LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Samenwonen Nieuwe Huurwoning
Samenwonen Nieuwe Huurwoning
Beste allen,
Sinds kort heb ik een woning van de woningbouwvereniging aangeboden gekregen. In deze woning wil ik graag gaan samenwonen met mijn beste vriendin (dus geen partner) en we willen beiden op het huurcontract staan in verband met als mij ooit wat mocht overkomen.
Nu zegt de woningbouw dat dit niet kan omdat we ons dan beiden tegelijk hadden moeten inschrijven als woningzoekende? Ik sta al meer dan 10 jaar ingeschreven en op dat moment wist ik natuurlijk nog niet of ik met iemand ging samenwonen?
Mijn vraag is mag de woningbouwvereniging dit eisen?
Want de enige info die ik kan vinden is als je gaat samenwonen waarbij een van de twee al een huurwoning heeft. En pas dan na 2 jaar kan diegene als medehuurder worden bijgeschreven.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden!
Sinds kort heb ik een woning van de woningbouwvereniging aangeboden gekregen. In deze woning wil ik graag gaan samenwonen met mijn beste vriendin (dus geen partner) en we willen beiden op het huurcontract staan in verband met als mij ooit wat mocht overkomen.
Nu zegt de woningbouw dat dit niet kan omdat we ons dan beiden tegelijk hadden moeten inschrijven als woningzoekende? Ik sta al meer dan 10 jaar ingeschreven en op dat moment wist ik natuurlijk nog niet of ik met iemand ging samenwonen?
Mijn vraag is mag de woningbouwvereniging dit eisen?
Want de enige info die ik kan vinden is als je gaat samenwonen waarbij een van de twee al een huurwoning heeft. En pas dan na 2 jaar kan diegene als medehuurder worden bijgeschreven.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: Samenwonen Nieuwe Huurwoning
Slinkse manier? Ik sta 10 jaar ingeschreven he
Er is niemand die u ergens van beschuldigd . Deze manier wordt helaas wel misbruikt om deze reden. Eventueel zou medehuurschap een optie zijn, maar ook dat geeft niet per direct gelijke rechten. Ik meende dat na verloop van tijd overname wel een mogelijkheid zou kunnen worden.Cassus schreef:Slinkse manier? Ik sta 10 jaar ingeschreven he
-
Ik denk inderdaad dat de woningbouw gelijk heeft. Als het je partner was, was het een ander verhaal. En al helemaal als het je huwelijkspartner is. Dan heb je van rechtswege beiden recht op de woning.
Wat jij voor ogen hebt is niet alleen een beetje krom; het is ook een beetje dom. Stel dat jullie ruzie krijgen en één van de twee moet vertrekken. Jullie hebben beiden evenveel recht op de woning. Daar sta je dan, als jij kunt vertrekken ben je je 10 jaar inschrijving ook kwijt.
Wat jij voor ogen hebt is niet alleen een beetje krom; het is ook een beetje dom. Stel dat jullie ruzie krijgen en één van de twee moet vertrekken. Jullie hebben beiden evenveel recht op de woning. Daar sta je dan, als jij kunt vertrekken ben je je 10 jaar inschrijving ook kwijt.
Het is niet anders dan. In ieder geval bedankt!
Ik heb medelijden met de personen die in deze tijd een huurwoning willen bemachtigen. Het is niet meer te doen zo.
Ik heb medelijden met de personen die in deze tijd een huurwoning willen bemachtigen. Het is niet meer te doen zo.
Cassus schreef:Het is niet anders dan. In ieder geval bedankt!
Er staat toch genoeg te huur volgens mij, of heeft het weer met de toeslagen te maken?
Het ging mij meer over de wachttijd tegenwoordigvogels schreef:Niks nieuws, was 20 jaar geleden ook al zo.Cassus schreef:Het is niet anders dan. In ieder geval bedankt!
Nee hoor ik heb geen recht op huurtoeslag en al helemaal niet als we samenwonen. Er staat genoeg te huur? Ja vast in de prijsklasse van +1000 euro. Ga nu straks 700 euro betalen voor een woning in de "sociale" sector.prem schreef:Cassus schreef:Het is niet anders dan. In ieder geval bedankt!
Er staat toch genoeg te huur volgens mij, of heeft het weer met de toeslagen te maken?
O ja? Het is het een of het ander he? Of 2 inkomens en dan beiden op het contract! Of 1 inkomen en dan 1 iemand op het contract.vogels schreef:[
Je hebt dus eigenlijk helemaal geen recht op een sociale huurwoning met 2 inkomens! Maar door je truc nu dus wel gekregen.
En wees gerust we komen beiden niet boven de 34.000 uit.
-
Ik krijg steeds meer de indruk dat het wél om een relatie gaat. Sorry hoor.
Was het maar waar, dan waren we een geregistreerd partnerschap aangegaan en dan waren we van alle problemen af geweest!witte angora schreef:Ik krijg steeds meer de indruk dat het wél om een relatie gaat. Sorry hoor.
Wat een vooroordelen hier zeg! Ik dacht dat dit een forum was om elkaar te helpen?
-
Je hoeft geen liefdesrelatie te hebben om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.... Als je alles goed regelt en de gewenste voorwaarden opstelt via de notaris zie ik verder geen probleem.
Maar goed, dit is misschien wat TE. Het huis kan alleen op jouw naam staan dus. En wellicht kun je het over 2 jaar nog eens proberen om haar als medehuurder in te schrijven. (al vraag ik me af of dat wel zo makkelijk gaat in jullie geval). En mocht het samenwonen toch niet zo soepeltjes lopen, of krijgen julllie ruzie dan blijft het huis in ieder geval van jou.
En je moet niet doodgaan dus, dan kan zij ook vertrekken.
Ik denk dat het sowieso verstandig is als je vriendin voorlopig blijft ingeschreven staat als woningzoekende, ook al trekt ze bij je in.
Maar goed, dit is misschien wat TE. Het huis kan alleen op jouw naam staan dus. En wellicht kun je het over 2 jaar nog eens proberen om haar als medehuurder in te schrijven. (al vraag ik me af of dat wel zo makkelijk gaat in jullie geval). En mocht het samenwonen toch niet zo soepeltjes lopen, of krijgen julllie ruzie dan blijft het huis in ieder geval van jou.
En je moet niet doodgaan dus, dan kan zij ook vertrekken.
Ik denk dat het sowieso verstandig is als je vriendin voorlopig blijft ingeschreven staat als woningzoekende, ook al trekt ze bij je in.
-
EDIT : dan moet je uiteraard wel van plan zijn om voorlopig vrijgezel te blijven, polygamie is verboden in NederlandJe hoeft geen liefdesrelatie te hebben om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.... Als je alles goed regelt en de gewenste voorwaarden opstelt via de notaris zie ik verder geen probleem.