Wat te doen bij een onterecht te hoge rekening?
Geplaatst: 01 dec 2014 11:54
Afgelopen week heb ik een reparatie aan mijn woning laten uitvoeren door een cv monteur.
De reparatie moest in de kruipruimte onder de woning gebeuren, en ik had bij het maken van de afspraak duidelijk doorgegeven dat de doorgang tot de kruipruimte maar 23 cm hoog was en dat ik zelf aanwezig zou zijn als tweede man om bijv. gereedschap aan te geven.
Op de dag van de reparatie kwam de monteur en constateerde hij al snel dat hij niet in de kruipruimte kon komen. Hij belde een collega die een stuk kleiner is en die er wel doorheen zou passen. Die was helaas al op een andere klus. De monteur vertrok met de mededeling dat ik maar een nieuwe afspraak moest maken, met de kleinere monteur.
Toen ik belde voor een nieuwe afspraak zei de dame aan de telefoon dat ze misschien het schema van de kleinere monteur om kon gooien, zodat de reparatie toch nog die dag uitgevoerd zou kunnen worden. Ik was hier heel blij mee!
Om 11.00 (2,5 uur na het vertrek van de eerste monteur), kwam de eerste monteur terug, samen met de kleinere monteur, en is de reparatie uitgevoerd. Ze hebben er van 11:00 tot 14:15 aan gewerkt. Hoewel het om een eenvoudige reparatie ging (een lekkende/verroeste knelkoppeling) hebben ze er lang over gedaan omdat het door de nauwe kruipruime moeilijk was om erbij te komen. Eén man is onder de vloer geweest en heeft de reparatie gedaan, de ander was er ter ondersteuning.
Echter, nu kregen we een enorm hoge rekening, waarin de 2,5 uur die lagen tussen de eerste en de tweede afspraak gewoon doorberekend worden voor 2 monteurs. Het vervangen van een stukje leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen kost mij nu ruim 900 euro.
Ik heb het bedrijf gebeld om te zeggen dat het om 2 aparte afspraken ging en dat ik niet begrijp waarom we de tussenliggende 2,5 uur moeten betalen. Zij zeggen dat de monteurs in de tussentijd materiaal hebben gehaald bij de groothandel. Ik begrijp hier niets van, want de eerste monteur is weggegaan die ochtend met het idee dat hij naar een andere klus ging en dat wij een andere afspraak zouden maken voor de reparatie. Ik begrijp ook niet waarom er materiaal gehaald moest worden bij een groothandel, want ze hebben alleen maar een stukje nieuwe leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen gebruikt om de reparatie uit te voeren. Dit soort materialen hebben cv monteurs toch standaard in hun bus liggen, lijkt me. Daar hebben ze toch niet met 2 personen 2,5 uur voor nodig om bij een groothandel te halen?
Wat kan ik doen? Ik wil eerlijk betalen voor de uren die gewerkt zijn, voor de gebruikte materialen, en voor de reistijd, maar niet voor de 2,5 uur die tussen de twee afspraken in lagen!
De reparatie moest in de kruipruimte onder de woning gebeuren, en ik had bij het maken van de afspraak duidelijk doorgegeven dat de doorgang tot de kruipruimte maar 23 cm hoog was en dat ik zelf aanwezig zou zijn als tweede man om bijv. gereedschap aan te geven.
Op de dag van de reparatie kwam de monteur en constateerde hij al snel dat hij niet in de kruipruimte kon komen. Hij belde een collega die een stuk kleiner is en die er wel doorheen zou passen. Die was helaas al op een andere klus. De monteur vertrok met de mededeling dat ik maar een nieuwe afspraak moest maken, met de kleinere monteur.
Toen ik belde voor een nieuwe afspraak zei de dame aan de telefoon dat ze misschien het schema van de kleinere monteur om kon gooien, zodat de reparatie toch nog die dag uitgevoerd zou kunnen worden. Ik was hier heel blij mee!
Om 11.00 (2,5 uur na het vertrek van de eerste monteur), kwam de eerste monteur terug, samen met de kleinere monteur, en is de reparatie uitgevoerd. Ze hebben er van 11:00 tot 14:15 aan gewerkt. Hoewel het om een eenvoudige reparatie ging (een lekkende/verroeste knelkoppeling) hebben ze er lang over gedaan omdat het door de nauwe kruipruime moeilijk was om erbij te komen. Eén man is onder de vloer geweest en heeft de reparatie gedaan, de ander was er ter ondersteuning.
Echter, nu kregen we een enorm hoge rekening, waarin de 2,5 uur die lagen tussen de eerste en de tweede afspraak gewoon doorberekend worden voor 2 monteurs. Het vervangen van een stukje leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen kost mij nu ruim 900 euro.
Ik heb het bedrijf gebeld om te zeggen dat het om 2 aparte afspraken ging en dat ik niet begrijp waarom we de tussenliggende 2,5 uur moeten betalen. Zij zeggen dat de monteurs in de tussentijd materiaal hebben gehaald bij de groothandel. Ik begrijp hier niets van, want de eerste monteur is weggegaan die ochtend met het idee dat hij naar een andere klus ging en dat wij een andere afspraak zouden maken voor de reparatie. Ik begrijp ook niet waarom er materiaal gehaald moest worden bij een groothandel, want ze hebben alleen maar een stukje nieuwe leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen gebruikt om de reparatie uit te voeren. Dit soort materialen hebben cv monteurs toch standaard in hun bus liggen, lijkt me. Daar hebben ze toch niet met 2 personen 2,5 uur voor nodig om bij een groothandel te halen?
Wat kan ik doen? Ik wil eerlijk betalen voor de uren die gewerkt zijn, voor de gebruikte materialen, en voor de reistijd, maar niet voor de 2,5 uur die tussen de twee afspraken in lagen!