LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overlijdens verzekering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door bprosman »

Wie zijn/haar ouders niet de laatste rust wil betalen, is het niet waard een kind van deze ouders geweest te zijn.
Tja je kunt t ook omdraaien, je kind met schulden opzadelen, egoisme ten top.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:
Wie zijn/haar ouders niet de laatste rust wil betalen, is het niet waard een kind van deze ouders geweest te zijn.
Tja je kunt t ook omdraaien, je kind met schulden opzadelen, egoisme ten top.
Schulden hoeven ze niet te aanvaarden. :shock:
Misschien voor de kinderen schulden gemaakt, kan toch zijn.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door Jefdus »

De Econometrist schreef:
GJvdZ schreef:Natuurlijk. Nog meer belasting en nog meer geregel door de overheid.... Kunnen we daarna weer gaan zeuren over al die regeltjes in Nederland.
Integendeel; alle regelgeving ten aanzien van de wet op de lijkbezorging met betrekking tot aansprakelijkheid voor anderen komt te vervallen en wordt vervangen door slechts één nieuwe regel: iedereen heeft het recht op ten minste een eenvoudige staatsbegrafenis. Tegenover de belastingverhoging staat dat je je uitvaartverzekering kunt wegdoen, althans de premie een stukje verlagen, dus het scheelt je helemaal niets in het geval dat je nu ook al iets doet ten behoeve van je eigen uitvaart t.z.t.
Netto/netto verdwijnt er dus geregel en kost het niets extra, en voorkom je dit soort treurige zaken...
Ik kan je garanderen dat de kosten de pan uit zullen rijzen als dit soort zaken door de overheid betaald gaan worden... Het hele principe van prijsconcurrentie vervalt dan grotendeels. Aanbieders kunnen dan lekker de prijzen verhogen, omdat de overheid toch wel betaalt

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

bprosman schreef:
Wie zijn/haar ouders niet de laatste rust wil betalen, is het niet waard een kind van deze ouders geweest te zijn.
Tja je kunt t ook omdraaien, je kind met schulden opzadelen, egoisme ten top.
Zo lijkt het misschien , maar we kennen denk ik geen van allen de juiste achtergrond.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eleven schreef:
GJvdZ schreef:Natuurlijk. Nog meer belasting en nog meer geregel door de overheid.... Kunnen we daarna weer gaan zeuren over al die regeltjes in Nederland.
Inderdaad, er zijn nu al mensen, welke hun zorgverzekering niet kunnen betalen, helemaal te zwijgen een belastingverhoging.
Wie zijn/haar ouders niet de laatste rust wil betalen, is het niet waard een kind van deze ouders geweest te zijn. :twisted:
@eleven

Mssvhien ooit bedacht dat ouders het noooit waard zijn geweest om een kind ervoor op te laten draairn,die ouders zijn er nl ook,kan je dingen vertellen klaperen je oren..
Ik zal je zeggen,eentje is er dood,klinkt hard maar heb staan juichen en nog...vader leeft nog,ik weet precies wat ik moet doen om alles te regelen..

Sommige zijn het niet waard om kinderen te hebben.neem het niesnd kwalijk,maar voor iemand een mening geeft..een kind kan ook heeeeel veel leed mee gemaakt hebben,niet 1 ding,maar alles wat maar te bedenken valt,maar dan ook alles...
Dus vind me maar hard,maar dat is jammer....iemand die nou laat maar kinderen van alles aan doet ,is..niks waard..nog geen traan!!!

Godzeidank ben ik ondanks alles heel gelukkg zijn er zat tik vd mallemolrn van hebben...dus reaktie ,als kind ouders begrafenis niet wilt betalen etc....toch maar eens nadenken..
ik kan je voortstellen dat niemand zoiets begrijpt...je moeder dood en juichen,ja idd...godzeidank wat een rust na 26 jr!!ellende...nu die andere zuipschuit nog...

Dus dorry,maar er zijn ook kanten van een kind!!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door tenormin »

Denk dat ik maar al te goed begrijp wat rozemarijntje schrijft. Laten anderen maar blij zijn die niet in zo'n situatie terecht zijn gekomen en met liefde alles willen verzorgen, als de ouders hebben nagelaten voor zichzelf iets te regelen. Mij lijkt het vreselijk wat rozemarijntje heeft meegemaakt, maar dat dit geen uitzondering is, is ook bekend. Tragisch.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door eleven »

Wat denken jullie, waarom dit in de wet is opgenomen?
eleven schreef:Verwerpen en toch opdraaien voor de begrafeniskosten

Het kan ook zijn dat je ondanks dat je een nalatenschap verwerpt alsnog de kosten van de uitvaart moet betalen. Iedereen heeft namelijk recht op een begrafenis/uitvaart. Dit is wettelijke geregeld in de Wet op de lijkbezorging. Als de familie dit niet wil regelen dan moet de burgemeester hiervoor zorg dragen. De kosten voor de begrafenis/uitvaart moet de gemeente betalen. De gemeente kan die kosten verhalen op de nalatenschap van de overledene en, indien er niet genoeg blijkt te zijn, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest.
Omdat niet iedereen plots slechte ouders gehad heeft.

