Geachte lezers,
Names een collega schrijf ik vanuit Zwitserland dit bericht en heb een aantal vragen.
Boete 1 - 115km/h waar 100km/h is toegestaan
Mijn collega woont in Zwitserland. Hij was voor zijn werk op 5 September 2014 in Nederland en heeft daar (helaas) een bekeuring ontvangen; Trajectcontrole A2 links.
De boete kwam binnen op 23 September 2014. Te betalen was: 112,- euro + 7,- euro administratiekosten = 119,- euro
De boete is op dezelfde dag van ontvangst, op 23 September 2014, betaald. Dit is via de Postfinance Bank in Zwitserland gegaan; 119,- euro betaald + 20 CHF (Zwitserse Francen) aan administratiekosten.
Omdat het om een huurauto van Hertz ging, moest mijn collega ook nog 37,- euro (ja, 37,- euro!) administratiekosten aan Hertz betalen voor de nodige administratieve handelingen van het doorsturen van de boete... Wat zal dat veel werk geweest zijn.. maargoed daar gaat het nu niet over
Vervaldatum van deze boete was 18 November 2014 - alles was dus keurig en op tijd betaald, dachten we...
Boete 2 - VERHOGING op boete 1
Nu blijkt echter dat er maar 114,50 euro is overgemaakt, of is bijgeschreven op de rekening van het CJIB. Hiervoor heeft mijn collega een verhoging, vanwege het niet of te laat betalen van boete 1, ontvangen.
Bedrag: 56,- euro + 4.50,- euro (wat nog "open stond") = 60.50,- euro
Wij zijn bij de bank hier in Zwitserland geweest om polshoogte te nemen - alles was betaald (119,- euro PLUS 20 CHF administratiekosten, dus ruim genoeg om de boete te dekken). De medewerker van de Zwitserse bank meende dat het probleem bij het CJIB lag; fout in de administratie of extra kosten van de bank waarvan de CJIB gebruik maakt.
Als het om een administratieve fout gaat moet de CJIB in mijn ogen de tweede boete/verhoging kwijtschelden,.
Maar ook als de Rabobank, de bank waarvan het CJIB gebruik maakt, extra kosten in rekening brengt, vinden wij dat het CJIB deze tweede boete/verhoging moet kwijtschelden, omdat wij nooit konden weten dat, en hoeveel, de Rabobank in rekening brengt als het een betaling vanuit het buitenland ontvangt. Hiervoor hebben wij immers de 20 CHF extra betaald bij onze bank in Zwitserland, zodat de kosten tussen de twee banken wordt gedeeld. Bovendien vraagt het CJIB al 7,- euro administratiekosten.
Deze verhoging kan tot en met 7 Januari 2015 betaald worden. Ik heb al met een CJIB medewerker gesproken, maar veel duidelijkheid kwam er niet uit. We moesten maar een brief schrijven met bewijzen dat alles betaald is - gelukkig hebben we die. De 60.50,- euro van de tweede boete moeten we ook maar betalen meende de medewerker, omdat we geen verlenging krijgen als we in beroep gaan. Helaas zijn wij bang dat we dat geld dan nooit meer terug zullen zien.
Hebben jullie hier ervaring mee? Al iets vergelijkbaars meegemaakt?
Jullie meningen? Bestaat er een kans dat het CJIB de tweede boete kwijtscheld?
Ik heb de CJIB-medewerker nog verteld dat we graag het verschil van 4.50,- euro nog overmaken, en eventueel nog eens extra 7,- euro administratiekosten.
MVG,
Fred
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Re: CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Vreemd inderdaad. Vind het bedrag wel heel toevallig, dat is namelijk wat ik ook betaal voor een internationale overboeking, vanuit Nederland naar het buitenland. Maar goed, uw collega heeft ook 20 Chf extra betaald, wat omgerekend toch ook een ruime 15 euro is(zo uit mijn hoofd).
Maar als de bank in Zwitserland ook aangeeft dat er 119 euro is betaald op het Nederlandse bankrekeningnummer en dit dmv een betaalbewijs aantoonbaar is, dan lijkt mij dat het aan het cjib is om te verklaren waar die 4,50 gebleven is?
Maar als de bank in Zwitserland ook aangeeft dat er 119 euro is betaald op het Nederlandse bankrekeningnummer en dit dmv een betaalbewijs aantoonbaar is, dan lijkt mij dat het aan het cjib is om te verklaren waar die 4,50 gebleven is?
Re: CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Heeft de bank geen 119 Chf overgemaakt?
Re: CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Goed punt. 119chf plus 20chf maakt 139chf(duh ). Omgerekend volgens de huidige valuta is 139chf op dit moment 115,63 euro. Met de fluctuaties in wisselkoersen zou dit in september ook heel goed 114,50 geweest kunnen zijn.prem schreef:Heeft de bank geen 119 Chf overgemaakt?
Re: CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Je bent niet de enige die niet alle post ontvangt. De postbezorging tegenwoordig is niet meer wat het was dus je zou zo langzamerhand van de overheid mogen verwachten dat ze dergelijke, belangrijke, post op een betere manier moeten gaan verzenden. In ons geval is het ook nog eens omdat de gasten bij het CJiB niet in staat zijn de post juist te adresseren. Wij wonen op de tweede verdieping en dat werkt prima als je dat adresseert met 6II. Dat gaat dus fout als ze post sturen naar 62 of 6-2 of 6-2HO. De ene keer komt de post wel aan de andere keer niet. De voorlaatste keer heeft dat geresulteerd in een boete met verhogingen tot 1300 euro. Je kunt schrijven en bellen maar dit incassoinstituut interesseert het helemaal niets. De zaak van ons is inmiddels in behandeling bij de national ombudsman. Die weg raad ik iedereen die dit gelazer heeft ook aan. De volgende stap is het CJiB voor de rechter dagen. In dit land gaat het al jaren niet meer over rechtvaardigheid maar over alles dat ze ja afpakken kunnen
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2015 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende en irrelevante bijdragen verwijderd
Reden: Beledigende en irrelevante bijdragen verwijderd
-
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15
Re: CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Je moet schriftelijk bezwaar maken tegen de verhoging. Hier is een termijn voor gesteld. Waarschijnlijk kan je de eerdere correspondentie met het CJIB zien als een pro-forma bezwaar. Wordt je bezwaar afgewezen, dan ga je in beroep bij de rechter. Houdt rekening met de verval termijnen van het CJIB.