LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe werkt de WSNP nou precies?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lolwebs

Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door lolwebs »

Beste leden,

Ik weet niet zo goed wat ik mij moet voorstellen met de WSNP. Ik ga binnenkort onder bewindvoering omdat ik een aantal schulden heb, met name een roodstand bij ING. Ik heb begrepen dat onder bewindvoering de schulden door worden gegeven naar de kredietbank, die vervolgens regelingen probeert te treffen met de schuldeisers. Lukt dit niet, dan wordt je naar het traject van de WSNP gezet, klopt dit?

Als ik het goed moet je in de WSNP verplicht 36 uur gaan werken.

De bewindvoerdster weet dat wat betreft banken je het kan schudden met het treffen van een regeling, betekent dit dan automatisch WSNP omdat de bank zoiezo niet akkoord zal gaan?

dhc

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door dhc »

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het antwoord is al gegeven. Met google kom je verder dan je zou denken.

Voor de toekomst is het misschien ook verstandig om geen geld uit te geven dat u niet heeft, en een fulltime baan hebben is toch normaal, of ben ik nou?

Maar ja, je bent verplicht zo veel mogelijk te verdienen om je schulden af te lossen. Als u dat niets vind moet u (proberen) geen schulden (te) maken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

lolwebs schreef:Beste leden,

Ik weet niet zo goed wat ik mij moet voorstellen met de WSNP. Ik ga binnenkort onder bewindvoering omdat ik een aantal schulden heb, met name een roodstand bij ING. Ik heb begrepen dat onder bewindvoering de schulden door worden gegeven naar de kredietbank, die vervolgens regelingen probeert te treffen met de schuldeisers. Lukt dit niet, dan wordt je naar het traject van de WSNP gezet, klopt dit?

De bewindvoerdster weet dat wat betreft banken je het kan schudden met het treffen van een regeling, betekent dit dan automatisch WSNP omdat de bank zoiezo niet akkoord zal gaan?
Dat is lastig in te schatten door ons hier, zonder alle ins en outs te kennen van je specifieke situatie,maar als dit een goed bekend staande en professionele bewindvoerder is, dan zou het inderdaad zo kunnen gaan. Die weet meer van dit soort praktijken als jij en ik.

En in de WSNP moet je inderdaad je best doen om zo veel mogelijk af te lossen, oa door zoveel mogelijk inkomsten te genereren, wat doorgaans fulltime werken inhoudt. Het is geen "verlaat de gevangenis zonder te betalen" kaart die je ineens van alles verlost, het is een meerjarig traject met een aantal keiharde afspraken en verplichtingen voor je.

Voordeel is wel, dat je zo te zien geen schulden hebt bij de overheid, denk aan bij de belastingdienst etc, dus als je WSNP afrond ben je ook daadwerkelijk schuldenvrij. Schulden bij een overheidsinstantie blijven nl gewoon staan, en vallen niet onder WSNP.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

MichielFRL schreef:Probeer vooral dat hele traject via een kredietbank etc over te slaan.
Er zijn genoeg advocaten kantoren welke bewindvoering doen.
Probeer de benodigde +/- €1000 bij elkaar te krijgen en vraag WSNP aan via een advocaten kantoor.
U zit veel sneller in de WSNP en krijgt te maken met mensen die werken voor hun geld.
Belangrijk is om per omgaande op vragen van de bewindvoerder te antwoorden, dat maakt uw leven een stuk makkelijker dan wanneer u de kantjes er vanaf loopt. Bewindvoerders zijn veelal heel redelijk, mits u zich inspant voor een soepel verloop en zoveel mogelijk geld binnenbrengt.
Het minnelijke traject is een verplicht traject om in aanmerking te komen voor WSNP, geen minnelijk traject, geen WSNP. En de bewindvoerder gedurende het WSNP traject wordt toegewezen, daar heb je zelf geen invloed op.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snuffel1 schreef:Dit is de echte site.
Wel een rare URL voor een officieele site.