Sorry, maar mijn ouders kunnen niet zo slecht geweest zijn, dat ik hun niet de laatste rust gun.
Dat sommige juichen als iemand overleeft, heeft er niet mee te maken, maar met een stukje verzoen.
Maar ik laat het erbij, want het gaat weer off topic, want persoonlijke verhalen, hebben hier in dit geval niets te zoeken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nee dit gaat niet om persoonlijke verhalen,maar om een mrning te geven,die iemand missvhien heel veel pijn kan doen.

Jij zegt ik zeg het even mijn manier,als je je ouders geen laatste rust gunt ben je geen ouders waaard..

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt? Zijn heeeeel wat kinderen die zo denken..
En mensen die het gelukkig!!!goed hebben gehad kunnen zich dat niet voorstellrn,maar maak dan ook die opmerkingen niet,want dan mag ik wel degelijk ook mijn mening geven...

En dar gaat niet om verzoenen...sommige di gen zijn niet te verzoenen!!!!

Of,ik praat nu niet perssonlijk maar geef voorbeelden,jij vind het normaal,als je misbruikt bent,mishandeld,nou noem de hele rambam op....dat jij moet verzoenen..nou geloof me...verzoenen...never..

Is geen persoonlijk verhaal.maar een feit waarom kinderen ( soms) niets willen betalen!,
En dat mag gezegd worden....
Ben alleen maar blij dat sommige dat niet snappen,hebben dus goed gehad,maaaaaar oordeel dan bv niet over ts want niemand weet wat er ooit gebeurd is..
En niet bij leven om je kind geven...sorry...dan ook niet bij dood,hypocriet vind ik dat..
Ik stop er ook mee,maar dit kunnen wel oorzaken zijn waarom...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door thecure »

anitakoel49 schreef:Hallo ik moet echt even wat kwijt wat ik echt heel erg vind.moeder overleden laat schulden na en geen overlijdens verzekering.kinderen moeten hier voor opdraaien.de schulden kun je verwerpen enz enz maar de uitvaartkosten niet.dit omdat er geen verzekering is.je moet je in dit land verplicht verzekeren voor ziektekosten.Kan dat ook niet met een uitvaartverzekering.wat ik heb begrepen van de notaris dat dit heel schrijnend is.kinderen zitten soms jaren financieel aan de grond omdat vader of moeder niet verzekerd zijn enz.moest dit even kwijt.bedankt voor het lezen.
financieel aan de grond? een begrafenis heb je al rond de 5000 euro geregeld.

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door handdoekindering »

rozemarijntje schreef:Nee dit gaat niet om persoonlijke verhalen,maar om een mrning te geven,die iemand missvhien heel veel pijn kan doen.

Jij zegt ik zeg het even mijn manier,als je je ouders geen laatste rust gunt ben je geen ouders waaard..

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt? Zijn heeeeel wat kinderen die zo denken..
En mensen die het gelukkig!!!goed hebben gehad kunnen zich dat niet voorstellrn,maar maak dan ook die opmerkingen niet,want dan mag ik wel degelijk ook mijn mening geven...

En dar gaat niet om verzoenen...sommige di gen zijn niet te verzoenen!!!!

Of,ik praat nu niet perssonlijk maar geef voorbeelden,jij vind het normaal,als je misbruikt bent,mishandeld,nou noem de hele rambam op....dat jij moet verzoenen..nou geloof me...verzoenen...never..

Is geen persoonlijk verhaal.maar een feit waarom kinderen ( soms) niets willen betalen!,
En dat mag gezegd worden....
Ben alleen maar blij dat sommige dat niet snappen,hebben dus goed gehad,maaaaaar oordeel dan bv niet over ts want niemand weet wat er ooit gebeurd is..
En niet bij leven om je kind geven...sorry...dan ook niet bij dood,hypocriet vind ik dat..
Ik stop er ook mee,maar dit kunnen wel oorzaken zijn waarom...
Sorry eleven, maar ik vind dat rozemarijntje hier wel een punt heeft. Wanneer zaken er zo voor staan als gesteld dan kan het toch zo zijn dat je denkt bekijk het maar, geen liefde tijdens het leven, dan trek ik mijn portemonnaie ook niet bij sterven. Liever geef je je eigen kinderen een leuk uitje, een nieuw stuk kleding of een traktatie als dat je je geld besteed aan de begrafenis van een van je vreselijke ouders

