| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toeslagpartner studentenwoning
Toeslagpartner studentenwoning
Sinds een aantal jaren huur ik een kamer in een studentenflat van een wooncorporatie (onzelfstandige woonruimte). Sinds dat er nieuw persoon in één van de kamers is komen wonen heb ik van de belastingdienst vernomen dat ik niet meer in aanmerking kom voor zorgtoeslag en de zorgtoeslag die ik ontvangen heb over de periode dat deze persoon in het pand woont terug dien te betalen. Doordat deze persoon een baby heeft en de overige kamers leeg staan wordt ik als toeslagpartner gezien. Als ik de punten doorloop "Wie is mijn toeslagpartner?" op de website van de belastingdienst blijkt dit inderdaad te kloppen. De naastgelegen bewoner ontvangt nu mijn zorgtoeslag bovenop zijn eigen zorgtoeslag. Deze persoon wil nu echter toeslag aanvragen voor kinderopvang maar kan dit alleen aanvragen via mij.
Dit alles is naar mijn mening zeer onrechtvaardig en ongewenst daar ik als student nauwlijks inkomsten heb en geen relatie heb met deze persoon. Een telefonische navraag bij de belastingdienst leverde geen duidelijk antwoord op. Mijn vraag is of ik rechtmatig gezien als toeslagpartner kan worden beschouwt en of bezwaar maken zin heeft. Is het verstandig om namens mijzelf kinderopvang toeslag aan te vragen voor deze persoon?
Dit alles is naar mijn mening zeer onrechtvaardig en ongewenst daar ik als student nauwlijks inkomsten heb en geen relatie heb met deze persoon. Een telefonische navraag bij de belastingdienst leverde geen duidelijk antwoord op. Mijn vraag is of ik rechtmatig gezien als toeslagpartner kan worden beschouwt en of bezwaar maken zin heeft. Is het verstandig om namens mijzelf kinderopvang toeslag aan te vragen voor deze persoon?
Re: Toeslagpartner studentenwoning
Waarschijnlijk heeft u de zaken niet handig aangepakt. Vanaf het ogenblik van inwoning ziet de Belastingdienst u kennelijk als toeslagpartners (en ook fiscaal partners) Er is geen strikte scheiding duidelijk in huishouden, economische eenheid. Als er sprake is van een gezamenlijke huishouding met daaraan verboden gezamenlijke activiteiten zoals eten / drinken, TV kijken, boodschappen doen, gezamenlijke betalingen hiervoor e.d., dan bent u toeslagpartners. Als er een zakelijke relatie is, bent u dat niet. Maar dit laatste moet u wel kunnen aantonen.
Waar u niet duidelijk over bent is, hoe u huurt. Zijn er twee huurders of is er 1 huurder en is de ander onderhuurder. Dat moet duidelijk zijn uit het huurcontract. Als er sprake is van zakelijke onderhuur, moet dat kunnen worden aangetoond met een huurcontract.
U dient de toeslagen in uw situatie zo snel mogelijk van elkaar te scheiden. Dus een huurcontract opstellen als dat er nu nog niet is. Doorgeven aan de instanties dat er geen gezamenlijke huishouding is, maar dat er sprake is van (onder)huur op zakelijke basis.
Uiteraard moet u niet betrokken willen worden bij de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. Dan bestendigt u de huidige situatie. Uw toeslagpartner (met het kind) profiteert van uw lage inkomen waardoor de toeslag hoger wordt.
Voor de zorgtoeslag kunt u een bezwaarschrift indienen. Maar dat heeft alleen zin als u duidelijk kan maken dat er nooit sprake is geweest van een gezamenlijke huishouding.
Waar u niet duidelijk over bent is, hoe u huurt. Zijn er twee huurders of is er 1 huurder en is de ander onderhuurder. Dat moet duidelijk zijn uit het huurcontract. Als er sprake is van zakelijke onderhuur, moet dat kunnen worden aangetoond met een huurcontract.
U dient de toeslagen in uw situatie zo snel mogelijk van elkaar te scheiden. Dus een huurcontract opstellen als dat er nu nog niet is. Doorgeven aan de instanties dat er geen gezamenlijke huishouding is, maar dat er sprake is van (onder)huur op zakelijke basis.
Uiteraard moet u niet betrokken willen worden bij de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. Dan bestendigt u de huidige situatie. Uw toeslagpartner (met het kind) profiteert van uw lage inkomen waardoor de toeslag hoger wordt.
Voor de zorgtoeslag kunt u een bezwaarschrift indienen. Maar dat heeft alleen zin als u duidelijk kan maken dat er nooit sprake is geweest van een gezamenlijke huishouding.