LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

ClaimConcept schreef:
Brahms schreef:Mijns inziens opvallend:

Enorm aantal lezers van de topics van felixbeijer maar eigenlijk nooit berichten van anderen.
En niet alleen in dit topic van deze TS.......
Gelukkig bestaat claimconcept nog :wink:

Je moet overigens wel heel erg in de materie thuis zijn om het te kunnen volgen, moet het wel even goed lezen......
De meeste hits komen waarschijnlijk van felixbeijer zelf, die spoken ziet en daar een compleet eigen theorie aan heeft opgehangen. Ik ga uit van oprechtheid, maar het schrikt (gedupeerde) lezers eerder af dan dat het ze verder helpt.
Claimconcept,

zie de volgende verklaring.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2235675

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Zwendel: Aegon’s woekerpolissen en beerputpensioenen.
Ofwel: hoe Aegon (’s directie) voor eigen gewin moedwillig hun klanten financieel de afgrond in duwt.


Aegon heeft haar klanten altijd voorgehouden dat de gestorte gelden belegd zouden worden (meestal in aandelen). Deze aandelen zijn echter maar voor een klein deel rechtstreeks aangekocht. De truc die het perfide Aegon toepast is het merendeel te beleggen in andere fondsen die beleggen in aandelen. Lees de fondsinformatie van het Aegon Equity Fund, voor het Aegon Mix fonds geldt hetzelfde.
Hierdoor loopt de belanghebbende een aanzienlijk rendement mis, immers niet direct aandelen aankopen betekent geen dividendinkomsten (welke inkomsten worden toegevoegd aan het fondsvermogen door deze te herbeleggen). De te genieten dividendinkomsten zijn op deze wijze (er wordt indirect belegd) beduidend lager. Bovendien worden op deze wijze dubbel fondskosten berekend!
Dit wordt thans duidelijk enkel door de fondsinformatie van het Aegon Equity Fund te lezen, waar Aegon zelf verklaart de het bruto fondsrendement van het fonds en het rendement van de benchmark weinig schelen. Een typisch dividendrendement is echter ca 2.5%.

Volgens de informatie in intermediair http://www.intermediair.nl/magazine/201 ... ferrer=#11 bedraagt het dividendrendement op aandelen ca 2.2%.

Volgens onderstaande link bedraagt het dividendrendement zelfs 2.8% bij de Vanguard MSCI World Index tracker http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws-Pr ... -Fund.aspx

Bovendien zijn de fondsrendementen onjuist en veel te hoog vastgesteld.
ziehier de meest recente excel
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 1#p2235671

Grootschalige oplichting, fraude welke mijns inziens bij Justitie dient te worden aangemeld en de gehele Aegon directie vervolgd. Melding aan de AFM en DNB is reeds gedaan, echter tot op heden geen enkel effect waargenomen.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2229435
Bijlagen
fondsinformatie equity fund december 2015.pdf
(256.37 KiB) 62 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door hakra »

@felix

Aegon is (inmiddels) toegetreden tot de club van "too big to fail".

Dat Agn "vernietigd" wordt, lijkt mij derhalve illusoir.

http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/3 ... ail-update

en

http://925.nl/archief/2015/11/03/aegon- ... l-to-bail/

en de volgende stap is "too big to bail-out"!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:
Betreft: KLACHT aangaande uw wetsvoorstel voor het APF

