter deze mail:

Beste ...,

Graag informeer ik of u de bestelde foto's inmiddels heeft ontvangen?
We hebben de facturering van de order bij de firma Billink even 'on hold' kunnen zetten.
(in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, ik dacht dat dat namelijk niet kon)
Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
...

Ugh, elke keer krijg ik te horen dat Billink nou eenmaal een geautomatiseerd systeem heeft dat op hun automatische kennisgeving reageert. En nu blijkt Billink oppeens wel te benaderen zijn voor eventuele correcties. Nou ik heb vrijdag betaald, in de veronderstelling dat ik anders gezeur en aanmaningen van Billink zou krijgen. Dus ik heb hier niks aan, ik wil gewoon m'n foto's voor 5 december.
Ik heb dit terug gestuurd:

Beste Oypo,

Ik heb nog niks ontvangen, afgelopen vrijdag heb ik echter gebeld en wederom begrepen dat Billink niet bereikbaar was om alsnog de betaling na ontvangst te incasseren. Ook is toegezegd dat er een nieuwe order wordt verzonden en ik hier bericht van ontvang wanneer dit gebeurt. Op uw aanraden is Billink reeds betaald, wel minus de €1,- voor kosten van "achteraf betaling", daar dat niet meer van toepassing blijkt.

Met vriendelijke groet, ...

Ik hoop dat ik geen gezeur krijg over die euro, maar dan hadden ze me niet moeten vertellen dat alleen Billink degene is die over betaling gaat, ipv gewoon even Billink contacteren als opdrachtgever zijnde.
Dit is de eerste keer dat ik schoolfoto's bestel en ik had het een stuk simpeler verwacht. M'n familie vraagt ook telkens naar de foto's en ik wil nooit meer met Billink betalen.

Gesloten