LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
cosmicgrllllll
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2014 14:07

Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door cosmicgrllllll »

12 juni hebben wij een vakantie geboekt (3 weken) naar Madeira met als vertrekdatum 5 januari .
Nu willen wij de vakantie annuleren omdat afgelopen maandag mijn stiefmoeder overleden is.
Deze vakantie is er nu wel erg dicht op en wij willen graag mijn vader steunen in deze moeilijke tijd.
Afgelopen zaterdag hebben wij naar Hema gebeld. (de noodlijn) Toen was zei nog niet overleden maar het was wel al bekend dat het niet meer zo lang zou duren omdat zij terminaal was. Wij hebben de vraag gesteld of wij de vakantie kunnen annuleren en zei gaf aan dat dit zeker wel een reden was. Ze gaf aan dat als wij besloten hadden echt te willen annuleren dat dit via deze telefoonlijn kon.
Afgelopen maandag is mijn stiefmoeder overleden en gisteren belden wij weer met de Hema.
Nu kregen we opeens het verhaal dat de periode te lang was tussen het overlijden en de dag van vertrek en dat het niet mogelijk was de vakantie te annuleren.
Ik heb de voorwaarden er eens bij gepakt van de Hema en staat niets over een termijn.
Wij willen toch heel graag de vakantie annuleren.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Allereerst gecondoleerd met uw verlies, ik kan me helemaal voorstellen dat uw hoofd nu niet naar een vakantie staat en u liever bij uw vader bent.
Maar de Hema heeft wel een punt. Annuleren in geval van overlijden heeft meestal betrekking op de tijd van en tussen het overlijden en de uitvaart en de uitvaart zelf. Daarna is het natuurlijk heel wisselend. De een wil wel graag weg om er uit te zijn, een ander blijft liever thuis. Maar daar is die verzekering niet voor helaas. Ik hoop dat u eventueel een rechtsbijstandsverzekering heeft zodat daar iemand kan kijken hoe het zit. Het is wel raar (en werkt willekeur in de hand) dat er in de voorwaarden geen termijnen staan. Ik wens u veel sterkte met alles.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

cosmicgrllllll schreef:12 juni hebben wij een vakantie geboekt (3 weken) naar Madeira met als vertrekdatum 5 januari .
Nu willen wij de vakantie annuleren omdat afgelopen maandag mijn stiefmoeder overleden is.
Deze vakantie is er nu wel erg dicht op en wij willen graag mijn vader steunen in deze moeilijke tijd.
Afgelopen zaterdag hebben wij naar Hema gebeld. (de noodlijn) Toen was zei nog niet overleden maar het was wel al bekend dat het niet meer zo lang zou duren omdat zij terminaal was. Wij hebben de vraag gesteld of wij de vakantie kunnen annuleren en zei gaf aan dat dit zeker wel een reden was. Ze gaf aan dat als wij besloten hadden echt te willen annuleren dat dit via deze telefoonlijn kon.
Afgelopen maandag is mijn stiefmoeder overleden en gisteren belden wij weer met de Hema.
Nu kregen we opeens het verhaal dat de periode te lang was tussen het overlijden en de dag van vertrek en dat het niet mogelijk was de vakantie te annuleren.
Ik heb de voorwaarden er eens bij gepakt van de Hema en staat niets over een termijn.
Wij willen toch heel graag de vakantie annuleren.
Allereerst natuurlijk gecondoleerd met uw verlies. Dat is wel een lastige situatie. Persoonlijk vind ik de voorwaarden niet geheel duidelijk. Er staat niet in hoeveel tijd tussen het overlijden en de reis mag zitten. Wat het verhaal misschien nog lastiger maakt is dat het gaat om een stiefmoeder, de voorwaarden spreken over den ouder en enventueel een pleeg- of adoptieouder. Wat ook nog meetelt in het verhaal is dat u aangeeft dat uw stiefmoeder terminaal was. Als de ziekte al bekend was toen de reis geboekt werd geldt dat ook al als uitsluiting. Dus behalve de onduidelijke voorwaarde zie ik ook 2 mogelijke uitsluitingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik wil u condoleren met het verlies van uw stiefmoeder.
Het is wel heel zuur dat de Hema nu niet meewerkt in dit geval , maar uw stiefmoeder is overleden op 8 dec jl en uw vertrekdatum is 5 jan as, en daar zit dus een maand tussen. U wist dit dus nog niet toen u boekte in juni dit jaar ? Misschien wil de Hema wel meewerken aan een omboeking , dus met een vertrek datum later ergens? Wellicht berekenen ze dan wel extra omboekkosten.