Geachte mevrouw,
Met afgrijzen nam ik kennis van het doorzetten van het reeds als “vehikel” omschreven Algemeen Pensioenfonds (APF) uitgevoerd door Verzekeraars. Dit plan is om diverse redenen werkelijk ronduit dom en asociaal te noemen:
(i) Bij eventuele waarde-overdracht van oude aanspraken worden oude toezeggingen ineens teniet gedaan. Dit kan niet daar bij in gemeenschap van goederen gehuwden de partner ook belanghebbende is en ook toestemming dient te verlenen!
(ii) Bij eventuele waarde-overdracht van oude aanspraken wordt de schade van zogenoemde beerputpensioenen ineens direct opeisbaar. Dit zal tot een oncontroleerbare klachtstroom leiden en de acute teloorgang van Verzekeraars teweeg brengen.
(iii) Het APF lijkt Verzekeraars alle gelegenheid te geven de gevolgen van hun algeheel disfunctioneren op de toekomstige generatie af te wentelen middels korten, echter dit vehikel kan nooit als rechtsgeldig bestempeld worden en zal in de toekomst wederom tot een klachtenstroom leiden.
(iv) Het APF is rechtstreeks in tegenspraak met de eis vanuit Europa dat ieder burger een eigen spaarpot voor Pensioen opbouwt (zoals dat het geval was).
(v) Doordat met veel te hoge rendementen wordt gerekend, wordt het geld nu als het ware cadeau gegeven aan ouderen. Wat jongeren ooit nog van hun afgedragen gelden terugzien is nog maar de vraag. Mijn inschatting is dat dit nihil zal zijn. Dit vehikel is dus rechtstreeks strijdig met de Wet Gelijke Behandeling (naar leeftijd) en daarmee intrinsiek niet rechtsgeldig.
(vi) Opmerkingen en waarschuwingen van de AFM omtrent het APF zijn genegeerd.
Als gevolg van onjuist meetkundig bepaalde fondsrendementen worden veel te hoge rendementen gebruikt voor het bepalen van de dekkingsgraad, zodat nu veel te hoge uitkeringen worden gedaan (omdat de dekkingsgraad met veel te hoge rendementen wordt vastgesteld). Bovendien worden onjuiste en niet prudente keuzes in het beleggen gemaakt.
Aandelenkoersen staan thans in een onwaarschijnlijk hoge piek ver boven hun evenwicht. Het is simpelweg intrinsiek onmogelijk dat de koersen blijven doorstijgen zoals de afgelopen decennia is geschied. Een crash van koersen op enige termijn is zeer waarschijnlijk te noemen. Hierdoor zal de dekkingsgraad van dit APF kelderen daar verzekeraars nog steeds denken dat met beleggen in aandelen hoge rendementen kunnen worden behaald.
http://daskapital.nl/2016/01/tsjonge_re ... ioene.html
Hoe zou dit nou toch komen :?
Mijn mails/brieven worden wel gelezen :D
Ik vrees met grote vreze dat het Nederlands Pensioensysteem al binnen een half jaar technisch helemaal failliet is, de koersen kelderen als nooit tevoren!
http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/aegn.eqf
Nadere uitleg alhier http://www.dumpert.nl/mediabase/6576741 ... elegd.html

Niet dat men bij Verzekeraars beter af is, die zijn technisch gezien al failliet aan de woekerpolis-, aandelenlease-, en beerputpensioenen-affaire.
Misschien had men toch beter een cursus “meetkunde” kunnen volgen.
We worden voor de gek gehouden met “meetkundige” rekentrucs (niet alleen bij pensioenen, ook bij woekerpolissen en aandelenlease).
Voor 2007 met rekenkundige trucs.
Afkomstig van de Pensioenfederatie zelf.
Bijlagen
MEETKUNDIGE methode voor de bepaling van rendementen en risicos van beleggen in aandelen versie januari 2016.pdf
(575.33 KiB) 88 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:Ik ben toch benieuwd naar de reactie die ik van de Staatssecretaris ga krijgen op mijn eerdere brief. :mrgreen:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2220309

Deze brief is immers keurig voor ontvangst bevestigd (zie 4 berichten hierboven).
Gebeld, reactie zou nog even duren....

Alsmede een uitzending bij RADAR is aankomende:

http://amweb.nl/branche-724322/oproep-r ... regelingen

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:
felixbeijer schreef:Ik ben toch benieuwd naar de reactie die ik van de Staatssecretaris ga krijgen op mijn eerdere brief. :mrgreen:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2220309

Deze brief is immers keurig voor ontvangst bevestigd (zie 4 berichten hierboven).
Gebeld, reactie zou nog even duren....