puma73

MichielFRL schreef:
puma73 schreef:
MichielFRL schreef:Probeer vooral dat hele traject via een kredietbank etc over te slaan.
Er zijn genoeg advocaten kantoren welke bewindvoering doen.
Probeer de benodigde +/- €1000 bij elkaar te krijgen en vraag WSNP aan via een advocaten kantoor.
U zit veel sneller in de WSNP en krijgt te maken met mensen die werken voor hun geld.
Belangrijk is om per omgaande op vragen van de bewindvoerder te antwoorden, dat maakt uw leven een stuk makkelijker dan wanneer u de kantjes er vanaf loopt. Bewindvoerders zijn veelal heel redelijk, mits u zich inspant voor een soepel verloop en zoveel mogelijk geld binnenbrengt.
Het minnelijke traject is een verplicht traject om in aanmerking te komen voor WSNP, geen minnelijk traject, geen WSNP. En de bewindvoerder gedurende het WSNP traject wordt toegewezen, daar heb je zelf geen invloed op.
Dat is gedeeltelijk waar.
Het minnelijke traject kan heel snel gaan, dat is meer een formaliteit.
Je kan zelf een bewindvoerder (advocaten kantoor) uitkiezen en betalen voor de aanvraag WSNP.
De betreffende bewindvoerder doet in de aanvraag WSNP een verzoek aan de rechtbank om bewindvoerder te mogen worden voor client. De rechtbank zal over het algemeen hierin toestemmen.
Je zit kromme info te verstrekken. het minnelijke traject is echt geen formaliteit. Daarnaast, waarom een "dure" bewindvoerder in de vorm van een advocaat, de meeste mensen die de WSNP ingaan hebben dat geld niet, laat staan dat men dit nog kan organiseren. Je kunt beter een bewindvoerder door de rechtbank laten aanwijzen. Scheelt echt kapitalen.

En dat sneller werken voor hun centen, dit soort bewindvoerder vragen meer dan wat een WSNP cliënt kan betalen.

puma73

MichielFRL schreef:
puma73 schreef:
Je zit kromme info te verstrekken. het minnelijke traject is echt geen formaliteit. Daarnaast, waarom een "dure" bewindvoerder in de vorm van een advocaat, de meeste mensen die de WSNP ingaan hebben dat geld niet, laat staan dat men dit nog kan organiseren. Je kunt beter een bewindvoerder door de rechtbank laten aanwijzen. Scheelt echt kapitalen.

En dat sneller werken voor hun centen, dit soort bewindvoerder vragen meer dan wat een WSNP cliënt kan betalen.
Wat ik vertel is wel degelijk waarheid en bespaart menigeen veel ellende.
Het traject via de gemeente is kostenloos, echter heeft een gemeente maar een beperkt budget en kan niet iedereen begeleiden naar de WSNP.

Wie het door mij geschetste traject niet wil geloven moet dat vooral doen, eigen keus.
Wie echter wel aan +/- €1000 kan komen adviseer ik om rechtstreeks contact op te nemen met een bewindvoerder van een advocaten kantoor voor een snelle aanvraag WSNP en een soepel en kundig verloop van de regeling.
Of je wilt of niet, je zult het minnelijke traject moeten doorlopen. Dat is GEEN formaliteit maar gewoon heel echt. Een advocatenkantoor helpt je daar niet bij. De WSNP is geen traject wat je "even" doet. En ja, dat zal toch echt via de schuldhulpverlening van de gemeente moeten doen. Pas na het mislukken van het minnelijke traject kun je eventueel worden toegelaten tot de WSNP. En dat is helemaal afhankelijk van hoe de schulden tot stand zijn gekomen.

puma73

Hoe wordt ik toegelaten tot de WSNP
Hoe kom ik in aanmerking voor de Wsnp?

Eerst moet u naar de Gemeentelijke kredietbank (GKB) of de Sociale Dienst in uw gemeente gaan om een schuldhulpverleningtraject te starten, het zogenaamde minnelijke traject. De instantie die deze schuldhulpverlening uitvoert moet voldoen aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 48 lid 1 Wet op het consumentenkrediet., anders kunt u met de gegevens uit het minnelijk traject geen aanvraag doen in het kader van de Wsnp (artikel 288 lid 2b van de Faillissementswet). Een schuldhulpverlener maakt een inventarisatie van de schuldeisers en de hoogte van de schulden. Daarna probeert hij een akkoord te bereiken met de schuldeisers. Dit houdt in dat er wordt aangeboden een deel van de schuld te betalen tegen kwijtschelding van de rest van de vordering. Wanneer alle schuldeisers akkoord gaan met dit aanbod, is het minnelijk traject gelukt en hoeft u geen aanvraag Wsnp in te dienen. U betaalt dan gedurende een vastgestelde periode via de schuldhulpverleningsinstelling maandelijks een bedrag aan de schuldeisers.