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eleven schreef:Wat denken jullie, waarom dit in de wet is opgenomen?
eleven schreef:Verwerpen en toch opdraaien voor de begrafeniskosten

Het kan ook zijn dat je ondanks dat je een nalatenschap verwerpt alsnog de kosten van de uitvaart moet betalen. Iedereen heeft namelijk recht op een begrafenis/uitvaart. Dit is wettelijke geregeld in de Wet op de lijkbezorging. Als de familie dit niet wil regelen dan moet de burgemeester hiervoor zorg dragen. De kosten voor de begrafenis/uitvaart moet de gemeente betalen. De gemeente kan die kosten verhalen op de nalatenschap van de overledene en, indien er niet genoeg blijkt te zijn, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest.


Omdat niet iedereen plots slechte ouders gehad heeft.

Sorry, maar mijn ouders kunnen niet zo slecht geweest zijn, dat ik hun niet de laatste rust gun.
Dat sommige juichen als iemand overleeft, heeft er niet mee te maken, maar met een stukje verzoen.
Maar ik laat het erbij, want het gaat weer off topic, want persoonlijke verhalen, hebben hier in dit geval niets te zoeken.
Ik bewaar hem wel even voor het stukje over verzoen weggehaald wordt,anders is het uit context..
Idd handdoekindering,sommige kunnen zich dat niet voorstellen,en voor die gene,ben ik alleen maar blij,maar denk niet alleen eigen situatie,verder denken...ook al zijn bep dingen moeilijk voor te stellen,maar het gebeurd toch echt!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik vind eigenlijk ook dat de staat zich hier niet mee moet bemoeien en alleen als vangnet moet dienen, het zou inderdaad van de zotte zijn dat de staat zich met een uitvaart verzekering gaat bemoeien.

Er zijn natuurlijk situaties denkbaar waarbij kinderen om allerlei redenen uit het verleden niet voor hun ouders willen betalen, maar dat zijn (denk ik in elk geval) vaak uitzonderingen en voor hen is het natuurlijk heel zuur. Ook zijn er mensen zonder familie en geld, daar betaald de staat voor (wij zien het wel eens met daklozen en die krijgen dan een gemeente begrafenis)

Maar voor de rest van de mensen: begraaf je ouders netjes, en zorg dat je kinderen niet voor jou hoeven betalen.

Isabel

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Jefdus schreef:Ik kan je garanderen dat de kosten de pan uit zullen rijzen als dit soort zaken door de overheid betaald gaan worden... Het hele principe van prijsconcurrentie vervalt dan grotendeels. Aanbieders kunnen dan lekker de prijzen verhogen, omdat de overheid toch wel betaalt
Oja, de boeroemde lagere kosten voor de consument door de concurrerentie op de vrije markt. Dat heeft ook zo lekker goed gewerkt in de zorg, de telecom, de posterijen en de energie.

Maar net zoals het verplicht is om je voor ziektekosten te verzekeren of WA-aansprakelijkheid in je auto, omdat je niet anderen met de kosten wilt opzadelen als er iets mis gaat, zou je dat dus ook met uitvaartkosten kunnen doen. En ja, dan komt er weer een wetsartikeltje bij, en ja, daar kan je dan weer over klagen, maar juist mensen die achteraf het hardst om regels staan te roepen als er weer eens een onverzekerde Pool tegen hun auto gezeten heeft, hebben het vooraf over de vele regeltjes gehad.
Het verschil tussen uitvaart en een auto-ongeluk echter, is dat uiteindelijk IEDEREEN er op zeker moment mee te maken krijgt. In plaats van een verzekering te verplichten kan je dus als overheid net zo goed zelf de premie innen (belasting), zodat gewoon iedereen verplicht zijn eigen uitvaart betaalt. Dan worden daar nooit meer nabestaanden mee belast die er helemaal niet om hebben gevraagd om een nabestaande te zijn.
De overheid kan vervolgens net zo goed de begrafenissen waarvoor geen nabestaanden willen optreden, de sobere staatsbegrafenissen dus, openbaar aanbesteden en toebedelen aan de begrafenisondernemers met de meest reële prijzen. Nabestaanden die het wel zelf regelen krijgen hierbij een standaard bijdrage ter hoogte van de prijs van de staatsbegrafenis en kunnen die aanvullen met extra koffie en cake.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Het verschil tussen uitvaart en een auto-ongeluk echter, is dat uiteindelijk IEDEREEN er op zeker moment mee te maken krijgt.
dat is eigenlijk niet zo, wij zien vrij regelmatig dat mensen graag in het land van herkomst begraven willen worden en dan worden ze dus overgevlogen (meestal zijn ze daar ook gewoon voor verzekerd in datzelfde land van herkomst) en dan heeft de nederlandse overheid dus helemaal geen kosten. Dus voor die groep gaat het al niet op.