Alsmede een uitzending bij RADAR is aankomende:

http://amweb.nl/branche-724322/oproep-r ... regelingen
Nog steeds geen reactie op mijn brief aan de Staatssecretaris.....
Ik heb dus gisteren maar weer gebeld.
Volgende week zou ik bericht krijgen. :D

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ja.... het antwoord op mijn brief komt eraan. :D :D
mijn brief zie: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2220309
Hopelijk dat ze nu snel de juiste meetkundige methode gaan opleggen toe te passen.

Op 1 februari 2016 om 8:23 schreef *Postbus INFO <[email protected]>:

Geachte heer Beijer,



U hebt gevraagd hoe het met de beantwoording van uw brief d.d. 24 november jl. staat. Ik kan u melden dat uw brief voor verdere afhandeling is voorgelegd aan de staatssecretaris.

Naar verwachting zal het antwoord op uw brief binnenkort worden verzonden.



Met vriendelijke groet,



Dhr. xxxx

Afdeling Publiek & Informatie

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Twee weken verder en nog niets. :(

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Wanneer zou de Officier van Justitie worden ingeschakeld. :?

---------- Oorspronkelijk bericht ----------
Van: Beijer <[email protected]>
Aan: mkb <[email protected]>, info <[email protected]>, consumentenvoorlichting <[email protected]>, meldpuntmisstanden <[email protected]>
Cc: "xxxx" <[email protected]>
Datum: 7 februari 2016 om 15:26
Onderwerp: melding verduistering door Aegon Levensverzekering BV en Aegon PPI BV

Geachte Toezichthouders,

In aansluiting op mijn eerdere melding dd 27 januari 2016 hierbij gelieve nog de volgende twee meldingen in ontvangst te nemen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Inmiddels bericht van de Staatssecretaris (eindelijk).
Zij kan mij niet verder helpen en het is aan de Toezichthouders de misstanden in de financiele sector aan te pakken.
Zelfde feitelijk wat Edgar du perron van het KiFiD heeft aangegeven: het is aan de AFM de misstanden binnen financiele dienstverleners aan te pakken.
Bijlagen
interview edgar du perron.pdf
(129.43 KiB) 64 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Een discussie als gevolg van onjuiste meetkundige rendementen zet zich alhier voort.
viewtopic.php?f=63&t=165769&p=2299193#p2299193

Misschien heeft iemand nog bruikbare tips?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hoe mensen met te hoge rendementen worden misleid is dus gewoon simpel.

Aanvankelijk was het rekenkundig rendement (dus veel te hoog).
Toen is men ca 2005 op de proppen gekomen met een "meetkundig"rendement (de MLN methode), zie ook bijgevoegde publicatie van de AFM
Die is dus faliekant fout immers geeft een te hoge waarde bij begin van de reeks een dal, te lage waarde als begin van meetreeks een piek is.

Dat probleem is dus duidelijk door mij verwoord en recentelijk komt men voor het historisch rendement op de proppen met een nieuwe methode die gewoonweg niets anders is dan de gemiddelde rente over de afgelopen 20 jaar.

Tsja, waarom men dan niet gewoon de huidige rente aanneemt als prognose voor de toekomstige rendementen van aandelenkoersen snap ik dan ook niets van. :?

Zou ook overeenkomen met mijn publicatie van 20 januari op deze thread (zie enige berichten hierboven).
Sterker nog, mijn methode is dan een sterke aanwijzing dat de rente nog verder gaat dalen. :shock:
Bijlagen
rapport-kwant-risico-indicator-fin-prod-220206.pdf
(1.05 MiB) 59 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:Inmiddels bericht van de Staatssecretaris (eindelijk).
Zij kan mij niet verder helpen en het is aan de Toezichthouders de misstanden in de financiele sector aan te pakken.
Ik begin mij zo onderhand af te vragen aan wie het dan is de misstanden bij de Toezichthouders aan te pakken!
Het gaat niet goed met de rendementsbepalingen en het juist (doen) informeren van belanghebbenden zodat zij verantwoorde keuzes kunnen maken.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