Als één of meerdere schuldeisers niet akkoord gaan, wordt het minnelijk traject als mislukt beschouwd. De schuldhulpverlener stelt dan een verzoekschrift op met als bijlage een verklaring. Beide stukken moeten door u ondertekend zijn. Daarna worden ze naar de rechtbank gestuurd. Na enkele weken ontvangt u een oproep van de rechtbank om bij de rechtbank te verschijnen. Tijdens de zitting vraagt de rechter u om aanvullende informatie en legt hij u meestel nog eens uit welke verplichtingen u heeft als u tot de Wsnp wordt toegelaten. In de meeste gevallen hoort u tijdens die zitting of u wordt toegelaten tot de Wsnp.
meer te vinden op

http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq ... ion=burger

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De WSNP komt alleen maar in beeld als het via bv de Gem Kredietbank niet gaat lukken. Zover ik weet wordt de aanvraag in 1e instantie bij de Kredietbank neergelegd. Als 1 vd schuldeisers weigert om mee te werken , dan pas komt de rechtbank in beeld en wordt WSNP in gang gezet. De GKB kan evengoed de budgettering doen dan bent u beter af dan met " any " bewindvoerder. Het klopt dat u het 3 jr moet doen met minimaal weekgeld , alles gaat verder " in de pot " en de schuldeisers worden " op hold " gezet en als u zich keurig ad regels heeft gehouden , ook geen nw schulden heeft gemaakt wordt na 3 jr de balans opgemaakt , de schuldeisers betaald en bent u tegen - finale- kwijting verder schuldvrij.Belastingschuld is preferent dwz zij krijgen altijd de volle mep retour.Banken niet , zij krijgen een deel tegen verder ook finale kwijting.

Als u kunt werken wordt dat aanbevolen/ verplicht uiteraard , des te meer geld komt er binnen , des te meer kan afgelost worden . U mag altijd wel bv een deel vh vak geld houden , ook kleedgeld wordt gebudgetteerd..

moederslink

Dag Michiel,

een schuldenaar kan echt geen advokatenkantoor inschakelen ben ik bang. Je maakt dan weer een nw schuld ook hè ? De GKB kan relatief snel gaan al zijn ze momenteel overbelast. Op het moment dat je je hebt aangemeld kan dit naar alle schuldeisers gecommuniceerd worden en wordt de boel op " hold " gezet.. maar jij hebt ws een andere ervaring , dat kan natuurlijk...

moederslink

MichielFRL schreef: U krijgt dan 95% tot 100% van de WWB norm en heeft dan best wel een redelijk leven.
Dit klopt echt niet , was het maar zo.n feest! Je krijgt als alleenstaande het riante weekgeld ad €40- €50 ...er wordt wel kleedgeld en reservegeld gebudgetteerd...

puma73

moederslink schreef:
MichielFRL schreef: U krijgt dan 95% tot 100% van de WWB norm en heeft dan best wel een redelijk leven.
Dit klopt echt niet , was het maar zo.n feest! Je krijgt als alleenstaande het riante weekgeld ad €40- €50 ...er wordt wel kleedgeld en reservegeld gebudgetteerd...
Ook hier weer foute informatie, je krijgt, afhankelijk van je Vrij Te Laten Bedrag (VTLB) 90 en maximaal 95 % van de WWB norm.

moederslink

@puma73 , als je in een schuldhulpverleningstraject zit krijg je gebudgetterd weekgeld van 4-5 tientjes , .let wel , als je niet ah werk komt.
Anders heb je bijna bijstandniveau , dat is te mooi om waar te zijn , alles- alles wordt in de pot/ depot gestopt , je wordt " gestraft " met het minimale vh minimale . Er is idd een VTLB , maar dat telt niet voor deze trajecten , wel als je ah werk bent , dan kun je dat bijna bijstandsniveau halen , klopt.

moederslink

@Michiel, eens , niets zo onplezierig als budgetbeheer , maar soms bitter noodzakelijk voor diegenen die hun inkomsten en uitgaven niet in de hand hebben of hebben gehouden en idd buiten hun schuld in de sores zitten.
Bewindvoering moet TS echt niet willen , dan maar de GKB of zo, breek me de *** niet open over bewindvoerders , de goede niet te na gesproken :cry:

puma73

moederslink schreef:@puma73 , als je in een schuldhulpverleningstraject zit krijg je gebudgetterd weekgeld van 4-5 tientjes , .let wel , als je niet ah werk komt.
Anders heb je bijna bijstandniveau , dat is te mooi om waar te zijn , alles- alles wordt in de pot/ depot gestopt , je wordt " gestraft " met het minimale vh minimale . Er is idd een VTLB , maar dat telt niet voor deze trajecten , wel als je ah werk bent , dan kun je dat bijna bijstandsniveau halen , klopt.
Je wordt niet "gestraft", Je moet het maximaal mogelijke bijdrage aan de boedelrekening. En alle luxe heb je even niet, kan jij jezelf even niet permitteren. Je zult moeten rondkomen van het weekgeld wat je krijgt van de bewindvoerder/budgetcoach. En dat is 3 jaar lang tot de WSNP is afgerond.