Verder krijg je bij een gemeente begrafenis altijd een begrafenis, wat nou als mensen gecremeerd willen worden? Sommige mensen hebben ook al een plek gereserveerd op een begraafplaats, bijvoorbeeld bij een kerk, als je dit openbaar gaat aanbesteden kun je als overledene misschien helemaal niet 'liggen' waar je wilt liggen. Nu is het zo dat de meeste echtparen bij de zelfde ondernemer zijn 'ondergebracht' waardoor die dus ook bijelkaar liggen, als je dit een landelijk gaat regelen en pa overlijdt 10 jaar na ma, dan kan het dus best dat dat niet meer kan.

Volgens mij wordt het alleen maar gedoe als de overheid dit gaat regelen en worden nabestaanden alleen maar met veel papierwerk, frustratie en drama opgezadeld op die manier, terwijl nu de meeste uitvaarten gewoon netjes via de verzekering en met de kinderen geregeld worden, en zijn het de uitzonderingen die mis gaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Iddmijn oma was ook niet verzekerd,was een verassing die ze niemand verteld had,paar jr ervoor afgekocht...
Sommige wilden niet betalrn,ondanks,goede jeugd...andere wel...
Ze heeft mooie uitvaart gehad,ik meebetaald deeltje,( verdiende niet gek veel) omdat ik wel bij haar onderdak ,liefde kreeg!!! Met zijn 6 en toen betaald,ipvdebijstand die het toen wilde doen,ik was toen 19 dus 22 jr terug ging het iets anders..makkelijker..


Bijstand/ gemeente wildehet dus op zich nemen...maar hebben het onderling geregeld...sommige kinderen betaalde niet mee,prima...het isje gevoel waar je mee moet leven..

Maar ts ,hoopdat het geregeld is...gemeente begraven moetwel echt strikte orders zijn,

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door handdoekindering »

Isabel1 schreef:Verder krijg je bij een gemeente begrafenis altijd een begrafenis, wat nou als mensen gecremeerd willen worden?
Je zou een uiterst minimale begrafenisverzekering een onderdeel kunnen maken van het basispakket. Wil je meer, of wil je iets anders, dan betaal je ook meer.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Isabel1 schreef: Verder krijg je bij een gemeente begrafenis altijd een begrafenis, wat nou als mensen gecremeerd willen worden? Sommige mensen hebben ook al een plek gereserveerd op een begraafplaats, bijvoorbeeld bij een kerk, als je dit openbaar gaat aanbesteden kun je als overledene misschien helemaal niet 'liggen' waar je wilt liggen. Nu is het zo dat de meeste echtparen bij de zelfde ondernemer zijn 'ondergebracht' waardoor die dus ook bijelkaar liggen, als je dit een landelijk gaat regelen en pa overlijdt 10 jaar na ma, dan kan het dus best dat dat niet meer kan.
Dat is simpel op te lossen: als je meer wilt dan dat betaal je zelf en zorg je ervoor dat er geld is (via een verzekering of spaargeld). Geen geld = geen speciale wensen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: overlijdens verzekering

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben geen voorstander van verplicht verzekeren mbt uitvaart. Tegenwoordig heb je al budget uitvaarten (crematie) vanaf 1200,00. Sober, zonder poespas, eigenlijk niet meer of minder dan 'de wet op lijkbezorging'. Zou men vanuit de overheid hier een verplichting in maken, dan betaal je al snel veel te veel premie. Daarnaast zijn er tallozen die een overlijdensrisico verzekering hebben. En zo zijn er tal van andere redenen aan te dragen waarom dit niet verplicht dient te worden.

Ik begrijp het gevoel van TS. Waarom voor iets betalen voor een familielid als je er totaal geen contact mee hebt. Al dan niet om gegronde redenen. Hierbij doet het er niet toe of het moeder, vader, broer, zus, oom, tante, achterneef/-nicht etc gaat.
Ook ik zou onaangenaam verrast zijn ineens een rekening gepresenteerd te krijgen mbt een of andere nicht waar ik het bestaan niet eens van af wist. Of een rekening mbt een van de ouders waarmee ik bij leven al diepgaand in onmin leef en alle banden al jarenlang geleden mee heb verbroken.

Voor zover mij bekend begraaft de gemeente bij gemeentelijke begrafenis niet meer, maar laat het stoffelijk overschot dan altijd cremeren.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 nov 2014 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

Gesloten