Bioscoopcadeau zonder datum verloopt na 1 jaar
Geplaatst: 05 dec 2014 20:14
Vorig jaar hebben we met Kerst twee Bioscoopcadeaukaarten gekregen. Zojuist kwamen we ze weer tegen en lazen we op de kaart dat ze slechts 1 jaar geldig zijn. Er staat echter geen datum van aankoop op, het enige dat je kunt doen is de geldigheid checken op de website. Daar werd gemeld dat de kaart al vorig jaar december was verlopen! En dat terwijl we ze toen juist hebben gekregen! Dat kan dus helemaal niet!
Ik heb bioscoopcadeau een mail gestuurd (je kunt ze niet bellen) en gevraagd of ze ons kunnen helpen. Er werd direct gereageerd: "nee, dit kon niet, de bon was nu meer dan 3 maanden verlopen en we hadden het gehele jaar de tijd gehad om de geldigheid op hun website te checken. "
Hoe nu verder? Ik kan niet bewijzen dat ze vorig jaar zijn gekocht (ik heb de bon niet, het was immers een cadeau), maar Bioscoopcadeau kan evenmin bewijzen dat de bon zelfs nog een jaar ouder is. Met andere woorden: er is geen enkel bewijs van uitgiftedatum.
Volgens Consuwijzer moet een bon zonder datum onbeperkt houdbaar zijn, maar het feit dat er wordt verwezen naar een site met voorwaarden lijkt een grijs gebied te zijn. Ik vind het een zeer slechte zaak dat deze kaart slechts een jaar geldig is terwijl er geen startdatum op de kaart staat. Bioscoopcadeau kan dan wel op de kaart vermelden dat deze 1 jaar geldig is en doorverwijzen naar een website, dit is absoluut niet klantvriendelijk en tevens niet controleerbaar voor de krijger van het cadeau (die immers geen aankoopbon heeft en dus puur afhankelijk is van wat zij in het systeem aangeven). Het lijkt er hier sterk op dat Bioscoopcadeau hier moedwillig aan wil verdienen, anders zouden ze wel transparanter zijn of, net als de andere grote aanbieders, gewoon onbeperkte geldigheid geven op een bepaalde waarde: geld is geld, of het nu munten zijn of een cadeaukaart, en die waarde is niet na 1 jaar nul.
Ik heb bioscoopcadeau een mail gestuurd (je kunt ze niet bellen) en gevraagd of ze ons kunnen helpen. Er werd direct gereageerd: "nee, dit kon niet, de bon was nu meer dan 3 maanden verlopen en we hadden het gehele jaar de tijd gehad om de geldigheid op hun website te checken. "
Hoe nu verder? Ik kan niet bewijzen dat ze vorig jaar zijn gekocht (ik heb de bon niet, het was immers een cadeau), maar Bioscoopcadeau kan evenmin bewijzen dat de bon zelfs nog een jaar ouder is. Met andere woorden: er is geen enkel bewijs van uitgiftedatum.
Volgens Consuwijzer moet een bon zonder datum onbeperkt houdbaar zijn, maar het feit dat er wordt verwezen naar een site met voorwaarden lijkt een grijs gebied te zijn. Ik vind het een zeer slechte zaak dat deze kaart slechts een jaar geldig is terwijl er geen startdatum op de kaart staat. Bioscoopcadeau kan dan wel op de kaart vermelden dat deze 1 jaar geldig is en doorverwijzen naar een website, dit is absoluut niet klantvriendelijk en tevens niet controleerbaar voor de krijger van het cadeau (die immers geen aankoopbon heeft en dus puur afhankelijk is van wat zij in het systeem aangeven). Het lijkt er hier sterk op dat Bioscoopcadeau hier moedwillig aan wil verdienen, anders zouden ze wel transparanter zijn of, net als de andere grote aanbieders, gewoon onbeperkte geldigheid geven op een bepaalde waarde: geld is geld, of het nu munten zijn of een cadeaukaart, en die waarde is niet na 1 jaar nul.