Eventueel kunnen gemeentelijke kredietbanken/schuldhulpverleningsinstanties een budgettraject uit zetten om te voorkomen dat je weer in de schulden terecht komt. Dit wordt meestal gedaan bij mensen die regelmatig problematische schulden hebben.

Ik heb zelf iemand begeleidt in een traject wat uiteindelijk via de schuldhulpverlening in een WSNP traject eindigde.

moederslink

Ok Puma , gestraft is niet het goede woord , eens....je zit idd 3 jr op de blaren....en moet maximaal afdragen....
geen luxe , geen weelde...( Bye the way , ik had wel door ,gezien je know how ,dat jij er ook verstand van hebt!)

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Je zal eerst moeten beginnen met je aan te melden bij de gemeentelijke schuldhulp!

Bij ons ging er nog anderhalf jaar overheen toen we in de Wsnp kwamen geen minnelijk traject omdat onze bedrijfje faillliet was gegaan dan kom je automatisch bij currator en vanuit haar is de Wsnp aangevraagd!

En toen via dit kantoor BW gekregen.
Denk nou niet dat je het goed hebt in de Wsnp want dat is niet de bedoeling het is echt knokken voor je verdere toekomst maar de moeite zeker waard!

16 dec. is ons einde alles heeft precies 5 jaar geduurd bij elkaar dus je hebt nog eenlange zware weg te gaan!

Suc6

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

MichielFRL schreef:
moederslink schreef:
Dat zijn de verhalen die je altijd hoort, maar dat hoeft niet.
Indien er budgetbeheer bij zit (mogelijk tot aan de dood) ben je klaar en krijg je vaak de genoemde bedragen. Maar dat staat helemaal los van de WSNP.
Hier http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger kan je de VTLB calculator downloaden.
Ga er maar eens mee spelen en zie wat er gebeurd als je aangeeft dat je inkomen uit arbeid hebt. Het vrij te laten bedrag stijgt naar 95% van de WWB norm.

Als je met de VTLB calculator speelt zie je dat een aantal zaken belangrijk zijn, namelijk zo laag mogelijke kosten/vaste lasten en een zo uitgebreid mogelijke zorgverzekering. De kosten voor de zorgverzekering worden namelijk vanuit de boedel betaald en als je geen aanvullende verzekering hebt moet je de tandarts zelf betalen.

Als er weinig binnenkomt blijft er inderdaad niks over en kan je als nog op die €40 per week uitkomen.
Werken en lage kosten is de oplossing.

Weet niet hoe jij erbij komt dat de ziektekosten uit de boedel worden betaald want dat is niet zo!

Bij veel medicijn gebruik gaat je Vtlb wat omhoog en kun je dat van je vtlb betalen!

Elenieke

Ongelezen bericht door Elenieke »

moederslink schreef:

De WSNP komt alleen maar in beeld als het via bv de Gem Kredietbank niet gaat lukken. Zover ik weet wordt de aanvraag in 1e instantie bij de Kredietbank neergelegd. Als 1 vd schuldeisers weigert om mee te werken , dan pas komt de rechtbank in beeld en wordt WSNP in gang gezet. De GKB kan evengoed de budgettering doen dan bent u beter af dan met " any " bewindvoerder. Het klopt dat u het 3 jr moet doen met minimaal weekgeld , alles gaat verder " in de pot " en de schuldeisers worden " op hold " gezet en als u zich keurig ad regels heeft gehouden , ook geen nw schulden heeft gemaakt wordt na 3 jr de balans opgemaakt , de schuldeisers betaald en bent u tegen - finale- kwijting verder schuldvrij.Belastingschuld is preferent dwz zij krijgen altijd de volle mep retour.Banken niet , zij krijgen een deel tegen verder ook finale kwijting.

Als u kunt werken wordt dat aanbevolen/ verplicht uiteraard , des te meer geld komt er binnen , des te meer kan afgelost worden . U mag altijd wel bv een deel vh vak geld houden , ook kleedgeld wordt gebudgetteerd..

Belasting is wel preferent mar krijgt niet de volle mep , ze krijgen 3 keer zoveel als andere schuldeisers .
Iemand die niets in de boedel kan storten kan op het eind ook een schone lei krijgen zonder dat de belasting ook maar iets gekregen heeft .

Gesloten