viewtopic.php?f=63&t=165769&p=2299193#p2299193
Gisteren ontvangstbevestiging ontvangen van de kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De brief wordt nu dus behandeld.
Ik heb dus tegoed:
een reactie van het Pensioenfonds op mijn klacht
een reactie van de DNB op de melding van de klacht
een reactie van de Staatssecretaris
een reactie van de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Met mijn eerdere meldingen inzake onjuiste rendementsbepalingen is dus iets gedaan.
De DNB heeft een maatregel genomen door Pensioenfondsen aan te schrijven, welke nu hun belanghebbenden hebben aangeschreven.
Mijn pensioenfonds schrijft in een aangetekende brief “te verwachten dat de rendementen de komende jaren laag zullen zijn en dat negatieve rendementen niet zijn uitgesloten”, en ook “dat minder risicovol belegd moet worden”.

Ik vraag me nu wel af:
(i) waarin dan belegd dient te worden dat het risico minder is: ook beleggen in Staatsobligaties kent een aanzienlijk risico.
(ii) wanneer verzekeraars in het kader van gelijke behandeling hun klanten moeten gaan inlichten lage rendementen te verwachten.
(iii) wat de toegevoegde waarde is van het zogenoemde life-cycle principe het beleggingsrisico te gaan afbouwen, en wanneer deze kapitale blunder gaat leiden tot een volgend schandaal.
(iv) wanneer (en hoe ernstig) de aandelenkoersen nu gaan kelderen als gevolg van de maatregel dat pensioenfondsen minder risicovol moeten gaan beleggen en zodoende aandelen moeten verkopen.

Daar ik nog niet de naam van het Pensioenfonds heb bekend gemaakt, ben ik reuze benieuwd wie en wat gaat antwoorden.
Laten we het maar afwachten.

Voor alle houders van een zogenoemde woekerpolis (dat worden er steeds minder): weg met die molensteen het risico op afzinken is ongekend!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Helaas heb ik moeten constateren dat het nog steeds zeer ernstig fout gaat met de rendementen en de voorlichting. :x

Onbegrijpelijk en ongehoord.

Zodoende heb ik wederom alle betrokken aangeschreven (o.a. uitvoerder, AFM, DNB, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Als ik deze uitspraak van KiFiD lees, dan is niemand echt schuldig (ten minste niet verwijtbaat) en staat keer op keer de consument in zijn hempie...

https://www.kifid.nl/nieuws/geschillenc ... ringen/139

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Joepie Joepie,

Vrijdagmiddag heb ik van mijn pensioenfonds vernomen dat te verwachten is dat de komende decennia een zeer aanzienlijk deel van de huidige belegde waarde teloor zal gaan.

Zodoende is het enige juiste dat gedaan kan worden met een beleggingsverzekering deze zo snel mogelijk af te kopen en het geld veilig bij een bank weg te zetten. Een eventuele garantie van de verzekeraar zal hoogstwaarschijnlijk (zeker op de langere termijn) waardeloos blijken. Zeker bij Aegon, want Aegon is wegens een uitspraak inzake aandelenlease reeds technisch gezien failliet.

Aangezien mij recentelijk is gebleken dat Aegon persisteert in het gebruiken van onjuiste meetkundige methode en weigert haar klanten juist en volledig voor te lichten, en de huidige status quo de schade alleen maar doet laten oplopen, heb ik wederom mijn beklag gedaan. De massa-productie van woekerpolissen, thans >85% omgezet in iets met garantie, is juist voor Aegon de spreekwoordelijke molensteen om de nek.

De foutieve meetkundige rendementen vloeien voort uit menselijke fouten die nu eenmaal kunnen gebeuren (commissie parameters van Pensioenfederatie). Zodoende is er inderdaad geen direct schuldige (aansprakelijke partij) aan te wijzen. Dan geldt het al dan niet uitvoeren/nalaten correctieve acties te nemen na op de fout te zijn gewezen. Daar zal Aegon nu keihard op aangesproken gaan worden. Tsja, ik heb verscheidene malen gewaarschuwd en wie niet wil luisteren, gaat een keer voelen…….