cosmicgrllllll
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2014 14:07

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door cosmicgrllllll »

Toen wij de vakantie geboekt hadden wisten wij nog niet dat zij ziek was.
Dit is in augustus aan het licht gekomen.

In de voorwaarden staat: u bent verzekerd vanaf het moment dat u de reis boekt.
De verzekering stopt op de laatste dag van de reis.

Verder staat er: wanneer betalen wij als u de reis afzegt?
8.3.1 we betalen als een familielid bedoelen we partner, de ouders, schoonouders, eigen kinderen, stiefkinderen, pleegkinderen, broers, zussen, zwagers, schoonzussen, grootouders of kleinkinderen van u.

Hier staat inderdaad geen stiefmoeder bij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door moederslink »

En nu? Al een andere datum voorgesteld? Ik hoop dan maar op coulance en mogelijk alleen extra omboekkosten voor u.
Anders dan toch maar gaan, misschien kan/ wil uw vader toch wel mee, even eruit....? Sterkte

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door sjohie »

cosmicgrllllll schreef:Toen wij de vakantie geboekt hadden wisten wij nog niet dat zij ziek was.
Dit is in augustus aan het licht gekomen.

In de voorwaarden staat: u bent verzekerd vanaf het moment dat u de reis boekt.
De verzekering stopt op de laatste dag van de reis.

Verder staat er: wanneer betalen wij als u de reis afzegt?
8.3.1 we betalen als een familielid bedoelen we partner, de ouders, schoonouders, eigen kinderen, stiefkinderen, pleegkinderen, broers, zussen, zwagers, schoonzussen, grootouders of kleinkinderen van u.

Hier staat inderdaad geen stiefmoeder bij.
Ik ben niet de eerste, maar gecondoleerd met dit verlies. En tussen gewone mensen maakt dat woordje "stief" niet uit, een dierbaar persoon is weggevallen, en je wilt een ander dierbaar persoon graag bijstaan in het verlies. Spijtig genoeg is dat in een zakelijke overeenkomst anders, en stiefmoeder komt niet voor in de voorwaarden, althans volgens de letter daarvan.

Ook kunnen ze inderdaad kil en zakelijk redeneren dat het overlijden ~4 weken voor de geplande reis is gebeurd, en er normaliter geen praktische zaken als een (te regelen) uitvaart oid zijn die afzeggen noodzakelijk maken. Bot gezegd, er is niet een praktische reden om niet op vakantie te kunnen gaan. In die 4 weken schuilt genoeg tijd om alle acute dingen te regelen of in gang te zetten. Dat je vervolgens een verschrikkelijke vakantie hebt, is niet waar je je tegen verzekerd hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Annuleringsverzekering vakantie Hema voorwaarden overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

De vraag of de reis kan worden geannuleerd bij overlijden van de stiefmoeder heeft de Hema netjes beantwoord met: ja, het overlijden van de stiefmoeder is een geldige reden voor het annuleren. Maar over de termijn waarbinnen de reis valt, zullen ze geen uitspraak hebben gedaan.

De annuleringsverzekering keert uit als u redelijkerwijs niet met vakantie 'kunt' gaan vanwege het overlijden. Dat betekent dus dat u in dat geval bijvoorbeeld de uitvaart zou missen. Of als u dan zo zou moeten haasten dat de reis op die dag nauwelijks meer te halen is. Als de reis een dag na de uitvaart begint, of nog later, dan zal het in principe geen reden zijn voor annulering.

Natuurlijk zullen hier uitzonderingen op zijn, zeker uit coulance. Maar als de reis pas een paar weken na het overlijden is, dan zal dat geen reden voor vergoeding bij annuleren zijn.

Gesloten