AOW-gat = Verborgen Werkloosheid
Geplaatst: 06 dec 2014 12:16
Het nieuwe pensioenstelsel suggereert ten doel te hebben om mensen langer te laten werken. Dat gebeurt niet en dat gaat zo te zien ook niet gebeuren. Dat komt omdat het stelsel op 2 onderdelen gebaseerd is waarvan één optioneel en de andere verplicht. De AOW-leeftijd wordt verplicht gefaseerd verhoogd tot 67 jaar en iedereen hoopt dat de pensioendatum daar achteraan hobbelt. Voor dit laatste wordt de term "pensioenrichtdatum" gehanteerd. Dat ook de pensioenrichtdatum is opgehoogd heeft geen enkele dwingende consequentie voor werkgevers en pensioenfondsen om de pensioenleeftijd in hun bedrijfstak ook feitelijk aan te passen. Men gaat dat alleen doen als men daar zelf gewin mee denkt te behalen en dat is nu niet het geval. Veel bedrijven zijn de relatief dure oudere werknemers na 65 jaar liever kwijt dan rijk. Deze positie is voor de bedrijven des te aantrekkelijker omdat men de werknemers die men wel nog een tijdje wil behouden wel een persoonlijke contractverlenging kan aanbieden. De rest wordt via het pensioen op non-actief gezet. Dit heet "aantasting van de rechtszekerheid".
Op deze manier wordt in feite een nieuwe categorie "werklozen" gecreëerd die de komende jaren rap gaat groeien. Er is geen sprake van een AOW-gat maar een werkloosheidsprobleem. Dit wordt verhuld door de omstandigheid dat deze voormalige werknemers vaak een - steeds lagere - pensioenuitkering zullen ontvangen omdat hun voormalige werkgever en pensioenfonds van mening zijn dat zij de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Dat is enkel een opinie en geen juridisch feit. Veel van deze "gepensioneerden" zullen zelf samen met onze wetgever vinden dat zij nog 2 jaar door behoren te werken. Zij zijn dus feitelijk werkloos.
De consequenties lijken mij glashelder. Omdat er sprake is van gedwongen ontslag, hebben deze werkloze gepensioneerden recht op een WW-uitkering. Dat deze naast het pensioen wordt genoten en veelal hoger is dan de AOW lijkt onredelijk maar is dat helemaal niet. Het pensioen dat ze krijgen is namelijk een koekje uit eigen doos en zou veel hoger uitvallen als men nog 2 jaar door had kunnen werken. In deze overbruggingsperiode moet men dus sparen om het verlies van toekomstig pensioen te compenseren.
Het is evident dat dit tot wonderlijke consequenties gaat leiden, bijvoorbeeld dat je als 66-jarige nog door het UWV kan worden opgeroepen om te solliciteren. Het wordt daarom tijd dat de politiek verantwoordelijkheid neemt voor de nazorg op de pensioenwetgeving. De arbeidsnorm wordt niet veranderd door enkel het aanpassen van de AOW-leeftijd en de misleidende pensioenrichtdatum. Politici die hun kop in het zand blijven steken laden de verdenking op zich niet op een maatschappelijke hervorming aan te sturen maar alleen op een ordinaire bezuiniging op de overheidsuitgaven voor de AOW.
Guus Rol
Op deze manier wordt in feite een nieuwe categorie "werklozen" gecreëerd die de komende jaren rap gaat groeien. Er is geen sprake van een AOW-gat maar een werkloosheidsprobleem. Dit wordt verhuld door de omstandigheid dat deze voormalige werknemers vaak een - steeds lagere - pensioenuitkering zullen ontvangen omdat hun voormalige werkgever en pensioenfonds van mening zijn dat zij de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Dat is enkel een opinie en geen juridisch feit. Veel van deze "gepensioneerden" zullen zelf samen met onze wetgever vinden dat zij nog 2 jaar door behoren te werken. Zij zijn dus feitelijk werkloos.
De consequenties lijken mij glashelder. Omdat er sprake is van gedwongen ontslag, hebben deze werkloze gepensioneerden recht op een WW-uitkering. Dat deze naast het pensioen wordt genoten en veelal hoger is dan de AOW lijkt onredelijk maar is dat helemaal niet. Het pensioen dat ze krijgen is namelijk een koekje uit eigen doos en zou veel hoger uitvallen als men nog 2 jaar door had kunnen werken. In deze overbruggingsperiode moet men dus sparen om het verlies van toekomstig pensioen te compenseren.
Het is evident dat dit tot wonderlijke consequenties gaat leiden, bijvoorbeeld dat je als 66-jarige nog door het UWV kan worden opgeroepen om te solliciteren. Het wordt daarom tijd dat de politiek verantwoordelijkheid neemt voor de nazorg op de pensioenwetgeving. De arbeidsnorm wordt niet veranderd door enkel het aanpassen van de AOW-leeftijd en de misleidende pensioenrichtdatum. Politici die hun kop in het zand blijven steken laden de verdenking op zich niet op een maatschappelijke hervorming aan te sturen maar alleen op een ordinaire bezuiniging op de overheidsuitgaven voor de AOW.
Guus Rol