In lijn met KiFiD uitspraak mag verwacht worden dat Aegon (en andere verzekeraars) hun klanten zelf rechtstreeks gaan wijzen op het zeer waarschijnlijke scenario dat de komende jaren een zeer aanzienlijk deel van de huidige beleggingswaarde teloor zal gaan, en dat uitbetaling van een eventuele garantie ook hoogst onzeker is. Beter dat dit nu bij nog hoge koersen gebeurt, dan is het verlies minder dan tezijnertijd bij lage koersen. Na te laten klanten juist voor te lichten is een grovelijke veronachtzaming van de zorgplicht en leidt tot aansprakelijkheid, en is ook nog eens strafbaar (opzettelijk nalaten gegevens naar waarheid te verstrekken conform wettelijk opgelegde maatregel).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

viewtopic.php?f=58&t=136931&p=2226085#p2226085
Samengevat zitten we nu op 3 minuut 08 in de lopende Verzekeraars theatervoorstelling geregisseerd door xxxxx xxxx (voormalig bestuurslid Verbond van Verzekeraars). In dit theaterstuk is Aegon het kopstuk en stelen nu o.a. ook de DNB en AFM en Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de show.

Na 3 minuut 08 speelt de muziek nog geruime tijd door, maar het liedje is nu reeds afgelopen……

Zo her en der heeft men nu vast en zeker een Oh-My-God ervaring; het duurt weer langer want Aegon heeft weer een act toegevoegd in deze immer voortslepende klucht, en er zijn meer partijen betrokken geraakt in de meetkundige polonaise.

De uitspraak van het KiFiD is inhoudelijk niet eens zo gek helaas is de juiste klacht nog niet ingediend. In theorie is het KiFiD uitgespeeld immers bij faillissement zal de curator dit moeten afhandelen. De curator, dat is de DNB, zal procedureel de aangifte bij Justitie mogen gaan verzorgen. Dit zal echter onrust opleveren en zoiets gebeurt dan “in den stille”.

Zolang er echter geen openbaar faillissement wordt uitgesproken, kan men nog gewoon bij het KiFiD of de rechter terecht. Het worden interessante tijden de komende maanden. Ben toch benieuwd wat men gaat proberen deze nationale blunder in de doofpot te stoppen, maar dat gaat niet (meer) door dit toffe forum. Zie bijlage bij viewtopic.php?f=66&t=153013&p=2236863#p2236863
Het algemeen belang vergt openbaarmaking.

Mijn verwachting is dat de gehele Aegon directie en management spoedig zal worden “geruimd”. Mechanistisch onderzoek hieraan is keileuk. Het begint met een klacht met een afschrift aan de toezichthouders (conform procedure van mijn werkgever dat een klacht niet bedoeld voor mijn werkgever onverwijld wordt doorgestuurd aan de bevoegde instanties).

Over enige tijd zullen we wel berichtgevingen in de media vernemen dat iemand toe is aan een nieuwe uitdaging (dus check de media). Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs in eerste instantie bij de Aegon zelf te zijn.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Joepie Joepie schreef:Als ik deze uitspraak van KiFiD lees, dan is niemand echt schuldig (ten minste niet verwijtbaat) en staat keer op keer de consument in zijn hempie...
Binnenkort staat het bestuur van de Aegon in hun onderbroek. :wink:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Meetkundig fondsrendement in de Tweede Kamer ?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Vandaag vernomen dat ook (sommige van) mijn collega’s dit toffe forum hebben gevonden. :D
(niet onder werktijd svp!)
Ik laat het voorlopig even rusten en geef gaarne de gelegenheid aan de toezichthouders de ernstige misstanden bij het Aegon concern passend te adressen conform de response van de Staatssecretaris dd 24 maart 2016.

Laten we tot 23 november pauzeren en een passend, rustgevend en ontspannend achtergrondliedje draaien.
https://www.youtube.com/watch?v=d5r3s02w2Cg

Gesloten